harald wrote:Minulla on perjantaille tarvetta yhdelle gastille. Mahdollisesti myös siirrolle, säävarauksella.
Tuossa +12 m/s kelissä ei kyllä infuckereita tarvitse. Skuuttaan vaan genoan skuuttipisteet muutama naksu taaksepäin kireälle, ja ison levanki puolessa välissä keski-penkin reuna. Ajat niin että sisäpuolen tellarit nousee koko ajan tai jopa niin että fokan etuliikki pakkaa/pehmenee hiukan. Jos fokan etuliikki pakkaa, olisi hyvä että ison etuliikki pakkaa saman verran (prosentuaalisesti siis, jos 20% fokan etuliikistä pakkaa niin iso myös n. 20%). Kakkosreivi oli varmaan liikaa jos ei nouse, ykkösreivillä olisi varmaan toiminut paremmin.
Infuckerit on tarpeellisemmat purjeen tuuliskaalan alapäässä, missä kiristämällä saa puristettua hiukan enemmän tehoa tuulen tyyntyessä.
Meni kyllä pahasti off-topic. Jatkot mielellään johonkin sopivampaan säikeeseen kiitos.
Nyt kun tuli Hangon ketjussa puhe aallokon ajotekniikasta niin avataampa sitä varten aivan oma ketjunsa. Merkitsevä aallonkorkeus Helsingin aaltopoijulla oli 3.6. WHC:n aikana yli 2m ja 10.6 myös yli 1,5m. Molempina kertoina Melkiltä - Rysäkarille ryskyttäessä koettiin noiden aaltojen koko voima. Kallistusta Elecillä jatkuvasti niin että reunan ajopaikka muuttui epämukavaksi. Toisinaan varvaslistat kastui ja peräsimestä loppui pito. Molempina kertoina minulla oli G3+2.reivin kombo ilman infuckereita. Keulan skuuttipiste oli aivan edessä ja isoa oli latistettu niin paljon kuin ikinä pystyin mm. kickeriä käyttäen. Cunninghamia Elecissä ei ole. Vantit on säädetty niin kireälle kuin ikinä menee.Olli wrote:Kyllä tossa juurisyy on se kakkosreivi. Itse en ole sitä ikinä tarvinnut kisassa. Tommosessa isossa aallokossa tarvii poweria. Vauhti pitäisi pitää yli 5,5 solmun, jotta noista aalloista pääsee yli. Varvaslistojen kastumista ei pidä pelätä, ne kuivuu kyllä satamassa...
Vauhti pysyi 5 solmussa (SOG). Kallistus väheni siedettävämmäksi kun vauhdin tiputti 4,8 solmuun.
17.6. WHC:ssä tuulta oli Elecin mittarissa 12m/s, aallokko pientä ja puuskia vähän. Vene kulki hyvin G1+0.reivillä painotettuna viidellä henkilöllä. Oiskohan mittarissa lapinlisää.
Saakohan mun monologista jotain selkoa. Noh, miehistön ja kipparin kokemus karttuu ja pitänee jatkossa ajaa vaikeimmat osuudet itse.
Mitäs mieltä olette cunnarin hyödyllisyydestä?
Onko isoa tarpeen säätää kun noustaan aaltoon ja lasketaan sitä alas? Käytättekö levankia vai skuuttia?