Kulunut kansi, mitä tehdä?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

jr

Post by jr »

Onko lukijoilla kokemuksia TBS kansikatteesta, siis semmoisesta liimattavasta liukuestematosta. Hiukan painavaahan tuo kate on (2,5kg/m^2), mutta muuten siistin näköistä:

http://autola.wihuri.fi/tuoteryhmat/ven ... fi_FI/tbs/
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Mites, onko kukaan kokeillu Kiwigrippiä? Pohjatöiksi riittäis rasvanpoisto ja teärsharjaus, jonka jälkeen vetää ykskomponenttitahmaa kanteen ja tekee kuvion rullaamalla erikoistelalla yli. Sit toki viel teipeillä rajaus, mut kokonaisuutena kuulostais aika järkevältä työmäärältä. Kuulostaa vähän liiankin hyvältä ollakseen totta, mut netistä löytyneet kokemukset pääosin positiivisia ja valmistaja väittää tuon kestävän noin 1000 veneilypäivää eli meilläkin menis sen 10 vuotta.

Tai onko muita hyviä ideoita tähän, ilmeisesti Decolay todettiin huonoksi ja perinteinen vaihtoehto venemaali + karhennushelmet toimii, mut vaatii ilmeisesti vähän enempi esitöitä?
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Vedettiin eilen Teasen kanteen Kiwigripit, vaikutti oikein hyvältä. Tietoa kulutuskestävyydestä saadaan kauden aikana, asentaminen oli varsin jees. Putsattiin ensin irtoroskat kannelta ja puhdistusaineella (maalipesu) jynssäys. Sit porakoneeseen kiinnitetyllä messinkiharjalla kanteen kunnon karheus niin että saa hyvän tartunnan, toi puree aika kivasti loivaksi kuluneen alkuperäiskarhennuksen laaksoihinkin. Sit vielä hiomapölyt pois maalipesuun kastellulla rätillä, talkoomakkaran mittainen tauko et varmasti haihtuu kaikki, teippaus ja maalaus.

Työläimpiä vaiheita tossa on teippaus, hiominen ja maalaus, koko homma meni keskimäärin kolmella käsiparilla tehden leppoisasti päivässä, oliskohan ollut noin seitsemän tuntia josta ainakin tunti syötiin makkaraa ja nautiskeltiin auringosta. Ainakin maalausvaiheessa on kätevä olla pari-kolme paria tassuja, voi tehä sujuvasti niin että toinen levittää toisella puolen kantta ja toinen poistaa teippiä toisella puolen. Telaaja kannattaa pitää samana koko ajan, käsiala vaikuttaa lopputulokseen ni ei tuu näkyviä eroja. Meillä kun oli paljon tekijöitä ni oli viel erikseen levittäjäkin, joka helpotti kyl hommaa, mut jos tekis kahdella ni arvelisin et paras jako on levittäjä/telaaja ja teipinpoistaja.

Ton karkeutta pystyy säätämään tosi laajasti sillä miten paksulla kerroksella vetää, keulaan tehtiin überaggressiivinen karhennus levittämällä maali 4mm hammaslastalla täyteen paksuuteen, tuohon tulee jo aikamoista vuoristoa ja pito on varmaankin aika mahtava, vaan ei liene enää paljaan jalan alle hyvä. Sivukansille käytettiin vähän matalampaa profiilia jossa voi jo kävellä ja makoilla, tää syntyi pienemmän hammaslastan puutteessa sillä että vedettiin noin puolella hampaan paksuudella samalla lastalla. Toi hammaslasta on aika näppärä kerrospaksuuden vakiointiin, jos vain levittää pensselillä ja telaa kuvion ni tulee vaihtelua paljon enemmän. Sopiva lasta tollaseen normaali järkevään karhennukseen vois olla ehkä n.3mm hampaalla. Tää maalihan siis toimii niin et se on tollasta maitorahkan tasolla viskoosia töhnää jota ensin vedetään vakiopaksu kerros kannelle ja sit pyöritellään kuviotelalla yli niin et saadaan karhennuskuvio aikaan. Periaatteessa telaamallakin voi vaihdella kuviota, mut käytännössä kerrospaksuus näyttäis olevan tärkee muuttuja. Jos haluais vielä aggressiivisempaa ni voi telata uudestaan hetken päästä, koska toi tasoittuu hiukan telauksen jälkeen, mut todettiin et tuossa eilisessä kevätauringossa tuli kerralla aika sopiva kuvio.

Teippien irrotus on sitten ihan sikamaisen sotkuista hommaa, eli puhdistusvälineitä kannattaa varata käden ulottuville paljon. Teipit kun irrotetaan jo märällä maalilla ja heti maalauksen jälkeen. Sileistä pinnoista lähtee märällä rätillä, vanhasta karhennuksesta ei kirveelläkään. Me karhennettiin nyt vain sivukannet, jos haluais karhentaa myös katon kannattais tehdä kahdessa erässä niin on aina kuiva alue jossa voi astella ja säilöä tarvikkeita.

4l ämpäri riitti FE:n sivukansiin aika kivasti, tollasella järkevällä kuviolla. Kuvion aggressiivisuus / levityspaksuus vaikuttaa menekkiin aika rutkasti, meillä meni keulakanteen ehkä 2/5 ämpäriä kun vedettiin ihan viimesen päälle paksulla. Ehkä riittävän monella liukastumisella oli osuutta tähän, vähempikin varmaan riittäisi. Luultavasti kohtuullisella kerroksella ja kuviolla samasta ämpäristä tulis vielä ruffi tai sitlooda, mut ei ehkä molempia.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Kiwigripillä karhennettu kansi pitää kuin asvaltti, ei lipsu sitten yhtään :) Ulkonäkökään ei hassumpi. Kokemusten perusteella sopiva kerrospaksuus tulis varmaan 2.5-3mm hammaslastalla levittäen (eli noin 1-1.5mm kerros maalia johon telataan kuvio) ja sit telaten, toi 4mm hammaslastan jättämä kerros (eli noin 2mm maalia) tuottaa turhankin rajun kuvion. Tolle "backrolling", eli jälkikäteen telaukselle ei oo tarvista, kevätauringossa +10-15 kelissä toi tulee just hyvälle kuviolle kun telaa levityksen jälkeen ja antaa olla, tasoittuu hiukan jyrkimmistä paikoista mut jää juuri sopivan runsas kuvio.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Olikos lopputuloksesta jotain kuvatuksia olemassa?
Olli Niemi
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Mikko E kuvasi maalausoperaation, eiköhän sieltä löydy kuvia valmiista pinnastakin. Täytyy vain koittaa keksiä mihin jemmaan gallerian salasana on laitettu, mutta kunhan löydetään ni laitetaan kuvia. Toki jos matka menee Ruoholahden ohi ni saa käydä vilkaisemassa ja vaikka koeastumassakin.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

VVille wrote:Ruoholahden ohi ni saa käydä vilkaisemassa ja vaikka koeastumassakin.
Nyt kyllä heitetään vaarallisen kaksimieleisiä ohjeita vapun alla kohderyhmälle joka on vahvasti insinööripitoista :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Höröttelin eilen illalla myös tälle.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Lilie
kokelas
Posts: 88
Joined: Fri Aug 17, 2012 09:59 am

Post by Lilie »

Hieman aiheen ohi, mutta onko kellään kokemusta mistä kannattais rakentaa koiralle liukuestettä kannelle? Meillä miehistöön liittyi keskikokoinen koira tänä kesänä, mutta kansi on sille mahdottoman liukas. Ajattelin laittaa paksusta matosta toiselle laidalle poisotettavan kulkuväylän, joka siis olisi tuossa vain rannassa ollessa/moottorilla ajeltaessa ja otettaisiin pois purjehduksen ajaksi. Hieman mietityttää miten se pysyy paikallaan ja käsiteltävyys sekä kumista kanteen jäävät jäljet.

Jos jollain kokemusta/vinkkejä "helpoista ratkaisuista" niin kuulen mielelläni. Kantta ei kiinnosta maalata enkä enää ehtisikään täksi kesäksi.

yt. Ville
s/y Lilié
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Kulunut kansi, mitä tehdä?

Post by harald »

Charlotta on nyt sitloodaa lukuunottamatta maalattu Norrapid maalilla S-3000N sävyllä johon on toiseen kerrokseen sekoitettu Hempelin anti-slip pearl. Tämä on ilmeisesti yksi-yhteen sama menetelmä kuin Danielassa ja myös Melissassa. Pesin kannella tehopesuaineella ja maalasin suoraan karhennetut osat suoraan (vähäisen tallella olevan) karhennuksen päälle. Olisi pitänyt odottaa hiukan enemmän ennen ylimaalaamista, joissan paikoissa meni vähän laikukkaaksi. Saa paikkailla sitten. Tuollainen 3 litran purkki riittää hyvin koko kanteen kahteen kertaan maalattuna.

edit: Kaikkien karhennusten teippaamiseen menee helposti neljättä rullaa kapeaa maalarinteippiä. Kannattaa ostaa sellaista joka ei jätä jälkeensä liimaa, eikä käyttää jotain vanhaa jota sattui löytämään maalauslaatikosta.

Image Image Image Image Image
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply