Sähkömoottori taas

Moderators: Petri, harald

Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Kas vain! Hyvä idea, mutta vaatinee kuitenkin kokonaan uudenlaisen peräsimen rakenteen ja kiinnityksen suunnittelun.( riippuu tietysti koneen tehosta). FE:n peräsimen purkaneena en asentaisi tuollaista laitetta nykyiseen peräsimeen. Myös akselin ja sen kiinnityksen kestävyys saattaa olla kyseenalaista. Ohjailuominaisuudet toki olisivat koneajossa lähes perämoottorin luokkaa, jota usein toivoo ahtaissa satamissa.
Seuranneessa keskustelussa ehdotettiin jo aiemmin tässä keskustelussa ehdottamaani "akkuköliä", jota itsekin pidän edelleen hyvänä ideana! 8) Saapa nähdä, toteutuuko koskaan...
terv. Artsi/DANIELA
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Toi on kyllä aika kätevänoloinen mutta mitenköhän suorituskyky, Joakim osannee arvioida onko plusmiinusnolla normaalin vetolaiteasennuksen kanssa vai tuleeko tuosta oma penalttinsa kun ohjausevä ei olekaan "puhdas".

Kyllä voisi äkkiseltään kuvitella että vaihdettava akkumoduli-bulbi voisi olla ihan tuotteistettava konsepti jollekin isolle valmistajalle. Eikä hintakaan nyt maailman isoin ongelma ole, jos akkupaketin hinta automaailmassa tarkoittaa sitä n. viisinumeroista hintalisää niin se nyt vielä hukkuisi helposti sadantonnin veneen hintaan. Pitkäaikainen suorituskyky, kantama yms. sitten ovat oma haasteensa. Teekkareilla kai nyrkkisääntö oli että akusto kesti 5h 5knotsin ajoa, ei oikein vielä kelvollinen konsepti laajempaan käyttöön isoille vesille vs. 30 litraa löpöä=30 tuntia ajoa jne. Mutta mitäköhän taisi bulbiin ahdettua tuollaisessa ~35 jalkaisessa veneessä, tehontarvekin toki valitettavasti sitten kasvaa.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Ei tota oikein vanhaan peräsimeen voi ympätä, kun pitäisi saada sähkö syötettyä. FE:n peräsinakseli on umpikamaa, joten siitä ei saa kaapeleita läpi.

Peräsimen ominaisuudet varmaan vähän kärsivät, mutta toi on kuitenkin aika ylhäällä. Mahtaako edes koskea veteen silloin kun pito tyypillisesti irtoaa?

Kokonaisvastus on varmaankin vähän pienempi kuin erillisellä vetolaitteella. Ja onhan muutenkin tosi hyvä, että on yksi läpivienti vähemmän.
Olli Niemi
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

Olli wrote: Peräsimen ominaisuudet varmaan vähän kärsivät, mutta toi on kuitenkin aika ylhäällä. Mahtaako edes koskea veteen silloin kun pito tyypillisesti irtoaa?
Tuo voi hyvinkin kavitoida, jos sitä käyttää purjehtiessa :shock:
Jankka
s/y Merel
FIN 6612
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joku torqeedo-tyyppinen hissilaite toimisi varmaan parhaiten. Saa kokonaan pois vedestä tarvittaessa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Olli wrote:Tässäpä näppärä värkki.

http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar ... odret.html
Oho. Peräsintä kannatteleva skegi olisi mielenrauhaa tuova, jos tällaisiin mennään.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

FE-Sillanpää wrote:
Olli wrote:Tässäpä näppärä värkki.

http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar ... odret.html
Oho. Peräsintä kannatteleva skegi olisi mielenrauhaa tuova, jos tällaisiin mennään.
Tuollainen 4 kW moottori voi saada pahimmillaan aikaiseksi n. 1000 N työntövoiman. Peräsinlaakerit ja -akseli on mitoitettu ainakin 10-kertaiselle voimalle: http://www.jp3steering.com/en/rudder-be ... e-1and-15/
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

eMotion rudder drive

Post by FE-Sillanpää »

Joakim wrote:
FE-Sillanpää wrote:
Olli wrote:Tässäpä näppärä värkki.

http://www.hamnen.se/artiklar/batprylar ... odret.html
Oho. Peräsintä kannatteleva skegi olisi mielenrauhaa tuova, jos tällaisiin mennään.
Tuollainen 4 kW moottori voi saada pahimmillaan aikaiseksi n. 1000 N työntövoiman. Peräsinlaakerit ja -akseli on mitoitettu ainakin 10-kertaiselle voimalle: http://www.jp3steering.com/en/rudder-be ... e-1and-15/
Näin on, maallikon ensi ajatus vain johtaa tuollaisiin epäilyihin. Tuo härveli on esillä Düsseldorfissa tällä viikolla. Ei kuitenkaan Hanse-veneen peräsimessä vaan lasivitriinissä, kiinni peräsimen palassa. On se koneosa pieni verrattuna Oceanvoltin "kakkuun".

Muita epäilyksiä tämän hyvyydestä tulee siitä, että aparaattiin osuisi jalat uimaportailta/tasolta. Sähköfeneen perusteella sähkömoottorit ovat äkäisiä ja eihän ne varoita päälle mennessään pakoputken pörinällä. Pitäisi olla jonkinlainen tupla-triplavarmistus, ettei tee uimarista silppua. Myös eMotionin ja Hansen yhteisbrosyyrin havainnekuvassa potkuri jatkuu etäämmälle kuin vesilinja. Toki, monessa nykyveneessä uimataso alhaalla = metri lisää etäisyyttä.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Edullinen sähkömoottori

Post by Artsi »

Kävin keväällä Go-expo -messuilla, jossa eksyin Eego -nimisen firman osastolle.(www.eego.fi) Melkoiseksi hämmästyksekseni osastolla esiteltiin EEGO - nimistä 5hv:n perämoottoria, joka mäytti aivan tavalliselta perämoottorilta, eikä miltään uistelulelulta. Silloiseen alle 700€:n messuhintaan kuului myös 48V:n Li-ion akku, joka sopi myös heidän erikoisiin sähköskoottereihinsa, sekä tietysti laturi. Heräsi ajatus, että asentamalla noita kaksi Feneen perään, saattaisi luokkasäännön mukainen viiden solmun nopeus jopa täyttyä, ja hinta jäisi reilusti alle kahden tonnin :shock: .
Paikalla oli yhtiön edustaja Toni Lindholm, jolta innostuin kyselemään aiheesta. Hän kertoi, että moottorin, ja jopa tehokkaammankin pystyisi hyvin helposti asentamaan suoraan purjeveneen vetolaitteeseen. Hinta ja vaihtoehdot vaan jäivät siinä kohtaa epävarmoiksi.
Olin myöhemmin häneen yhteydessä sähköpostitse ja sai vihdoin vastauksenkin. Oli kuulemma kiirettä pitänyt ( ei ihme nykyisen sähköpyöräbuumin aikana)!
Noin 10 Hv:n 48V:n moottori säätimineen maksaisi noin 2500€. Murheena olisivat sitten akut. Postaan tähän lainauksen käymästämme keskustelusta:


Kyllä pitää paikkansa, sähkömoottori saadaan istutettua helposti keskimoottorin paikalle. Meillä on tällä hetkellä pari projektia mihin tälläinen ratkaisu tehdään. Näissä keskimoottori ratkaisuissa käytämme goldenmotorin tuotteita, heillä on hyvä ja laadukas valikoima eri kokoisia moottoreita ja controllereita.

Tuollaiseen 10hp keskimoottorin tilalle purjeveneeseen riittäisi varmasti 5Kw BLDC moottori, tämä ei nimellisteholtaan ole aivan 10hp, mutta sähkömoottorit ottavat piikkitehona noin tuplat, joten tästä saadaan tarvittaessa yli 10hp ulos. Tälläisen 48V 5Kw ilmajäähdytteisen moottorin hinta Suomeen tuotuna jää pikkaisen alle 1000€ sis. alv 24%, tämän lisäksi tarvitaan 48V sinewave 5kw controlleri hinta myös vähän alle 1000€, sekä joystick ohjaus hinta n. 500€.

Sitten näiden lisäksi tarvitaan tietysti akut. Näissä on paljon erilaisia ratkaisuja ja hinta vaihtoehtoja. Edullisimmillaan 48V akut saadaan rakennettua neljästä kappaleestaa 12V esimerkiksi 100Ah starttiakuista. Nämä motonetissä 159€/kpl, eli reilu 600€ niin saadaan 48V 100Ah. Tällä akkupaketilla pääsee n. 20min kyseisellä moottorilla, kun otetaan maximi tehot ulos. Pienillä kierroksilla tuolla akku paketilla pääsee myös huomattavasti pidempään. Ja tietysti tuon paketin voi rakentaa myös esimerkiksi 8kpl 12V 100Ah akuista jolloin saadaan 48V 200Ah potkua. Lyijyakuilla tehdessä saattaa tullaa vastaan akkujen suuri paino +30kg/12V100Ah, sekä niiden koko. Litiumakuilla tehtynä tilan tarve on n. 1/3 lyijyakkuihin verrattuna, sekä paino vain 1/4 lyijyakuista. Eli käytännössä tuohon tilaan mikä menisi 4kpl 12V 100Ah akuille, siihen mahtuisi litiumina 48V 400Ah ja olisi vielä 75% kevyempi. Tuollaisen 48V 400Ah litiumakun hinta jäisi arviolta pikkaisen alle 10000€.


