Twilight Summer Sailing Series 2014

Moderators: Petri, harald

Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Negatiivista tekstiä, mutta on syytäkin. Rata-kisasarjalle on kyllä varmasti kysyntää ja on hyvä että joku on sitä lähtenyt tekemään, mutta tässä moodissa kyse on enemmän harjoituksista joissa sitten aikataulujen venymiset yms. ovat ihan ok.
Höh. Ikävä jos sulle jäi huono maku. Meillä oli kivaa, ja konsepti on ihan huippu. Laiturilla juttelin kolmen 31.7:n miehistön kanssa, ja kaikki tykkäsivät.

Tämä nyt oli ensimmäinen osakilpailu, ja mun mielestä onnistui hyvin.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olli wrote:
Petri wrote:Negatiivista tekstiä, mutta on syytäkin. Rata-kisasarjalle on kyllä varmasti kysyntää ja on hyvä että joku on sitä lähtenyt tekemään, mutta tässä moodissa kyse on enemmän harjoituksista joissa sitten aikataulujen venymiset yms. ovat ihan ok.
Höh. Ikävä jos sulle jäi huono maku. Meillä oli kivaa, ja konsepti on ihan huippu. Laiturilla juttelin kolmen 31.7:n miehistön kanssa, ja kaikki tykkäsivät.

Tämä nyt oli ensimmäinen osakilpailu, ja mun mielestä onnistui hyvin.
Mun vaatimustaso onkin korkeampi, syystäkin, harmi sinänsä että keskinkertaisuuskin kelpaa koska silloin lopputulos vain on että kahdesta keskinkertaisesta toinen todnäk kuolee ja lopulta ei välttämättä jää mitään jäljelle.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Hauskaa tuolla oli vaikka venettä ei saanut kulkemaan ei sitten millään.
Linja oli molemmissa lähdöissä pahasti vinossa ja toisessa lähdössä lippujen kanssa oli hienoista säätöä ja lähtö kuviot olisi pitänyt ehdottomasti ottaa uusiksi...
Levittäjä olisi saanut olla pidemmällä nyt se oli sijoitettu kuin sitä ei olisi ollut ollenkaan.

Hyvä tuosta tulee kunhan järjestäjät saavat muutaman käsiparin lisää ja hieman harjoitusta.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:Mun vaatimustaso onkin korkeampi, syystäkin, harmi sinänsä että keskinkertaisuuskin kelpaa koska silloin lopputulos vain on että kahdesta keskinkertaisesta toinen todnäk kuolee ja lopulta ei välttämättä jää mitään jäljelle.
Sullakin on ollut jonkinmoinen oppimiskäyrä kisajärjestelyissä. Muistan yhden jos toisenkin kommelluksen WHC:ssa, mutta siitähän touhu on sitten kehittynyt paljon keskinkertaista paremmaksi. Varmasti tässä uudessa sarjassakin homma ajan myötä kehittyy.

Todella ikävää, jos WHC:lle käy huonosti, mutta siellä oli kuitenkin tänään 5 venettä pikkuluokassa, ja isossa 12. Ei nyt vielä heitetä kirvestä kaivoon, WHC:hen saattaa tämän tilanteen myötä uskaltautua uusiakin porukoita.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Niin, mutta mä en kyllä alakaan pyytämään rahaa mun järjestelyistäni. Okei, se on kylläkin vale koska olen kyllä kiristämässä eräältä seuralta korvausta lippukunnalle järjestäjäresursseista (meidän veneporukan jäsenet kun ovat tyypillisesti miehittäneet ison osan ko. seuran kölivenekisojen järkkäritehtävistä viime vuosina), varainhankinta ei katso keinoja :)

Ja nyt tässä tapauksessa ei pitäisi olla rookieita kehissä ja tuo myöhään rata-alueelle tuleminen nyt vain tuntuu olevan tapa Hoskilla/Suomessa (pl. kylläkin pari erittäin kovatasoista järkkääjää). WHC:n puolella sen sijaan teini-ikäinen kundi liputti oikeaoppisesti yleistä takaisinkutsua ja kilpailijat olivat niitä jotka eivät osanneet lippuja.

Ongelma päällekkäisissä kisoissa onkin juuri ne järjestelijät ja niitten puute, fleettien jakaantumisesta puhumattakaan. Nykyinen malli ei pysty toteuttamaan ratakisoja vaativammissa olosuhteissa, mutta onko sitten resursseja lisäkäsiin? Tähän lainatakseni erään kipparin toteamusta "tammikuun saunaillassa kaikki ovat täysillä mukana ja treenejä vedetään helmikuusta alkaen mutta sitten kun eka kisa onkin edessä niin puolella onkin kaikenlaista estettä".

Se onkin sitten hankalampi dilemma miten toisaalta kehittää purjehdusskeneä (ts. ratakisaa viikottain) mutta säilyttää samalla entry-level-kisat (ei helvetissä ratapurjehdusta) niin että joku jaksaa niitä järjestääkin.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Petri wrote:Sorry Alex, didn't notice that they actually added a second course option [...] though I wonder how they are planning to annouce which course is used (Duh, count the bouys ;))...
Never mind, I decided that I will count the buoys before the race and cross check it with my crew in case I miss one or two. :)
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Well, I liked the first experience with Twilight Racing. Starting procedures were a bit messy and the race course was biased, but anyways it was fun. Let's see how it develops.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 900
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

alex wrote:Well, I liked the first experience with Twilight Racing. Starting procedures were a bit messy and the race course was biased, but anyways it was fun. Let's see how it develops.
I share the same feelings. Hope that the organizers will get more people to build up the race course and also read the starting procedures from the racing rules of sailing. Anyway the problems were more or less forgotten when we finnished sailing yesterday.
Petri wrote: Se onkin sitten hankalampi dilemma miten toisaalta kehittää purjehdusskeneä (ts. ratakisaa viikottain) mutta säilyttää samalla entry-level-kisat (ei helvetissä ratapurjehdusta) niin että joku jaksaa niitä järjestääkin.
Tarkoititko, että ratakisa ei sovi entry-level kisaksi? Et kai...
Minä olen ainakin sitä mieltä, että ratapurjehdus on nimenomaan parasta harjoitusta muihin kisamuotoihin. Manöverien osalta tuohan on pelkkää saman toistoa samoin lähtöjen kanssa. Normaalisti saaristokisassa ei ole yhtään samanlaista manöveriä vaan jokainen poikkeaa jollain tapaa toisistaan. Kun kaikki tarpeellinen veneen käsittelyyn on opittu ensin radalla ei ole kummoinenkaan homma saada miehistöä toimimaan oikein saaristo karkeloissa...

btw. mulle on aivan sama ajanko radalle 3 tuntia/suunta vai 10min. Tämä ei ole siis millään muotoa syynä kisavalintaan. Uutta pitää kokeilla ja jos joku viitsii vaivautua rakentamaan ratakisan keskellä viikkoa niin tottakai sitä kokeillaan. WHC:n kuten monen muun saaristokisan ongelma on se, että useimmiten siellä ajellaan jonossa merkiltä merkille ja juuri kun alkaisi se osuus jossa taktisia päätöksiä voisi edes harkita, tulevat ison luokan veneet sotkemaan homman :)
Joka tapauksessa minulle käy kaikki LYS, ORC, OD oli sitten kyseessä rata-, saaristo- tai avomerikilpailu. Vietän lähes kaiken liikenevän ajan merellä, joko kisaten tai muutoin nauttien siellä olosta miehistössä tai kipparina. Enemmän tämä homma on minulle elämäntapa, johon olen kasvanut kuin harrastus...
Olli wrote: WHC:hen saattaa tämän tilanteen myötä uskaltautua uusiakin porukoita.
Tämä mullakin kävi mielessä. Meno WHC:ssa on ollut kohtuullisen totista varsinkin lähdöissä ja luulisin, että kun lähes joka kisassa vähintään kolme ensimmäistä sijaa on valloitettu Feneillä niin ei siinä paljoa ole muille jaettavana paitsi niille jotka tulevat mukaan nauttimaan kesäillasta.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Olipa ihan kiva kisailta eilen. Pikkuisen järjestelyt tahmasivat ja tuo radan muuttaminen pääsi pikkuisen yllättämään. Kahden aikaan iltapäivällä kotoa lähtiessäni tarkistin netistä kisaohjeet. Hoskin serveri oli down, eikä päästänyt sivuille ei kännyllä eikä tietokoneella. Tulostin vanhemman version mukaan kovalevyltä pappilan hätävaraksi.

Aika pienellä miehityksellä oli järjestävät liikkeellä. Toisaalta onhan meidän sprinttikisoja vedetty yhden hengen toimikunnallakin. Tosin silloin kisaveneet hoisivat poijujen siirrot. Meidän on myös muistettava, että hoski nimittää tätä sarjaa harjoituskilpailuksi, ehkä syystäkin. No harjoitusta me ja lautakunta saatiinkin. Ollaan etevämpiä ensikerralla.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Mikko E
alokas
Posts: 37
Joined: Mon Sep 19, 2011 23:56 pm

Post by Mikko E »

Järjestelyt kieltämättä hakivat vielä uomiaan, mutta eihän se meillä muillakaan mene aina kerrasta putkeen. Orderien päivitys viime hetkellä oli aika yllätys. Kuinka moni muuten sai tiedon laittaa radiosta kanava 72 päälle? Subbotalle(?) saatiin huudettua viesti eteenpäin, mites muut?

-Mikko
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Eipä ollut SI:ssä/nettisivuilla VHF:ää mainittu niin en jaksanut edes järkätä sellaista mukaan, sitten vielä VHF:n käytössä on iso riski rikkoa sääntöjä jos siellä annetaankin sellaista infoa joka voisi hyödyttää kilpailijoita ja koko mahdollisuudesta ei ole tiedotettu.

Ja sama toisinpäin, vaikka siitä ilmoittaa mutta ei vaadi VHF:n omistamista, tietosisällön kanssa pitää silloinkin olla hyvin tarkkana. Hyvä vain kuitenkin että tätäkin kautta VHF:n käyttö lisääntyy.
User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Bajan on tulossa myös radalle, nyt kun kevätkiireet rupeavat hellittämään. Pitää tätä kisaformaattia testata, vaikka pidemmän päälle ratakisaaminen Melkin edustalla ei kuitenkaan kovasti lämmitä pitkän siirtymämatkan vuoksi.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Mikko E wrote:Järjestelyt kieltämättä hakivat vielä uomiaan, mutta eihän se meillä muillakaan mene aina kerrasta putkeen. Orderien päivitys viime hetkellä oli aika yllätys. Kuinka moni muuten sai tiedon laittaa radiosta kanava 72 päälle? Subbotalle(?) saatiin huudettua viesti eteenpäin, mites muut?
I heard that RC was telling another boat (don't remember which one) about the VHF, so I sailed close to RC vessel and asked about the channel - they replied. They didn't really bring any information on VHF that could give an advantage, but Petri is right - the VHF was not mentioned in racing documents and therefore any other boat could have protested. But I'd say not against us, but rather on RC actions because they were willing to give that VHF channel info out.

It would be good to point that to the RC so they make VHF usage official and clear to everyone, either it's allowed to racers or not.
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

I sent e-mail to Matt on the VHF issue.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mitenkäs raati tulkitsee kohtaa 14 ordereissa:
Kilpailussa noudatetaan kohdassa 1 mainittuja sääntöjä. Vahinkoa tai vakavaa vahinkoa aiheutuneista protestitilanteista
tulee ilmoittaa heti kilpailun päätyttyä tuomarialukselle. Protestit tullaan käsittelemään erillisenä myöhemmin ilmoitettavana
ajankohtana. Protesti tulee jättää kirjallisesti viimeistään ennen klo 12.00 kilpailua seuraavana päivänä sähköpostilla
osoitteeseen twilightracing.fi ( ät ) gmail.com

Mitenkä te toimisitte protestin kanssa josta ei ole tullut vahinkoa tai vakavaa vahinkoa? Tai, mitä _pitää_ tehdä protestille sääntöjen ja purjehdusohjeitten puitteissa.
Post Reply