Tartuntakahvat katossa (ja sisäpuolella)

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Tartuntakahvat katossa (ja sisäpuolella)

Post by harald »

Vaikuttaa siltä että pitää sittenkin miettiä miten päivitän ruffikaton tartuntakahvat. Kun aloitin sisäremontin ajattelin että käyn vain hakemassa viisireikäiset maritimista á 48 €. Osoittautui että Maritimin on 135 cm pitkät, ja FEneen alkuperäiset 120 cm.

http://maritimshops.fi/fi/tuotteet/5038 ... untakahvat

Merelliin laitettiin alumiiniset katon päälle. https://www.fe83.org/gallery/view_album ... e=album614

Maritimin 110 cm pitkät sopisivat aika hyvin, Melissassa on sellaiset ja aivan oikeasti tuota 10 cm pidempää etureunaa ei tule käytettyä meillä. Ei sisällä eikä ulkona Image

Jännää että viisikaarinen on 47 €, 4-kaarinen vain 26,90 €. Taidan siis paklata reikiä ja muuttaa niin että tilalle tulee sekä ulos että sisälle 110 cm pitkät nelikaariset kahvat. Sisäskuuteille tulee hela kanteen eikä kun aikaisemmin että olisivat kahvan etuosassa kiinni.

Ainoa mitä tulee miettineeksi on että onkohan tuo kansi siltä osin umpilaminaattia vai pitääkö aukaista sisäkatto ja korvata väliaine pakkelilla uusien reikien kohdalla?

Vai olisiko sittenkin helpompaa tehdä uudet viisikaariset 120 cm pitkät?

Image Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Re: Tartuntakahvat katossa (ja sisäpuolella)

Post by mihor »

harald wrote:Ainoa mitä tulee miettineeksi on että onkohan tuo kansi siltä osin umpilaminaattia vai pitääkö aukaista sisäkatto ja korvata väliaine pakkelilla uusien reikien kohdalla?
Hyvin kaukainen muistikuva on, että kaikki reiät osuvat kerrosrakenteeseen.

West Systems:in sivuilla oli aikoinaan pätevän oloinen ohje läpivientien tekemiseen.

Se meni jotakuinkin näin:

- Ensi merkitään tietysti paikat
- Porataan yläkautta reikä vain kansilaminaatin läpi
- L-muotoisella avaimella ja porakoneella nakerretaan sopiva määrä väliainetta pois
- Imuroidaan jäysteet ulos
- Täytetään (isolla lääkeruiskulla) onkalo epoksilla (jolloin juokseva epoksi täyttää kaikki pienetkin kolot)
- Ennen kuin epoksi jämähtää, imetään ruiskulla niin paljon epoksia pois kolosta kuin mahdollista
- Pursotetaan onkalo täyteen kittiä
- Kun epoksi ja pakkeli on jämähtänyt, porataan varsinainen koko kannen läpi menevä reikä
s/y Mariko, FIN-2380
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sitä juuri, ei olisi oikein aikaa nysvätä kun tuohonkin saa äkkiä menemään pari päivää. Poraamatta ei oikein saa selville kuinka laajasti on pakkeloitu kun nykyiset kahvat on asennettu.

Pitäisi varmaan sitten tehdä 5-holviset 120 cm pitkät itse.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Tartuntakahvat katossa (ja sisäpuolella)

Post by harald »

Olisiko ehdotuksia millä pulttaisi kahvat? Kierretanko, prikat ja mutterit + teak peitetulpat on varmaan ykkösvaihtoehto tällä hetkellä. Nuo vanhat messinkiset kalustemutterit joissa kuusiokolo vaativat 14 mm syvennyksen, eikä helposti ainakaan löydä sen kokoisia teak-tulppia. Niitä varten pitäisi ensin porata 14 mm leveä syvennys, sitten 10 mm paksu reikä ehkä sentin verran ja sitten kolmanneksi 6 mm reiän itse pulttia varten.

Jos nyt laittaisi M5 kierretankoa, prikat ja mutterit niin ne varmaan mahtuisivat 12 mm reikään. Näin pärjäisi kahdella porauksella / reikä, eli prikalle ja mutterille 12 mm reikä, ja kierretangolle 5 mm reikä. Sitten pitäisi vain löytää 8 mm hylsy jossa on niin ohuet seinät että mahtuu 12 mm reikään. Tai sitten hioo hylsyn vaan ohuemmaksi.

Uudet kahvat ovat joka tapauksessa yli 2 cm korkeampia yhteensä, joten vanhoja pultteja en voi käyttää.
Attachments
fi_DIN934_CAD_web.jpg
fi_DIN_934_korjattu_web.jpg
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply