toxi wrote: ↑Fri May 22, 2020 22:10 pm
Noi diodit estää vain sen ettei kaikki valot syty kun yksi anturi maadoittaa. Jos valot sammuu ja summeri silti huutaa niin sen täytyy olla oikarissa maihin summerin ja diodien välissä. Lataus ei soita summeria.
Juuri noinhan se on. Kun laittaa virrat päälle, syttyy oil ja charge ja summeri soi. Kun kone käy, pitäisi kaikkien kolmen sammua. Jos vesi on yli 65°C syttyy temp valo ja summeri huutaa, eli tämä kytkin on melkein aina auki.
Irrotin johdon öljynpaineanturista. Sitloodasta alkoi kuulua sellainen vaimea jatkuva ininä vaikka virrat oli pois päältä. Kun laittaa virrat päälle alkaa summeri soimaan, vaikka mitään maata ei pitäisi olla tarjolla koko johtosarjassa.
Tai hmm. Laturin diodit, jos ne vuotaa? Pitää vielä kokeilla irroittamalla latausjohto.
Öljynpaineanturin johto irti, ja latausjohto irti paneelin luona. Kun laittaa virrat päälle mikään valo ei syty mutta summeri kyllä.
Mikähän tuossa voisi olla? Eihän se summeri voi saada maata mistään jos laturin johto ja öljynpainejohto on molemmat irti, ja lämpötilakytkin on uusi ja testasin että se on auki.
Purin teippauksen paneelin takaa, ja koemittasin diodit. Kaikki kolme kunnossa... hetkinen kolme? Kyllä, se kolmas oli s-vetolaitteen vuotohälytystä varten, ja tässä löysin juotetun Y:n joka maadoitti koska olen uusiokäyttänyt tuota karvaa maadoittaakseni kierroslukumittarin. Eli omat kytkennät, ja oletuksia siitä miten joku muu on kytkenyt.
harald wrote: ↑Fri Jul 10, 2020 20:15 pm
Asensinko sen nyt vain liian korkealle, vai eikö 1GM vaan jaksa imeä? This sucks.
Mulla oli Tempossa vähintään yhtä korkealla merivesisuodatin. 1GM10 imi aina ongelmitta. Mikä härpäpe sulla on tuossa toisessa letkussa merivesisuodattimen alla?
Joko merivesipumppu ei ole kunnossa tai sitten vuotaa ilmaa jostain eikä tule riittävää alipainetta täyttämään tyhjentynyttä letkua. Mistä tuo imee? Olisiko ongelma tuo yhteinen läpivienti? Vai oliko moottorinkin vedenotto tuosta? Tempossa oli vetolaite, jossa vesiyhde koneelle.
Pohjasta nousee 19 mm letku siitä läpiviennistä jonka T-kahva on vesipumpun alla, ja sitten tuossa on supistaja välissä jotta saan 13 mm letkun kiinni suotimeen. Suotimesta 13 mm letku koneelle.
Muita letkuja tai yhteitä ei ole.
Tähän asti on toiminut kyllä, mutta nyt kun oli keikkunut vähän enemmän niin oli tapahtunut jotain.
Joo, olen koittanut miettiä että miten tuo ilma pääsisi järjestelmään tai miksi imuteho ei riitä, niin ainoa mitä voisin kuvitella on että pumpun kansi falskaa. Jos sen sinun mielestäsi pitäisi imeä vaikka golfpallon puutarhaletkun läpi. Mutta sitä vettä tulee kyllä normaalisti (ehkä jopa aiempaa enemmän), ja kaikki konehuoneessa on kuivaa (ja puhdasta, ruosteetonta, vaaleaa ja melkein kliinistä).
Pumppuun olen vaihtanut laakerit ja stefat ei niin kauan sitten. Ja itse impelleri on aina tiivis pesässä, on se pesä miten väljä tahansa. Voisihan sen tarkastaa ettei se pesä ole kulunut uurteille. Luulisi että sen ongelman huomaisi veden tuotossa.
Tuli nyt ainakin todettua että lämpökytkin toimii. Summeri rupesi soimaan muutaman minuutin päästä. Paljon ennen sitä olin kyllä huomannut äänestä että nyt kaikuu kyllä kummasti tuo pakoputki.
Eikö tuo ole kohtuu helppo kokeilla, jos vain saat tuon ongelmatilanteen päälle? Riittääkö, että avaat merivesisuodattimen ja käytät hetken konetta? Vai jaksaako tuon jälkeen imeä vettä?
Sitten kun ongelma on päällä irrotat merivesisuodattimesta pumpulle menevän letkun. Tuosta voit kädellä kokeilla alipainetta ja kokeilla myös imeä vettä ämpäristä eri korkeuksilla. Pitäisi varmasti imeä helposti. Jos imee, on vika merivesisuodattimessa tai sitä edeltävissä osissa. Jos ei, on vika pumpussa tai letkussa.
Tuo pumppuhan on hyvin vastaava kuin porakonepumppu. Niille ilmoitetaan 2-4 m imukorkeuksia. Sinulla ei taida olla läheskään puolta metriä (pitää laskea meriveden pinnasta merivesisuodattimen yläosaan).
Viimeksi kun joskus 2001 vaihdettiin impelleri ei tietenkään ollut uutta tiivistettä. Impelleri on vuosien aikana syönyt itselleen kolon kanteen. Ehkä tämä on se syy miksi se ei jaksa imeä ilmat pois raakasuodattimesta jos sen ylösnouseva letku on tyhjentynyt allokossa tai veneen nostossa?
Hioin ulkopuolen tasaiseksi, ja käänsin kannen toisinpäin. Asensin uuden impellerin. Ehkä tuo nyt jaksaa imeä, raportoin tähän. Vanha impelleri oli kyllä hyvässä kunnossa.
Uuden kannen osanumero on 128170-42080. Joistain paikoista saa vielä. Impelleri ja tiiviste on 128176-42090 ja se on sama 1GM ja 1GM10 koneissa.
Nyt oli kiva että olin tilannut kunnon ruuvit tuon pumpun kanteen, oli vähän helpompi äheltää.
Tuolla näytti tosiaan korjaantuneen. Suotimen kansi oli kyllä raollaan kun laskin veneen veteen, mutta pumppu ja imuletku suotimineen olivat tyhjiä impellerivaihdon jälkeen. Tuo kulunut kansi aiheutti varmaan sen että se ei jaksanut tuottaa tarpeeksi alipainetta. Nyt lähti heti imemään suotimeen vettä. Kiitos Joakim kannustuksesta.