Suursaari jälkipelit

Moderators: Petri, harald

Post Reply
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Suursaari jälkipelit

Post by Petri »

Alkaa olla jo tuotantoarvot kohtalaisella tasolla kun katselee tuota suursaaren startin videokoostetta
https://www.youtube.com/watch?v=Fg1b-SH2tQ4

Ja sinänsä siinä pari nuorta opiskelijaharjoittelijaa tai vast. saivat samalla aikamoista näkyvyyttä kun jossain määrin CQS:n kautta matskut päätyvät Australiaan asti ihmeteltäväksi.

Samoin tuo GPS-seuranta oli kyllä kätevä ja näytti toimivan hyvin Suuren saarenkin kupeessa, GSM:llä nuo kai dataa lähettävät ja ilmeisesti vain ihan ulos suuntautuvilla legeillä tuli katkoksia mutta käytännössä väittäisin että kattavuus on ns. riittävä.
http://sportrec.eu/ui/#1cj7i8s
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Purjehtijoiden pinna tai aikataulut ovat kyllä menneet surkean huonoksi! Kamalaa, kun ei pääsekään aamuyöstä maaliin tai saattaa olla tippunut voittotaistelusta pläkän takia. Kone vaan käyntiin. Erityisesti IRC:ssä, 31.7:ssa ja ORC1:ssä todella moni keskeytti, vaikka ko. luokissa oli rataan nähden nopeita veneitä. Myös LYS2:sta keskeytti useampi vene, mukaanlukien 2016 voittaja.

Ei kai ole hirveä yllätys, että 160 M kisa voi kestää "jopa" 40 tuntia. Tosin moni keskeyttänyt olisi selvinnyt alle 35 tunnin.

Kaikki tiedotus näyttää olevan FB:ssä, jonne ei edes taida olla linkiä kotisivuilta. SOMEn alla on vain Twitter, jossa ei ole juuri mitään ja 2014 FB, joka ei toimi.

FB:n videoissa tietysti haastattelija puhuu vain suoran ajan "voitoista". Kuinka dramaattinen taistelu oli Biancon ja Kind of Magicin välillä (ero tuloksissa tunti!) ja kuinka Audi tuli "toiseksi" (4.) "voittaneen" CQS:n (viimeinen maaliin tulleista, 3,5 tuntia seuraavalle hävinneenä) jälkeen.

Sitten puhuttiin myös paljon CQS:n reittiennätyksestä. Miten sen voi tehdä, kun rata on eri? Sivujen mukaan reittiennätyksiä kirjataan vain pitkällä radalla. Tai kai se nyt sitten teki reittiennätyksen, kun ei koskaan ennen tuota reittiä ole kisattu ja oli luokkansa ensimmäinen maalissa.

Sinänsä hieno video tietysti oli 80% pelkkää CQS:ää. Ei ehditty näyttää kuin yksi lähtö Melstenistä ja sekin vasta selkeästi lähdön jälkeen. Itse ehdin polkupyörällä nähdä kaikki lähdöt ja starttivenekin ehti siirtyä.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kai se vain on käytännössä niin että moni asennoituu kuitenkin kisaan siten että se kestää sen "30h" ja la-su yö sitten nukutaan jo kotona -> maanantain työpäivää ennen on kaksi ehjää yöunta.
Kyllähän tuo sunnuntain varhaisaamulla aika pahalta näytti kun Kasuunillakin tuuli on joku 3m/s ja Harmajalla 1, onneksi auringon noustua tuuli heräsi ja tuli vielä sellaisesta suunnasta että Kasuuni-Katajaluoto meni veneiltä rivakasti, muuten uskoisin että moottorit olisivat käynnistyneet useammaltakin.

Haastatteluissa ehkä sen verran kai tulee huomioida disclaimerina että ymmärtääkseni haastattelijoilla ei sinänsä ole purjehdustaustaa tai ainakaan tasoituspurjehduksen hienoudet eivät ole välttämättä olleet selvillä.

Mikä lie noiden ammattiluokan dronejen lentoaika nykyään, 30min? eli se varmaan rajoittanee lähtöjen kuvailun määrää, tuulihan oli perjantaina kuitenkin ihan kohtalainen eli hyvin näyttävät dronet kyllä sietävän sitä. Jossain ratakisassa olisi kiva saada lintuperspektiiviä startteihin kun fleettikin olisi kasassa jne.
Jan
alokas
Posts: 12
Joined: Mon Aug 29, 2016 13:36 pm

Post by Jan »

Samaa ihmettelin tässä kun seurasin kisaa(vaippoja vaihtaen) sivusta tänä vuonna.

Eihän tuossa näyttänyt olevan kuin maks 12h heittoa normaalin kisan aikatauluun ja silti moni keskeytti.

Mutta joo, muutenkin niin ihmettelen suomen purjehdusskeneä tällä hetkellä. Missä on strategia millä saadaan enemmän veneitä kisaamaan taas? Vuonna 2007 suursaaressa oli mukana 189 venettä, nyt 77 josta moni keskeytti.

Miksi joku investoisi tällä hetkellä racer-cruiseriin Suomen etelärannikolla?

Ruotsissa ÅFOR on pitänyt pintansa, ~200 venettä osallistuu, seapilot2star noin 100, MBBR ~70-100(?), kolfiberrodret ~100 jne...

Millä keinolla saadaan taas (tasoitussääntöriitojen jne) jälkeen ulos kisaamaan?

Hangon Regatasta vaikka FinLys luokkamestaruus? Tai BOW:iin FinLys-luokka?



Miksi Suomesta puuttuu selkeä doublehanded kisa seapilot2Starin tapaan?


Doublehandedskaban idea: Hanko taas kerran lähtö tai maalipaikkana jotta saadaan Turun, Viron ja Helsingin purjehtijat mukaan. 300M rata naissaaren ja sopivien majakoiden ympäri suomenlahdella. Mahdollinen pit-stop Tallinnassa(?). Maaliintulo ennen Hangon Regatta tms. tai sitten ajankohta toukokuun loppupuolella.

Muistakaa muuten ilmoittautua Emäsalon Lenkkiin viimeistään to 15.6.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Jan wrote: Ruotsissa ÅFOR on pitänyt pintansa, ~200 venettä osallistuu, seapilot2star noin 100, MBBR ~70-100(?), kolfiberrodret ~100 jne...



Miksi Suomesta puuttuu selkeä doublehanded kisa seapilot2Starin tapaan?
Ei Gotland Runt ole pitänyt yhtään paremmin pintansa. Silloin kun Suursaaressa oli 150+ veneetä tuolla oli 500 venettä. Suomesta taisi Runtissa olla samaa luokkaa kuin Suursaaressa nykyään.

Nuo doublehanded kisat ovat suuri mysteeri. Muutamia yrityksiä on Suomessa ollut, mutta yksikään ei ole herättänyt kunnon innostusta. Itse olin muutaman vuoden yrittämässä Helsinki Two Staria, jossa alussa oli hiukan yli 20 venettä, mutta kaksi seuraavaa vuotta määrät vain tippuivat ja organisaatio (ESF, HSK ja NJK yhdessä) ei pitänyt kisaa enää vaivan arvoisena.

Kotkassa yritettiin järjestää kisa, mutta se jouduttiin perumaan osallistujapulaan. Saaristomerellä on ollut muutamana vuonna kisa, jossa on ollut parikymmentä venettä. Helsingissä oli viime vuonna kai yksi kaksinpurjehduskisa, mutta vain kymmenkunta venettä oli mukana.

Noiden lisäksi muutamassa LYS-kisassa on ollut erikseen DH-luokka, joka on kisannut myös täysiä miehistöjä vastaan. Itse olen ajanut kaikki LYS-kisat kaksistaan viimeiset vuodet ja useampi voittokin on tullut miehistöjä vastaan, viimeksi Turkisregatta.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Suursaari jälkipelit

Post by asalovuo »

[quote="Petri"]Alkaa olla jo tuotantoarvot kohtalaisella tasolla kun katselee tuota suursaaren startin videokoostetta
https://www.youtube.com/watch?v=Fg1b-SH2tQ4

Me ja meidän puomisäätämiset (kohdassa 3min:30s) :)

Hermoja raastava pläkä taas koettu Suursaaren kupeessa. Mukava kisa kaikkiaan ja pitkästä aikaa välitön kisan jälkeinen fiilis oli "ens vuonna uudelleen".
Hyvä viikonlopun mittainen trimmileiri =D>

Nova on varsin mukava vene ja oikeastaan ainoa asia mikä harmittaa on LP mitan muutos LYS:ssä. LP mittaa pienennettiin 1,75 metrillä ja näin vene muutettiin fokkaveneeksi, jonkun muun kuin suunnittelijan toimesta. LYS lukukin pysyi samana, joka ainakin minusta tuntuu oudolta ellei sitten tarkoituksena ollut saada lukua nostettua.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Suursaari jälkipelit

Post by Joakim »

asalovuo wrote: Nova on varsin mukava vene ja oikeastaan ainoa asia mikä harmittaa on LP mitan muutos LYS:ssä. LP mittaa pienennettiin 1,75 metrillä ja näin vene muutettiin fokkaveneeksi, jonkun muun kuin suunnittelijan toimesta. LYS lukukin pysyi samana, joka ainakin minusta tuntuu oudolta ellei sitten tarkoituksena ollut saada lukua nostettua.
Ko. muutos on peräisin Ruotsista. Vuoden 2010 taulukossa Nova oli jo fokkaveneenä. Nova on ollut LYS-taulukossa luokkavene eli ilmeisesti ruotsalainen luokkasääntö on määrittänyt veneen fokkaveneeksi. 2008 Nova oli genualla samalla luvulla (1,15). 2008 jälkeen monen muunkin veneen luku on noussut, esimerkiksi Inferno 31, FE83, Express, H-vene jne. Muutos on siis tapahtunut 2009 tai 2010.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Eikös tuo Suursaaren osallistujamäärän tiputus tule aika suoraan IMS/ORCi-mittakirjojen tiputuksesta, tasoitussodista ja tietenkin juuri siitä että se ORCi3 katosi kokonaan.

Siinä missä iltakisoissa taas sunnuntaikisaajat ovat kadonneet täysin, Suursaaressa ei liene koskaan ollutkaan isoa joukkoa "hveneitä" tai feneitä.

OD-luokat imivät jonkin verran miehistöjä mutta aikalailla 317:jen osaltakin määrän kasvu taittui ja fleetti on stabiloitunut ja, kisassahan he olivat nytkin.

Toisaalta, aika väsynyttä on kisojen järjestelykin nykyään, ei tosiaan liiemmin inspaa edes kauheasti innovoida mitään uutta 10 venettä varten. Ja perusongelma on mun nähdäkseni kyllä nyt se että ns. vapaaehtoistyötä ei oikein huvita tehdä mutta toisaalta kisamaksuista valitetaan jos alkavat nousta -> väittäisin että jos ei ihmeitä tapahdu niin 5v sisällä nämä "vakavammat" kisat voivat hyvin olla hinnoiltaan selkeästi kalliimpia kattamaan organisaation korvauksia ja seurojen voittotavoitteita(tässä on aika selvä trendi, seurojen motivaatio subventoida kisatoimintaa tuntuisi olevan vähenevään päin).

Aluevesirajaongelmatkin ovat taas nousseet esille (Facebookissa tietenkin asiasta enemmän), kai se protestin vaatisi että tulisi ennakkotapaus trackerien todistearvosta joka taas saattaisi tulevina vuosina houkuttaa "stealth moden" käyttöön jos trackerijälki olisi todisteaineistoa venettä vastaan.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Re: Suursaari jälkipelit

Post by asalovuo »

Joakim wrote:
asalovuo wrote: Nova on varsin mukava vene ja oikeastaan ainoa asia mikä harmittaa on LP mitan muutos LYS:ssä. LP mittaa pienennettiin 1,75 metrillä ja näin vene muutettiin fokkaveneeksi, jonkun muun kuin suunnittelijan toimesta. LYS lukukin pysyi samana, joka ainakin minusta tuntuu oudolta ellei sitten tarkoituksena ollut saada lukua nostettua.
Ko. muutos on peräisin Ruotsista. Vuoden 2010 taulukossa Nova oli jo fokkaveneenä. Nova on ollut LYS-taulukossa luokkavene eli ilmeisesti ruotsalainen luokkasääntö on määrittänyt veneen fokkaveneeksi. 2008 Nova oli genualla samalla luvulla (1,15). 2008 jälkeen monen muunkin veneen luku on noussut, esimerkiksi Inferno 31, FE83, Express, H-vene jne. Muutos on siis tapahtunut 2009 tai 2010.
...ja luokkasääntöä, joka oli peräisin Albin Marinilta ja oli kirjoitettu suunnittelijan purjemittoja käyttäen, muutettin kaiketi edelleenkin jonkun muun kuin Norlinin tai Albin Marinin ehdotuksesta. No luku ja purjemitat on mitä papereissa lukee ja kisoissa noilla mennään.
Kryssimäänhän tuolla suuremmalla keulapurjeella ei pysty kun vantit on tuotu laidalle mutta sivutuuliosuuksilla suuremmasta purjeesta saattaisi olla apua.
Luokkasäännön muuttajien motiivejahan ei tiedä mutta mielestäni tuossa ei ole mietitty asioita loppuun asti. Veneen omistajan kustannuksiahan tuo muutos on pienentänyt ja jos veneellä on ajettu yksityyppikisoja niin purjeiden koolla ei ole mitään väliä kunhan kaikilla on saman kokoiset seilit.

Mainitsemasi veneet, joiden lukua on muutettu ovatkin ne ainoat, jotka minäkin olisin voinut luetella :)

Löytyykö yhtään todistusvenettä, jonka lukua olisi tulosten perusteella nostettu viimeaikoina? :-k
Ainakaan minun silmiin ei sellaista ole viimeaikoina sattunut. Muistaako kukaan muu yhtään todistus venettä LYS:in pikkuluokasta, jonka lukua olisi nostettu?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Petri wrote: Aluevesirajaongelmatkin ovat taas nousseet esille (Facebookissa tietenkin asiasta enemmän), kai se protestin vaatisi että tulisi ennakkotapaus trackerien todistearvosta joka taas saattaisi tulevina vuosina houkuttaa "stealth moden" käyttöön jos trackerijälki olisi todisteaineistoa venettä vastaan.
Ehkä näiden veneiden omistajilla navigointivälinettä kuin kompassi.
Karttoihin saati sitten plotteriin ei ollut enää rahaa kun oli pakko ostaa AIS lähetin, jotta kaikki köyhät vastaanottimen omistajat voivat seurata plottereistaan ko. veneiden urotekoja. =D>

Täytyy vain ihmetellä mistä tätä porukkaa tulee. Jos kyseessä olisi kilpailu, josta saisi voittaessaan palkinnoksi 100kEur, niin sitten voisin ymmärtää, että joku haluaisi kokeilla onneaan. Mutta muovipokaalin takia...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Jan
alokas
Posts: 12
Joined: Mon Aug 29, 2016 13:36 pm

Post by Jan »

Joakim wrote:
Ei Gotland Runt ole pitänyt yhtään paremmin pintansa. Silloin kun Suursaaressa oli 150+ veneetä tuolla oli 500 venettä. Suomesta taisi Runtissa olla samaa luokkaa kuin Suursaaressa nykyään.
Runtissa oli vertailuvuotena 2007 yhteensä 244 venettä, suursaaressa silloin mainitsemani 189. Suursaaressa tänä vuonna 77, Runtissa ilmoittautuneita tällä hetkellä 241. Runtissa siis -1,2% ja Suursaaressa -59%. Myönnän että saattaa olla kärjistynyt esimerkki mutta ei voi väittää ainakaan tasoituspurjehduksen skene olisi terveellä pohjalla Suomessa tällä hetkellä.
Nuo doublehanded kisat ovat suuri mysteeri. Muutamia yrityksiä on Suomessa ollut, mutta yksikään ei ole herättänyt kunnon innostusta. Itse olin muutaman vuoden yrittämässä Helsinki Two Staria, jossa alussa oli hiukan yli 20 venettä, mutta kaksi seuraavaa vuotta määrät vain tippuivat ja organisaatio (ESF, HSK ja NJK yhdessä) ei pitänyt kisaa enää vaivan arvoisena.
Olin itsekin mukana. Mielestäni kisa oli kuitenkin liian lyhyt joten ei houkutellut veneitä kauempaa eikä lyhyenä ollut riittävän haastava. Bohusracetissa(DH kisa Ruotsin länsirannikolla) tänä vuonna muuten jo nyt 141 venettä ilmoittautunut.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

GR osallistujamäärät taisivat tippua aiemmin eli ne n. 500 venettä oli 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa. Määrät pienenivät rajusti 2000-luvun alussa. Edelliset ulkomuistista. Tuonne ei LYSiä otettu pitkään aikaan mukaan lainkaan, mutta joskus n. 10 vuotta sitten LYS päästettiin mukaan, mikä saattaa olla syy laskun pysähtymiseen. Suomalaisia tuo ei kiinnosta lainkaan samaan malliin kuin aiemmin.

Doublehanded kisan formaatista on ollut paljon mielipiteitä. Ensimmäinen Helsinki Two Star oli vähän lyhyempi (olisiko ollut 60-70 M), lopussa taisi olla 100 M.

Ruotsissa se perinteisin oli 600 M ilman taukoja. Tuosta sitten on muodostunut se nykyinen itärannikon TwoStar, joka on kai yhteensä n. 300 M kolmessa pätkässä. Aika paljon kesympi ja suositumpi kuin se alkuperäinen, mutta samalla paljon rankempi kuin Helsingissä yritetty.

Ruotsissa on kyllä kisoja ja veneitä aivan erilailla kuin Suomessa. Siellä on toistakymmentä (vai useita kymmeniä?) osallistujamäärältään Suursaarta suurempaa kilpailua.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

On noita muitakin joiden LYS-luku on noussut taulukossa. Vaikkapa Avance 33, BB 10 M, Botnia 6, Finn Flyer 31 Cr, First 31.7 jne. On myös laskeneita, kuten Platu 25.

Todistusveneiden lukuja ei oikein voi muuttaa puhtaasti kilpailumenestyksen perusteella (no ylivoimaisista voitoista voisi ehkä), mutta onhan noita huomiota herättävän hyvin pärjänneitä monesti käyty läpi ja muutettukin. Ei ole kuitenkaan tarkoitus tasoittaa purjehtijoita vaan veneitä.

Jos jonkun veneen luku tuntuu väärältä, pitää tehdä perusteltu huomautus AMP:n LYS-toimikunnalle. Kyllä ne kaikki käsitellään.
Jan
alokas
Posts: 12
Joined: Mon Aug 29, 2016 13:36 pm

Post by Jan »

Elikkä jos tulkitsen Jokken viestejä oikein niin ei ole olemassa strategiaa millä saadaan enemmän veneitä kisaamaan. Mielummin etsitään tilastoista tukea siihen että kaikki on hyvin.

Tämä lienee tärkeä viesti niille jotka harkitsevat investointeja lajiin.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

En todellakaan ole sitä mieltä, että kaikki on hyvin. Tilastot ovat erittäin huolestuttavia Suomen avomeriveneillä kisaamisen kannalta. ORC- ja IRC-mittakirjamäärät ovat laskeneet jatkuvasti viitisen vuotta, Suursaariracen osallistujamäärät jo kymmenen vuotta. Monet iltakisatkin voivat paljon huonommin kuin 10 vuotta sitten ja suurin osa viikonloppujen LYS-kisoista voi erittäin huonosti.

Ruotsissa moni asia on paremmin, mutta ei suinkaan kaikki. GR ja ORC-kisaaminen eivät siellä voi mielestäni hyvin potentiaaliinsa ja historiaansa nähden.

Kuten kerroin noita doublehanded-kisoja on jonkin verran yritetty, mutta ei ole onnistuttu saamaan järkeviä osallistujamääriä. En tiedä miksi. Viime vuonnahan oli myös aktiivinen doublehanded porukka, joka yritti saada kisoja ja veneitä kisoihin, mutta tulos jäi valitettavan huonoksi.

Barösund Runt oli sentään virkistävä poikkeus, jossa oli paljon veneitä ja ennen kaikkea veneitä, joita ei ole näkynyt muissa kisoissa.

Minä en tiedä millä keinoilla nämä ongelmat selätettäisiin.
Post Reply