yanmar 1 gm
Huuhtelin koneen vastavirtaan eli vesi sisään termarikotelon yläpäästä (itse termostaatti toki poistettu) niin, että kotelon alapäässä oli tulpalla varustettu letku. Samoin tulpattu letkunpätkä haaroittimessa, joka on heti pumpun jälkeen. Melkoisen samea ja ruskea vesi virtasi ulos. Panin lopuksi systeemiin pullollisen Bilteman jäähdyttimen putsausainetta sekoitettuna 5 litraan vettä, mutta se ei enää juurikaan irroitellut karstoja. Koneen oikeassa kyljessä lohkon alapäässä oleva veden poistotulppa tiputteli avattuna laiskasti pisaroita, joten auki ja rassaus ja vesihuuhtelu. Melkoinen musta lietehän siitä tuli. Tuloksena vesi virtasi solkenaan niin kuin pitääkin. Irroitin lisäksi vesipumpun jälkeisen haaroituskappaleen sekä sinkin ja suihkuttelin vielä vettä kaikista avoimista rei'istä. Enempää ei taida voida tehdä irroittamatta kantta, mutta se on jo isompi juttu.
Näyttäisi siis siltä, että vastavirtaan huuhtelemalla saa parhaan tuloksen eikä mitään jäähdyttimen putsausaineita kannata käyttää.
Pakoputkeen saa mukavasti vettä puutarhaletkusta kun säätää suunnilleen samanlaisen pärskytyksen kuin koneajossakin syntyy. Varmuuden vuoksi kannattaa katkaista ensin pakoputken vedensyöttö ja vasta hetken päästä sammuttaa kone.
Näyttäisi siis siltä, että vastavirtaan huuhtelemalla saa parhaan tuloksen eikä mitään jäähdyttimen putsausaineita kannata käyttää.
Pakoputkeen saa mukavasti vettä puutarhaletkusta kun säätää suunnilleen samanlaisen pärskytyksen kuin koneajossakin syntyy. Varmuuden vuoksi kannattaa katkaista ensin pakoputken vedensyöttö ja vasta hetken päästä sammuttaa kone.
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
Termostaattihan on t-haarassa, ilmeisesti se avaa reitin joko-tai periaatteella kannen tai ohitusletkun kautta. Japanilainen konesuunnittelija on varmaankin laskenut virtaukset tarkasti, mutta sama kävi mielessä: Kun putsailin konetta termari irrotettuna, alkoi epäilyttämään juuri tuo, että tässähän voi käydä niin että termari irti = virtaus kuten kylmällä koneella eli ei kiertoa kanteen. Joten tulppasin ohitusletkun.redwood wrote:Jos termostaatti puuttuu kokonaan voiko kuumassa koneessa liian suuri määrä jäähdytysvettä ohjautua kannen ohi suoraan pakoputkeen?
Niin, ja tuli mieleen Haraldin neuvo ottaa termari irti kun laittaa glykolia sisään. Tuolla teorialla termaria ei kannattaisi irrottaa, jos ei tulppaa ohitusletkua. Toisaalta, jos tulppailee ja irrottelee letkuja, voisi glykollit valuttaa kanteen ilman koneen käynnistystäkin, painovoimaisesti. On tuo jäähdytysjärjestelmä sen verran yksinkertainen, kun sitä nyt tuli tutkittua ja workshop manualkin oli kourassa.
Jos kaataa glykolit suoraan lohkoon ilman koneen käyntiä, niin pitää muistaa kaksi asiaa:
1. Lohko tyhjennettävä pohjiaan myöten edellisistä aineista erillisen tyhjennysventtin kautta, koska se on alempana kuin vesipumpun sisäänmeno. Venttiili on koneen oikealla puolella alhaalla. Jos ottaa vain letkuja irti, niin lohkoon jää vielä aika lailla nestettä!
2. Varmistettava, että glykoli todella menee joka paikkaan, eikä muodostu ilmataskuja. Tämä tapahtuu mukavasti liittämällä pumpun imuletku läpinäkyvällä letkulla termarin ulostuloputkeen. Kone käyntiin, niin näkee mahdolliset ilmakuplat. Ohivirtaus tietysti katkaistuna. Ja tähän tilanteeseen koneen voikin sitten jättää uinumaan ja haluttaessa käynnistellä talvella, kuten jotkin ohjeet kehottavat.
1. Lohko tyhjennettävä pohjiaan myöten edellisistä aineista erillisen tyhjennysventtin kautta, koska se on alempana kuin vesipumpun sisäänmeno. Venttiili on koneen oikealla puolella alhaalla. Jos ottaa vain letkuja irti, niin lohkoon jää vielä aika lailla nestettä!
2. Varmistettava, että glykoli todella menee joka paikkaan, eikä muodostu ilmataskuja. Tämä tapahtuu mukavasti liittämällä pumpun imuletku läpinäkyvällä letkulla termarin ulostuloputkeen. Kone käyntiin, niin näkee mahdolliset ilmakuplat. Ohivirtaus tietysti katkaistuna. Ja tähän tilanteeseen koneen voikin sitten jättää uinumaan ja haluttaessa käynnistellä talvella, kuten jotkin ohjeet kehottavat.
Kyllähän tuo normaalilta kuullostaa. Vesi kerääntyy äänenvaimentimeen ja sitten kone ikäänkuin oksentaa suuremman määrän kerrallaan ulos kun paineet kasvaa.Riksi wrote:Kun pistin yanmarin moottorin(vm.82) käyntiin, niin kiinnitin huomiota moottorin jäähdytysveden virtaukseen. Virtaus ei ollut tasaista vaan tuli enemmänkin sykähdyksittäin, onko normaalia?
//Tomppa
Pari lisäkysymystä heräsi moottorista.
Kun moottorin pistää käyntiin, niin hetken aikaa tulee
mustaa vettä ja sitten se muuttuu puhtaaksi.
Pitäiskö tästä huolestua?
Veneeseen on asennettu 3 akkua(120ah, 120ah ja 80ah.
Kun akkuvalitsimesta valitsee kaikki akut kayttöön, niin moottorin käynti muuttuu tosi karkeaksi ja kun valitsee, että vain kakkosakku on käytössä, niin käyntiääni on tasainen.
Valitsemalla 1 kohta, niin käyntiääni ei ole niin tasainen, mutta kuitenkin selkeesti tasaisempi kuin asennossa "all".
Te, jotka ymmärrätte sähkön päälle jotain, niin pistää vastauksia tulemaan.
Kun moottorin pistää käyntiin, niin hetken aikaa tulee
mustaa vettä ja sitten se muuttuu puhtaaksi.
Pitäiskö tästä huolestua?
Veneeseen on asennettu 3 akkua(120ah, 120ah ja 80ah.
Kun akkuvalitsimesta valitsee kaikki akut kayttöön, niin moottorin käynti muuttuu tosi karkeaksi ja kun valitsee, että vain kakkosakku on käytössä, niin käyntiääni on tasainen.
Valitsemalla 1 kohta, niin käyntiääni ei ole niin tasainen, mutta kuitenkin selkeesti tasaisempi kuin asennossa "all".
Te, jotka ymmärrätte sähkön päälle jotain, niin pistää vastauksia tulemaan.
Latauskin on varmaan kytketty tuon kytkimen kautta, eli laturin kuorma muuttuu, kun valitset eri akkuja käyttöön. Varmaankin se akku jolla moottori käy iloisimmin on lähimpänä täyttä. Jos saat kaikki akut täyteen, niin laturin ei tarvitse tehdä niin paljon töitä, ja se pistää vähemmän hanttiin.
Olli Niemi
- risto
- kokelas
- Posts: 201
- Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
- Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
- Contact:
Impelleriä metsästämässä
Mistä tätä nykyä löytyy 1GM sopivaa impelleriä eli siipipyörää? Muistelen joskus ostaneeni niitä B-kaupasta mutta nyt ei haulla osunut mistään verkkokaupasta silmään.
Musta pakokaasu kielii epätäydelisestä palamisesta eli dieselistä pakokaasussa. Palamista voi parantaa ilmansuotimen vaihdolla ja karstojen putsauksella. Itse avaisin ainakin pakokaasu-vesiyhteen (mixing elbow) ja poistaisin kertyneet karstat.Riksi wrote:Pari lisäkysymystä heräsi moottorista.
Kun moottorin pistää käyntiin, niin hetken aikaa tulee
mustaa vettä ja sitten se muuttuu puhtaaksi.
Pitäiskö tästä huolestua?
Veneeseen on asennettu 3 akkua(120ah, 120ah ja 80ah.
Kun akkuvalitsimesta valitsee kaikki akut kayttöön, niin moottorin käynti muuttuu tosi karkeaksi ja kun valitsee, että vain kakkosakku on käytössä, niin käyntiääni on tasainen.
Valitsemalla 1 kohta, niin käyntiääni ei ole niin tasainen, mutta kuitenkin selkeesti tasaisempi kuin asennossa "all".
Te, jotka ymmärrätte sähkön päälle jotain, niin pistää vastauksia tulemaan.
Latausta kannattaa avittaa nostamalla kierroksia 1500rpm paikkeile. Suosittelen myös latausreleen asennusta ton kolmiasentokytkimen tilalle
Meillä alkoi tulla aikoinaan mustaa vettä kun nosti riittävästi koneen kierroksia. Osoittautui pähkäilyjen jälkeen että pakosarjassa oli karstaa ja ne siis lähti liikkeelle suuremmilla kierroksilla. Lisäksi pakomutkassa (mixing elbow) oli pieni reikä. Pakomutkan vaihdolla ja ruiskujen säädöllä homma korjaantui.
t. VIlle
t. VIlle
Mustaa tulee siitä, että kaikki syötetty diesel ei pala. Mun 1GM10:ssä oli tehonpuutetta, jonka syyksi paljastui väärä maksiruiskutusmäärän säätö (toinen sinetöidyistä ruuveista, toinen on max rpm). Sitä kiertämällä tehoa tuli lisää kunnes pakoputkesta alkoi tulla mustaa. Oikea säätö oli juuri alle mustan rajan.Lilie wrote:Meillä alkoi tulla aikoinaan mustaa vettä kun nosti riittävästi koneen kierroksia. Osoittautui pähkäilyjen jälkeen että pakosarjassa oli karstaa ja ne siis lähti liikkeelle suuremmilla kierroksilla. Lisäksi pakomutkassa (mixing elbow) oli pieni reikä. Pakomutkan vaihdolla ja ruiskujen säädöllä homma korjaantui.
t. VIlle
Oikealla säädöllä vika voi sitten olla huonossa pisaroitumisessa (suutin), moottorin ylikuormittumisesta (ei ota täysiä kierroksia) tai ilmansaannin esteistä (tukkeumia imu tai pakopuolella). Varmaankin myös väljä kone tai vuotava venttiili voi tuota aiheuttaa.
- harald
- Hallitus
- Posts: 11080
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: yanmar 1 gm
Aloitin 1 GM 40-vuotishuollon. Moottori on tallissa, irroittaminen oli aika helppo homma, parin tunnin homma. Sähköt, vaijerit ja johdot irti. Akseli ja tyynyjen pultit auki niin kone tuli vetämällä puiselle pukille.
Audista tuli Porsche
Suunnitelma jotenkin tällainen;
* Sähköjärjestelmän irrottaminen
* ulkopuolinen pesu
* Ylimääräisten osien irrottaminen
* kansi irti
* jäähdytyskanavien puhdistus
* kannen kunnon tarkastaminen / uuden tilaaminen (onko tässä hyvä tilata uusi suutin ja/tai palopesä samalla?)
* Ulkoisten öljyputkien vaihto
* laturin huollattaminen (hiilet/laakerit tarkastus/vaihto)
* Startin puhdistus sisältä, helojen tarkastus
* kamat kasaan
* ulkopuolen käsittely teräsharja/hapolla/hammerite-maalilla
* sähköjen uusinta. Aika haperoja ovat jo johdot ja liittimetkin on ihan lada-laatua
* kovaa ajoa 30 vuotta?
Sitten rinnakkain pitäisi purkaa konehuoneesta vanhat eristeet (kerätä siis veneen pohjalta ne, rapisevat itsekseen), maalata konetilan pohja, asentaa uudet äänieristykset (+katto), maalata konetilan pohja.
Tuo äänieristys, miten tiiviiksi olette muut sen tehneet? Tuolla on esimerkiksi hyvä rako anopinkotelon puolelle jonka ajattelin tilkitä. Paljonko pitää jättää ilma-aukkoja? Moottorihan on vesijäähdytteinen, eli ei tuohon konetilaan niin hirveästi tarvitse ilman kiertää?
Audista tuli Porsche
Suunnitelma jotenkin tällainen;
* Sähköjärjestelmän irrottaminen
* ulkopuolinen pesu
* Ylimääräisten osien irrottaminen
* kansi irti
* jäähdytyskanavien puhdistus
* kannen kunnon tarkastaminen / uuden tilaaminen (onko tässä hyvä tilata uusi suutin ja/tai palopesä samalla?)
* Ulkoisten öljyputkien vaihto
* laturin huollattaminen (hiilet/laakerit tarkastus/vaihto)
* Startin puhdistus sisältä, helojen tarkastus
* kamat kasaan
* ulkopuolen käsittely teräsharja/hapolla/hammerite-maalilla
* sähköjen uusinta. Aika haperoja ovat jo johdot ja liittimetkin on ihan lada-laatua
* kovaa ajoa 30 vuotta?
Sitten rinnakkain pitäisi purkaa konehuoneesta vanhat eristeet (kerätä siis veneen pohjalta ne, rapisevat itsekseen), maalata konetilan pohja, asentaa uudet äänieristykset (+katto), maalata konetilan pohja.
Tuo äänieristys, miten tiiviiksi olette muut sen tehneet? Tuolla on esimerkiksi hyvä rako anopinkotelon puolelle jonka ajattelin tilkitä. Paljonko pitää jättää ilma-aukkoja? Moottorihan on vesijäähdytteinen, eli ei tuohon konetilaan niin hirveästi tarvitse ilman kiertää?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11080
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: yanmar 1 gm
Marikon albumi tulee olemaan kyllä avuksi tässä:
https://www.fe83.org/gallery/view_album ... e=album629
https://www.fe83.org/gallery/view_album ... e=album629
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11080
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: yanmar 1 gm
Pari sivua muistiin;
http://www.exhaustelbow.com/
https://www.pbo.co.uk/practical-project ... lbow-21710
https://www.pbo.co.uk/expert-advice/rep ... head-20467
Osanumerot tiivisteille ym.
https://www.marine-power.co.uk/yanmar/c ... uct_id=477
Hyviä varaosalistoja numeroineen:
https://www.frenchmarine.com/1GM10-23?C ... itle=1GM10
Sitten tuli tilattua Diesel Tiny Tach. Kierrosluku- ja käyntituntimittari. Mittarin anturi asennetaan korkeapaineputkeen, ja se tunnistaa pulsseja siitä. UK:sta tulee laskun kanssa, aika epätavallista tänä päivänä. Richardilla on ollut mittari sitloodassa 14 vuotta, eli voidaan olettaa että se on jollain tavalla vedenpitävä.
http://www.tinytachuk.com/diesel.php
http://www.exhaustelbow.com/
https://www.pbo.co.uk/practical-project ... lbow-21710
https://www.pbo.co.uk/expert-advice/rep ... head-20467
Osanumerot tiivisteille ym.
https://www.marine-power.co.uk/yanmar/c ... uct_id=477
Hyviä varaosalistoja numeroineen:
https://www.frenchmarine.com/1GM10-23?C ... itle=1GM10
Sitten tuli tilattua Diesel Tiny Tach. Kierrosluku- ja käyntituntimittari. Mittarin anturi asennetaan korkeapaineputkeen, ja se tunnistaa pulsseja siitä. UK:sta tulee laskun kanssa, aika epätavallista tänä päivänä. Richardilla on ollut mittari sitloodassa 14 vuotta, eli voidaan olettaa että se on jollain tavalla vedenpitävä.
http://www.tinytachuk.com/diesel.php
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020