Kone hyytyi satamasta lähtiessä ensimmäiselle reissulle talven jälkeen. Omasta pilttuusta ulos, koneeseen vaihde ja kierroksia, jonka jälkeen kone varsin nopeasti "varoitti" ja kierrokset kävivät nopeasti alempana, että ehti ajatteleen, että sammuuko tää, ja hyvin nopeasti tämän jälkeen sammaht, eli ns. tehot hävisivät, kierrokset väheni ja sit sammui. Eikä lähde enää käyntiin.
Epäiltiin polttoainefiltterin tukkeutumista ja vaikka se varsin villiltä näyttikin, niin vaihto, tankin tyhjennys pumpulla ja uusi polttoaine ei auttanut. Ja ilmattu ollaan yritetty, kuitenkin näyttää siltä, ettei painepuolelle saada polttoainetta liikkumaan.
Hyviä ehdotuksia vianmääritykseen otetaan vastaan kaikista mahdollista syistä sekä ilmauksesta.
Hyytyneeseen koneeseen puhtia
Hyytyneeseen koneeseen puhtia
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Jos yo. toimenpiteet eivät ole asiaa auttaneet, niin jäljelle jää ainakin yksi, aika selvä ja helppo putsauskohde, nimittäin polttoainepumppu. Siinä on kaksi hyvin pientä läppäventtiiliä, jotka ilmeisesti ovat nyt jumittuneeet. Avaa pumppu, putsaa venttiilit JA putsaa myös pumpun kanavat. Myös letkut kannattaa tarkistaa, josko ne olisivat tukkeutuneet. Näillä saatiin eräs diesel jälleen käyntiin. Siinä ei kaverilla ollut ollut ulkopuolista polttoainesuodatinta. Sama heppu lisäsi viime kesänä vahingossa (!) koneeseen öljyä poistamatta vanhaa, sillä seurauksella, että kone alkoi lämmettyään polttaa hallitsemattomasti öljytilan öljyä, ryntäsi kierroksille eivätkä olleet millään saada sitä sammumaan. Ei ollut tullut mieleen ilmanoton tukkiminen. Tämä vene ei ole FE-veneitä.
Last edited by avoipio on Fri Jul 04, 2014 04:57 am, edited 1 time in total.
Mainitsit ilmauksen, jota pidetään vaikeana, mystisenä hommana ja varmuuden vuoksi kutsutaan ammattimies paikalle. Itse tutkailin aikani polttoainelinjastoa ja ajattelin niin, että ilma kulkee ylöspäin putkiston yläosaan kunhan sitä vain vähän auttelee. Pumppaa ripeästi polttoainepumpun vipua ja jollei pumppu ole imupuolelta tukossa tai kalvo puhki, niin vipuun syntyy selvästi havaittava vastus. Jollei vastusta synny, niin imupuolen venttiili tai letku tukossa. Onko muuten koneen ulkopuolisessa suodattimessa (onhan sinulla sellainen?) dieseliä putsauksen jälkeen? Seuraile polttoainelinjaa eteenpäin ja aina kun voit jonkin mutterin, pultin, bajonettiliittimen tai minkä tahansa avata niin avaa (hieman, ei kokonaan irti) ja pumppaa niin kauan, että polttoainetta alkoi liitoksesta reilusti valua. Liitos kiinni ja samalla lailla eteenpäin. Eipä se ole sen kummempaa.
Itse laitoin perämoottoreista tutun pampulapumpun linjastoon ennen ulkoista polttoainesuodatinta. Tällä saan nopeasti dieseliä koneen pumpulle, jos koko linjaston on tyhjennetty syystä tai toisesta. Koneen oma pumppu on hyvin pienitehoinen ja sillä ison suodattimen täyttö on tuskaa.
Itse laitoin perämoottoreista tutun pampulapumpun linjastoon ennen ulkoista polttoainesuodatinta. Tällä saan nopeasti dieseliä koneen pumpulle, jos koko linjaston on tyhjennetty syystä tai toisesta. Koneen oma pumppu on hyvin pienitehoinen ja sillä ison suodattimen täyttö on tuskaa.
Onglman aiheuttajaksi osoittautui tukkeutunut polttoainesuodatin. Sn ja dieselin pumppaus ratkaisi tilanteen. Ilmauksessa oli ongelmia, vaikka teimme ohjekirjan mukaan. Sekin ratkesi kun SUV:lta tuli kaveri ilmaan koneen 1GM:n etuouolella olevasta pultista, jossa myöa ristipääruuvarillle sopivat urat (näyttäisi olevan kaksi pulttia sisäkkäin polttoainesuodattimen ja korkeapainepumpun välissä).
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)