Marittan ikkunat vaativat vähintäin tiivistämisen tänä keväänä. Katselin työkuvauksia, joista ilmenee, että melkoisen vaativa homma lienee Sikalla tms. tekemällä. Olen liimaillut kaikenlaista kaksipuolisella teipilla ja hyvin ovat kiinnitykset pitäneet. Joskus irrottaminen on tuskan takana. Nyt löysin seuraavan tuotteen:
http://www.hotmelt.fi/tuotteet/teipit-j ... b_overview
Esimerkkiosassa kerrotaan autoteollisuuden käyttävän menetelmää. Jos tämä toimii luvatulla tavalla, niin ikkunoiden kiinnittäminenhän on kuin leikkiä vain! Vai onko?
Sikaflexit jorpakkoon?
Oho, vaikuttaa hyvältä! Aika paljon voisi sikasaumoja veneessä korvata teippaamalla, jos vain pitää, mitä lupaavat.
Itse olen viimeksi kokeillut väritöntä sikaa asuntovaunun fixailussa. On tietysti hieman värillistä mielyttävämpää, kun kaikki pursot eivät näy kovin hyvin, mutta tarttuvuus tuntuisi olevan värillisiä heikompaa (täyteaine jotain hyytelömäistä töhnää), eli joutuu väliaikaisesti kiinnittämään perintestä pitempään, joka tietysti on hankalaa, jollei voi käyttää liimapuristimia tms.
Sauman kestävyydestä ei tietenkään vielä ole vertailukelpoista kokemusta, mutta vaikuttaa hyvältä
Itse olen viimeksi kokeillut väritöntä sikaa asuntovaunun fixailussa. On tietysti hieman värillistä mielyttävämpää, kun kaikki pursot eivät näy kovin hyvin, mutta tarttuvuus tuntuisi olevan värillisiä heikompaa (täyteaine jotain hyytelömäistä töhnää), eli joutuu väliaikaisesti kiinnittämään perintestä pitempään, joka tietysti on hankalaa, jollei voi käyttää liimapuristimia tms.
Sauman kestävyydestä ei tietenkään vielä ole vertailukelpoista kokemusta, mutta vaikuttaa hyvältä
terv. Artsi/DANIELA
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Itse ostin muutaman metrin (rullan) butyylikuminauhaa. Tämä lienee se alkuperäinenkin materiaali millä FEneen ikkunat ja rustiraudat on tiivistetty.
Tuo butyylikumi on kuin supertahmeaa sini-tarraa, joten se pitää raon tiiviinä vaikka rakenteet vähän liikkuisivatkin vähän. Leikkautumiskestävyys on sikaa monin verran parempaa.
Tätä on käytetty ainakin vielä -80 ja -90 luvun autoissa tiivistämään mm. takavaloja koriin. Toisen harrastuksen parissa on kuullut miten em. butyylikumi on ollut ihan notkeaa, tiivistä ja tarttuvaa vielä tänä päivänä.
Tuo butyylikumi on kuin supertahmeaa sini-tarraa, joten se pitää raon tiiviinä vaikka rakenteet vähän liikkuisivatkin vähän. Leikkautumiskestävyys on sikaa monin verran parempaa.
Tätä on käytetty ainakin vielä -80 ja -90 luvun autoissa tiivistämään mm. takavaloja koriin. Toisen harrastuksen parissa on kuullut miten em. butyylikumi on ollut ihan notkeaa, tiivistä ja tarttuvaa vielä tänä päivänä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mulla alkoi vuotamaan keväällä 2012 asennetut fokan skuuttikiskot. Ne on tiivistetty jollakin liimaavalla tiivisteaineella (en muista oliko sika vai bostik). Nyt ne kuitenkin päästää muutamasta pultinreijästä vettä veneeseen.
Haralr tuossa mainitsi butyylikumin. Olisko tämä näppärä aine noitten pulttien tiivistämiseen? http://www.motonet.fi/fi/tuote/609016/S ... 10ml-musta
//Tomppa
Haralr tuossa mainitsi butyylikumin. Olisko tämä näppärä aine noitten pulttien tiivistämiseen? http://www.motonet.fi/fi/tuote/609016/S ... 10ml-musta
//Tomppa
harald wrote:Kokeilemisen arvoista varmaan? Aikakauteen sopivaa, ellei muuta.
Minulla on tuota nauhana, mutta en nyt muista mistä sitä saa.
Butyylinauha:
http://tuotteet.etra.fi/fi/g19887711/
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545
Tämä kaveri on sitä mieltä, että pitävät kansitiivistykset tarvitsevat butyylimassan ja reikien senkkauksen:
"#2 By creating a bevel or countersunk recess in the surface of the deck the marine sealant or butyl tape has a cavity to fill. Without a bevel the hardware would compress the sealant to about 1/64th of an inch thick after the fasteners are tightened. Marine sealants do have some flexibility but not as much as you would guess. Follow me for a moment; Let's say you have a marine sealant that has a rating of 400% elongation before break on a 1/64" thick joint. Simple math shows you that 400% of 1/64" is only 1/16" of total allowable joint movement before a joint failure or leak starts. In the case of a stanchion base 1/16" is not much allowable movement before failure."
http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware
Tolla saitilla on lisäksi käyty läpi miksi ja miten reijät sandwich-kansissa holvataan vedenpitäviksi.
http://www.pbase.com/mainecruising/sealing_the_deck
Se jyrsii dremelillä coremateriaalin veke reiän ympäriltä ja holvaa sen epoksilla. Yhdessä ton senkkauksen ja butyylimassan kanssa pitää kuulemma "maailman tappiin".
Kaikki artikkelit tuolta:
http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects
"#2 By creating a bevel or countersunk recess in the surface of the deck the marine sealant or butyl tape has a cavity to fill. Without a bevel the hardware would compress the sealant to about 1/64th of an inch thick after the fasteners are tightened. Marine sealants do have some flexibility but not as much as you would guess. Follow me for a moment; Let's say you have a marine sealant that has a rating of 400% elongation before break on a 1/64" thick joint. Simple math shows you that 400% of 1/64" is only 1/16" of total allowable joint movement before a joint failure or leak starts. In the case of a stanchion base 1/16" is not much allowable movement before failure."
http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware
Tolla saitilla on lisäksi käyty läpi miksi ja miten reijät sandwich-kansissa holvataan vedenpitäviksi.
http://www.pbase.com/mainecruising/sealing_the_deck
Se jyrsii dremelillä coremateriaalin veke reiän ympäriltä ja holvaa sen epoksilla. Yhdessä ton senkkauksen ja butyylimassan kanssa pitää kuulemma "maailman tappiin".
Kaikki artikkelit tuolta:
http://www.pbase.com/mainecruising/boat_projects
Tuolla on muuten kans sadepäivän ratoksi aika vinkeä "hall of fail" -galleria. Kalliita kämmejä...
http://www.pbase.com/mainecruising/hall_of_fail&page=1
http://www.pbase.com/mainecruising/hall_of_fail&page=1