Kokonaisuus on toki arvokas, mutta litiumakkujen hinnat laskevat koko ajan ja lyijyakuillakin pääsisi edullisesti alkuun. Ainakin itselleni tuo olisi vakavasti harkittava vaihtoehto, kun Yanmar seuraavaksi tekee tenän. Tosin laituripaikalla pitäisi sitten olla sähkönsaantimahdollisuus.
terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Melko kallis moottori mitä on tullut katsottua hintoja (tai ei sittenkään, pitää tarkastaa). 2 kW pitäisi riittää, ja silloin pärjää 24 Villa. Tästähän on pidempi keskustelu jo aiemmin, siihen voisi jatkaa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

5 hv riittää kyllä helposti 5 solmun vauhtin. Torqeedolta saa ~3500 € 2/4 kW PODin eli siis moottori + vetolaite + säätösysteemi.

Moottori on siis halpa, mutta kunnon akusto ei. Tarvitaan myös lataussysteemi, jolla suuren akuston saa kohtuu ajassa ladattua.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

Olen etsinyt sähkömoottoria, jossa olisi akseli läpi koneen. Asentaisin sen potkuriakselille. Mutta ei tunnu löytyvän, kaikissa vain akseli toisessa päässä. Ideana siis se, että pieni akusto riittäisi, jos Yanmar saisi olla paikallaan ja käynnissä ollessaan Yanmar toimisi potkurin pyörittämisen lisäksi huiman tehokkaana aggregaattina. Ei olisi maasähkön varassa eikä tarvitsisi koskaan rantautumismanöövereissä dieseliä. Koneesta voisi poistaa vakiostarttimoottorin ja laturin. Pitkät ajelut olisivat ehkä "puoli tuntia dieselillä, puoli tuntia sähköllä" ainakin jos panostaisi litiumioniakkuihin.

Jos ei yhtä sopivaa sähkömoottoria löydy tuntuu turhan kallillta ja tilaavievältä rakentaa systeemi kahden moottorin (toinen generaattorissa ja toinen potkurin pyörittäjänä) ja kahden säätimen varaan.

Hihnavetoisia ratkaisuja on tarjolla, mutta epäilyttää sivuttaisvoima, joka kohdistuu akselille ja sitä kautta laakereille.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.totalvene.fi/lue/uutinen/aqu ... rkkinoille
Itävaltalainen Aquamot valmistaa ja markkinoi laajaa sähkömoottorimallistoa. Suomessa moottorit lanseerataan ensi helmikuussa Vene 19 Båt -messuilla.

Professional Line -sisämoottorit kytketään erilliseen akkupankkiin ja normaaliin potkuriakseliin. Moottorien tehot ovat 2,5–30 kW. Käyttöjännite on tehon mukaan 24, 48, 72 tai 96 volttia. Professional-sarjan moottoreita saa myös perä- tai pod-moottoriversioina.

Hinnaltaan Aquamot-sähkömoottorit soveltuvat hyvin korvaamaan veneen vanhan ja käytöstä poistuvan perä- tai dieselmoottorin. Esimerkiksi Trend 1,1 kW -perämoottorin suositushinta on 1 990 euroa akun kera ja Trend Pod 2,2 kW -purjevenevetolaitemoottori maksaa 3 490 euroa ilman akkuja.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

EEGOn 5 kw: sisämoottori suoraan FEneen akselille olisi maksanut saamani tarjouksen mukaan noin 2500€! Melkoisesti tuota Trend-Podia halvempi :madlaugh: !

Edit: Goldenmotor.com: 3kw:n moottori ja säädin yhteensä noin 550 dollaria! Asennusohjeetkin löytyvät nettisivuilta...
Last edited by Artsi on Tue Dec 18, 2018 21:45 pm, edited 1 time in total.
terv. Artsi/DANIELA
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Aquamotin sisämoottori näyttää olevan vielä reilusti kalliimpi: https://www.moerer.de/elektrische-boots ... n=12&s=136

Ankean näköisiä nuo podit ja perämoottorit. Ei tosin Torqeedo sen paremmalta näytä, varsinkaan 10 kW malli.
Post Reply