Lämppäri

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Lämppäri pitäisi meillä uusia (meiltä tulee Thermo 1700 varaosiksi, jos jollain on tarvetta).

Tässä ketjussa on Webastoa kehuttu muiden laitteiden yli. Vieläkö paneeli on samaa mieltä, että Webasto lyö muut, tai onko Safire parantanut positiotaan? Meillä tulee siis pääsääntöisesti veneen kuivaamiseen märillä keleillä ja lämmitykseen viileempinä käsäiltoina, toistaiseksi ei ainakaan ei olla "extreme"-olosuhteissa menty eikä varmaan takroituskaan ole.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Ei se Webasto mikään kovin hyvä ole, mutta muut saattavat ehkä olla vielä huonompia? Ongelma on se, että Webaston pienin malli on vähän liian tehokas FE:hen.

Webaston lämpötilansäätö toimii vain, jos tehoa tarvitaan niin paljon, että poltin voi olla koko ajan minimiteholla käynnissä. Jos kajuutta lämpenee niin paljon, että värkki sammuttaa polttimen, niin sepä ei käynnistykään ennen kuin lämpötila on pudonnut 5 astetta. Kun poltin on sammunut, vehje jää puhaltamaan minimiteholla ulkoilmaa sisään. Heinäkuussa ei haittaa, mutta jos ulkona menee lähemmäs nollaa, niin tämä on melko ärsyttävää.

Kyselin tätä joskus maahantuojalta, ja kyseessä on ominaisuus, jolle ei voi muuta kuin pitää jonkun luukun auki, jotta lämpöä menee sopivasti harakoille, eikä poltin sammu ikinä.

Ei ole mitään käytännön kokemusta kilpailijoista, mutta Webastossa on ainakin se huono puoli, että kaikki ilma tulee yhdestä rööristä. Virtausnopeus on niin iso, että värkki huutaa kuin imuri. Näistä ilmamääristä on vaikea saada mistään vertailutietoa. Voi olla, että Safiressa on vähän pienemmät ilmamäärät muutenkin, mutta ainakin ilma tulee useammasta kanavasta, mikä sekin vähentää meteliä merkittävästi.
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Olli wrote: ...että kaikki ilma tulee yhdestä rööristä. Virtausnopeus on niin iso, että värkki huutaa kuin imuri. Näistä ilmamääristä on vaikea saada mistään vertailutietoa. Voi olla, että Safiressa on vähän pienemmät ilmamäärät muutenkin, mutta ainakin ilma tulee useammasta kanavasta, mikä sekin vähentää meteliä merkittävästi.
Tervehdys

Tosiaan virtausnopeus putkistossa on se tekijä, joka saa aikaan suhinat ja vinkunat. Toisaalta turvallisuussyistä ei puhallettavan ilman lämpötilaa voi kasvattaa tavattoman suureksi. Seuraus tietenkin on, että haaleampaa ilmaa pitää puhaltaa enemmän (lue nopeammin), jotta saavutettaisiin luvattu teho. Seuraus onkin juuri kuvatun lainen.

Safire vakiona toimitetaan (FE:hen soviva malli) kahdella 50mm putkilähdöllä. Se on tuplasti Webastoon nähden ja johtaa siten puolet alempaan virtausnopeuteen, jos puhallettavan ilman lämpötila on vakio. Lisäksi Safireen saa tarvittaessa 90mm putkilähdöllä, jolloin sen voi asentaa vanhaan Wallaksen / Thermon putkistoon. Kun 2x50mm putken poikkileukkauksen pinta-ala on noin vielä vajaat 38% pienempi kuin 90mm:sen on jälkimmäisessä siis merkittävästi alempi virtausnopeus ja siten se on myös hiljaisempi. Missä sitten menee merkittävä raja en osaa sanoa. Se riippuu varmaan tilanteesta ja kuuntelijasta.

Kuka se sanoikaan, että kyllä maailmaan melua mahtuu, mutta mahtuuko veneeseen, jossa olisi tarkoitus nukkua? :?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Totta, Safiressa on kaksi lähtöä ja tämä onkin varmaan se ratkaiseva tekijä sille, että päädyn Webastoon. Yhden putken vetäminen kun on paljon helpompaa kuin kahden, etenkin kun ajattelin moottoririlaan asentaa lämmittimen. Lisäksi olisi ajatus vetää pistopunkkaan haaroitus T-haaralla (jos mahtuu moottoririlassa vetään), jotta saa senkin paikan kuivumaan. Eli kun kolmeen haaraan vetää putkea, niin oikein hyvä, että virtausta riittää.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Webasto ST2000:n putkisto on 60 mm ei 50 mm. Siihen taitaa kyllä saada sovitteen 55 mm putkistollekin. Eber 2D:ssä putkisto on 75 tai 60 mm. Mitä isompi putkisto, sitä vähemmän melua ja sähkönkulutusta. Tosin jälkimmäiseen ei välttämättä auta putkiston vaihto isompaan, vaan suuri sähkönkulutus on tullut jo suunnitteluvaiheessa pienelle putkistolle.

Toisaalta iso putkisto on vaikea asennettaessa.

ST2000:n minimiteho on 900 W, joka on varmasti ikävän paljon FE83:ssa. Mulla on 35-jalkaisessa Eberin 4D (4 kW), jossa on sama 900 W minimiteho, jolla vene pysyy lämpimänä kesäisin ja lämmitin usein sammuukin yöllä, jolloin aamulla voi olla hiukan turhan viileää.

Valitettavasti kaikissa lämmittimissä on melko suuri minimiteho. Eberin 2D:llä se on 850 W eli käytännössä sama kuin tuplasti tehokkaammalla. Myös Safiren vastaavilla eli 2200 ja 3000 minimiteho on n. 900W.

Safiren 1600 ja 1800 pystyvät n. 600 W minimitehoon, mutta ne alkavat olla aika pienitehoisia maksimiteholtaan. Tässä pitää huomata se, että suomalaiset valmistajat ilmoittavat polttoainetehon ja saksalaiset lämmitystehon. Webasto 2000 tai Eberi 2D ovat maksimiteholtaan Safire 2200 ja 3000 välilstä ja siis paljon tehokkaampia kuin 1600 ja 1800.

Maksimitehosta on paljon iloa venettä kuivatessa sateisen tai kovatuulisen purjehduksen jäljiltä ja tietysti myös keväällä tai myöhään syksyllä yövyttäessä.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Cage wrote:Yhden putken vetäminen kun on paljon helpompaa kuin kahden, etenkin kun ajattelin moottoririlaan asentaa lämmittimen.
Joo, varmaan jossain keskemmällä venettä olisi parempi paikka, jos putkia olisi kaksi. Webasto on parempi sijoittaa äänieristettyyn tilaan.
Cage wrote:Lisäksi olisi ajatus vetää pistopunkkaan haaroitus T-haaralla (jos mahtuu moottoririlassa vetään), jotta saa senkin paikan kuivumaan. Eli kun kolmeen haaraan vetää putkea, niin oikein hyvä, että virtausta riittää.
Konehuoneessa mahtuu kyllä haaroittamaan, mutta mutkista voi tulla vähän jyrkkiä. Riippuu tietysti jonkin verran sijoituspaikastakin. Rööriähän mahtuu sinne konetilaan mielin määrin, mulla pistopunkkaan menevä putki menee vielä konehuoneesta taaksepäin, ja tulee pistopunkan jalkopäähän.

Image

Kannattaa käyttää joka paikassa noita säädettäviä haaroja jotta saat säädettyä ilmamäärät kohdalleen.
Olli Niemi
Vapaustaistelija

Post by Vapaustaistelija »

Meillä on feneessä peräti Eberi D4. Pakko oli ostaa kun sai halvalla... No, ainakin tarkenee. Tuossa ei minimiteholla ilman kohina juuri haittaa, koska putket ovat 90mm. Lisäksi on äänenvaimentimet paloilman imuputkessa ja pakoputkessa, joten löpöpumpun etäinen naksutus on kovin ääni minimiteholla. Vekottimen sammumista kesken yön eivät nuokaan tietenkään estä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä on tuo webasto, ja sillä saa kyllä veneen kuivaksi kohtuu nopeasti. Sen jälkeen ei ole haitannut niin paljon jos se vaikka sammuukin yöllä, kunhan veneessä on kuivaa.

Olen hiukan epäileväinen noiden muiden kuten safiren kuivatustehoon.

Saat Cage tulla kuuntelemaan minkälaista ääntä tämä pitää, ei se nyt ihan imurin tasolla ole kuitenkaan. Ei sitä välttämättä edes huomaa kun lämmitin laskee huipputehosta alaspäin
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Onko kenelläkään kokemusta Webaston Digital SmarTemp Control:ista? Eli siis tämä: https://www.iandmelectric.com/collectio ... mp-control

Toimiiko oikeesti? Kannattaako hankkia?
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
JIm
alokas
Posts: 23
Joined: Thu May 22, 2014 14:36 pm
Location: Espoo
Contact:

Post by JIm »

Lämppärin toimivuuteen vaikuttaa enempi lämpimän ilman puhallus ympäri venettä eli sekä keulahyttiin että pistopunkan perälle. Salonkiin puhaltelu on turhaa sillä lämmin ilma poistuu nopeasti oviaukosta.

