Keskiviikkokisa 8/20

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Keskiviikkokisa 8/20

Post by Panu »

Tervehdys

Eilen taas pikku Myyllä radalla. Miehistössä tutusti Aleksi A. keulilla, Olli P ja minä jaoimme pianistin ja trimmarin hommat jaJukka tutusti varustamon edustajana pinnassa.

Eiliselle oli lupailtu raikkaita tuulia luokkaa 8-13 m/s. Etsimme miehistöön viidettä jäsentä, jotta laitapainon määrä saataisiin optimoitua. Kaikki mieleen tulleet olivat joko kiireisiä, itse radalla mukana tai muuten estyneitä. Joten neljällä täyskokoisella mentiin.

Jo viikon loppuna oli tuuliennusteista havaittavissa, että Genoa 3:lle tulee käyttöä ja samalla pitäisi virittää ne puuttuvat sisäskuutit nousukulman parantamiseksi. Tiistain illalla ennen ilta ysiä tuliki Pikku Myyn Whats upp ryhmään kuvat ja tieto uusista sisäskuuteista. Hyvä pojat. Niinhän se on, "jos ei viime tippaa olisi, niin mikään ei valmistuisi", eli parempi myöhään,kuin ei milloinkaan.

Heti veneeseen tultuani kysyin onhan spinnu rikattu oikein? Minulle vakuutettiin, että kyllä on, mutta päätin kuitenkin tehdä "tupa kaappi ja spinnu tarkastuksen",koska mikään ei ole niin varma kuin epävarma, mikä on jo pariin kertaan spinnun osalta kauden kisoissa huomattu [-X . Hyvin oli spinnu pääsääntöisesti rikattu, mitä nyt paaran skuutti teki pienen ylimääräisen mutkan, mikä olisi voinut ihan toimia OK, mutta myös aiheuttaa turhan sotkun nostettaessa.

Mellstenin selälle tultaessa purjeet ylös ja trimmiä hakemaan. Nostettiin spinnukin kokeeksi ja hyvin sekin pelasi. Siinä sisäskuuttia kokeillessa tuli katsottua apparentti kulmia mittarilta. Ensi yritteen ja hienosäädetyn välinen ero oli huimat 8 astetta, mikä on luokkaa "valovuosi" kisassa, mitä mahdollisuuksiin tulee.

Nyt kun oikeasti tuuli, niin lähtölinjan takaksekin riitti yllättäen tuulta :wink: . Tuuli oli luokkaa alle 7 m/s ja suunta aika idästä, joten tiedossa olisi startti läheltä vihreää päätyä, josta pääsisi kohti ekaa kiertomerkkiä pisimmälle vendaamatta. Lautakunta oli viisaudessaa päättänyt kierrättää radan 1, eli pisimmän tarjokkaista vaihtoehdoista.

Ennen starttia ehdittiin kellottaa kääntöpaikalta linjalle saapuminen ja usko tavallista parempaan keskiviikko starttiin oli jo aika hyvä. No sitten totuuden hetkellä ajoitus ei oikein toiminut ja olihan tuolla muitakin jaloissa pyörimässä, joten oltiin vain hieman yli 10s myöhässä linjalla, mutta päälimmäisenä veneenä ja hyvässä vauhdissa. Ehkä parasta Myyltä tällä kaudella. Minnamari veti keulilla ja kivikolle tultaessa otimme vendan styyralle päästäksemme kivien ohi ja kohti vihreää kääntömerkkiä. Vihreä kierrettiin ekanan Feneenä Merellin ja subbotan hengittäessä lähituntumassa niskaan.

