Luokkamestaruus 2019

Moderators: Petri, harald

JoonasV
alokas
Posts: 29
Joined: Sun Aug 24, 2014 11:30 am
Location: Turku
Vene: Nefer Nefer

Re: Luokkamestaruus 2019

Post by JoonasV »

"Linja varsin vino, veneen päästä siis lähtö mutta ruostetta oli vielä sen verran että olimme auttamatta liian aikaisin linjalla (takaraivossa vaani pelko myöhästymisestä) ja Harald alkoi nostamaan meitä. Eipä siinä muuta auttanut kuin päätyä yli linjan ja väistelyä yrittäessä Danielan petollinen peräjatke (kun on itse tottunut vain kurkkaamaan takakulman paikan veneen ulottuvuuksien hahmottamiseksi) sitten vielä väistäessä vendan kautta kolautti Haraldia keulaan. Sikäli selvä keissi, Harald peitossa, me yläpuolella ja eihän siinä muuta voi tehdä kuin nostattaa yläpuolella oleva urpo yli linjan"

Artsin kanssa tästä lyhyesti juttelinkin. En ihan tarkasti nähnyt ko. tilannetta, kun piti itsekin saada vene oikeaan aikaan linjasta yli, mutta oma tulkintani tuohon säännön 16.1 perusteella ei ole ihan noin yksinkertainen.
"Sääntö 16.1: Kun kulkuun oikeutettu vene muuttaa suuntaansa, sen täytyy antaa toiselle veneelle tilaa väistää."
Mielestäni tilanteessa, jossa Danielan miehistö on tehnyt kaikkensa väistääkseen "keep clear" Charlottaa ja silti osunut sen keulaan, ei Charlotta ole antanut riittävästi tilaa Danielan väistää. Kuitenkin säännön 14b perusteella molemmat tulisi vapauttaa säännön 14 (kosketuksen välttäminen) rikkomisesta, koska vahinkoa ei käsittääkseni syntynyt.



"R6
Lenssillä tuuli kääntyi vasemmalle laidalle mutta paine ei tuntunut erityisen paljon paremmalta, joten kryssille tullessa ei äkkiseltään tuntunut erityisen hyödylliseltä lähteä vasempaan laitaan vaan luottaa oikeaan joka oli edelliselläkin kryssillä ollut hyvä ja itse kryssin aikanakin tuntui tasaisen hyvältä. Olisi kannattanut, Nefer Nefer sinne lähti johdossa ja sieltähän se repäisi ison kaulan, taisi joko tuuli kääntyä lisää tai painetta oli enemmän."

Mielestäni tuuli oli koko viikonlopun vasemmassa laidassa paremmasta suunnasta. Keskellä ja oikeassa laidassa tuuli tuli melko lailla ylämerkin suunnasta, mutta vasemmassa laidassa tuuli kääntyi vasemmalle ja oli siksi parempi. Voimakkuudessa ei merkittäviä eroja tuntunut olevan, paitsi sunnuntain toisen startin aikana, jolloin oikealla näytti olevan enemmän tuulta. Me vahdimme silloin tarkasti Charlottaa ja muut pääsivätkin kuittaamaan oikealta ohi.
Viimeisessä startissa päätimme jo ennen lähtöä ajaa vasempaan laitaan, koska se oli tilastollisesti todettu paremmaksi, eikä tuloksella olisi ollut vaikutusta lopputuloksiin. Normaalisti olisimme tietysti ajaneet samaan suuntaan muun fleetin kanssa, mutta vasemmanpuoleisena veneenä.
Joonas
FIN-3815 s/y Nefer Nefer
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Re: Luokkamestaruus 2019

Post by Petri »

16.1 lähtee siis siitä että vene muuttaa (merkittävästi tai äkillisesti) suuntaansa, tuossa kyllä kolari tuli paljolti siitä kun Daniela muutti suuntaa, ei Charlotta ainakaan omaan silmään kauheasti nostellut kylkeen kiinni. Protestokäsittelyssä voisin maalata vaikka minkä kuvan siitä miten Harald silmät kiiluen jahtasi meitä ja kolari johtui hänestä...mutta käytännössä olisi hyvin todnäk että PL sitten kysyis pari ilkeää kysymystä R11 osalta (myös määritelmä "Väistää") ja lopputulos olisi sama. Kyllä me oltiin tossa väärässä paikassa ja arvioitiin käännös väärin.

Jännä tuo vasemman laidan paremmuus, lauantaista kun en itse osaa sanoa mitään mutta sunnuntaina tosiaan kyllä oikea laita ainakin koko R5 oli mielestäni parempi, mutta toki kyse voi hyvin olla tilastovirhe juuri paine-eron takia -> tuo kiertymä merkin lähellä selittäisi hyvin miksi se laita oli sitten yleisesti parempi.
JoonasV
alokas
Posts: 29
Joined: Sun Aug 24, 2014 11:30 am
Location: Turku
Vene: Nefer Nefer

Re: Luokkamestaruus 2019

Post by JoonasV »

Mielestäni säännöissä ei ole tarkennusta siihen, miten tämä suunnan muutos tulee tehdä, jotta sääntö 16.1 tulisi voimaan. Lisäksi säännön 15 (kulkuoikeuden saaminen) perusteella suunnanmuutosta ei edes tarvita, vaan pelkkä kulkuoikeuden saaminen riittää siihen, että tilaa väistämiseen on annettava.

Säännöthän sallivat hölmön lähtötaktiikan, joten sääntöjen puitteissa Daniela ei tehnyt väärin ajaessaan Charlottan ja RC:n väliin, josta sitten odotetusti tuli ajetuksi yli linjan. Englanninkielinen "keep clear" on täsmällisempi termi kuvaamaan sitä tapahtumaa, jossa väistövelvollisen veneen tulee pysyä loitolla kulkuun oikeutetusta veneestä. "Keep clear" ei vaadi välttämättä edes aktiivista toimintaa, vaan esimerkiksi paaran halssilla oleva vene väistää (keep clear) styyran halssilla olevaa venettä, vaikka nämän olisivat vastakkaisilla puolilla rataa. <- Tästä olen keskustellut Juhani Soinin ja Arto Kiiskin kanssa, joilla molemmilla on kansainvälinen kilpapurjehdustuomaripahvi.

Tässä tapauksessa säännön 11 perusteella Daniela oli väistövelvollinen ja mielestäni Daniela teki juuri näin nostamalla kurssiaan yli tiukasti vastaisesta suunnasta ja kääntämällä pois heti tilaisuuden tullen. Jos vielä tässäkin tilanteessa tulee osuma kulkuun oikeutettuun alapuolen veneeseen, ei alapuolen vene ole oman tulkintani mukaan antanut yläpuolen veneelle riittävästi tilaa väistää.

Jos tilanne ei ollut ymmärrykseni mukainen, niin sitten en ala enempää asiasta kinaamaan, kun en tosiaan itse tarkemmin tilannetta nähnyt.

Ps. Nefer Neferin G1:n LP on mitattu Northilla ja luokkasäännön mukaiseksi todettu.
Last edited by JoonasV on Thu Jul 04, 2019 10:28 am, edited 1 time in total.
Joonas
FIN-3815 s/y Nefer Nefer
JoonasV
alokas
Posts: 29
Joined: Sun Aug 24, 2014 11:30 am
Location: Turku
Vene: Nefer Nefer

Re: Luokkamestaruus 2019

Post by JoonasV »

Jos nyt lyhyesti jatkoksi vielä omia ajatuksia Nefer Neferistä ja yleistä viikonlopun kisasta.

Valmistelut:
Venettä on päivitetty kohti kilpakuntoa siitä asti, kun se Lauttasaaresta 2015 hankittiin ja nyt se alkaa olla aika lailla valmis. Isopurje on WB:n racing dacron loppuvuodesta -15. Spinnu tuli myös WB:ltä kesälle -17, G1 North Sailsin 3Di Nordac kesälle -18 ja G3 3Di Nordac tälle kesälle.
Pohja tehtiin keväällä -16 uusiksi ja samalla pakkeloitiin köliä vähän sileämmäksi. Uudelleenprofilointia sille ei ole tehty.
Mastorimmiä ja raken määrää olen lomapurjehduksilla testaillut ja päätynyt pitämään base-asetukset 10-12kn TWS. Sillä mennään siis pääosin kaikki kruisailut ja tietysti kisatkin tuolla tuulialueella. Esimerkiksi lauantaina purjehdimme tällä mastotrimmillä. Sunnuntain kevyeen tuuleen löysäsin keulastaagia 8 kierrosta. Tällä sain lisää rakea ja sen myötä paremman pinnapaineen ja lisää ajovoimaa.
Ennen kisaa matotimme pohjan, jotta saimme ainakin suurimmat epäpuhtaudet ja limat sieltä pois.
Lisäksi veneestä kannettiin katsastusvarustusta, purjeita, jääkaappia ja EA-laukkua lukuun ottamatta kaikki ylimääräinen tavara ulos ennen rata-alueelle lähtöä.
Radalla ennen starttia skuuttipisteet merkkiin, pari lyhyttä kryssiä, skuuttipisteiden hienosäädöt, spinnun nosto pussista ja lasku keulaluukkuun ja lähtölinjalle pingaamaan sen päät.

Miehistö:
Keulassa Kalle, joka sanoi juuri ennen kisaa, ettei olekaan koskenut spinnuun kolmeen vuoteen. Purjehtinut kuitenkin aikanaan aktiivisesti muutaman vuoden Farr 40- projektissa.
Genoassa, pianolla ja spinnun gaijassa Suvi, rakas avokkini, jonka olen ihan omin pikku kätösin opettanut purjehtimaan viimeisen viiden vuoden aikana.
Isossa ja spinnun skuutissa Esa, jonka äxällä olen purjehtinut 12 vuotta ja joka taas on opettanut minut omin pikku kätösin purjehtimaan kilpaa.
Kuskin penkillä ja hekin narussa roikkui allekirjoittanut.

Startti:
Melko vähän on tullut viime vuosina starttitreeniä tehtyä, kun suurimman osan ajasta on viettänyt muiden veneissä gastina eikä omalla veneellä lähtöjä tule, kuin muutama kaudessa. Lisäksi mätsitouhutkin ovat jääneet vähemmälle. Tärkeintä on saada alapuolelle riittävästi tyhjää tilaa ja olla täydessä vauhdissa linjalla oikeaan aikaan. Nyt jäin parissa startissa pahasti alla olevan peileihin ja siinä meni aina hetki käkkiessä ennen, kuin pääsi taas vapaisiin tuuliin. Pahimmillaan tämä näkyi toisessa startissa, jossa huono lähtö sotki koko ensimmäisen kryssin. Lähtölinja oli koko viikonlopun vino niin, että RC:n pää oli edullisempi. Linja oli kuitenkin niin lyhyt, että veneen päästä saatava hyöty ei kompensoinut vasemmassa laidassa olevaa parempaa tuulta. Siksi lähdimme aina keskeltä linjaa tai enemmän lipun päästä pyrkimyksenä päästä vasemmalle.

Kryssi:
Koska pidimme lähtökohtaisesti pahimpana kilpakumppanina Charlottaa, keskityimme varsin tarkasti heidän vahtimiseen. Koska tuuli oli parempi vasemmalla, pyrimme olemaan Charlottan lähellä, mutta vasemmalla puolella. Hyvällä venevauhdilla onnistuimmekin suunnitelmassa melko hyvin. Tämä tosin jonkin verran kostautui viidennessä lähdössä, kun Charlottan vahtiminen vei huomion liiaksi pois tuulikentästä ja muista veneistä, jolloin ne pääsivätkin kuittaamaan oikealta ohi. Tarkemmat kryssitrimmit taisinkin kirjoittaa viime vuoden LM:n jälkipuinteihin.

Lenssi:
Lenssillä takaa tulevilla on etu, koska puuskat tulevat yleensä ensin takana oleville ja usein kryssillä hankittu johto kutistuukin lenssillä jonkin verran. Takaa tullessa pyrimme päästä peittämään edellä meneviä ja sitten löytää sopiva paikka alamerkillä ohitukseen. Jos itse olimme edellä, yritimme vain pysyä takana olevan ja alamerkin välissä, sekä mahdollisimman hyvin vapaissa tuulissa.

Yhteenveto:
Koko viikonloppu mentiin simppelillä peruspurjehduksella. Yritimme välttää virheitä, pitää venevauhti hyvänä ja manööverit yksinkertaisina. Jätettiin gybesetit ja jiippilaskut tekemättä, nostettiin genoa ajoissa ennen alamerkkiä ja pyrittiin välttämään lähikontaktia muiden veneiden kanssa. Vapaisiin tuuliin heti, kuin mahdollista ja potentiaaliset jonossa ajelut ylämerkin leikkarilla mahdollisimmat lyhyeksi. Ainakin tulosten valossa tämä tuntui toimivat aika kivasti.

Hyvää:
Venevauhti näytti olevan riittävä
Taktiset valinnat toimivat ainakin kohtalaisesti
Miehistön toiminta oli sujuvaa, etenkin kun ottaa huomioon sen, että tämä oli tällä porukalla ja veneellä ensimmäinen kisa yhdessä
Jiipit
Suuremmilta töppäilyiltä vältyttiin
Mahtava keli
OD-ratapurjehdus on todella kivaa ja opettavaista
Järjestelyt
Kilpakumppanit ja yhteishenki fleetin kesken

Kehitettävää:
Startit
Kiihdytys vendan jälkeen
G:n fallin kireyden vakiointi köysimerkillä ja mitta-asteikolla

Kiitokset miehistölle, kilpakumppaneille ja järjestäjille. Mahtava viikonloppu! =D>

Yt. Joonas
Joonas
FIN-3815 s/y Nefer Nefer
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Luokkamestaruus 2019

Post by harald »

Tein 2019 LM-albumin tuonne;

https://www.fe83.org/gallery/view_album ... e=album696

Kaikki joilla on galleriaan tunnus saavat lisätä kuvia.

Image Image Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Re: Luokkamestaruus 2019

Post by Artsi »

Sain vihdoin sen verran aikaan, että kävin läpi luokkamestaruudesta tallentuneen videomateriaalin. Valitettavasti vaan lähes kaikki on lähtöjen odottelusta, kun akut tyhjenivät jo niissä :-| Muutaman ruutukaappauksen tallensin 2019 LM-albumiin. Voi olla, että joskus jaksaa yrittää tehdä niistä odottelupätkistä jonkun lyhyen videonkin...
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Luokkamestaruus 2019

Post by harald »

Aika pessimistisesti laitettu kamera osoittamaan eteenpäin, kun enin toiminta tapahtui takananne? :D
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply