Ke 19.8. WHC vai Twilight?

Moderators: Petri, harald

Cage
Hallitus
Posts: 954
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Tuli sitten tänään ajettua tämän kesän kolmas kisastartti. Jokaisessa ollut eri miehistökonstellaatio, niin myös tänään. Harmittaa itseä, ettei olla ehditty saamaan rutiinia niin että voisi kehittyä. Itse koin kevyen ja aika vahvasti shiftaavan tuulen haasteelliseksi.

Starttiin tultiin myöhässä, kerran ehdittiin vetäistä spinnu ylös ja alas ennen starttia. Mitään aikaa ei ollut suunnitella starttia, mutta huomasin että startissa on paljon veneitä, joten halusin priorisoida vapaita tuulia. Arvelin että poijulla varmasti tulee olemaan ruuhkaa, niin päätin oikeastaan käännellä ja mennä eri suuntiin kuin muut lähdössä. Linjalle tultiin vähän ajoissa, mutta ei pahasti. Ennen starttia nostateltiin H-venettä (ilmeisesti Leviatan - sori, niin vähän ollut mukana tänä vuonna ettei kaikkia veneitä tunnista) ja samalla Subbotaa. Sitten jouduimme vielä kääntämään linjaa pitkin maihin päin kunnes pystyimme startin jälkeen jälleen nostaa omalle kurssillemme. Lopputuloksena ihan ok startti Merellin takana, mutta yläpuolella.

Startin tuloksena jouduimme aluksi vasempaan laitaan. Olimme hieman Merelliä hitaampia, mutta muuhun fliittiin nähtynä mielestäni ihan ok. Vasemmalla laidalla näytti tuulevan ihan hyvin, mutta halusin lähemmäksi poijua ja pääsimme vendaamaan kunhan muut yläpuoleltamme olivat vendanneet. Jouduimme keppien läheisyydessä vendaan pari ekstra kertaa väistäessämme styyran venettä ja lisäksi tuuli mielestäni vähän shiftasi. Olimme kuitenkin juuri ja juuri Subbotaa edellä. Keppien jälkeen menimme jälleen vasemmalle, mikä aluksi näytti ihan hyvältä valinnalta kun vendatessa paaralle näytti siltä, että pästään shiftin voimin poijulle saakka. Sitten tuuli jälleen shiftasi, jouduimme laskemaan ja vielä väistämään styyran venettä. Kryssin loppupuolen aikana jäimme paljon. Kryssin aikana kuului myös mielenkiintoinen "maustekaappi" huudatus styyralla tulleesta Olgasta... mitäköhän lienee tarkoittanut sillä. :roll:

Poijun jälkeen haastava spinnutteluosuus vihreälle. Tuuli heikkeni sen verran, että päätin lähteä leikkaamaan oikealle, mennä lähelle rantaa ja jiipata vihreän suuntaan. Hyvä pläni, joka näytti toimivan kun sai veneen pidettyä liikkeessä ja pääsi isojen veneiden yläpuolelle. Mutta sitten shiftasi jälleen ja lopputulos olikin vain iso banaani vihreälle. Jiipissä en yhtään katsonut isoja veneitä ja jäimme Firstin ison spinnun alle kepillä. Tässä vaiheessa ElecTrip läheni takaa voimakkaamman tuulen kanssa. Kun vihdoin itsekin saimme tuulen, niin saimme hieman jätettyä ElecTrippiä. Meillä oli hyvä kulma ja tuore tuuli. Edessä näytti olevan pientä nostatteluskabaa Feneiden välillä ja minussa nousi pieni toivo mahdollisesti päästä hotimman kulman avulla hätistelemään näitä veneitä ennen maalilinjaa. Puolessa välissä tuuli kuitenkin shiftasi jälleen länteenpäin ja alkoi melkein olla tiukkaa pitää spinnu vedossa.

16,5 min ekan Feneen jälkeen maalissa. Eipä siinä mitään selittelemistä, ei vaan osannut.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Maustekaappi, aika tyly :shock:

Veneessä minä, Pone ja Anton.