Vihreältä Ådholmin vihreälle kurssi laski hieman ja nyt sivutuulessa alkoi puuskat tuntumaan ohjailun vaikeutena peräsimen menettäessä pitoaan. Otin tehtäväkseni pitää ison skuuttia kädessä ja laskea löysää, kun sitä tarvitaan hallinnan palauttamiseen. Toiselta vihreältä käännyttiin kohti Melkin eteläkärkeä ja pohjoisjääpoijua. Jouduttiin vendailemaan, että päästiin seuraavasta pun/vihr portista läpi Merellin seuratessa lähituntumassa. Jostain syystä Antti pääsi korkeamalle ja kun totesimme ettemme millään pääse edessä oleman matalan yläpuolitse vendattii styyralle ja kas venehän nousi korkeammalle ja kovempaa, joten pääteltiin eron johtuvan niistä uusista sisäskuuteista ja niiden epäsymmetrisestä trimmistä. Tässä yhteydessä vedettiin ihan liian pitkälle,kun todellisesta nousukulmasta ei vielä ollut oikein näyttöä #-o . Merelli pääsi vendaamatta ja veti Myyhyn nähden ansaitun kaulan toista sataa metriä reilusti. Melki eteläpuolella pohjoispoijua lähestyttäessä huomasin miten Arielilla oli vaikeuksia päästä merkin yli ja neuvoin Jukkaa ajamaan optimikorkeutta. Merkinkierto veti kyllä tiukille meilläkin, kun tuuli shiftaili ja puuskat häiritsi ajoa, mutta päästiin kuitenkin yli. Subbota ei ollt yhtä onnekas takanamme. He joutuivat vendaileman ja hakemaan merkkiä hieman pidemmän kaavan kautta kuten aiemmin teki Arielikin.

Nyt vaan jonossa sivu myötäisessä kohti Rysistä. Edellä menijöistä vain Merellissä nousi spinnu, mutta päättelimme sen kanssa olleen ongelmia, kun se ei kauaan lentänyt. Tuuli oli sen verran sivusta etten uskonut veneen pysyvän lapasissa spinnun kanssa, joten vedettiin G3:lla ja isolla. Sisäskuuttia avattiin ja levankiakin laskettiin, ettei purjeiden topin kääntyisi liikaa twistille ja pois tuulesta. Saatiin hitaasti pikkuisen Merellin etumatkaa kiinni samalla etumatkan Subbotaan kasvaen merkittävästi.

Legin Rysiksen etelä tikulta takaisin sisäväylälle Antti veti uskomatonta vauhtia, enkä edes uskalla arvata miten? Rönnkobbenilta kurssi kääntyi taas vastaiseen ja kohti ensin punaista lateraalia, pun poijua ja lopulta vikaa merkkiä eli viihreää lateraalia vedettiin puuskaisessa shiftaavassa tuulessa. Moni edellä menijä ilmeisesti ajoi suoraan kohti merkkiä ja joutuivat lopulta vendaamaan ennen merkkiä shiftien takia. Pinnamies Jukka sai ohjeet ajaa korkeutta, minkä ansioista Myy lopulta pääsi pun. lateraalin yli vendaamatta.

Sitten vaan tähystettiin EMK:n pun poijua, ettei se vaan jää vahingossa veneen vääräälle puolen ja siitä eteenpäin kohti vihr. lateraalia. Vika vihreä kierrettiin spinnupuomi valmiinaspinnun nostoon, jos vaikka kurssi ja tuuli olisikin suotuisa. Pikkuisen ihmeteltiin, ettei edellä edes Antti nostanut spinnua Merelliin, kunnen huomasimme heidän Genoan (värin) vaihtuneen (G1:seksi). Tästä arvasimme, että spinnu taitaa olla ns. säpäleinä. Antti kiersi kivet lännen puolelta g1:stä spiiraten me vedettiin suoraan spinnulla itäpuolelta. Sitten vaan jännättiin riittääkö meille matka saavuttamaan Merelli ennen maalia. No ei lopullta riittänyt, valitettavasti. Merelli vaan oli meitä parempia eilen,toisaalta heillä olikin enemmän FE-kippareita mukana kuin Myyssä #-o. Onnittelut voittajille, Myyn ollessa tuloksissa lopulta kolmas. Subbota päätyi tuloksissa viidenneksi, joten hyvä ilta Feneille, etenkin, kun huomasimme sen uuden Feneen Squaw mukana kisaamassa (tuon feneen näimme Suomenojan satamaan tullessa pari viikkoa sitten ja silloin haastettiin mukaan joukkoon tummempaan, kiva että tulivat).

Jos Squaw tarvitsee jatkossa apua kisavauhdin kehittämiseen, niin ota rohkeasti yhteyttä, niin autetaan teidätkin alkuun =D> .
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Keskiviikkokisa 8/20

Post by asalovuo »

Merellin syksyn normiporukasta oli mukaan ilmoittautunut Jukka ja keliennusteen lupaillessa raikasta syyspurjehdusta oli lisävahvistuksia saatava. Muutaman viestin jälkeen Petri ja Gage ilmoittivat olevansa käytettävissä, joten miehistö kisaan oli kasassa. Jukka asettautui normaalille paikalle keulaan ja sovimme, että spinnuajossa jeesiä saisi tarvittaessa muilta.

Tarkoituksenamme oli lähestyä lähtölinjaa styyralla ja tehdä venda mahdollisimman myöhään paaralle siten saada valittua hyvä paikka linjalta. Tämä onnistuikin muutoin hyvin mutta olimme linjan tuntumassa liian aikaisin ja jouduimme pyöräyttämään veneen kertaalleen ympäri ja kun teimme vendan paaralle ylittääksemme linjan vauhtia puuttuin melkoisesti. Samaan aikaan Ariel paahtoi täydellä vauhdilla yläpuolellemme ja jäimme Arielin pakkituuliin kärsimään.

Halusimme ajaa vihreälle mahdollisimman keskeltä Miessaaren selkää koska tuuli oli siellä tasaisempi. Ajoimme siis Arielin perässä läheltä lähdön ja vihreän välissä olevaa kivikkoa kiertäen sen eteläpuolelta. Teimme yhden korjausvendan ennen vihreälle saapumista ja huomasimme, että taktiikkamme oli toiminut varsin hyvin. Etumatka, jonka Pikkumyy ja Subbota olivat keränneet startissa oli kutistunut olemattomiin. Subbota vendasi väistääkseen meitä ja Pikkumyy meni vain hieman keulan editse. Vendasimme takaisin paaralle kun olimme ohittaneen Pikkumyyn perälinjan ja lähdimme takaaajoon.
Vihreälle saavuttiin kauniissa jonossa ja seuraava legi ajeltiin samassa järjestyksessä. Ainoa mainittava asia oli PM:n brouchi, jonka yritin käyttää hyväksi mutta ison skuutti ei ollut riittävällä tasolla hallussa ja meille oli käydä samoin.

Ajoimme miessaaren vihreän hyvin... Merkin vierestä purjeet kryssiasennossa ja saimme tässä hyötyä ja edellä olevia kiinni. Saimme pidettyä veneen varsin helposti hanskassa eikä meno Melkin pohjoispoijulle tuottanut juurikaan ongelmia. Takana tulleilla samoin kuin edessä ajavilla purjeet näytti lepattavan aikaajoin. Tuuli oli todella puuskainen ja edessä olevista veneistä Minnamari joutui vendaamaan Pihlaiston kupeessa. Me pääsimme yhdellä vedolla poijulle asti vaikka merkille joutuikin hieman piinaamaan ja usko meinasi loppua merkin tuntumassa.

Lähdimme myötäiseen ja tilanteen normalisoiduttua katsoin ettei kukaan edellä oleva nostanut spinnua tuulen ollessa varsin navakka. Tuulikulma oli sen verran avoin ja olin varma, että spinnuajo onnistuisi tuohon keliin. Nostimme siis spinnun ja vain hetki sen jälkeen kun G3:nen oli laskettu spinnu sakkasi. Purje avautui yhdenkerran paukahtaen ja samalla veto katosi kokonaan, joten nostimme G3:sen uudelleen ja keräsimme purjeen riekaleet veneeseen. Spinnusta lähti toppi sekä leen liikki irti eikä teippaus tullut kysymykseen, sen verran pahoin se hajosi.

Rysäkarilla jiippasimme ja eikä ollut kaukana, että vene olisi lähtenyt käsistä. Olimme siirtyneet ulkoskuutteihin keulapurjeen kanssa ja trimmi tuntui toimivan varsin hyvin eikä veneen hallittavuudessa ollut ongelmia ja vauhtiakin riitti. Rönkobben mahdollisimman läheltä sen rantaa ottaen huomioon brouchauksen mahdollisuus.

Edessä olevat veneet ajoivat kiertäen Haraholmenin ja Stora Ådholmenin kaukaa varoen todennäköisesti saarten muodostamia tyveniä. Me ajoimme sen sijaan niin ylös kuin suinkin pääsimme hyvällä vauhdilla ja pääsimme punaiselle ilman korjaus vendaa. Kiersimme kisapoijun ja suunnittelimme miten saisimme pidettyä Pikkumyyn takana viimeisen legin ajan koska odotettavissa oli spinnulegi ja purjevarastossa ei ollut ylimääräistä spinnua nostettavaksi. Pohdinnan lopputuloksena päätimme ajaa virsaria vihreältä keskemmälle miessaaren selkää valmistellen G1:sen nostoa. Saimme G1:sen ylös heti kun olimme kääntäneet kurssimme kohti maalia ja strategiamme toimi erinomaisesti. Tuulta oli varmaan enemmän kuin rannempana ja ainakin tuulikulma sopi paremmin keulakolmiolle.

Ylitimme maalilinjan neljäntenä veneenä ja tasoitusten jälkeen sijoituksemme oli ykkönen 25s erolla kakkostilalle purjehtineeseen Lucky Too:hon.
Hienoa kisaamista taas!

Kiitokset Jukka, Petri ja Gage :D
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Keskiviikkokisa 8/20

Post by harald »

Grattis Merelli! Charlotta ei ollut purjehduskunnossa eilen, ei varsinkaan tuohon 13(16) m/s tuuleen mitä Harmajallan näytti olleen.

Oliko se ensimmäinen kerta kun spinnusta meni kulma ja liikkiä pitkin? Meillä on yhdessä spinnussa mennyt kolmasti, neljännellä ja pussiinsa ja on edelleen varastossa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Keskiviikkokisa 8/20

Post by asalovuo »

harald wrote: Thu Sep 03, 2020 14:11 pm Grattis Merelli! Charlotta ei ollut purjehduskunnossa eilen, ei varsinkaan tuohon 13(16) m/s tuuleen mitä Harmajallan näytti olleen.

Oliko se ensimmäinen kerta kun spinnusta meni kulma ja liikkiä pitkin? Meillä on yhdessä spinnussa mennyt kolmasti, neljännellä ja pussiinsa ja on edelleen varastossa.
Ekalla kerralla kulma petti nyt toppi. Molemmat kulmat oli vahvistettu edellisessä korjauksessa.
Mulla on skuutit ja falli admiral dynemaa, joka ei juurikaan anna periksi. Nyt harkitsen, että vaihtaisin fallin joustavampaan köyteen, jotta voimia saisi jaettua purjeen ja fallin kesken.
Skuutit pitää tietty olla joustamattomat...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Keskiviikkokisa 8/20

Post by harald »

Uusin fallin tuossa kesällä, maritimista joku vihreä 6 mm polyesterifalli Sirius 500. Taisin ottaa 25 metriä, ei maksanut kuin 37.50€. Hyvin on toiminut, pysyy suorana eikä jää kiepille laskuissa.

Ainoa joka epäilyttää että pitääkö tuo mun Spinlockin lukko vaikka jouduinkin vaihtamaan siihen 6 mm pohjatallan (joita saa todella etsiä, maahantuojalla oli yksi tällainen kultakimpale). Eilisessä kelissä olisi helposti saattanut käydä niin että ydin siirtyy kuoren sisällä = kuori poikki. Ehkä tuo ongelma ei kuitenkaan ole niin tavallista polyesterikuori ja -ytimisessä köydessä, Admirals Racing 6 mm dyneemafallissa on se ongelma, että välikuori puuttuu ja näin ydin pääsee liikkumaan kuoren sisällä lukossa. 8mm versiossa on ohut höttö välikuori, mutta tämä taas johtaa siihen että se kuorman alla asettuu ja näin saa vaikutelman että se "venyy".
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2288
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Keskiviikkokisa 8/20

Post by Panu »

asalovuo wrote: Thu Sep 03, 2020 14:29 pm
Nyt harkitsen, että vaihtaisin fallin joustavampaan köyteen, jotta voimia saisi jaettua purjeen ja fallin kesken.
Skuutit pitää tietty olla joustamattomat...
Tervehdys

