Keskiviikkokisa 8/2019

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Keskiviikkokisa 8/2019

Post by Cage »

Mahtava keli tänään! Tarkkaa tuulen suuntaa en tiedä, jotan SW ja voimakkuus kutakuinkin 17-25 kn ja mielestäni aika paljon keikkui siinä 18-21 kn suurimman osan ajasta. Rata oli 2, eli Rönnkobbenin lähellä olevan punaisen viitan kierto. Kiva nähdä Pikku Myy radalla! Kiitos ja =D> siitä että Panu jaksaa kiertää veneitä, niin että saadaan lisää feneitä skaboihin.

Päätettiin ottaa reivi, sen verran kova ja välillä puuskainen tuuli oli. Lähdössä tavoite oli tulla satamasta viivan suuntaan ja nostattaa viivaa pitkin veneitä hienosti poijun päässä viivan yli. Tuuli oli kuitenkin sen verran kova, että en halunnut olla ihan liian ajoissa ja kun tiesin tämän olevan agressiivinen strategia, niin halsin myös jättää muille veneille tilaa operoida. Tuossa tuulessa oli jo ihan tekemistä veneen pitämisessä näppysissä. Strategiaan nähden oltiin siis vähän myöhässä. Pieni tilanne siinä tuli Pikku Myyn kansssa, joka oli parkkeerannut paaralla viivan tuntumaan kun me tulimme styyralla. [-X Väistöliike ja protestilippu heilumaan. :B-flag: Loppupeleissä emme protestia tehneet, se vähän unohtui seilatessa takaisin omaan satamaan olutta nauttien.

Lähdön jälkeen oltiin toisiksi alin vene ja klunga siinä meidän yläpuolella. Halusin klungan yläpuolelle nostamaan spinnua, sillä tuulikulma oli jotain 153 astetta ja voimakkuus about 17 kn. Päästiin nousemaan Subbotan ja Olgan väliin, Olgan ollessa edessä ja Subbota muistaakseni hieman taaempana yläpuolella. Olga lähti nostamaan ja pienen tanssahtelun jälkeen laskin kurssia niin että saatais spinnu ylös. Spinnu jopa veti ihan lyhyen hetken, mutta puomi makasi liikaa keulastaagia vasten ja alettiin selvittämään sitä tilannetta. Tässä vaiheessa tuli pari broachia ja kommunikointiongelma. Huusin löysäämään skuuttia tarkoittaen leen skuuttia broachin lopettamiseksi. Kuitenkin muut ymmärsi että halusin sillä hetkellä fokuksen alla olleen puominpään skuuttia löysälle. Lopputulos oli hienosti kaukana veneestä lepattava spinnu. Todettiin että jätetään spinnuttelut sikseen ja nostetaan genoa. Spinnupuomi makasi vieläkin keulastaagia vasten ja genoan hakanen nappasi sen mukaansa. Nyt olen nähnyt pystysuorassa olevan spinnupuomin, jota en aikaisemmin olekaan nähnyt. Eipä auttanut muu kuin laskea genoa takaisin kannelle, ottaa spinnupuomi irti, laskea se lepattava spinnu kahden hengen voimin ja sen jälkeen nostaa genoa. Tässä vaiheessa oltiin selkeästi viimeinen vene, mutta yllätykseksemme emme olleet jääneet ihan hirveästi kuitenkaan. Olisi luullut, että oltais jääty ihan hirveästi, mutta näköjään tuossa tuulessa pelkkä iso tuotti melkein saman vauhdin kuin muilla keulapurjeen kanssa.

Vihreä rundattiin siis viimeisenä ehkä 50m viimeisten veneiden jälkeen. Jos olisin tiennyt miten hyvin meillä kryssi kulkee, niin en olisi lähtenyt yrittämään spinnua edellisellä legillä. Se nyt vaan oli yliyrittämiseen sortumista. Päästiin tekemään rauhallinen merkin kierto ja oltiin korkeammalla tai about yhtä ylhäällä kuin korkeimmalla edessä olleet veneet. Aika nopeasti huomattiin, että päästään menemään hyvällä vauhdilla parempaa höjdiä kuin useimmat veneet. Feneistä ensimmäisenä saavutettiin Pikku Myy samalla kuin kiivettiin Olgan ja Subbotan yläpuolelle. Päästiin poijusta ohi ja ajamaan hieman karia väistellen hyvin styyralla. Seuraavana feneenä poimittiin Olga, joka tuli paaralla ja joutui väistämään. Olga heitti styyralle meidän alapuolella ja jäi pahasti meidän ja Pikku Myyn väliin. Lisäksi fleetin läpi tuli venäläinen turistivene ja sekin taisi aiheuttaa hieman hämminkiä Olgalle. Jatkettiin styyralla ja sitten sieltä tulikin feneistä seuraavana Subbota paaralla. Subbota teki myös saman ratkaisun, eli heitti styyralle meidän alapuolelle. Subbotasta huudeltiin ilmeisesti meille jotain, mutta katsoin GPS:stä että ollaan molemmat veneet vielä valkoisella vedellä ja ei ole mitään hätää. Subbota heittikin sitten paaralle ja me jatkettiin vielä styyralla Stora Ådholmenin poukamaan. Jossain vaiheessa poimittiin myös edellä ollut H-vene. Kryssillä punaiselle saatiin vielä poimittua Jon 33 Venla ja huonolla kryssikulmalla purjehtinut Lucky Too. Epäilimme Lucky Too:n ongelmaksi täyden ison, mutta siellä olikin keulapurje revennyt takaliikistä. Punainen rundattiin toisena veneenä, edessä ja selkeästi oli Ariel.

Myötätuuliosuudella takaisin vihreälle mietittiin hetken spinnun nostoa tuulen jälleen ollessa n. 16-17 kn ja laitettiinkin jopa puomi valmiiksi. Silloin tuuli nousi 22-23 kn ja luovuttiin spinnuhaaveista. Lucky Too pääsi isommilla purjeilla meistä ohi, mutta melkein samaa nopeutta mentiin. Vihreä rundattiin kolmantena ja maaliin selkeästi Arielin jälkeen ja vain vähän Lucky Too:n jälkeen. Lasketussa ajassa 2. sija. Ihan kiva nousu sen meidän ekan legin spinnuepisodin jälkeen.

Pitää sanoa että Pikku Myy veti todella hyvin. Yllätyin siitä että täydellä isolla eroa edellä reivatulla isolla menneeseen Subbotaan taisi jäädä vain muutamia veneenmittoja. Mielestäni reivattu iso oli oikea valinta tälle tuulelle, tosin meidänkin olisi pitänyt poistaa reivi ennen saapumista vihreälle toista kertaa. Enemmän hyötyä kuin haittaa reivistä oli kuitenkin tänään.

Kiitos miehistölle ja järjestäjille! Ensi viikolla taas!
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by Petri »

Oli kyllä sikäli hankala kisa kun lähtökohta oli että 1745 Olga päätyi Haukilahden satamaan ja huomattiin että sekä kisaspinnu että 3G olivat varastossa ja kelinä mitä Cage kuvasikin...ykkösellä ja reivatulla isolla ei vain pysynyt pystyssä ja kryssillä meno oli melkoista kyntämistä. Lähtö ok, siinä slöörillä spinnua ei tullut varsinaisesti ikävä, mutta kryssillä tuli ikävä 3G:tä. Vihreällä karkeasti kakkosena, mutta sitten loppui vauhti ja nousu ja vielä kun pinnamies otti pari ohitustilannetta vähän varovaisesti ja sitten piinasi vielä yhden vendan jälkeen niin pahasti että vauhti loppui kesken ja oli pakko ottaa paniikkivenda Pikku-myyn tieltä. Eipä tuossa muuta sitten tapahtunut, purettiin reivi maalisuoralle tultaessa (olisi voinut ottaa jo lenssin lopulla, tuuli alkoi moinaamaan Miessaaren selälle tullessa) ja mikäs siinä auringonpaisteessa mennessä, harmi vain että mitään edellytyksiä varsinaiseen kisaan ei tällä erää ollut mutta saipahan poikakin sikäli hyvää tuntumaa kovan kelin purjehdukseen. Sitä kyllä ihmettelin miksei kukaan ajanut spinnulla lenssipätkää, ihan normaali keli tuo siihen oli ja tuulikulma hyvin kohtuullinen (vs. lähtösuora missä en tosiaan itsekään olisi lähtenyt toistamaan Cagen kokeilua)

Toki huomiona kelluvalle mainoslautalle, lähtöalue ei ole paikka palloilla moottorilla juuri lähtösekvenssin lopussa. Mikälie sunnuntai-purjehtija.