Eilinen kisa meni puihin jo varttia ennen kisan alkua. Keskityin liikaa siihen että lähtö olisi mukamas vastatuulilähtö, kun oikeammin styyralla pääsisi todella pitkälle. Ali-arvioin myös miten korkealle styyralla pääsee linjaan nähden, ja näin myös yliarvostin poijupään merkityksen. Näin lähdöstä tuli volttilähtö, ja melko pökänä pääsi radalle.

Kisasta tuli näin muitten väistelyä, ainakin kryssin eka puolisko. Sitten huomattiin vasta että ratahan kierretäänkin eri suuntaan kuin viimeksi. Voi huoh mitä kohmelointia, pientä skarppaamista pitää nyt suorittaa.

Onneksi varsasaaren rannassa nosti melko mukavasti, ja sama kun vendattiin sieltä etelään paaran halssille. Nyt oli jo takana melkein kakki FEneet paitsi Lilié jolle eilen ja viime viikolla olisi pitänyt antaa ylinopeus-sakko. Niin paljon siftaili. No, jos aikaisemmin siftaili niin eikö St.Olga päässyt oikealta laidalta kuittaamaan noin 400 metriä viidessä minuutissa.

Kiertojärjestys eteläisimmän poijuin kohdalla taisi olla Bice, Mary, Lilié, Lucky Too, Leviatan, ja sitten me. Tämä oli tietenkin melkein sama kuin tuloslistan järjestys. Niinhän siinä yleensä käy, ensimmäisen kiertomerkin järjestys pysyy melko samana.

Tässä Subbota oli ihan kintereillä, ja jouduimme puolustautumaan pienellä itäisellä banaanilla. Tällä emme tietenkään saavuttaneet St. Olgaa tai Leviathania. Maalisuoralla puolustautuminen jatkui kun puuskat tuli takaa. Merellikin oli kohta kintereillä mutta laski alle. Subbotalle suljettiin ovi toistuvasti, ja viimein päättivät nekin laskea allemme. Samassa Merellissä työntyivät sarvet ulos otsaluusta, ja nostivat Subbotan kaveriksi kamppailemaan. Näin purjehdimme ei rauhallisesti, mutta ilman kovempaa uhkaa maallin.

Parannettavaa jäi roimasti.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mulle jäi kutina että se kääntymä oikealle ei ollut vain shifti vaan ihan kääntymä tuulessa mikä nähdäkseni vastaa myös sitä miten se tuuli jatkoi kääntymistään aurinkoa kohti hiljalleen, jos olisi ollut vain shifti niin olisimme olleet ihan hukassa kun tuuli olisi taas shiftannut vasemmalle.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No höh, korppikotka ei kirjoittanut mitään. Voittajan on melkein pakko kirjoittaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
henri___
alokas
Posts: 30
Joined: Thu May 09, 2013 15:52 pm
Location: Espoo

Post by henri___ »

Startit on tosiaan aina yhtä vaikeita. Löydettiin linjan keskeltä näennäisen hyvin tilaa, mutta oltiin liian ajoissa. Poltin sitten ylimääräisiä ensin laskemalla ja sitten (pakostakin) nostamalla. Olisi pitänyt kuunnella vierailevana tähtenä ollutta Juhaa ja tehdä toisinpäin, niin olisi ollut vauhtia jäljellä starttihetkellä. Ihan ok lähtö silti ja saatiin ajaa melko vapaissa. Varastaminen oli kyllä tuskaisen lähellä.

Kun tuli tilaa, vendattiin kohti oikeaa laitaa, joka oli päivän strategiamme. Mentiin sinne aivan laitimmaiseksi, ja piti kaivaa merikorttikin esiin, jotta uskalsi mennä tarpeeksi pitkälle. Venda pohjoisviitalle, jossa oltiinkin sitten paria isompaa lukuunottamatta kärjessä. Tämän jälkeen onnistuttiin ajelemaan pääosin eri halsseilla muiden kanssa, eikä shiftien ottaminen osunut nappiin. Mielestäni vaikea keli, kun tuuli kääntyili 20 astetta ja heti minuutin sisään takaisin. Hoolla ei viitsi noin tiheään vendaillakaan kevyessä, kun kiihdytys kestää ikuisuuden.

