Vesipumpun stefat
- harald
- Hallitus
- Posts: 11080
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... ght=stefat
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=197#12104
edit (hH): äskeisten threadien viestejä yhdistetty tähän.
Akselin kunto voi yllättää. Pumppu tullee irti ilman hihnapyörän irtiottamista, mutta itse en ole harjoitellut.
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=91145
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=197#12104
edit (hH): äskeisten threadien viestejä yhdistetty tähän.
Akselin kunto voi yllättää. Pumppu tullee irti ilman hihnapyörän irtiottamista, mutta itse en ole harjoitellut.
http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=91145
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdys
Homma on hoidettu! Aika selkeäpiirteinen homma:
- Vesiletkut irti pumpusta
- Pumpun kansi auki (3 ruuvia) ja impelleri irti
- Pumpun kiinnitysruuvit auki 3kpl dia 10mm holkkiavaimella
- Pumppu irti vetämällä
- Pumpun moottorinpuoleisesta päästä lukkorengas irti, jonka jälkeen akselin voi työntää laakereineen irti
- Stefat saa pois painamalla ruuvimeisselillä / tuurnalla
- Uudet stefat painetaan paikoilleen, kasataan pumppu käänteisessä järjestyksessä ja asennetaan takaisin moottoriin. Huomaan pumpun akselin pään asema moottorissa olevaan hahloon nähden.
Tarvikkeet:
- 2 kpl stefoja (iso ja pieni)
- 1 O-rengans pumpun tyven tiivistämiseksi mottoria vastaan.
Työkalut:
- Ruuvimeisseli / 7mm kiintoavain (vesipumpun kansi)
- 10 holkki avain pumpun irrotusta varten
- Kärkipihdit lukkorenkaan irrottamista varten
- Sopiva tuurna tai ruuvimeisseli stefojen irrottamista / asentamista varten
Tämän jälkeen ei sitten tarvita enää kuin kovaa menoa...
Homma on hoidettu! Aika selkeäpiirteinen homma:
- Vesiletkut irti pumpusta
- Pumpun kansi auki (3 ruuvia) ja impelleri irti
- Pumpun kiinnitysruuvit auki 3kpl dia 10mm holkkiavaimella
- Pumppu irti vetämällä
- Pumpun moottorinpuoleisesta päästä lukkorengas irti, jonka jälkeen akselin voi työntää laakereineen irti
- Stefat saa pois painamalla ruuvimeisselillä / tuurnalla
- Uudet stefat painetaan paikoilleen, kasataan pumppu käänteisessä järjestyksessä ja asennetaan takaisin moottoriin. Huomaan pumpun akselin pään asema moottorissa olevaan hahloon nähden.
Tarvikkeet:
- 2 kpl stefoja (iso ja pieni)
- 1 O-rengans pumpun tyven tiivistämiseksi mottoria vastaan.
Työkalut:
- Ruuvimeisseli / 7mm kiintoavain (vesipumpun kansi)
- 10 holkki avain pumpun irrotusta varten
- Kärkipihdit lukkorenkaan irrottamista varten
- Sopiva tuurna tai ruuvimeisseli stefojen irrottamista / asentamista varten
Tämän jälkeen ei sitten tarvita enää kuin kovaa menoa...
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11080
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
http://www.infernopurjehtijat.org/fooru ... d58f#p1744
Kiitokset Zaidalle!Kiskasin yanmarin tulille vesillelaskun jälkeen ja havaintona oli vettä vuotava vesipumppu.
Syyllinenkin löytyi; genuiininen yanmar stefa (hinta ihan törkeen kallis) oli sitten varustettu mustarautaisella jousella. Jousi oli hiljalleen haihtunut meriveteen ja siksi vuoto.
Laakeriliikkeestä uudet stefat rosterijousilla ja nyt taas pelittää...
Stefat 1gm10 vesipumppuun ovat:
Vesipuolen stefa 8 x 18 x 5 BA hinta 3,6 ¤
AISI jousi 25 x 1,6 x 0,25 hinta 1 ¤
Öljypuolen stefa 8 x 22 x 7 hinta 3,6 ¤
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
- harald
- Hallitus
- Posts: 11080
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tämä tuli ajankohtaiseksi. Akselin läpivienti on tiivis, mutta nyt Cage huomasi että pumppu tiputtaa enemmän kuin tippa sekunnissa.
Onko ajatuksia mistä suur-lauttasaaren alueella saisi oikeanlaisia stefoja hankittua?
edit: loistavaa että näitä tietoja täällä on. Saa olla vaikka 6 tai 10 vuoden väli keskustelussa, mutta sama se tieto on edelleen.
Onko ajatuksia mistä suur-lauttasaaren alueella saisi oikeanlaisia stefoja hankittua?
edit: loistavaa että näitä tietoja täällä on. Saa olla vaikka 6 tai 10 vuoden väli keskustelussa, mutta sama se tieto on edelleen.
Last edited by harald on Mon May 09, 2016 12:36 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Moi!
