Kovan tuulen fokka

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Cage
Hallitus
Posts: 974
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Kovan tuulen fokka

Post by Cage »

Kesän siirtopurjehduksia varten olen harkinnut pienemmän fokan hankkimista. Viime kesänä oli lainassa Valpurin kovan tuulen fokka, joka oli varsin kiva vetää keulaan kun lähdimme ylittämään Porkkalan selkää aikamoisessa vastatuulipuuskassa.

Mitä teillä muilla on sitä vähän kovempaa puuskaa varten? Olisko ST-fokka tähän hyvä valinta tai onko kenelläkään parempi vaihtoehto heittää kehiin?
Last edited by Cage on Wed Mar 25, 2015 08:46 am, edited 1 time in total.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Kovan tuulen fokka

Post by Panu »

Cage wrote: Mitä teillä muilla on sitä vähän kovempaa puuskaa varten? Olisko ST-fokka tähän hyvä valinta tai onko kenelläkään parempi vaihtoehto heittää kehiin?
Tervehdys

Meillä on käytössä G3, St-fokka ja myrskyfokka (4,5m2).

- Myrskyfokka on ollut ylhään yli 20 vuoden aikana 2 - 3 kertaa. Olenpa sillä ajanut yhden WHC:n kisankin 1 radalla kovassa kelissa. Yllättävän hyvin sillä pysyttiin reivattujen G3 vastustajien vauhdissa. Vendoissa oli pientä voiman puutetta, ennen kuin saatiin vaihtia kerättyä, mutta meno oli arvokasta ja rauhaisaa, jos se noissa keleissä nyt on mahdollista. Meidän myrskyfokka toimii mallikkaasti ST-fokan levankiin skuutattuna, eli purjehdus sen kanssa on "amerikanhelppoa".

- Viime kesänä mentiin regattaan st-fokalla. Harmaja, Mäkiluoto ja Bågaskär ilmoitteli kelia oleva luokkaa 16m/s ja meno oli vielä kivasti lapasessa vailla suurempia hämminkejä. Minkä verran väylällä tuuli en tiedä, mutta raikasta oli.

- G3 onkin ajettu kisassa melkein keliin kuin keliin (pl. tuo myrskyfokka kokeilu). Matrix polyester taffetalla on varsin muotojäykkä, enkä venymiä ole huomannut toisin kuin dacronisella G3:lla.Taffeta tuo kivasti repeämislujuutta mahdollisia väärinkäytöksiä varten, eikä purje repeä heti ensimmäiseen käsittelyvirheeseen.

Ehkäpä tuo kovantuulen fokka voisi olla hyvä silloin kuin aallokko on suurta ja tarvitaa voimaa ilman "über" kallistavaa momenttia. Suurta murhetta sen puutteesta en ole ottanut.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Cage
Hallitus
Posts: 974
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Tuo lainassa ollut Valpurin fokka on mittailujeni ja laskujeni mukaan n. 6,5m2 ja ST-fokka on ilmeisesti n. 9m2. Varsin mukavaa oli meno tuolla 6,5m2 isossa aallokossa ja kovassa vastatuulessa. Luulen että oltais ihan hyvin pysyttiin about samassa vauhdissa kuin oltais G3:lla, paitsi että meno oli rauhallisempaa, mikä on ihan jees siirtopurjehduksella oltaessa. Ehkä voisi laittaa tilaukseen tuollaisen ~6-7m2 fokan. Pitääkin kysellä Webalta.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Marko

Post by Marko »

Ihmetyttää nuo FE83:n fokkien koot. Itsellä on FF27:ssa st-fokka n. 12 m2 ja kovan tuulen st-fokka 9 m2. Kovan tuulen fokkani on mitoitettu muistaakseni 12 - 18 m/s tuulelle. Alla kuvia siitä ja tietoja siitä. Onko FE83:ssa masto jotenkin edempänä vai mistä ero mahtaa johtua?

http://charlottaff27.blogspot.fi/2014/0 ... kseen.html
http://charlottaff27.blogspot.fi/2014/0 ... urust.html
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Marko wrote:Onko FE83:ssa masto jotenkin edempänä
Tervehdys

Kyllä juuri näin on. Masto on edempänä ja sen takia keulakolmio on pieni.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

No ei ole kyllä keulakolmiossa kummoista kokoeroa LYS-taulukon mukaan. FE:ssa I:8,07 ja J 2,70, FF:ssä I:8,30 ja J 2,80. Keulakolmioiden pinta-alat siis 10,9 ja 11,6.

Olisikohan FF:n fokkaan myyty vähän haamuneliöitä? Ei tuohon keulakolmioon millään mahdu 12 m2 itseskuuttaavaa, joka on tyypillisesti 90-95% fokka, jotta kiskolle jää tilaa eli 10,5-11 m2 kuulostaisi vielä mahdolliselta, mutta varsin isokokoiselta ST-fokalta.

Itse olen kryssinyt FE:tä 18 m/s tuulessa (Bågaskärin keskituuli) Porkkalanselällä täyskokoisella ST-fokalla. Kyllähän tuo vielä meni, mutta pienempi olisi ollut parempi. Noita ST-kiskoja on hajonnut useita kovissa keleissä, joten en olisi varma onko ST-fokka hyvä valinta kovimpien kelien purjeeksi.

Suunnilleen samankokoisessa Tempossa taas oli vain yksi fokka + myrskyfokka. Fokka oli n. 16 m2 ja myrskyfokka ehkä 5 m2. Myrskyfokkaa käytin muistaakseeni kaksi kertaa ja perusfokalla olen kryssinyt ainakin 16 m/s tuulessa kohtuu avoimissa paikoissa (mm. Utön lähistöllä). Se oli kyllä jo liikaa kahdesti reivatulla isolla, mutta toisaalta pelkällä isolla fokalla vene toimi todella hyvin.

15+ m/s purjehduksessa pienempi on käytännössä aina parampi. 5 m2 antaa ihan riittävästi potkua.
Marko

Post by Marko »

Joakim wrote:Olisikohan FF:n fokkaan myyty vähän haamuneliöitä? Ei tuohon keulakolmioon millään mahdu 12 m2 itseskuuttaavaa, joka on tyypillisesti 90-95% fokka, jotta kiskolle jää tilaa eli 10,5-11 m2 kuulostaisi vielä mahdolliselta, mutta varsin isokokoiselta ST-fokalta.

Itse olen kryssinyt FE:tä 18 m/s tuulessa (Bågaskärin keskituuli) Porkkalanselällä täyskokoisella ST-fokalla. Kyllähän tuo vielä meni, mutta pienempi olisi ollut parempi. Noita ST-kiskoja on hajonnut useita kovissa keleissä, joten en olisi varma onko ST-fokka hyvä valinta kovimpien kelien purjeeksi.
Tuo st-fokkani on kyllä WB-Sailsin valmistama ja ahvenselällä. Voi toki olla että ilmoitetut neliöt pyöristetty ja on muistaakseni alunperin puhuttiin 11,5 neliöstä. Se on kuitenkin selkeästi suurempi kuin tuo kovan tuulen fokka, joka taas on NS:n valmistama. St-fokka on vedetty ihan äärimittoihin ja takareuna tulee itseasiassa kiskon yli ja taaimmaiset jalusreiät ovat käyttökelvottomat.

Olen tietoinen tuon st-fokan kiskon rajoitteista ja pyrin välttämään kiskon heikon alueen käyttöä kovemmalla tuulella.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Joakim wrote: Itse olen kryssinyt FE:tä 18 m/s tuulessa (Bågaskärin keskituuli) Porkkalanselällä täyskokoisella ST-fokalla. Kyllähän tuo vielä meni, mutta pienempi olisi ollut parempi.
Tervehdys

Juuri noin. Kyllä st:llä nuo tuulet menee, mutta jos ei ole erityisiä syitä kiusata itseään ja miehistöä, niin fiksut vaihtoehdot ovat myrsky/kovantuulen fokka taikka jäädä odottamaan kelin kevenemistä.
Joakim wrote:Noita ST-kiskoja on hajonnut useita kovissa keleissä, joten en olisi varma onko ST-fokka hyvä valinta kovimpien kelien purjeeksi.
Näin on meilläkin käynyt. Kisko vain pamahti poikki tiukalla kryssillä noin 12-14m/s kelissä. Olin tosin ahnehtinut tiukkaa kulmaa kiskolla siirtämällä stopparia pari napsua sisäänpäin.
Joakim wrote:15+ m/s purjehduksessa pienempi on käytännössä aina parampi. 5 m2 antaa ihan riittävästi potkua.
Saman huomasin WHC:ssa myrskyfokalla kun toiset ajoivat G3:lla. Ehkä pikkuisen jäätiin, mutta meno oli niin paljon mukavampaa ja hallitumpaa, että varsinkin matka-ajossa suosittelen pienempää purjetta. Toisaalta pelkällä st-fokalla vene kulkee aika kivasti ja rauhallisesti noissa keleissä, jos ei ole hirveästi aaltoa. Vendat oli veikeitä, kun keula laski tuuleen ennen kuin saatiin kelattua uutta vauhtia. Tuli tuota viime kesänä kokeiltua, kun isopurjeen skuutin alablokista (Barton) hajosi leikari. Korvattiin tuo leikari kaksinkertaisella 5mm dyneema pätkällä. Hyvin sekin toimi, ollakseen "ryssän patentti" viritys.
marko wrote: Olen tietoinen tuon st-fokan kiskon rajoitteista ja pyrin välttämään kiskon heikon alueen käyttöä kovemmalla tuulella.
Hyvä päätös. Kaikki tietysti riippuu miten tuo kisko on toteutettu. Jos kiskolla on koko matkalta tuki takanaan johon se on pultattu ei juuri hatää pitäisi olla, mutta jos kisko on tuettu vain keskeltä ja päistään, niin varovaisuus lienee viisautta. Olenpa nähnyt miten tuota kiskoa on yhdessä veneessä lyhennetty, jotta tuo tukematon kiskon osuus lyhenisi ja toisaalta antaisi G3:lle lisää tilaa skuutata sisään ennen kuin se osuu kiskon tukirakenteisiin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Mä poistin st-fokan kiskon, kun en ole kertaakaan käyttänyt sitä G3:n hankinnan jälkeen. Kakkosreivillä ja kolmosgenoalla on menty 15 m/s asti, ja kisamiehistöllä vähän ylikin.

Myrskyfokan olen muistaakseni kiskonut ylös kaksi kertaa. Näillä pienillä keulapurjeilla tulee niin vähän maileja, etten jaksa investoida mihinkään myrskyfokan ja kolmosen välille.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11096
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä on genoa nelonen. Se on aivan samankokoinen ala-liikiltään kuten kolmonenkin, mutta topista puuttuu melkein pari metriä. Tuo lyhyempi toppi tekee sen, että isoa voi twistata enemmän ilman että se lentää fokan pakkituulissa.

Ihan kiva purje, mutta viime vuosina ei ole ollut tarvetta. Ollaan ennemmin oltu satamassa kuin käytetty tuota.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply