Uusi Pfeifferin vaunu metallirullilla kulkee hyvin vanhalla kiskolla ja Harkenin rapulukon X-treme angel- ohjaimen ansiosta säätäminen onnistuu muualtakin, kuin suoraan ylhäältä. Lisäksi kiskon koko pituus on käytössä, kun sen päihin ei tule päätyheloja.
Tervehdys
Kyllä tuolla levangilla pärjää. Hyvän näköinen ja toimivan oloinen.
JoonasV wrote: Ja mitä tulee levangin käyttöön kryssillä, niin itse ainakin ajan kaikki puuskat hekillä ja levangilla, koska ovat laidalla istuessa nopeammin käsillä kuin ison skuutti. Lisäksi levankia alas päästettäessä purjeen trimmi ei muutu, jolloin puuskan loppuessa on helppo palata takaisin puuskaa edeltävään trimmiin vetämällä vain vaunu takaisin ylös.
Joonas
Tämä on sellainen lopunajan kysymys, johon ei liene täydellistä vastausta olemassa. Kaikkihan tunnetusti riippuu kaikesta ja olosuhteilla, radalla, muilla kisaan osallistuvilla veneillä jne. on asiassa oma merkityksensä.
Miten itse otan puuskan riippuu mihin olen ajamassa ja mitä ympärillä on. Ratakisan kryssillä "vapaassa vedessä" lyhyessä puuskassa ajan ylemmäksi, sinnehän sitä ollaan pääsääntöisesti menossa. Jos taas ollaan lähellä kääntömerkkiä ja ylös ajaminen ei ole järkevä kurssinvalinta, niin sitten tilanteen mukaan joko levangista tai ison skuutista auki. Hekkiä en lähde ihan heti joka puuskaan nykimään.
Panu wrote:Jos oikein muistan, niin Lisbethissä on uusittu levanki Harkenin kaluilla. Olli korjaa jos olen väärässä. Yritin katsoa Lissun albumista kuvaa, mutten väsyneillä silmillä nyt sitä löytänyt. Muistaakseni Olli kehui levangin hyvää kulkua, mutta samalla manasi säätököysien jumittumista vaunun ja kiskon väliin.
Lisbethissä on Lewmarin levanki, muut osat kyllä aika pitkälti Harkenia.
Levankivaunu on aika reippaasti ylimitoitettu, mutta kun hinta kiskosta vaunuineen ja plokeineen oli satasen luokkaa, niin otin sen mitä sattui löytymään.
Köyden kiilaantumiseen mietin muutamia vaihtoehtoisia ratkaisuja, mutta en ole tehnyt asialle mitään, kun sen kanssa oppii elämään, ja joskus siitä on jopa hyötyä.
Päädyin sitten vaihtamaan uuden kiskon, koska hintaero vanhan säilyttämiseen verrattuna jäi aika pieneksi, kun sain tuunattua hinnan 417 egeen Prosailorista.
Tässä on se hyvä puoli, että saan kiinnitettyä kaikki rojut kiskolle. Eli poraan nuo kuvassa vielä teipatut plokit suoraan kiinni tuohon kiskoon. Hieman custom-ratkaisuhan tämäkin on, mutta katsotaan sitten keväämmällä kuinka toimii käytännössä.
Toki olisi siis halvemmallakin päässyt, mutta halusin kuitenkin kokeilla noiden 180 astetta kääntyvien pivot-plokien toimivuutta ja silloin hintaero vanhan kiskon säilyttämiseen olisi jäänyt johonkin 70-80 euron kohdille.
Onko kukaan koittanut asentaa alkuperäiseen levankiin pfeifferin levankivaunua ja 2:1 taljajärjestelmää, jossa rapulukot tulevat levankikiskoon kiinni?
Alkuperäinen levanki on 20mm leveä, mutta forumilta lueskelin, että porukka on ilmeisesti korvannut alkuperäisiä levankivaunuja II-sarjan pfeiffereillä. Onko tämä oletus oikea?
Tarkistin oman tilaukseni SVB:ltä ja siellä koko oli juuri tuo 2. Suosittelen tilaamaan kuudella kuulalaakeroidulla pyörällä olevan vaunun, sillä ainakin meidän vanha vaunu oli 4-pyöräinen ja jumitti kun vaunu pääsi vääntymään ja nousemaan toisesta päästä niin paljon.
Meillä vaununa 7763402 ja kiskon päissä 7770202:t + istumalaatikon reunassa vielä yhdet plokit + rapulukot, mutta meillä tosiaan rapulukot reunoilla.
Kyllä ne ravut kannattaa sinne reunalle laittaa. Kun tuon tekee yhdellä köydellä, saa myös leen puolen lukon nykäistyä näppärästi auki, kun istuu laidalla. Levankivaunussa rapulukot on ihan väärässä paikassa, todella hankala käyttää reunalta.
Cage wrote:Tarkistin oman tilaukseni SVB:ltä ja siellä koko oli juuri tuo 2. Suosittelen tilaamaan kuudella kuulalaakeroidulla pyörällä olevan vaunun, sillä ainakin meidän vanha vaunu oli 4-pyöräinen ja jumitti kun vaunu pääsi vääntymään ja nousemaan toisesta päästä niin paljon.
Meillä vaununa 7763402 ja kiskon päissä 7770202:t + istumalaatikon reunassa vielä yhdet plokit + rapulukot, mutta meillä tosiaan rapulukot reunoilla.
jbeardie wrote:Onko kukaan koittanut asentaa alkuperäiseen levankiin pfeifferin levankivaunua ja 2:1 taljajärjestelmää, jossa rapulukot tulevat levankikiskoon kiinni?
2:1 on hieman liian vähän. Mulla oli 2:1 välitys vuosikymmeniä, mutta 3:1 on kyllä paljon parempi.
Rapulokot kannattaa tosiaan tuoda laidalle, niin pinnamies voi hoitaa narut laidalla istuen.
Parempi että köysi lähtee ravulta ylöspäin. Mä ainakin saatan istua levangin etu- tai takapuolella, ja tommonen kiskoon kiinnitettävä sojottaa aina yhteen suuntaan. Plus että köyttä saa hamuta sieltä penkiltä, eikä leen puoli aukea. Mieluummin poistaisin koko levangin kuin laittaisin tommosen.
Taljan välityksessä kolminkertainen on kyllä minimi. Nelinkertainen on mun mielestä vielä parempi.
Traveler position adjustment is not handy when control lines come out of cam cleats in the horizontal plane like with those Pfeiffer parts 7770302 and 7770402. I had a similar setup in the past and it had proven itself as not too good. It's OK only for cruising in light airs. If the wind is picking or you want to add some performance the traveler will begin to limit you.