DyformCage wrote:Taidan olla kallistumassa siihen, että kaikki vantit menee uusiksi kun ei ole varmuutta siitä, kuinka vanhoja noi meidän nykyiset on. Kysymys onkin sitten, että normi 1x19 tai dyform vaijeria... mitäs raati on mieltä?
Vanttiruuveista pikaisesti
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Jos Charlotassa on dyform, niin onko siinä perustetta tarpeeksi... ?
Vene Bremerillä olivat sitä mieltä, että dyform ei olis hyvä FE:lle, kun "vaatii paljon veneeltä ja maston tuelta". Dyformhan on vahvempaa ja venyy vähemmän. Mutta kiristetäänkö sivustaagit samaan venymään 4mm/2000m? Silloin tietysti mastoa painetaan aika paljon kovemmin kanteen. Mutta keulastaagin pitäisi tietysti venyä vähemmän, joka taas tietysti toivottavaa.
Vene Bremerillä olivat sitä mieltä, että dyform ei olis hyvä FE:lle, kun "vaatii paljon veneeltä ja maston tuelta". Dyformhan on vahvempaa ja venyy vähemmän. Mutta kiristetäänkö sivustaagit samaan venymään 4mm/2000m? Silloin tietysti mastoa painetaan aika paljon kovemmin kanteen. Mutta keulastaagin pitäisi tietysti venyä vähemmän, joka taas tietysti toivottavaa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Koska dyform on parempaa. Helppoa.
Maksoin 190 ¤ kaikista vanteista silloin. Aivan sama paljonko kalliimpaa. Aika paljon on nuo kallistuneet jos Cagen hinta pitää paikkansa.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000800
Maksoin 190 ¤ kaikista vanteista silloin. Aivan sama paljonko kalliimpaa. Aika paljon on nuo kallistuneet jos Cagen hinta pitää paikkansa.
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000800
Last edited by harald on Thu Apr 21, 2016 23:35 pm, edited 1 time in total.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Bremerillä keulastaagin hinnaksi sanoivat normivaijerille "päälle 100¤". On aika linjassa Bennsin 68 SEK / m + about 200 SEK per päätyhela. Dyform vuorostaan 109 SEK / m.
Voisihan sitä vielä tuolta Baltic Riggingin seuraajalta kysyä, mutta tuskin yhtä halvalla tekevät kuin Baltic, mikäli haluavat pysyä busineksessä.
Voisihan sitä vielä tuolta Baltic Riggingin seuraajalta kysyä, mutta tuskin yhtä halvalla tekevät kuin Baltic, mikäli haluavat pysyä busineksessä.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Kiitos! Sitten pituudeltaan riittäisi tälle vuodelle että vaihdan vanhan vanttiruuvin uudempaan malliin, kun kerran sellainen on jo tullut keulastaagia varten hankittua. Jos se on maksimipituudessaan, niin silloin pituudeksi tulee kaikki härpäkkeet mukaan laskemalla 868cm, joka tähän hätään voisi riittää. Saattaa olla, että sivuissakin säädöt juuri ja juuri riittää, siellä kun taisi olla säätövaraa n. 4 cm. Sitten toivotaan, ettei ahneella ole p****nen loppu. Mielelläni kyllä metsästäisin jostain vähän halvempaa tarjousta kuin 650¤ dyform vanteista.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
TervehdysCage wrote:...Vene Bremerillä olivat sitä mieltä, että dyform ei olis hyvä FE:lle, kun "vaatii paljon veneeltä ja maston tuelta". Dyformhan on vahvempaa ja venyy vähemmän.
Bremerin varoitus on aivan asiallinen. Kun vaijerin lujuutta kasvatetaan pitää maston jalan ja rustirautojen kestää tämä kasvanut rasitus. Onko Estellen mastojalka jo uudelleen rakennettu ja onko rustirautojen ja sen tukirautojen kiinnitys kanteen ja laipioihin käyty läpi? Olisi ehkä hyvä tarkistaa tukien kunto.
Lisäksi mastoputkessa vanttien kiinnityskohtien tukihelat pitäisi tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa, jotta tuosta dyformista olisi hyötyä. Muistaakseni teekkarit varoittelivat noiden tukihelojen olleen heillä murtuneita. Ernon Melissaan nuo ainakin vaihdettiin. Tuosta vosi löytyä jopa kuva Melissan kansiosta.