Ylämerkillä päästiin styyralla Olgan edestä. Petrin arvio leebown riskeistä oli varmasti oikea, sillä olimme hieman leikkarin päällä ja siksi erittäin hyvässä vauhdissa.

Ylämerkin jälkeen loppukisa olikin yllätyksetön. Jonossa on kiva körötellä.

Kiitoksia kisasta, ja ensi viikkoon taas! :)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

henri___ wrote: Hoolla ei viitsi noin tiheään vendaillakaan kevyessä, kun kiihdytys kestää ikuisuuden.
Meinaat että Ferrobetoni olisi sitten ketterä keijukainen ja vendailu yhtään helpompaa :)
JIm
alokas
Posts: 23
Joined: Thu May 22, 2014 14:36 pm
Location: Espoo
Contact:

Post by JIm »

ElecTrip mainittu melkein pelokkaaseen sävyyn :o Meillä kryssi meni mielestäni hyvin vaikka laminaattipurjemiehet ajoi tuplavauhtia. Punasen poijun jälkeen isot pojat peitteli meitä pahasti ja spinnu romahteli tuulen puutteesta. Siinä sitten kelluttiin kunnes ne ajeli ohi. Maaliin tultiin spinnulla kryssien ja tuulta oli kärpäsen pierun verran. Silti ollaan 20% pääjoukkoa hitaampia. Eli jotain tarttis tehdä.

Mites FE:tä trimmataan kevyeen keliin?
-Genua pari nyrkkiä irti saalingista
-ison ylin inkkari sais olla ujo ja kurkkia esiin 10% ajasta
-Perä ylös keulapainoilla
-veneen keikuttelu minimiin
-speed is king

Paljonko kallistusta sais olla? Mulle jäi kutina että hieman isommalla kallistuksella vene kulki ylemmäs ja kovempaa kuin melkein pystysuorassa. Ison inkkareita en saanu vetämään. Levanki oli ylhäällä ja skuutti niin löysällä kuin pystyi ilman että etureuna pakkaa. Outhaul pari senttiä löysätty maksimista. Vantit perinteiseen tapaan pinkokireällä. Noin kolme solmua se kulki
Arttu
alokas
Posts: 40
Joined: Tue Jun 05, 2012 20:54 pm

Post by Arttu »

harald wrote:No höh, korppikotka ei kirjoittanut mitään. Voittajan on melkein pakko kirjoittaa.
Noh, lyhyet kommentit Biceltä. Lähtökohtaisesti purjehdus kivaa ja helppoa kun on osaava miehistö, jossa eilen mukan Tapsa ja Matti.

Starttiin meinasi tulla kiire kun katseltiin turhna kaukana skuuttipisteitä, mutta otettiin ihan jees startti keskeltä Estellen yläpuolelta, mutta kuitenkin vapaissa. Luotin myös tässä kelissä parempaan nousuun ja vauhtiin kuin ympärillä olevilla ja näin se toimikin. Lisäksi saatiin vielä huima shifti oikealle, jonka laskiessa olikin hyvin tilaa vendata oikeaan laitaan, mihin alunperin vähän haluttiinkin. Ajoitus meni aika lailla nappiin, sillä vasemmassa laidassa jatkaneet tuntuivat jäävän ja oikeassa laidassa oli tuullut selkeästi paremmin. Mary meni edestä ja vendattiin niiden perään H-veneen puuskuttaessa takakonttiin vendan jälkeen. Näytti jo hetken vendan menneen pitkäksi... Ei mennyt.

Venda kohti merkkiä mentiin jonkin verran Maryn perässä ja nähtiin Maryn kurssin laskevan varmaan 10-15 astetta, mutta me ei sellaista oikeastaan kohdattu. Yksi paha reikä, mutta ajoin siitä läpi, kun edessä näki tuulevan.

Mary siis kiersi merkin selkeästi ekana, mutta lenssillä saatiin aika nopeasti kiinni ja ohi. Luulisin, että tässä merkinkierrossa saatiin spinnu nopeammin ylös, eikä vauhti päässyyt putoamaan missään vaiheessa. Tuuliolot tuntuivat vaihtelevan paljon paikasta riippuen, sillä välillä taas Mary otti meitä rajusti kiinni, kun jouduttiin leikkailemaan tuulen loppuessa ennen vihreää.

Jiipin jälkeen vihreällä mentiinkin sitten kevyttä spinnuslööriä maalin ja tässä saatiin kurottua hyvä kaula kaikkiin takana tuleviin. Meidän puolesta oltaisiin voitu ajaa toinenkin kierros. :D

Kaiken kaikkiaan loistava purjehduskeli tälle veneelle. Muutenkin varsin onnistunut suoritus. Näitä lisää!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11045
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olli wrote: Firstit ihmettelivät missä me ollaan, mutta en oikein osannut vastata muuta kuin että en viitsi yksin tulla, kun muita ei ole ilmoittautunut...
Olihan meillä joku kertomassa meidän palaute syksyllä? Mielestäni raha oli yksi syy, ja toinen se että ei voinut maksaa vähemmän loppukaudesta. Mutta voin muistaa väärin.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
henri___
alokas
Posts: 30
Joined: Thu May 09, 2013 15:52 pm
Location: Espoo

Post by henri___ »

Petri wrote:
henri___ wrote: Hoolla ei viitsi noin tiheään vendaillakaan kevyessä, kun kiihdytys kestää ikuisuuden.
Meinaat että Ferrobetoni olisi sitten ketterä keijukainen ja vendailu yhtään helpompaa :)
No lähinnä pohdin tuossa sitä, mikä on meidän veneellä nopein tapa kiertää rataa noin kevyessä - oltiin sitten yksin tai upean FE-fleetin seassa. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että on parempi minimoida vendat ja purra vain hammasta pienissä ja nopeissa vastaisissa shifteissä.

Jos veneiden välisiä eroja haluaa lähteä spekuloimaan, niin hoon käännöstä jarruttavat skegi sekä pohjan terävä v-muoto feneisiin verrattuna. Menetetty vauhti on myös vaikea saada takaisin pienellä fokalla, ainakin jos verrokkina on teidän ykkösgenoa. Toki on varmaan seikkoja, jotka kallistavat vaakaa taas toiseen suuntaan. Muistelisin kuitenkin, että FE:llä vendailu kevyessä ei ollut ihan yhtä tuskaista kuin holkilla. Ehkä aika on kullannut muistot :)

EDIT: Tai ehkä se vetolaite vastaa skegiä tässä tapauksessa...
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kyllä mä heittäisin että se tonnin painoerokin vähäsen vaikuttaa siihen miten Fene kiihtyy vauhtiin jos sen on mennyt hukkaamaan vendassa :)
Mutta ei toki muuten genuan tiettyjä etuja voi väheksyä täysin, mutta läskeydellä ja märkäpinta-alalla lienee kuitenkin suurempi sakkokerroin vendojen kannalta.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

henri___ wrote:...Jos veneiden välisiä eroja haluaa lähteä spekuloimaan, niin hoon käännöstä jarruttavat skegi sekä pohjan terävä v-muoto feneisiin verrattuna. Menetetty vauhti on myös vaikea saada takaisin pienellä fokalla, ainakin jos verrokkina on teidän ykkösgenoa. Toki on varmaan seikkoja, jotka kallistavat vaakaa taas toiseen suuntaan. Muistelisin kuitenkin, että FE:llä vendailu kevyessä ei ollut ihan yhtä tuskaista kuin holkilla. Ehkä aika on kullannut muistot :)

EDIT: Tai ehkä se vetolaite vastaa skegiä tässä tapauksessa...
Tervehdys

Taitaa aika kultaa nuo muistot. Fe on varusteineen yli tonnin painavampi kuin Holkki, Feneen pohjan pinta-ala on kovasti suurempi kuin Holkilla, lisäksi Feneellä on vähemmän purje-alaa suhteessa painoon taikka pohjan alaan. Kaikki em. seikat tekevät Feneestä aika tahmasen purjehdittavan kevyessä kelissä. Tärkeintä on pitää vene liikkeessä, pysähtyä ei saa, kun kiihdyttäminen on niin tuskaisen hidasta.

Feneelle on pääsääntöisesti tyypillistä, ettei vastatuulella shifteihin pysty / ole järkevää reagoida, etenkään lyhyellä radalla. Myötätuulessa taas shiftit PITÄÄ ottaa hyvin tarkasti. Jiippi ei juuri mitään maksa ja matka alamerkille lyhenee kivasti jokaisesta laskevasta ja jiipinjälkeen nousevasta tuulen suunnan muutoksesta. MOT.

Muistanpa erään tunnetun syyskilpailun jälkeen gps träkeistä tutkineeni kahden Feneen välistä eroa ja sen muutosta eräällä kevyt tuulisella vastatuuliosuudella. Yli 250m saavutetty etumatka hupeni kahdella turhalla vendalla vajaaseen 90 metriin. Molemmat veneet olivat Feneiden parhaimmistoa, joten tasoero taikka inhimillinen "ryssiminen" ei oikein selitä ilmiötä.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:
Olli wrote: Firstit ihmettelivät missä me ollaan, mutta en oikein osannut vastata muuta kuin että en viitsi yksin tulla, kun muita ei ole ilmoittautunut...
Olihan meillä joku kertomassa meidän palaute syksyllä? Mielestäni raha oli yksi syy, ja toinen se että ei voinut maksaa vähemmän loppukaudesta. Mutta voin muistaa väärin.
Nyt vähän epäselväksi ylipäänsä jää onko niitä skaboja, jopa Facebookkikin on hiljaa eilisestä?
Voisi pikemminkin kysyä että kuka nyt oikeasti maksaisi maksullisesta palvelusta tuollaisella markkinoinnilla jos ilmaiskisat pyörivät miten pyörivät.
Jotenkin tuntuu että tuossa on jengi masentunut suosion vähyyttä ja jättänyt markkinoinnin sikseen, kun oikeastaan pitäisi tehdä toisinpäin jos tahtoisi saada sitä laajempaa otantaa. Ja kun on epäselvää mitä rahalla nyt oikein saa, lisästartteja/päivä vaiko lisäpäiviä, niin viikko viikolta mahdollisuus saada joku uusi ei-hoskilta lähtevä first mukaan on aika ohut.
Harmi sinänsä koska tietty kysyntä ratakisailulle selvästi kuitenkin on.
Voisi olla että jos ajaisi WHC:n alas ja/tai yhdistäisi järjestelyresurssit Kopun kanssa yksiin viikkokisoihin, olisi ratasarjalla selvempi markkinarako.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Olihan meillä joku kertomassa meidän palaute syksyllä? Mielestäni raha oli yksi syy, ja toinen se että ei voinut maksaa vähemmän loppukaudesta. Mutta voin muistaa väärin.
Niinpä, mutta kyllä talvella oli vielä jokunen vene kiinnostunut osallistumaan. Ei nyt sitten saatu sarjaa kasaan kuitenkaan. Jos tämä ratakisaaminen nyt on oikeasti jostain 130 eurosta kiinni, niin järkätäänkö ens vuonna oma ilmainen maanantaikisasarja?

Kumivene ja 2-3 kanisteria Miessaaren selälle. Mä tarjoan kauko-ohjattavan liputuskoneen, ja hoidetaan protestit foorumilla. Voittajaveneelle tarjotaan yhteisvastuullisesti Pizzat ja oluet.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Ei kyllä Olli ihan poissuljettu vaihtoehto, vähän keliriippuvainen kuitenkin.
Mua tietyllä lailla houkuttaisi kyllä testata tuota sun liputuskonettasi jos vaikka vielä tälle syksylle saisi järjestettyä lyhyet starttitreenit yms.
Post Reply