Ei ihan suur-lauttasaaren aluella, mutta ainakin itse sain viime vuonna samanlaiseen tarpeeseen (tosin eri moottoriin) stefat, lukitusrenkaat ja rosterijouset Tiivistekeskus Oy:stä, joka sijaitsee Vantaan Koivuhaassa. Todennäköisesti tarvitsemasi kilkeet löytyvät suoraan hyllystä. Rosteriset jouset pitää muistaa pyytää erikseen.
Ei ihan suur-lauttasaaren aluella, mutta ainakin itse sain viime vuonna samanlaiseen tarpeeseen (tosin eri moottoriin) stefat, lukitusrenkaat ja rosterijouset Tiivistekeskus Oy:stä, joka sijaitsee Vantaan Koivuhaassa. Todennäköisesti tarvitsemasi kilkeet löytyvät suoraan hyllystä. Rosteriset jouset pitää muistaa pyytää erikseen.
Tervehdysharald wrote:Yes kiitos vinkeistä. Seikkailua aiheutti jousen liittäminen itseensä (otin vanhan uusiokäyttöön)...
Tuo stefan rosterijousi on sellainen mato, jonka toinen pää on kavennetty kartioksi. Mato, siis jousi, katkaistaan sopivan mittaiseksi (ei kartioidusta päästä) ja jouseen kierretään vastapäivään kierrettä, jonka jälkeen kartiopää työnnetään jousen toiseen päähän sinään muodostaen rinkulan. Äsken kiertämällä tehty jännitys purkautuu ja kartio porautuu ja tarttuu jousen päähän kiinni. Avot on uusi jousi valmis asennettavaksi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11080
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Noin siis teoriassa Käytännössä tuosta millinen kierri pitää saada sattumaan reikäänsä melko suoraan, samaan aikaan kun koko jousrinkulan läpimitta on vain noin sentti. Minun sormille ja silmille aika haastava tehtävä. Onnistuin kyllä siinä, mutta tämä oli vaativin osuus hommasta. Sitten kun jouduin työntämään stefat takaisin ulos uudelleenasennusta varten ja se äsken tekemäni jousi venyi juuri sen kierretyn osuuden kohdalla taisin päästellä muutaman sattuviitanan ja tungin sen vanhan jousen siihen uuteen stefaan.
Se uusi pikkustefa on muuten yhdellä huulella, kun vanhassa oli kaksi. Tämä tarkoittaa sitä että jos laturin hihnasta irtoaa paljon ryönää, ja tämä menee juorureiistä sisään voi olla että stefa ei tykkää. Pumpussa on siis jouru-reikä sekä ylä- että alapuolella.
Kannattaa siis vastaisuudessa suojata tuo jouru-reikä jos pesee moottoria.
Se uusi pikkustefa on muuten yhdellä huulella, kun vanhassa oli kaksi. Tämä tarkoittaa sitä että jos laturin hihnasta irtoaa paljon ryönää, ja tämä menee juorureiistä sisään voi olla että stefa ei tykkää. Pumpussa on siis jouru-reikä sekä ylä- että alapuolella.
Kannattaa siis vastaisuudessa suojata tuo jouru-reikä jos pesee moottoria.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Tervehdysharald wrote:...Käytännössä tuosta millinen kierri pitää saada sattumaan reikäänsä melko suoraan, samaan aikaan kun koko jousrinkulan läpimitta on vain noin sentti. Minun sormille ja silmille aika haastava tehtävä.
Tästäköhän löytyy se selitys miksi kaukoidässä yleisesti tehtaissa käytetään paljon lapsityövoimaa. Pienet sormet ja turmeltumaton hyvä näkö ovat tuolloin eduksi tällaista näppäryyttä vaativissa tehtävissä
Oikeasti nuo jouset ovat aika pieniä ja niiden käsittely aikuisen normisormilla haastavaa. En tiedä löytyyköhän tuohonkin jokin ammattikikka, jolla tuosta selviäisi helpommin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11080
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Noi öljyputket pitäisi tosiaan meilläkin jumpata kuntoon samalla. Joku oli tettänyt hydrauliikka-liikeessä kumiset letkut tilalle. Tämä ei vaikuta huonolta ajatukselta mun mielestä.
http://www.ybw.com/forums/showthread.ph ... ost1929287
Sitä maalia saa varmaan Yanmar liikkeestä. Boat World helsinki lauttasaaressahan on varaosaliike. Itse laittaisin jotain muuta. Epoksimaalia kunnollisen rasvanpoiston jälkeen.
http://shop.toadmarinesupply.com/marine ... ame=engine
http://shorelinesailboats.com/2014/11/f ... ne-engine/
http://www.ybw.com/forums/showthread.ph ... ost1929287
Sitä maalia saa varmaan Yanmar liikkeestä. Boat World helsinki lauttasaaressahan on varaosaliike. Itse laittaisin jotain muuta. Epoksimaalia kunnollisen rasvanpoiston jälkeen.
http://shop.toadmarinesupply.com/marine ... ame=engine
http://shorelinesailboats.com/2014/11/f ... ne-engine/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020