Hangon Regatta 2005

Moderators: Petri, harald

Post Reply
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Hangon Regatta 2005

Post by oikkpasi »

Tänä vuonna saimme seitsemän Fe 83:sta samalle viivalle Hangon Regatassa. Tämä oli siis järjestyksessään toinen luokkakisa Hangossa viime vuonna aloitetun "perinteen" jälkeen. Kilpailut vedettiin hymyssä suin, mutta tippaakaan ei radalla annettu periksi, protesteiltakaan ei vältytty!

Sää suosi tänä vuonna täydellisesti ja tuuli vaihteli tarjoten hyvät vauhtivertailut eri keleille. Torstaina tuulta 8-12m/s, perjantaina 4-6 m/s ja lauantaina 3-5 m/s (korjatkaa jos meni ihan pieleen?).

Kiitos kaikille osallistujille ja onnittelut Charlottalle ja sen miehistölle kokonaiskilpailun voitosta, vaikka itsestäänselvyytenä voitto ei tällä kertaan tullut. Voitto ratkesi puolen veneen mitalla perjantain startissa Arkin huiman sparrauksen jälkeen. Saamme varmasti kattavan raportin Haraldilta, kun hän vain löytää pätkän laajakaistaa jostain saariston syövereistä.

Alla tulokset:
http://www.husrf.fi/resultat2005/fe83.html

Toivotan jo nyt kaikki feneilijät tervetulleiksi ensi vuonna viivalle. Kymmenellä veneellä ei tarvitsisi enää välittää "hopoteista" starttilinjalla.

Kiitos kipparit: Harald, Seppo, Antti, Panu, Juuso ja Harri + miehistöt. Regatasta jäi hyvä fiilis!

pasi

p.s. Laittakaahan myös "purjehduskuvia" galleriaan!
Last edited by oikkpasi on Sun Aug 28, 2005 23:07 pm, edited 1 time in total.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys.

Joo Hangon regatta on nyt siten ajettu. Anneli sai miehistöineen arvokasta ratakisakokemusta. Hauskaa oli radalla ja toisilla tuntui hauskuus riittävän laiturille asti :roll:.

Onneksi kaikista suurin "festari meininki" ei osunut Itäsatamaan vaan rajoittui pääosin Kasinon rantaan ja läheisille kallioille. Huh huh kyllä vanhaa väsytti jo ihan sivusta katsominenkin :wink:.

Sitä vaan en ymmärrä miksi Regatan aikaan järjestetään purjehduskilpailut :?:. Luulisi purjehtijoiden tarvitsevan unta kisojen välillä. Nyt yleinen "hulabaloo" alkoi jo hieman rasittaa.

Olin ajatellut ottaa hyviä kuvia kilpailijoista, mutta ajatukseksi jäi. Ei vaan pysty tekemään montaa asiaa yhtäaikaa. Onneksi muutaman kuvan sain otetuksi. Niitä voi ihailla Annelin albumissa. http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album166
Ystävällisin veneily terveisin PR
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Kyllä mukavaa oli ja huippuhyvää purjehdusoppia taas meidän fleetin kesken. Lisää kuvia myöskin Arkin kansiossa http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... gatta-2005
Kiitos vielä kaikille mukanaolleille - lataudutaan uusiin koitoksiin mutta nyt on aika kevyen kesälomapurjehduksen 8)
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

No eipä tullut kaksisia kuvia Hennulin kipparillekaan. Odotellaan josko gastit osaisivat edes hieman kuvata? :?

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... gatta-2005
User avatar
risto
kokelas
Posts: 201
Joined: Wed Oct 30, 2002 10:24 am
Location: Tapiolan itäinen satamakaupunki
Contact:

Post by risto »

Panu wrote: Olin ajatellut ottaa hyviä kuvia kilpailijoista, mutta ajatukseksi jäi. Ei vaan pysty tekemään montaa asiaa yhtäaikaa.
Senpä takia kuvat onkin enemmän satamapainotteisia ja aidosti kisakuvia tuli yksi onnistunut. Nämä löytyy tällä hetkellä Olgan albumista (vaikka itse vene ei kisassa ollutkaan) ennenkuin siirtyvät Hanko-kansioon.

-Risto
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

siirtyivät jo :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Nyt kun Hangon regasta on jo kulunut vajaa pari kuukautta on ollut aikaa hieman pohtia syitä kilpailumenestyksen takaa :?:

- Ensimmäisen huomioini tein heti keskiviikkona päivää ennen regatan alkua käydessäni uimassa ja tunnustelemassa FE laivueen pohjien kuntoa. Kolmen veneen pohjat olivat selvästi maalauksen jälkeen hiomapaperilla viimeisteltyjä ja virtaviivaisia :o. Liukkaimmalta käteen tuntui Arkki sitten Charlotta ja kolmantena Hennuli. Merielan pohjaa en käynyt tunnustelemassa koska se ei ollut vielä saapunut paikalle.

- Toinen huomioini kohdistui purjeisiin ja etenkin Genoa 1:seen, mikä olikin koko regatan ajan mastossa. Lopputuloksissa kolmen parhaan joukossa ei ollut yhtää kahta vuotta vanhempaa Genoaa! On myös erityisesti huomioitava se selkeä suorituskyvyn parannus, mikä koettiin Merielan ja TripTeasen kohdalla toisena päivänä, jolloin näihin veneisiin lainattiin muista veneistä vanhat Mylar Genoat dacronisten tilalle.

- Kolmas huomioni koskin spinnuja. Vanhat scandicup "leijat" vetivät vanhoja Lys spinnuja paremmin etenkin kevyemmässä kelissä :x. Uudet Lys spinnut tuntuivat vetävän siinä missä hieman isommat IMS spinnutkin. Totuus löytyy kaurapuurosta, ei kun siis sittenkin spinnun muodosta. Vasta kun muoto on "vanha" ratkaisee suuri koko. Muodon ollessa kohdallaan ei pienellä kokoerolla tuntunut olevan ratkaisevaa merkitystä.

- Neljäs huomioini koski mastojen trimmiä. Toiset veneet ajoivat kireillä alavanteilla ja toiset löysillä. Tällä en havainnut suurta vaikutusta tuloksiin, koska alavantit vaikuttavat pääasiassa isopurjeen profiilin muotoon ja vaikutus riippuu täysin purjeen leikkauksesta. Ylävantit oli kaikilla veneillä kireällä paitsi Annelilla viimeisessä lähdössä, jolloin löysäsin ylävanteja huimat 12 kierrosta saadakseni jo vanhaan genoaan lisää syvyyttä kevyessä kelissä! Tämä ei Annelia paljoa auttanut. Kassi korjaan siis Alma :P meni väkisin ohi viimeisen ylämerkin jälkeen matkalla kohti maalia tuulen hetkellisesti tyyntyessä. Tuulen taas voimistuessa saavutimme selvästi, mutta matka loppui kesken :(.

- Viides huomioini koski veneiden painoa ja sen optimointia en pystynyt selvittämään. Kaikista veneistä oli vesisäiliö uskoakseni tyhjennetty. Sen tiedän, että voittaja oli kevyksi viilattu ja painavat tavarat oli keskitetty kölin päälle. Ratkaisiko tämä optimointi regatan? En aivan usko, koska ensimmäistä päivää lukuun ottamatta ei isoja aaltoja radalla esiintynyt. Annelissa oli ainakin matkassa kaikki mahdollinen grillistä ja pölynimurista lähtien aina kolmeen jauhesammuttimeen :roll:.

Tästä analyysistä voi kukin osallistuja vetää omat johtopäätökset. Olisi kiva kuulla muiden ajatuksia ja erilaisia kommentteja...
Ystävällisin veneily terveisin PR
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Nuo ovat asioita, jotka vaikuttavat ratkaisevasti venevauhtiin. Toisaalta ne on siitä hyviä, että ne on ratkaistavissa hankinnoilla ja puuhastelulla. Yhtälailla tuohon listaan pitää mielestäni lisätä ainakin miehistö ja taktiikka. Käytin nimittäin 130 tuntia veneen kölin ja pohjan puuhasteluun. Kuinkakohan monta sijaa paremmin/huonommin olisi mennyt, jos tuon saman ajan olisi käyttänyt treenaamiseen? :shock:

Veikkaan, että ensimmäisten veneiden miehistöt olivat myös kilpailleet ja harjoitelleen kaikkein eniten yhdessä ja manöveereissa voi voittaa todella paljon etenkin yksityyppikisassa. Huomasimme tämän erityisesti lauantaina Charlottaa vastaan.

