PR-Marin aloittaa huhtikuussa Finn Express 83 veneiden uustuotannon. "Tälle klassiselle kaunottarelle oli selvästi markkinoilla tilausta", toteaa toimitusjohtaja Panu Ranta. "Trendi on nykyään se, että ostajat haluavat yhä suurempia veneitä. Halusimme kuitenkin käyttää Eivind Stillin alkuperäisiä piirustuksia, joten skaalasimme desimetrit jaloiksi. Näin veneen tyyppi on edelleen FE83, mutta pituutta on nyt 83
jalkaa."
Muutoksen myötä sisätilaa on reilusti enemmän. Salonki onkin jaettu kahteen kanteen, joilla kummallakin on reilu seisomakorkeus. Alemmalle kannelle saa optiona kardaaniripustetun keilaradan. Kaikki asiat eivät kuitenkaan ole sisällä muuttuneet. Alkuperäisen tunnelman säilyttämiseksi pentterin pesuallas on edelleen niin pieni, ettei siinä mahdu tiskaamaan lautasta. Se on tuttuun tapaan lisäksi sijoitettu siten, että vain akrobaatti pystyy pesemään kasvonsa. Myös ns. striptease-tanko on edelleen sijoitettu keskelle vessaa niin että aikuinen mies joutuu kampeamaan itsensä pöntölle kenkälusikalla.
Finn Express purjehtijoiden luokkasääntötoimikunta tutkii parhaillaan miten uutuudella voitaisiin purjehtia tasaväkisesti FE83-luokan kisoissa. Alustavien testien perusteella veneen suorituskyky saadaan vanhan FE83:n tasolle, kun perään köytetään poikittain neljä Albin Expressiä ja yksi H-vene täysin purjein.
PR-Marin aloittaa FE83-veneiden uustuotannon
PR-Marin aloittaa FE83-veneiden uustuotannon
Olli Niemi