Koivusaaren kohtalo

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Voiko tuon kuvan perusteella sanoa että NJK:n satamaa pienennetään, tuon kuvan perusteella venepaikkojahan on joku muutama kymmentä ts. efektiivisesti ehkä kolmannes/neljännes nykyisestä. Ja tendenssi lienisi voimakas sille että nuokin paikat saataisiin kytkettyä alueelle muuttaville...Eikö muuten NJK:n talvitelakoinnin pitänyt säilyä Koivusaaressa, ei kyllä tuon kuvan perusteella ellei noitten taloyhtiöitten sisäpihoja käytetä siihen :D

Hernesaari sitten taas aikaansaa sellaisen kilpailupurjehduksellisen säätämisen että samalla alueella toimii (tai no, miten kauan sitten toimiikaan) kaksi MRC:tä jotka käytännössä käyttäisivät samaa runsaasti liikennöity vesialuetta.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Länsiväylässähän oli toissapäivänä Espoon suunnitelmista http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2311 ... mmassuolle ja lowin twitterissä tuosta onkin jo keskusteltu.

Aloin sitten huvikseni laskeskelemaan (kundin päiväunet on hyvää aikaa puuhastella kaikkea turhaa :D) että kun tuo mainittu 1500 venettä sitten siirtyy (yeah right) Ämmässuolle niin karkeasti voisi arvioida että kun ajoaika suuntaansa Ämmässuolle on n. 30 minuuttia kuorkilta (ei taida kyllä satasta ajaa...Finnoontietä pitkin vanhalle turuntielle, silloin kyllä 30 minsaakaan ei enää riitä kunnolla), siihen päälle se 30 minuuttia kyytiin nostoa ja pukille laskua niin yhden veneen nostorumba siihen että nostoauto on takaisin Sojalla ottamassa uutta kyytiin kestää 1,5h. Kai kuskeillakin jotkut työajat ovat, ajopiirturit kai estävät yli 12h päivien ajamisen?

Eli 2250h veneen kuskailuita, jaetaan viidelle autolle, 450h/auto ja sitten rytmitetään 12h työpäiviksi=37,5. Ja tuskin saavat kuskit painaa 12 tuntisia päiviä kuukauden putkeen eli mutuheitolla päästäänkö sitten vaikkapa 50-60 päivään. Eli nyt jos elokuun puolivälissä aletaan siirtelemään veneitä pois niin ennen marraskuuta on kaikki veneet ämmässuolla.

Ja sitten se hinta, jos nyt Suomenojalla kuski pääsee siihen neljään nostoon tuntia kohti (no, Parppei ehkä, nöösipojat jäävät kahteen tai kolmeen) niin voisi olettaa että kuski toivoisi tunnista saavansa sen 200-300¤. Mutta kun tuohon siirtoon menee vähintään se 1,5h niin tervetuloa vain 600 euron vuotuiset nosto/lasku-kulut :D
FIN11253

Post by FIN11253 »

Petri wrote:Länsiväylässähän oli toissapäivänä Espoon suunnitelmista http://www.lansivayla.fi/artikkeli/2311 ... mmassuolle ja lowin twitterissä tuosta onkin jo keskusteltu.

Aloin sitten huvikseni laskeskelemaan (kundin päiväunet on hyvää aikaa puuhastella kaikkea turhaa :D) että kun tuo mainittu 1500 venettä sitten siirtyy (yeah right) Ämmässuolle niin karkeasti voisi arvioida että kun ajoaika suuntaansa Ämmässuolle on n. 30 minuuttia kuorkilta (ei taida kyllä satasta ajaa...Finnoontietä pitkin vanhalle turuntielle, silloin kyllä 30 minsaakaan ei enää riitä kunnolla), siihen päälle se 30 minuuttia kyytiin nostoa ja pukille laskua niin yhden veneen nostorumba siihen että nostoauto on takaisin Sojalla ottamassa uutta kyytiin kestää 1,5h. Kai kuskeillakin jotkut työajat ovat, ajopiirturit kai estävät yli 12h päivien ajamisen?

Eli 2250h veneen kuskailuita, jaetaan viidelle autolle, 450h/auto ja sitten rytmitetään 12h työpäiviksi=37,5. Ja tuskin saavat kuskit painaa 12 tuntisia päiviä kuukauden putkeen eli mutuheitolla päästäänkö sitten vaikkapa 50-60 päivään. Eli nyt jos elokuun puolivälissä aletaan siirtelemään veneitä pois niin ennen marraskuuta on kaikki veneet ämmässuolla.

Ja sitten se hinta, jos nyt Suomenojalla kuski pääsee siihen neljään nostoon tuntia kohti (no, Parppei ehkä, nöösipojat jäävät kahteen tai kolmeen) niin voisi olettaa että kuski toivoisi tunnista saavansa sen 200-300¤. Mutta kun tuohon siirtoon menee vähintään se 1,5h niin tervetuloa vain 600 euron vuotuiset nosto/lasku-kulut :D
Osimoilleen noin. Huomioidaan vielä, että suurinosa veneistä lasketaan / nostetaan viikonloppuisin ja arki-iltaisin, kaikilla ei ole mahdollista järjestää vapaata tai ottaa rokulia keskellä viikkoa.

Pari vuotta sitten kysyin luottokuski Karttuselta (Karttunen ja Pepe Lindholm ovat ainoat, joille uskallan antaa veneeni nostot ja kuljetukset), jos olisin vienyt veneen Suomenojalta työnantajan halliin Vuosaaren satamaan. Pahimman sesongin ulkopuolella oli 300 EUR. Voisi kuvitella, että nosto-kuljetus-pukille on minimissään tuon verran, todennäköisesti enemmän.

Jos tuo suunnitelma toteutuu niin alan pitämään venettä omalla pihalla talvet. Matka olisi suurinpiirtein sama. Arveluttaa vaan, mitä veneen runko tykkää siitä kun sitä kaksi kertaa vuodessa retuutetaan maanteitä pitkin.

Kaikkiaan täysin järjetön tuo suunnitelma. Eikö Suomenojalla talvehdi kenenkään tarpeeksi isokenkäisen ja vaikutusvaltaisen venettä, jotta saisi hieman vipuvartta järkipuheelle?

Jyrki/Noordzee
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Tuolla Länsiväylän jutussa mainittiin, että 500-600 vaikeammin siirrettävälle jäisi paikat Suomenojaan. Sisältääköhän kaikki, joita ei voi kuskata trailerilla?
FIN11253

Post by FIN11253 »

Joakim wrote:Tuolla Länsiväylän jutussa mainittiin, että 500-600 vaikeammin siirrettävälle jäisi paikat Suomenojaan. Sisältääköhän kaikki, joita ei voi kuskata trailerilla?
Toivotaan, että tuo kiintiö sisältäisi kaikki ei-traileroitavat purjeveneet. Nopeasti katsoen lista kahdesta seurasta, joiden jäsen olen: EPS:llä noin 60 purjevenettä talvehtii Suomenojalla, Meritiellä luokkaa 130. Noiden lisäksi on myös moottoriveneitä, joita on vaikeampi siirtää. Muita seuroja, joiden veneitä Suomenojalla talvehtii taitaa olla ainakin EMK ja Keillaniemen venekerho. Näiden lisäksi seuroihin kuuluvia ja kuulumattomia purjeveneitä on kaupungin paikoilla.

Jyrki/Noordzee
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Tuolla Länsiväylän jutussa mainittiin, että 500-600 vaikeammin siirrettävälle jäisi paikat Suomenojaan. Sisältääköhän kaikki, joita ei voi kuskata trailerilla?
Kai tuon olisi voinut silloin sanoa niin, itse mielsin että kyse voisi olla niistä isoista veneistä jotka ovat rannan vieressä ja ne joudutaan aina nostamaan paikoilleen isolla pekkaniskalla. Mutta ei niitä kyllä ihan viittäsataa ole, eli sikäli kyllä tosiaan voi olla toivoa että purjevenetelakointi jää ja moottoriveneet siirtyvät muualle.
Post Reply