Morjensta fe83-yhdistys
Kai sekin on jokin saavutus, että olemme jo toisessa triidissä kolmatta vuotta mittalukulänkytyksen kohteena. Eipä näissä piireissä kovin jännittäviä asioita tapahdu, jos kuumottavin keskustelun aihe on 50 vuotta vanhan uppotukin tilastollisperustaisen tasoitusluvun kehitys viimeisen 30 vuoden aikana. Ja keskustelu vain kiihtyy, vaikka ne ehti kuopata koko säännön!
Laitetaan nyt pari muistelua ja mielipidettä, josko keskustelu villiintyisi. Me tietysti olemme samalla tavalla ulkopuolisia kuin muutkin LYS-toimikunnan ulkopuoliset jäsenet, suurin osa asioista on omaa arvelua miten homma on mennyt. Lyödään aluksi kovaa faktaa pöytään, hämärä muistikuva on että aikoinaan S&S 6.6:n lys-luku ei yleisesti ollut 1.08 vaan 1.07. muistin tueksi netistä löytyy lys-todistukset v. 2005
https://docplayer.fi/24010376-Suomen-pu ... ukset.html
jossa meillä on lysluku 1.08 ja kahdella muulla 6,6:lla 1.07. Masto vaihdettiin joskus 90-luvulla, ensisijaisesti koska miehistö kyllästyi kantamaan vanhaa mastoa kraanalle. Suurin ero moneen 6,6:seen verrattuna Inkerissä on kuitenkin uppoumassa, mastolla nyt oli varmasti vain näennäisempi vaikutus gph:hon. Kyseisestä dokusta löytyy meille ja toiselle 6,6:lle uppoumaa 3.8 ton, kolmas onkin sitten 4.7 ton. Ja jos vertaillaan Antillaan, niin Antilla 30:ssa on korkeampi masto ja erilainen köli ja siksi varmaan taulukko LYS-luku oli 1.09. s/y inkeri ei ollut aktiivinen alkuaikoina lysissä vaan purjehdimme scandicupia ja imsiä. Ei ole kauheasti muistikuvia, että mistä lys-luku alun perin meille putkahti.
Oman rajallisen kokemuksemme mukaan 70-luvun puolitonnareiden (Scampi, Ballad, Antilla, S&S 6.6, jon 30, Murena, …) LYS-luvut ovat kuvastaneet veneiden välisiä nopeuseroja keskimäärin kelvollisesti. Olemme kaikkia näirä vastaan ajaneet eri säännöissä. Näin se menee, saman veneryhmän veneitä on voitu hyvin vertailla toisiinsa. Tosin tämäkin perinnetieto saatiin lopuksi sekaisin, Antillan lys-päivityksen mukaan sillä täytyisi voittaa purjehdituissa ajoissa scampi. Kyseinen tieto kuuluu pohjoismaalaisen kölivenepurjehtijan yleissivistykseen, se ei ole mitenkään ja missään mahdollista, on kokeiltu aikoinaan Inkerilläkin mm. runtissa. Olisipa saatu joskus BojBoj Ruotsin maalta kryssimään LYSluvulla 1.09 HTR:ssä kevyessä keskituulessa Tallinnaan, sen jälkeen olisivat excel-taulukot täyttyneet lys-vertailuista
http://piano-swe27.blogspot.com/2014/05 ... -mast.html esimerkkiä lys-tuunaukseen
Jälkikäteen provosoiden voisi ehkä väittää, että vanhoilla puolitonnareilla on ollut melko edulliset lys-luvut vuosien saatossa esim. expresseihin verrattuna. Suoritetaan pikavertailu SRS/LYS Ruotsissa aktiivisten scampin, Balladin ja albin expressin välillä lisättynä fe:llä. Näiden SRS:t ovat järjestyksessä 0.903, 0.896, 0.910 ja 0.881 sekä lysit 1.09, 1.08, 1.11 ja 1.08. Valitaan AE nollaveneeksi ja päivitetään SRS:n perusteella LYSit, ne ovat scampi 1.10, ballad 1.09 ja fe 1.07. No vertailu on siinä mielessä huono, ettei täällä ole paljoa kokemusta balladista ja scampista, mutta silti kai se jostain kertoo että vanhojen puolitonnareiden SRS-pohjaiset luvut yksipuolisesti nousevat lyssissä suhteessa expresseihin. Ja ehkä myös siitä, että antillan viimeisin taulukkolys 1.10 on itse asiassa aika korkea.
LYS-kokonaisuus on varmasti ollut mielenkiintoinen ylläpitää, kun expressit purjehtivat od:tä ja nostavat sitä kautta keskimääräistä purjehduksen tasoa luokissa. Uppotukeissa on muutamia aktiivisia ja sitten on yksittäisiä veneitä jotka panostavat hullunlailla. Osa menee taulukon mukaan ja osalla on mittakirjoja. Joka tapauksessa isot kiitokset aktiiveille, jotka ovat jaksaneet lys-lukuja toimikunnissa päivitellä.
Korostetaan vielä, että jos joku edes ajatuksella perehtyy puhumattakaan että tarkastaa yllä olevan analyysin niin on lähtökohtaisesti purjehtinut väärässä luokassa. jos kuitenkin on ihan pakko, niin olisi rakentavampaa vertailla veneryhmiä toisiinsa eikä nostaa aina sitä yksittäistä nopeinta veneryhmän edustajaa kepin nokkaan. Muuten Lysin osalta voinee tässä vaiheessa siteerata kulunutta slogania: onko LYS 1.08 vai 1.10 aivan sama, asia ratkeaa purjehtimalla 1.12:n vauhtia. FINrating toivottavasti helpottaa ongelmia ja meidän mielestämme säännön päivitys on järkevää. varmaa on ainoastaan ettei länkytys lopu
Ylläolevan kirjoitti Inkerin miehistössä purjehtinut pikaistuksissaan, ei oteta vastuuta mahdollisista virheistä ja vääristä muistikuvista.