Totta tuo kun tuulee, mutta hyvä olisi saada kevyeen keliin myös sitä taipumaa ja pussia...Cage wrote: Mutta keulastaagin pitäisi tietysti venyä vähemmän, joka taas tietysti toivottavaa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joo vaihdettiin päätelevyt mastoon, sekä Teaseen että Eleciin. Teasessa oli mailimäärästä johtuen (?) selvää vauriota näkyvillä. Alkuperäinen ketju: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php ... highlight=Panu wrote: Tervehdys
Bremerin varoitus on aivan asiallinen. Kun vaijerin lujuutta kasvatetaan pitää maston jalan ja rustirautojen kestää tämä kasvanut rasitus. Onko Estellen mastojalka jo uudelleen rakennettu ja onko rustirautojen ja sen tukirautojen kiinnitys kanteen ja laipioihin käyty läpi? Olisi ehkä hyvä tarkistaa tukien kunto.
Lisäksi mastoputkessa vanttien kiinnityskohtien tukihelat pitäisi tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa, jotta tuosta dyformista olisi hyötyä. Muistaakseni teekkarit varoittelivat noiden tukihelojen olleen heillä murtuneita. Ernon Melissaan nuo ainakin vaihdettiin. Tuosta vosi löytyä jopa kuva Melissan kansiosta.
Eilen mastokraanalla todettiin sitten Elecin, ilmeisesti alkuperäinen ja hieman runtua saanut ja kaiketi haponkestävästä teräksestä oleva ylävantin ruuvi olevan kaput. Noissa oli viime keväänä ongelmaa kierteiden kanssa, ja nyt menee kaikki vaihtoon, tilalle luultavasti pronssia. Vanttiruuvi napsahti kiristäessä poikki Tuettiin ison ja spinnun fallilla masto ja vaihdettiin alavantista ruuvi tilalle. Onneksi hajosi jo kiristäessä, mitä lie olisi tapahtunut purjehtiessa
Jos Teasesta saatiin vielä jokunen vuosi takaperin alavantin rustirauta hajoamaan, niin voitaneen sanoa näiden kuuluvan edelleen kevätkunnostusten tarkistuslistalle ihan syystä. Mikään ei ole ikuista. Ja kuten Panu ehkä muistaa, on Elecin vantteja pidetty mielummin kireällä, kuin löysällä.
En kyllä oikein ymmärrä huolta dyformista. Tietysti valitsemalla mikä tahansa murtolujuudeltaan suurempi vantti (suurempi halkaisija, dyform tai rod) pitää asia huomioida vantteja kiristettäessä. Jos vanhat on vetänyt 25% murtolujuuteen, lujempia ei voi vetää yhtä suureaan suhteelliseen lujuuteen, mutta kylläkin samaan absoluuttiseen voimaan.
Jos absoluuttinen esijännitys on sama, miksi rusteihin kohdistuvissa voimissa olisi eroa. Pikemminkin joustamaton on rustien kannalta parempi, sillä esijännityksen menetys tapahtuu pienemmällä rustien tai maston joustolla. Se on sitten toinen juttu onko vähemmän venyvistä vanteista vastaavaa etua, jos vene on "löysä". Onko FE?
Tässä eri vanttien murtolujuudet ja venymät: http://www.navtecriggingsolutions.com/rigging.html
Dyform on aika venyvää suhteessa murtolujuuteensa. Vaikkapa 6 mm dyformilla ja 7 mm tavallisella on sama murtolujuus, mutta tavallinen venyy 12% vähemmän. 5,7 mm rod on hyvin lähellä 7 mm tavallista sekä venymältään että murtolujuudeltaan.
Jos absoluuttinen esijännitys on sama, miksi rusteihin kohdistuvissa voimissa olisi eroa. Pikemminkin joustamaton on rustien kannalta parempi, sillä esijännityksen menetys tapahtuu pienemmällä rustien tai maston joustolla. Se on sitten toinen juttu onko vähemmän venyvistä vanteista vastaavaa etua, jos vene on "löysä". Onko FE?
Tässä eri vanttien murtolujuudet ja venymät: http://www.navtecriggingsolutions.com/rigging.html
Dyform on aika venyvää suhteessa murtolujuuteensa. Vaikkapa 6 mm dyformilla ja 7 mm tavallisella on sama murtolujuus, mutta tavallinen venyy 12% vähemmän. 5,7 mm rod on hyvin lähellä 7 mm tavallista sekä venymältään että murtolujuudeltaan.