Taktiikka on on ehkä aliarvostettu ja mieluummin puhutaan tuurista, mutta niin vain on että hyvällä kipparilla taitaa olla keskimäärin enemmin tuuria. Jos miettii perjaintain kisaa, niin Arkki löysi loistavan vedon radan vasemmasta reunasta muun fleetin suunnatessa oikealla. Sinne meni yllättäen pari muutakin venettä seuraavalla kryssillä. :evil: Puhtaan tuulen saaminen on Hangossa tärkeä, koska radalla on samaan aikaan paljon ja nopeampia veneitä.
Vanhat scandicup "leijat"
Vanhan purjeeni teitittelystä huolimatta en periaatteesta yhdy tähän spinnu argumentointiin. Meillähän oli parempi trimmi. :roll
Leija lähtee eläkkeelle tämän kauden jälkeen. Muodot kun ovat täkeitä tässäkin lajissa.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

oikkpasi wrote:Nuo ovat asioita, jotka vaikuttavat ratkaisevasti venevauhtiin.
Tervehdys

Kyllä aivan oikein, juuri venevauhtiin vaikuttavia huomioita olin analysoinut. Taktiikka ja manööverithan meiltä kaikilta kulkee, eikös totta... :wink:.
oikkpasi wrote: Käytin nimittäin 130 tuntia veneen kölin ja pohjan puuhasteluun. Kuinkakohan monta sijaa paremmin/huonommin olisi mennyt, jos tuon saman ajan olisi käyttänyt treenaamiseen? :shock:
Pahan kysymyksen heitit. Täytyy tunnustaa, että kaksi parasta olivat ainakin minun mielestäni selkeästi pään mitan meitä muita etevämpiä. Ehkä tuo harjoittelu olisi näkynyt parhaiten vaihtelevissa olosuhteissa rutiinina trimmien muutoksissa ja veneen käsittelyssä ja siten tasaisempana suorituksena.
oikkpasi wrote:Taktiikka on on ehkä aliarvostettu ja mieluummin puhutaan tuurista, mutta niin vain on että hyvällä kipparilla taitaa olla keskimäärin enemmin tuuria. Jos miettii perjaintain kisaa, niin Arkki löysi loistavan vedon radan vasemmasta reunasta muun fleetin suunnatessa oikealla. Sinne meni yllättäen pari muutakin venettä seuraavalla kryssillä. :evil:
Täytyy nostaa hieman häntää pystyyn, että me menimme sinne Arkin perässä Arkista tietämättä. Meidän valintaan vaikutti halu saada puhtaat tuulet ja kun toisella merkillä oli hillitön ryysis. Lisäksi arvelimme, että kevyellä kelillä merituuli olisi voimakkaapil lähempänä rantaa. No onneahan tämän valinnan takana oli, mutta uskon reitinvalinnan olleen perusta regatan parhaalle sijoituksellemme.

On myös tunnustettava, että hyvällä venevauhdilla on helppo näyttää hyvää taktista osaamista :roll:.
oikkpasi wrote: Puhtaan tuulen saaminen on Hangossa tärkeä, koska radalla on samaan aikaan paljon ja nopeampia veneitä.
Kyllä. Välillä hirvitti nuo 6:set, jotka tulivat terävä keula edellä hirveää vauhtia ja aivan vierestä. Ihmettelinkin ettei kenellekään käynyt pahasti. Joka kerta kun kryssillä ajoi lenssillä tulevan fliitin läpi huomasi tuulen pyörivän ja sen voimakkuuden vaihtelevan rajusti.
oikkpasi wrote: Leija lähtee eläkkeelle tämän kauden jälkeen. Muodot kun ovat tärkeitä tässäkin lajissa.
Kyllä purjeen täytyy olla muodollisesti pätevä :wink: .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply