Moottori temppuilee, mikä ongelmana?
Moottori temppuilee, mikä ongelmana?
Moi,
Osaiskohan joku auttaa että mikä koneessa voi olla vikana?
Tänään Espoossa kesälomareissuun lähtiessä moottori ( yanmar 1gm vm 1983?) toimi laiturissa moitteetta. Pyörittelin sitä n. 10 min kun edellisenä päivänä vaihdoin öljyt, moottorin sinkin ja vaihteistoöljyt.
Satamasta ulosajettaessa huomasin että pakoputkesta tulee harmaata/mustaa vettä. Savua ei tullut normaalia enempää. Tuohon auttoi kun kaasua löysäsi niin pakoputken vesi oli ns. normaalia. Kun taas laittoi kaasua enemmän, tuli mustaa vettä. Moottori on tänä vuonna pitänyt sellaista "papattavaa" ääntä viime vuotiseen verrattuna. Viime kesän lomareissulla Saimaalla tuli ajettua paljon koneella eikä ollut ongelmia. Tänä kesänä olen kerenny käydä vain 2 kertaa iltakisoissa. Noilla kerroilla huomasin tuon papatuksen mutta ei muita ongelmia. Noh, tuo väri muuttui joidenkin minuuttien päästä taas normaaliksi.
Tein soittokierroksen tänään kunhuomasin tuon mustan veden tietämiini huoltoliikkeisiin (ja myös vääriin joilla ei olekaan yanmar huoltoa). Kukaan ei tiennyt mistä voi olla kyse. Noh, aika vaikeaahan se noin puhelimen välityksellä on selvittää. Jatkettiin matkaa ja tunnusteltiin mitä tapahtuisi.
Noin 1-2 tunnin kuluttua moottori alkoi "ryntäilemään". Ei paljoa, mutta kuitenkin. Ei oo tehnyt ennen moista. Vauhti kiihtyi ja laski n. puoli solmua tuon "ryntäilyn" seurauksena. Lueskelin samalla tätä foorumia että mikä voi olla vikana. Sen perusteella tarkastin öljyn määrän (sammutin koneen). Oli tikun puolessa välin, laitoin vähän lisää (yanmar sae 15).
Kone lähti hyvin käyntiin, mutta muutaman minuutin kuluttua tuntui tukehtuvan ja meno hyytyi. Kaasuvipua vääntelemällä pysyi käynnissä ja kohta taas mentiin. Hetkeen ei kuulunut sitä papatustakaan ja kaikki täydellisesti ok. Sitten taas papatusta ja kohta hyytyminen. Kurvattiin Lähteelään selvittelemään mikä voi olla ongelma. Nyt oottelen koneen jäähtymistä ja kohta selvittelemään.
Onko jollekin sattunut samanlaista? Tai tietäiskö/arvaisiko joku muuten mikä voi olla vikana ja mitä kannattaa kokeilla? Entäpä mistä kannattaa kysyä huoltomiestä katsomaan jos ei omilla lääkkeillä parane? Vai onko ikä ja merivesi tehnyt kannelle tehtävänsä ( vene tosin ollut mekeassa vedessä n. 10 vuotta)?
T. Ville
Osaiskohan joku auttaa että mikä koneessa voi olla vikana?
Tänään Espoossa kesälomareissuun lähtiessä moottori ( yanmar 1gm vm 1983?) toimi laiturissa moitteetta. Pyörittelin sitä n. 10 min kun edellisenä päivänä vaihdoin öljyt, moottorin sinkin ja vaihteistoöljyt.
Satamasta ulosajettaessa huomasin että pakoputkesta tulee harmaata/mustaa vettä. Savua ei tullut normaalia enempää. Tuohon auttoi kun kaasua löysäsi niin pakoputken vesi oli ns. normaalia. Kun taas laittoi kaasua enemmän, tuli mustaa vettä. Moottori on tänä vuonna pitänyt sellaista "papattavaa" ääntä viime vuotiseen verrattuna. Viime kesän lomareissulla Saimaalla tuli ajettua paljon koneella eikä ollut ongelmia. Tänä kesänä olen kerenny käydä vain 2 kertaa iltakisoissa. Noilla kerroilla huomasin tuon papatuksen mutta ei muita ongelmia. Noh, tuo väri muuttui joidenkin minuuttien päästä taas normaaliksi.
Tein soittokierroksen tänään kunhuomasin tuon mustan veden tietämiini huoltoliikkeisiin (ja myös vääriin joilla ei olekaan yanmar huoltoa). Kukaan ei tiennyt mistä voi olla kyse. Noh, aika vaikeaahan se noin puhelimen välityksellä on selvittää. Jatkettiin matkaa ja tunnusteltiin mitä tapahtuisi.
Noin 1-2 tunnin kuluttua moottori alkoi "ryntäilemään". Ei paljoa, mutta kuitenkin. Ei oo tehnyt ennen moista. Vauhti kiihtyi ja laski n. puoli solmua tuon "ryntäilyn" seurauksena. Lueskelin samalla tätä foorumia että mikä voi olla vikana. Sen perusteella tarkastin öljyn määrän (sammutin koneen). Oli tikun puolessa välin, laitoin vähän lisää (yanmar sae 15).
Kone lähti hyvin käyntiin, mutta muutaman minuutin kuluttua tuntui tukehtuvan ja meno hyytyi. Kaasuvipua vääntelemällä pysyi käynnissä ja kohta taas mentiin. Hetkeen ei kuulunut sitä papatustakaan ja kaikki täydellisesti ok. Sitten taas papatusta ja kohta hyytyminen. Kurvattiin Lähteelään selvittelemään mikä voi olla ongelma. Nyt oottelen koneen jäähtymistä ja kohta selvittelemään.
Onko jollekin sattunut samanlaista? Tai tietäiskö/arvaisiko joku muuten mikä voi olla vikana ja mitä kannattaa kokeilla? Entäpä mistä kannattaa kysyä huoltomiestä katsomaan jos ei omilla lääkkeillä parane? Vai onko ikä ja merivesi tehnyt kannelle tehtävänsä ( vene tosin ollut mekeassa vedessä n. 10 vuotta)?
T. Ville
Re: Moottori temppuilee, mikä ongelmana?
Moi Ville,Lilie wrote:Moi,
Osaiskohan joku auttaa että mikä koneessa voi olla vikana?
Tänään Espoossa kesälomareissuun lähtiessä moottori ( yanmar 1gm vm 1983?) toimi laiturissa moitteetta. Pyörittelin sitä n. 10 min kun edellisenä päivänä vaihdoin öljyt, moottorin sinkin ja vaihteistoöljyt.
Satamasta ulosajettaessa huomasin että pakoputkesta tulee harmaata/mustaa vettä. Savua ei tullut normaalia enempää. Tuohon auttoi kun kaasua löysäsi niin pakoputken vesi oli ns. normaalia. Kun taas laittoi kaasua enemmän, tuli mustaa vettä. Moottori on tänä vuonna pitänyt sellaista "papattavaa" ääntä viime vuotiseen verrattuna. Viime kesän lomareissulla Saimaalla tuli ajettua paljon koneella eikä ollut ongelmia. Tänä kesänä olen kerenny käydä vain 2 kertaa iltakisoissa. Noilla kerroilla huomasin tuon papatuksen mutta ei muita ongelmia. Noh, tuo väri muuttui joidenkin minuuttien päästä taas normaaliksi.
Tein soittokierroksen tänään kunhuomasin tuon mustan veden tietämiini huoltoliikkeisiin (ja myös vääriin joilla ei olekaan yanmar huoltoa). Kukaan ei tiennyt mistä voi olla kyse. Noh, aika vaikeaahan se noin puhelimen välityksellä on selvittää. Jatkettiin matkaa ja tunnusteltiin mitä tapahtuisi.
Noin 1-2 tunnin kuluttua moottori alkoi "ryntäilemään". Ei paljoa, mutta kuitenkin. Ei oo tehnyt ennen moista. Vauhti kiihtyi ja laski n. puoli solmua tuon "ryntäilyn" seurauksena. Lueskelin samalla tätä foorumia että mikä voi olla vikana. Sen perusteella tarkastin öljyn määrän (sammutin koneen). Oli tikun puolessa välin, laitoin vähän lisää (yanmar sae 15).
Kone lähti hyvin käyntiin, mutta muutaman minuutin kuluttua tuntui tukehtuvan ja meno hyytyi. Kaasuvipua vääntelemällä pysyi käynnissä ja kohta taas mentiin. Hetkeen ei kuulunut sitä papatustakaan ja kaikki täydellisesti ok. Sitten taas papatusta ja kohta hyytyminen. Kurvattiin Lähteelään selvittelemään mikä voi olla ongelma. Nyt oottelen koneen jäähtymistä ja kohta selvittelemään.
Onko jollekin sattunut samanlaista? Tai tietäiskö/arvaisiko joku muuten mikä voi olla vikana ja mitä kannattaa kokeilla? Entäpä mistä kannattaa kysyä huoltomiestä katsomaan jos ei omilla lääkkeillä parane? Vai onko ikä ja merivesi tehnyt kannelle tehtävänsä ( vene tosin ollut mekeassa vedessä n. 10 vuotta)?
T. Ville
Paha sanoa varmuudella näkemättä, mutta kuvauksesi perusteella epäilen pakokäyrän syöpymistä. Taidetaan molemmat olla EPS:llä ja mielelläni auttaisin, mutta olen nyt lomaseiluulla Ahvenanmaalla.
Sinänsä 1gm on hyvä, yksinkertainen, varma kone ja helppo korjattava, mutta osat pitäisi tietysti olla ja tietysti ne remontit sattuu juuri loma-aikaan
T:Jyrki / Noordzee
Re: Moottori temppuilee, mikä ongelmana?
Olet varmaan jo tsekannut ettei ilmansuodatin ole tukossa? Saattaa aiheuttaa nokeamista, mutta en kyllä tiedä voiko se aiheuttaa noita muita kuvailemiasi oireita...Lilie wrote:Satamasta ulosajettaessa huomasin että pakoputkesta tulee harmaata/mustaa vettä. Savua ei tullut normaalia enempää. Tuohon auttoi kun kaasua löysäsi niin pakoputken vesi oli ns. normaalia. Kun taas laittoi kaasua enemmän, tuli mustaa vettä.
Olli Niemi
Kiitos vastauksista. Joo EPSillä majaillaan ja niinhän ne aina sattuu loma-aikana.
Ilmansuodattimen tarkastin. Sinne oli tihkunut vähän öljyä. Syytä huoleen? Siitä näki esikammioon(?). Akselin varressa öljyä jonkin verran. Käsittääkseni öljyt pitäis olla männän ala- eikä yläpuolella.
Ja että ei menis liian hyvin niin kylmälaitekin alkoi temppuilemaan..
Ilmansuodattimen tarkastin. Sinne oli tihkunut vähän öljyä. Syytä huoleen? Siitä näki esikammioon(?). Akselin varressa öljyä jonkin verran. Käsittääkseni öljyt pitäis olla männän ala- eikä yläpuolella.
Ja että ei menis liian hyvin niin kylmälaitekin alkoi temppuilemaan..
TervehdysLilie wrote:...Ilmansuodattimen tarkastin. Sinne oli tihkunut vähän öljyä. Syytä huoleen? Siitä näki esikammioon(?). Akselin varressa öljyä jonkin verran. Käsittääkseni öljyt pitäis olla männän ala- eikä yläpuolella.
Joo pääsääntöisesti öljyn tulisi olla männän ala- kuin yläpuolella. Toisaalta kampikammion huohotin on johdettu imusarjaan, jolloin mahdollinen öljyhöyry palaa sylinterissä eikä suttaa pilssiä taikka saastuta luontoa.
Tuon moottorin ryntäily ylikierroksille voi johtua liiasta öljystä, kuluneesta männän ja sylinterin sovitteesta taikka kiinni pikeytyneistä männärenkaista.
Liika öljyn aiheuttama paine nostaa öljyhöyryn imusarjaan ja sieltä sylinteriin ja avot kun moottori laulaa kovilla kierroksilla. Jos mäntä / sylinteri on kulunut, pääsee palopaine purkautumaan männän ja sylinterin välistä kampikammioon aiheuttaen saman ilmiön. Usein kuitenkin unohdetaan, että sama ilmiö syntyy, kun männän renkaat on jämähtäneet kiinni mäntään urissaan. Tällöin tiivistys ei toimi ja lopputulos on sama kuin väljällä koneella. Männärenkaita voi yrittää liuottaa irti tilanteen parantamiseksi taikka avata sylinteri mäntineen ja puhdistaa huolellisesti. Kukin valinnee konstinsa.
Moni moottorin myyjä voi helposti ehdottaa koneen vaihtoa, kun männänrenkaiden putsaus / vaihto voisi olla se asiakkaan kannalta oikea toimenpide.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Hei,
meillä oli aikoinaan juuri samanlaiset oireet. Ohessa linkki: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2016. Eli, tankissa oleva eliöstö oli tukkinut polttoaineen suihkutuksen.
t. Raimo
meillä oli aikoinaan juuri samanlaiset oireet. Ohessa linkki: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=2016. Eli, tankissa oleva eliöstö oli tukkinut polttoaineen suihkutuksen.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Henkimaailman juttuja..
Tänään aamulla pyöritin moottoria laiturissa tyhjäkäynnillä ja vaihde päällä puolisen tuntia siten että tuli kunnolla lämpimäksi. Ei mitään ongelmia.
Eilen oli lämmin päivä. Tuli mieleen että voiko uudet öljyt (sae 15) olla vanhaan, väljään koneeseen liian notkeat? Se selittäisi tuota öljyä imusarjassa.
Parisaarellle soittelin, mutta on eläkkeellä eikä tee enää huoltohommia. Ystävällisesti silti neuvoi puhelimessa. Epäili että (laiskuuttani) tänä keväänä vaihtamaton polttissuodatin voi olla tukkeutunut. Kesädiesel ei tykkää pakkasesta ja parafiinit jämähtää suodattimeen. Se selittäis tuota tukehtumista. Tai sitten se polttispöpö. Mutta toisaaltaan moottori kävi aamulla ilman ongelmia..
Ei vaan ymmärrä..
Tänään aamulla pyöritin moottoria laiturissa tyhjäkäynnillä ja vaihde päällä puolisen tuntia siten että tuli kunnolla lämpimäksi. Ei mitään ongelmia.
Eilen oli lämmin päivä. Tuli mieleen että voiko uudet öljyt (sae 15) olla vanhaan, väljään koneeseen liian notkeat? Se selittäisi tuota öljyä imusarjassa.
Parisaarellle soittelin, mutta on eläkkeellä eikä tee enää huoltohommia. Ystävällisesti silti neuvoi puhelimessa. Epäili että (laiskuuttani) tänä keväänä vaihtamaton polttissuodatin voi olla tukkeutunut. Kesädiesel ei tykkää pakkasesta ja parafiinit jämähtää suodattimeen. Se selittäis tuota tukehtumista. Tai sitten se polttispöpö. Mutta toisaaltaan moottori kävi aamulla ilman ongelmia..
Ei vaan ymmärrä..
Hei,
polttoaineen tilan voit tarkistaa yksinkertaisesti esim. imemällä simppelillä manuaalisella pumpulla vaikka limupulloon tankin pohjasta dieseliä. Kotiuduttuamme tein vielä tämän tempun ja sieltä tuli ulos uskomaton määrä kaikenlaista mömmöä. Eli, näin pystyy kohtuullisen helposti siivoamaan tankissa olevaa kasvustoa pois. Pa-suodattimen vaihto kannattaa tehdä sitten "siivouksen" jälkeen. Muistan vastaaviin ongelmiin törmänneen veneilijän maininneen, että suodatin oli aivan täynnä kasvustoa ja luonnollisesti käynti hänelläkin sen vuoksi vaappuvaa.
Lisäsin sitten kauden aikana 2-tahti ulkolaitamoottorien bensaan lisättävää öljyä, joka myös poltti tehokkaasti näitä epäpuhtauksia eikä ongelmia enää ilmennyt.
Toivottavasti ongelmasi selviäisi näillä vinkeillä.
t. Raimo
polttoaineen tilan voit tarkistaa yksinkertaisesti esim. imemällä simppelillä manuaalisella pumpulla vaikka limupulloon tankin pohjasta dieseliä. Kotiuduttuamme tein vielä tämän tempun ja sieltä tuli ulos uskomaton määrä kaikenlaista mömmöä. Eli, näin pystyy kohtuullisen helposti siivoamaan tankissa olevaa kasvustoa pois. Pa-suodattimen vaihto kannattaa tehdä sitten "siivouksen" jälkeen. Muistan vastaaviin ongelmiin törmänneen veneilijän maininneen, että suodatin oli aivan täynnä kasvustoa ja luonnollisesti käynti hänelläkin sen vuoksi vaappuvaa.
Lisäsin sitten kauden aikana 2-tahti ulkolaitamoottorien bensaan lisättävää öljyä, joka myös poltti tehokkaasti näitä epäpuhtauksia eikä ongelmia enää ilmennyt.
Toivottavasti ongelmasi selviäisi näillä vinkeillä.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Meillä tänä vuonna ongelmana oli hyytyminen ja sen jälkeen kone ei enää lähtenyt. Syy oli polttoaineen suodattimen tukkeutuminen. Vaihdettiin suodatin ja pumpattiin vanhat löpöt veke tankista. Löpö oli sameaa ja roskaa tankista tuli.
Vangempien veneessä myös 1GM ja tänä vuonna myöa ongelmana siinä, ettei kierrokset pysy kovilla kierroksilla ja kone hyyty. Vedenerotin varsin tukossa kiisselimäisellä aineella ja sen putsaus helpotti. Ei vieläkään ota täysiä kierroksia, seuraavaksi polttoaineen vaihto, sillä siinä näyttäisi olevan vettä joukossa. Tämä ei kuitenkaan ihan vastaa kuvailemaasi, mutta kannattaa kuitenkin chekata dieselin ja polttoainesuodattimen kunto.
SUV:llä suositeltiin Nesteen dieseliä parhaana venekäyttöön, pysyy kuulemma parhaimmin tankissa.
Vangempien veneessä myös 1GM ja tänä vuonna myöa ongelmana siinä, ettei kierrokset pysy kovilla kierroksilla ja kone hyyty. Vedenerotin varsin tukossa kiisselimäisellä aineella ja sen putsaus helpotti. Ei vieläkään ota täysiä kierroksia, seuraavaksi polttoaineen vaihto, sillä siinä näyttäisi olevan vettä joukossa. Tämä ei kuitenkaan ihan vastaa kuvailemaasi, mutta kannattaa kuitenkin chekata dieselin ja polttoainesuodattimen kunto.
SUV:llä suositeltiin Nesteen dieseliä parhaana venekäyttöön, pysyy kuulemma parhaimmin tankissa.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Siis pysyy parhaiten tankissa, kun hyytelöityy sellaiseksi ettei tule ulos? Samoin kuin ne kuuluisat kulumattomat akselisinkit ovat parhaita... Vai kasvaako tuossa Nesteen biokiisselissä oikeasti jotenkin huonommin pöpöt?Cage wrote:SUV:llä suositeltiin Nesteen dieseliä parhaana venekäyttöön, pysyy kuulemma parhaimmin tankissa.
Olli Niemi