Jos haluat termostaatin ja lämpötilanäytön niin osta pois. Toivottavasti näytön taustavalon saa sammutettua yöllä.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

JIm wrote:Lämppärin toimivuuteen vaikuttaa enempi lämpimän ilman puhallus ympäri venettä eli sekä keulahyttiin että pistopunkan perälle. Salonkiin puhaltelu on turhaa sillä lämmin ilma poistuu nopeasti oviaukosta.

Jos haluat termostaatin ja lämpötilanäytön niin osta pois. Toivottavasti näytön taustavalon saa sammutettua yöllä.
AirTop 2000 on FE83:n kokoiseen veneeseen liian tehokas, joten jos lämpöä valuu harakoille salongista, niin se on vain hyvä, koska silloin poltin pysyy päällä. Webaston lämpötilasäätö on ihan luokattoman paska. Jos asetettu lämpötila saavutetaan, ja vehje keksii sammuttaa polttimen, niin se ei käynnisty ennen kuin lämpö on pudonnut 5 astetta. Jos siis asettaa lämmön mukavaan 21 asteseen, niin jossain vaiheessa yötä herää kun webasto painaa kylmää ilmaa sisään, ja käynnistyy vasta kun on saanut viilennettyä veneen 16 asteeseen. Tämä siis keväällä, syksyllä ja tänä kesänä, kun lämpöä oikeasti tarvitaan. Helteellä ei ongelma.

Jos tuo älyvehje tuo tähän jotain parannusta, niin se on hintansa väärti. Jos ei, niin sillä ei tee yhtään mitään. Kannattaisi ehkä kysäistä Kaha Oy:stä ennen kuin laittaa rahansa tohon.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei varmaan kannata kysyä Kahalta, ne varmaan haluaa myydä toimii tai ei.

Luukkujen pitäminen raollaan kun lämppäri on päällä on vain hyvä asia mun kokemuksen pohjalla. Jos lämppäri on päällä tulee kyllä lämmin, ja ennemmin tai myöhemmin liiankin lämmin oli sitten termostaatti vai ei. Sen veneen saa kuivaksi lämppärillä, se on minulle tärkeämpää kuin se että onko veneessä 16 vai 21°C.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

harald wrote:Ei varmaan kannata kysyä Kahalta, ne varmaan haluaa myydä toimii tai ei.
Kyllä sieltä ihan asiallista tukea saa. Jos kysyy, että onko tossa älysäätimessä sama järjetön 5 asteen hystereesi polttimen uudelleen syttymisessä, vai ei, niin luulisi vastaavan.

Veikkaan vaan, että toi säädin ei oo yhtään älykkäämpi kuin se nykyinen potikka, siihen on vaan laitettu lcd-näyttö, jonka avulla saa ehkä helpommin säädettyä mieleisensä lämpötilan. Saman asian ajaa, jos piirtää merkin sopivaan kohtaan siinä potikassa.
Olli Niemi
Cage
Hallitus
Posts: 950
Joined: Fri Feb 03, 2012 14:40 pm
Location: Espoo
Vene: Estelle

Post by Cage »

Meillä ei paljoa Webastoa ole aikaisemmin käytetty, mutta tänä kesänä on ajettu paljonkin. Huomattiin juuri tuo minkä Ollikin mainitsi, että lämppäri on liian tehokas. Tästä syystä kiinnostuin tuostä säätimestä, kun ainakin sen mainonnasta saa sen kuvan, että ylläpitäisi asetettua lämpötilaa jatkuvasti. Tuossa on mukana vent-mahdollisuus, joka sitten taas kuumina kesäpäivinä voi olla hyvä. Pitääkin soitella KAHA:lle tuosta tai sitten laittaa Webastolle mailia.
Cage, s/y Estelle (FIN-2040)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tuo hienompi säädin ei auta siihen, että laitteen minimiteho on iso. Eli poltin on pakko sammuttaa kun alkaa mennä liian kuumaksi. Jos ovat pienentäneet uudelleenkäynnistyksen hystereesiä, niin se olisi hyvä. Kääntöpuolena vaan sitten se, että hehkutuksessa menee aika paljon sähköä.

Jos sulla on AT2000 ST, niin siihen saa tuuletusominaisuuden lisäämällä muutaman euron kytkimen. Meillä ei kyllä ole paljon tuuletusta käytetty, koska se pitää hirmuista meteliä,ja harvoin on yöllä niin kuuma, että sisällä pitäisi tuulla. Parempi on laittaa lämpötilasäätö minimiin, jolloin poltin ei ikinä käynnisty, mutta vehje puhaltaa mukavasti minimipuhalluksella. Se on hiljainen, paljon pienempi kuin mitä tuuletuksella saa nupista säädettyä.
Olli Niemi
Post Reply