Niinhän se menee, että mitä jäykempiä rakenteita, niin sitä korkeammiksi nopeasti muodostuvat jännitykset [-X . Siksi olisi hyvä, että jokin paikka edes joustaa, ettei se sitten ole spinnu joka repeää #-o. Polyesteri spinnunfallille myös minun ääneni =D> .
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Keskiviikkokisa 8/20

Post by asalovuo »

Panu wrote: Thu Sep 03, 2020 11:50 am Jostain syystä Antti pääsi korkeamalle ja kun totesimme ettemme millään pääse edessä oleman matalan yläpuolitse vendattii styyralle ja kas venehän nousi korkeammalle ja kovempaa, joten pääteltiin eron johtuvan niistä uusista sisäskuuteista ja niiden epäsymmetrisestä trimmistä.

Meillä oli sisäskuutit käytössä mutta ei todellakaan pohjassa ehkä sellainen puolenvälin säätö?

Yksi asia joka helpotti ajamista oli tämä kaikkien hifistelijöiden rakastama "ison hienosäätö"/"turboskuutti".
Image
Aivan ehdoton viritys tuollaisessa puuskaisessa kovassa kelissä. :wink:
Tuon avulla ison saa skuutattua oikeasti tiukalle ja puuskissa yleensä pieni skuutin päästö tuosta auttaa pitämään veneen suunnassa ja vauhtia ei menetetä peräsimen kampeamisella.

Kryssillä me laskettiin isonlevanki eilen aivan alas, falli tiukattiin ja gunnarilla loput, puomiliikki tiukalle. Skuutti oli niin tiukalla kuin saatiin ja sitten kikistä tyhjät pois. Pahimmissa puuskissa skuuttia päästettiin hieman, jotta peräsin olisi mahdollisimman suorana.
Yllä oleva trimmi tuntui toimivan varsin hyvin eikä hekkiä vedetty alun kokeilun jälkeen. Aika harvassa puuskassa purje edes lepatti, mastoliikin jälkeinen metrin osa purjeesta pakkasi mutta takaosa oli 95% ajasta vedossa.

Olin myös päästänyt alavantteja hieman löysemmälle rannassa ajatuksena se, että ison saisi paremmin latistettua.
Last edited by asalovuo on Thu Sep 03, 2020 15:29 pm, edited 1 time in total.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 902
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Keskiviikkokisa 8/20

Post by asalovuo »

harald wrote: Thu Sep 03, 2020 14:47 pm Uusin fallin tuossa kesällä, maritimista joku vihreä 6 mm polyesterifalli Sirius 500. Taisin ottaa 25 metriä, ei maksanut kuin 37.50€. Hyvin on toiminut, pysyy suorana eikä jää kiepille laskuissa.
Täytyy kokeilla tuota. Muistelinkin, että Charlotassa on 6mm polyester käytössä.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11028
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Keskiviikkokisa 8/20

Post by harald »

Meillä on ollut alkuperäinen käytössä tähän kauteen asti, sekin polyesteriä ja vielä enemmän kuminauha. Silti meni kulmat spinnusta :)

Sainkin tarjouksen 1.5 oz spinnusta viime vuonna, pitää miettiä sellaisen hankkimista.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Keskiviikkokisa 8/20

Post by Petri »

Panu wrote: Thu Sep 03, 2020 11:50 am No ei lopullta riittänyt, valitettavasti. Merelli vaan oli meitä parempia eilen,toisaalta heillä olikin enemmän FE-kippareita mukana kuin Myyssä #-o. .
Miten niin? Eikö kisa ollut 3-3, Fe-luokka menee vain avomeritrendin mukana missä venemäärät tippuvat kipparien pistäessä hynttyitä yhteen :)

Mutta joo, kisa itsessäänhän jo aika hyvin kuvattu. Jäin vielä miettimään että entä jos olisikin vain ajanut lähdössä vihreälle asti, ehkäpä sieltäkin olisi sittenkin päässyt näppärästi eteenpäin vaikka ranta tuntuikin aika petolliselta vähän kauempana.
Post Reply