Toki huomiona myös Tommille kiitokset järjestelyistä, M2S on sikäli suoraviivainen ja "joukkoistava" että tuota koko järjestelyrumbaa ja tuloslaskentaa on helppo jakaa, ei tartte itse roikkua joka keskiviikkoa maaliaikoja odotellessa.
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by Cage »

Lenssipätkällä hieman varmisteltiin sijoitusta ja pitkitettiin spinnun nostoa. Kun tuli tilaisuus nostaa, niin alettiin oleen jo aika lähellä sillä pätkällä kierrettävää punaista, jonka jälkeen tulisi kurssin nosto. Samalla tosiaan tuuli nousi, niin todettiin ettei ole järkeä. Varmistelua kryssin nousun jälkeen meillä siis.

Lähdössä oli tosiaan pari ison luokan venettä palloilemassa. X-99 nyt onnistui edes vähän väistämään, mutta tosiaan se mainoslautta oli ihan keskellä lähtöaktiviteetteja.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by Panu »

Oltiin eiln mukana keskiviikko kisassa ja tällä kertaa tuotiin Pikku Myy takaisin radoille pitkän poissaolon jäljiltä. Veneen nykyomistajalle Jukalle kausi on veneen kanssa jo kolmas ja olemme tämän kesän aikana käyneet muutaman kerran treenaamassa manovereja ja hakemassa trimmejä purjeisiin ja rikiin sekä hieman kohennettu matkan varrella hävinneitä tai rikkoutuneita heloja.

Eilen Veneessä itseni lisäksi Jukka (varustamon edustajana) sekä Aleksi ja Niki

Lähtö suomenojalta hieman hätäisesti ettei vain oltaisi myöhässä. Kiireessä jäi muutamat seikat hoitamatta kuten spinnun valmistelu boxiin jne. Toisaalta emme olleet edes varmoja tulisimmeko sitä edes käyttämään ekassa kisassa. Päästiin lähtöalueelle ja nostettiin purjeet, keulille vanha parhaat päivänsä nähnyt joustava dacron G3 ja ruvettiin tähystämään päivän rataa. 2 rata oli odotettu ja aloittelijoille ihan OK valinta. Tämän jälkeen keskusteltiin, josko spinnu pitäisi laittaa valmiiksi ja toimeen ryhdyttiin. Tähän kului hieman aikaa ja samalla ajauduttiin turhan kauas lähtölinjalta emmekä nähneet tai kuulleet ensimmäistä statti töötäystä. Päästiin juuri lautakunna kohdalle, kun (vain) yksi meistä kuuli töötin, jonka uskoin 4min merkiksi. Ryhdyin katsomaan lähtöaluetta ja muita kilpailijoita, mutta keskittyminen jäi ehkä liikaa veneen sisällä toimintoihin, jotka olisi rutiinilla hoituneet itsekseen, mutta kaipasivat nyt huomiota. 1min merkin kohdalla oltiin liian lähellä linjaa ja jouduttiin tappamaan hieman aikaa, jolloin Estelle pääsi lihoille kuin varkain. Tarkoitus oli pysytellä poissa muiden jaloista, mikä ei näköjään onnistunut :oops: .

Tilanteet huomioiden ihan kohtuullinen startti selvästii fliitin alimpana veneenä. Tämän ja tuulen suunnan takia emme kuitenkaan jääneet pahasti paskoihin ja etenimme kohti ekaa merkkiä, jonka kiersimmen Subbotan ja Sans Rivalin perässä. Estelle oli jäänyt taakse korjailemaan spinnuttelun sotkuja. Totesinkin, että kyllä ne vielä meidät ohittaa kuten tekivätkin. Alkoi kryssi kohti punasta. Fliitti meni aika jonossa kuin köyhän talon porsaat, eikä reitti ja tuuli muuhun oikein olisi antanut mahdollisuuttakaan, ainakaan järkevää selaista. Sans Rival jäi aika nopeasti meidän paskoihin ja ajautui merkittävästi alemmaksi kuin me muut. Puolivälissä Haraholmille jouduimme Subbotan pyörteisiin, eikä siitä oikein voinut lähteä poiskaan. Kohta Olga leikkasi paaralla edestä joutuakseen väistämään heti miten styyran Estelleä. Onneksi Haraholmin ja punaien merkin takia fliitti hajosi ja päästiin vapaampiin tuuliin. Yritin koko ajan käyttää väylän koko leveyden hyödyksi, jotta saisimme minimoitua vendat, jotka eivät oikein olleet eilen "koordinoituja".

Punaisen kiertomerkin kiersimme 8 feneen mittaa Subbotan takana. Alkoi myötätuuli ja yllätykseksi kukaan ei nostanut spinnua. Ehkäpä Estellen lähdön jälkeinen spinnu suorite peloitti muut, mene ja tiedä? Saatiin hitaasti subbotaa kiinni, koska he ajoivat 1 reivillä ja meillä reivaamatta. Vihreällä merkillä kierrettiin subota jäljessä 3 feneen mittaa. Subbota päätti purkaa reivin, mikä oli varmasti oikea ratkaisu. Muuten olisivat jääneet jalkoihin. Vihreältä maaliin sitten ajettiin jonossa, eikä muuhun ollut edes oikein mahdollisuuttakaan kys. tuulessa. Maalissa oltiin subbotan takana 2-3 veneen mittaa. Ei yhtään huonosti radoille paluuttaa tekevällä veneellä ensimmäisessä kisassa.

Kivaahan tuo oli. Hieman olin ruosteessa itse, kun en ole ajanut Fenettä kolmeen vuoteen kisassa. Loppu hyvin ja kaikki hyvin. Ensi viikolla sitten uudelleen.

Terveisin Panu
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by Petri »

68279656_1133047780215110_7690763685135908864_o.jpg
Copyrightit HTR:lle, tai kuka nyt Venlassa (vaiko luckytoo sittenkin) kuvan ottikaan
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by Panu »

Tervehdys
Gace wrote: Kiva nähdä Pikku Myy radalla! Kiitos ja =D> siitä että Panu jaksaa kiertää veneitä, niin että saadaan lisää feneitä skaboihin.
Tämä Pikku myyn treenaus oli juttu, joka piti hoitaa jo pari kesää sitten, mutta silloin realitetit ja terveys ongelmat tulivat esteeksi. Tänä kesänä asiaan on sitten palattu ja hyvin on oppi mennyt perille. Intoa veneessä tuntuu riittävän ja kaverit ovat fiksuja, niin mikä heitä on auttaessa.

Silloin joskus yhdistyksen alkuaikoina yritin nostattaa Vierihoidon nimissä selaista konseptia, missä eri feneiden kipparit kävisitä muissa veneissä treenaamassa ja miksei kisaamassa. Näin saataisiin jaettu tasan feneiden kesken ensikäden tietoa ja malleja veneen trimmeihin ja purjehtimiseen liittyen. Tuolloin ei suurempaa ryntäystä ole puuhaan löytynyt, mutta itse olen tästä koittanut pitää huolta koska katson, että me enemmän feneilleet olisimme paras tiedon ja kokemuksen lähden aloitteville feneilijöille. Opettamalla ja auttamalla alkavia purjehtijoita teemme suuren palveluksen luokallemme. Ei ole kovinkaan motivoivaa todeta 30min startin jälkeen, että noi muut meni jo ja nyt ollaan yksin porukan perällä, omassa fliitissä ikään kuin.

Auttamalla heidät tasolle, missä he pystyvät aidosti kilpailemaan meitä muita vastaa kasvattaa luokkamme tasoa, mikä on meidän kaikkien etu. Auttaminen ei siis ole keneltäkään pois, vaan päin vastoin saamme siitä kaikki etua.

Lisäksi olen havainnut, että opettaminen on hyvä tapa myös itse oppia, koska tuolloin joutuu oikeasti miettimään keskeisimpiä asioita, jotta viesti menisi perille. Tämä parantaa myös omaa suoritetta, kun mielikuvat ovat kirkkaina ajatuksissa.

Terveisin Panu
Ystävällisin veneily terveisin PR
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by alex »

Cage wrote: Wed Aug 14, 2019 22:15 pmSubbotasta huudeltiin ilmeisesti meille jotain, mutta katsoin GPS:stä että ollaan molemmat veneet vielä valkoisella vedellä ja ei ole mitään hätää.
We hailed you "room to tack" (what did you expect to hear in such situation?) because the depth quickly dropped from 10+ meters to 7. After you assured us that it is deep enough under your keel, we luffed to slow down and tacked.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by Petri »

7 meters, there's still 5.5 left :) Interesting case, Cage, did you realize that there is no option to start arguing on the matter -> argue and get protested you will likely lose. On other hand, Alex if you chose to tack because other boat did not give room nor requested you to tack, you should protest the boat. But if there clearly were plenty of water, Cage should have protested on R 20.1 violation after tacking or just stating "you tack" instead of arguing :)

On the other hand, SI refer only to PKS, not RRS so technically someone shouting "room to tack" is just speaking some weird jibberish and would be interesting to see how such case would pan out...
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by alex »

Petri wrote: Tue Aug 20, 2019 21:27 pm7 meters, there's still 5.5 left :)
If I project my course from a GPS tracker further on it could easily reach a 1.7 m mark. Which is still solid 0.25 m of under keel clearance. :D May be - not all rocks have been charted. I don't have a chart plotter, but I have a sounder - when readings reduce quickly, it is a bad trend.
Petri wrote: Tue Aug 20, 2019 21:27 pmAlex if you chose to tack because other boat did not give room nor requested you to tack, you should protest the boat.
I have decided not to - a) I made a mistake to allow myself to get entangled with Cage, b) without witnesses this case would have been complicated, chances to win are low.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by alex »

Petri wrote: Tue Aug 20, 2019 21:27 pmOn the other hand, SI refer only to PKS, not RRS so technically someone shouting "room to tack" is just speaking some weird jibberish and would be interesting to see how such case would pan out...
I checked PKS wording just out of curiosity now - RRS and English wording used to be OK so far, basically your "jibberish" claim is the first I have ever heard in this context. Nevertheless, RRS defines "room to tack" as a hail - it is technically clear because it defines what a hailing boat claims and for what reason. PKS defines "tilaa" which is less clear - it doesn't define the reason for the room, and can be more puzzling if a boat-to-respond is out of context. Please forgive me my language skills tho. :wink:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by harald »

The thing here that the only thing a boat can do, if another boat hails "tilaa esteelle" or "room to tack", is to either tack or respond with "You tack". The hailing boat then has to tack.

This is to my knowledge the only hail a boat is required or supposed to do. There are no other verbal communication required between boats.

If it becomes a port tacked boat, and there's enough room it might have to give way to the starboard tack boat though :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Keskiviikkokisa 8/2019

Post by Petri »

alex wrote: Tue Aug 20, 2019 22:34 pm
Petri wrote: Tue Aug 20, 2019 21:27 pmOn the other hand, SI refer only to PKS, not RRS so technically someone shouting "room to tack" is just speaking some weird jibberish and would be interesting to see how such case would pan out...
I checked PKS wording just out of curiosity now - RRS and English wording used to be OK so far, basically your "jibberish" claim is the first I have ever heard in this context. Nevertheless, RRS defines "room to tack" as a hail - it is technically clear because it defines what a hailing boat claims and for what reason. PKS defines "tilaa" which is less clear - it doesn't define the reason for the room, and can be more puzzling if a boat-to-respond is out of context. Please forgive me my language skills tho. :wink:
The point being is that PKS does define "you tack" in R20.2 but not "room to tack" in R20.1 -> hence it would be interesting to see what would happen to such a case as it is also defined that "Määriteltyjen käsitteiden sekä huutojen ruotsin- ja englanninkieliset vastineet esitetään suluissa." -> if "room to tack" is not defined within brackets (as it is not), is it valid term?
BUT! In match racing and team racing appendices C&D, "room to tack" is defined in brackets.

-> I would say it is just a typo but thenagain, rules are on some cases interpreted strictly.
Post Reply