1GM puksuttaa ja savuttaa vielä oikein mukavasti, mutta silti ajattelin varautua tulevaan jo "hyvän sään aikana" ja asentaa FE741:een perämoottoritelineen. Kyllä, sisämoottori on miltei kaikilla mittareilla parempi, mutta perämoottoristakin löytyy hyviä puolia. Ei pureksita niitä nyt tässä. Väliajan, eli sen ajan kun sisämoottori on käytössä, siinä telineessä pidettäköön vaikka ankkuria. Hommahan ei vaikuta rakettitieteeltä, tärkeintä kait tuossa asennuksen kannalta on se että runko kestää ja että teline on sellaisessa kohdassa että moottori mahtuu liikkumaan.
1. Onko kellään täällä kuvia tai mahdollisuutta ottaa kuvia omasta installaatiosta? Siis teline+FE741 yhdistelmästä?
2. Onko FE741:n takaseinään laminoitu valmiiksi vanerilevy? Omassa paatissani tälläinen näyttäisi siellä olevan, se on kooltaan pari senttiä pienempi kuin se veneen päätyseinä. Näyttää että se on sinne laitettu jo valmistusvaiheessa, eli ei ole jälkikäteen lisätty. Riittääkö tämä vai onko yleensä käytetty lisää vaneria SISÄPUOLELLE?
3. Tarvitseeko telineen ja rungon väliin ULKOPUOLELLE lisävaneria tasaamaan voimia?
4. Purjeilla mennään ja koneilla rantaudutaan. Siitäkin huolimatta joskus tulee tarve ajella koneella myös merellä. Riittääköhän 6hp tässä veneessä tuomaan matkustajat turvallisesti myrskyävältä mereltä rantaan?
FE741 perämoottorin asennus
Meillä on FE74, johon on muinoin vaihdettu perämoottori sisämoottorin tilalle. 9 kautta on nyt itse menty tuolla yhdistelmällä. Hyvin on toiminut. Puolensa kummassakin, mutta yllättävän monta plussaa on perämoottorissakin. Tehoa on hirveät 5 heppaa, jolla on pärjännyt tähän mennessä kaikissa olosuhteissa, kun ei ole lähtenyt mihinkään kolmimetriseen vasta-aallokkoon työntämään.
Vene on omalla pihalla tämän talven, joten kuvia on tarvittaessa helppo ottaa.
Vene on omalla pihalla tämän talven, joten kuvia on tarvittaessa helppo ottaa.
Itse asensin viime kesänä FE-741:een pitkärikisen 5hp Mercuryn perämoottorin FE-741:een. Perämoottoriteline löytyi Biltemasta. En lisännyt vanerilevyjä sisä tai ulkopuolelle mutta ajattelin ehkä tulevana keväänä lisätä sisäpuolelle jonkinlaisen vahvikkeen sillä näyttää siltä että perämoottorilla mennään seuraavakin kausi. Minulla oli peräpeiliä myös vahvistettu jo valmiiksi mutta vahvike oli aika reunassa ja ylettyi vain laitimmaisten ruuvien kohdalle. 5heppanen moottori jaksoi puskea ihan kohtuullisesti vastatuuleen viime kesänä.
Last edited by mehu on Tue Oct 16, 2018 15:10 pm, edited 2 times in total.
Onko moottori lukittu yhteen asentoon ja ohjausta tapahtuu täysin peräsimellä? Onko sinulle käytössä kaukohallintalaite, vai säädätkö moottorin tehoja ja vaihdetta suoraan moottorista? Saatko kipattua moottorin silloin kun moottori on nostettu telineessään yläasentoon?Lepakko wrote:Meillä on FE74, johon on muinoin vaihdettu perämoottori sisämoottorin tilalle. 9 kautta on nyt itse menty tuolla yhdistelmällä. Hyvin on toiminut. Puolensa kummassakin, mutta yllättävän monta plussaa on perämoottorissakin. Tehoa on hirveät 5 heppaa, jolla on pärjännyt tähän mennessä kaikissa olosuhteissa, kun ei ole lähtenyt mihinkään kolmimetriseen vasta-aallokkoon työntämään.
Vene on omalla pihalla tämän talven, joten kuvia on tarvittaessa helppo ottaa.
Kone on suunnattu työntämään suoraan ja peräsimellä ohjataan. Tosin tiukan paikan tullen voi kääntää moottoriakin, tulee tätäkin mahdollisuutta silloin tällöin hyödynnettyä.
Kaukosäätölaitetta ei ole, koneesta käytetään kaasua ja vaihdetta.
Moottori mahtuu kippaamaan telineessä eli sen saa kokonaan ylös vedestä. Telineen jousi avustaa aika kivasti, eli moottorin nostaa ylös parissa sekunnissa.
Kaukosäätölaitetta ei ole, koneesta käytetään kaasua ja vaihdetta.
Moottori mahtuu kippaamaan telineessä eli sen saa kokonaan ylös vedestä. Telineen jousi avustaa aika kivasti, eli moottorin nostaa ylös parissa sekunnissa.
Melko ylhäällä näyttää kone olleen ala-asennossa, ainakin näin omaan silmään. Oliko tuon kanssa ongelmia aallokossa tai rantatumisessa kun miehistöä on keulassa touhuamassa?Eetu wrote: Minulla oli 80-luvulla täsmälleen nimimerkki mehu:n kuvaama perämoottoriteline Expressissä ja 4,5 hevosvoiman pitkärikinen Johnson. Niillä liikuttiin monta kesää Etelä-Itämerta myöten, käyttäen konetta satamamanöövereihin. Yleensä ohjaus tapahtui peräsimellä, vain tiukoissa paikossa satamissa sivuttaistyöntövoima lisättiin konetta kääntämällä. Vaihde ja kaasu säädettiin ohjauskahvasta. Moottori pidettiin ylöskipattuna purjehdittaessa, katso kuvia:
Kone ylhäällä: https://www.dropbox.com/s/7irnzy8a0okku ... 1.jpg?dl=0
Kone alhaalla: https://www.dropbox.com/s/so67pdxrcxobn ... a.jpg?dl=0