Turkisregatta 2013

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11080
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Turkisregatta 2013

Post by harald »

Tuli ilmoittauduttua äsken Turkisregattaan. Onko muita tulijoita?

Säävarauksella Charlottan siirto tapahtuu perjantai-illalla seuran saaren kautta. Tuo NVK:n satama ei oikein houkuta.

yr.no lupailee kevyen oloisia tuulia koillisesta, joten katotaan sopiiko seuran saari sittenkään. Kylmääkin vissiin rupeaa olemaan. Pitää muistaa tankata dieseliä jotta lämppäri jaksaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11080
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Purjehdusohje; http://marjaniemen-purjehtijat.fi/05_ki ... 013_v1.pdf

Olisiko muuten mahdollista saada esim. twitteriin kipparikokouksen oleelliset asiat?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Tervetuloa!

Turkisregatan kiparikokous on perinteisesti ollut lyhyt ja ytimekäs, joten jos on lukenut kilpailuohjeen ei kipparikokouksessa taida tulla uutta tietoa.

-mikko
s/y Mariko, FIN-2380
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 906
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Merelli tulossa tietysti. :)

Löytyisikö muita innokkaita syyskisaajia?
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11080
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa muuten vuoden 2005 satamakuva; http://lowsailing.com/2013/09/13/tarvet ... kintaille/

Mariko bongattu :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Juice
kokelas
Posts: 60
Joined: Fri Jan 27, 2006 11:03 am
Location: Helsinki

Post by Juice »

Onko lauantaina mahdollisesti tulossa autoilevia gasteja pääkaunkiseudulta Nesteen Venekerholle? Olisi yksi gasti ilman kyytiä...
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Pöh, maaliintulosta jo tunteja eikä tuloksia näy missään, ihme kyläkisoja tuollaiset, standardit on viritetty täällä jo ihan eri tasolle ;)

Charlotta näemmä voitti, mutta kai ainoa kyssäri on että ottivatko feneet kaksoisvoiton vai ei?
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 906
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Petri wrote:Pöh, maaliintulosta jo tunteja eikä tuloksia näy missään, ihme kyläkisoja tuollaiset, standardit on viritetty täällä jo ihan eri tasolle ;)

Charlotta näemmä voitti, mutta kai ainoa kyssäri on että ottivatko feneet kaksoisvoiton vai ei?
No ei ottanut ;) Oltiin neljänsiä jääden kolmanneksi tulleelle La Nonnalle 38 sekuntia.
Tulokset ilmestyvä varmaan MP:n sivustolle aikanaan.

Kirjoittelen meriselityksen kunhan jaksan. Eilen tuli kaiken kaikkiaan mittariin 60 nm ja kotona olin kahden aikaan yöllä...eli pitää hieman vielä elpyä ;)

LYS PIENI LUOKKA/LILLA KLASSEN (<=1.14)
Venetyyppi Purjenro Nimi Kippari Seura LYS Lähtö Maalissa Purj.aika Lask.aika Sija
FE 83 FIN2674 Charlotta Harald Hannelius NJK 1,08 12:00:00 15:01:49 3:01:49 3:16:22 1
H323 FIN3210 Valaska Ilkka Kaitila MPS 1,13 12:00:00 14:54:27 2:54:27 3:17:08 2
Seawind 32 FIN3050 La Nonna Veikko Mäkipää MPS 1,12 12:00:00 14:58:39 2:58:39 3:20:05 3
FE 83 FIN2545 Merelli Antti Salovuori MPS 1,08 12:00:00 15:05:51 3:05:51 3:20:43 4
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 906
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

asalovuo wrote:
Petri wrote:Pöh, maaliintulosta jo tunteja eikä tuloksia näy missään, ihme kyläkisoja tuollaiset, standardit on viritetty täällä jo ihan eri tasolle ;)

Charlotta näemmä voitti, mutta kai ainoa kyssäri on että ottivatko feneet kaksoisvoiton vai ei?
No ei ottanut ;) Oltiin neljänsiä jääden kolmanneksi tulleelle La Nonnalle 38 sekuntia.
Tulokset ilmestyvä varmaan MP:n sivustolle aikanaan.

Kirjoittelen meriselityksen kunhan jaksan. Eilen tuli kaiken kaikkiaan mittariin 60 nm ja kotona olin kahden aikaan yöllä...eli pitää hieman vielä elpyä ;)

LYS PIENI LUOKKA/LILLA KLASSEN (<=1.14)
Venetyyppi Purjenro Nimi Kippari Seura LYS Lähtö Maalissa Purj.aika Lask.aika Sija
FE 83 FIN2674 Charlotta Harald Hannelius NJK 1,08 12:00:00 15:01:49 3:01:49 3:16:22 1
H323 FIN3210 Valaska Ilkka Kaitila MP 1,13 12:00:00 14:54:27 2:54:27 3:17:08 2
Seawind 32 FIN3050 La Nonna Veikko Mäkipää MP 1,12 12:00:00 14:58:39 2:58:39 3:20:05 3
FE 83 FIN2545 Merelli Antti Salovuori MP 1,08 12:00:00 15:05:51 3:05:51 3:20:43 4
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11080
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Matka alkoi perjantaina noin kello 16 kun Charlotta vesilinja merkittävästi syvemmällä heitti köydet irti kohti itää. Veneessä allekirjoittaneen lisäksi Pone, Freda ja Micke (os. Blue Café).

Spinnu oli vedossa ja huurteinen kädessä 10 min sisällä. Melkin kohdalla tuli pari tippaa vettä, mutta muuten siirtopurjehdus Kajholmeniin meni loistavasti. Syötiin, saunottiin ja pelattiin noppaa aamukahteen.

Aamulla venähti lähteminen hiukan, ja kun matkaa lähtöalueelle oli 10 mailia aivan pystykryssiä meinasi vähän hermostuttaa. Kalvön kohdalla purjeet alas ja ajettiin sitten koneella suoraan vastatuuleen.

Lähtöalueelle saavuttiin 15 min ennen lähtöä, eli ei yhtään liian ajoissa. Kokeilimme vähän alueella ja tulimme siihen tulokseen että länsirannassa olisi vähän enemmän painetta. Tämän puolen valinnasta tuli sitten jälkeenpäin vähän kommenttia että "väärin voitettu" että se olisi ollut väärä laita. Itäreuna oli tosin vähän alempana, mutta eipä tuo nyt niin haitannut. Saatiin purjehtia lähdössä vapaissa, joskin vähän Merellin perässä. Merelli lähti siis samasta kohtaa mutta vähän aikaisemmin, Antti oli vissiin nukkunut hyvin kotona. Charlotta keinui melkoisesti Kajholmenissa koillistuulessa.

Kiertosuunnan valinta oli melkoisen helppo, jumal-exceli sanoi että pitää kiertää vastapäivään mutta tyhmäkin tajuaa että toiseen suuntaan Kalvön länsipuolen legistä olisi tullut aivan pystykryssi eli hidas.

Nopeimmat karkasivat hiukan tällä legillä, ja olimmekin kohta Merellin kanssa peränpitäjiä. Ajoimme jossain kohtaa taas öljypuomien sisäpuolelle, joka tällä kertaa ei ollut niin loistava valinta. Mutta ulostullessa sattui todella hyvä sifti jolla saatiin sen 100 m kaulaa Merelliin jota Merelli ei missään vaiheessa enää uhannut.

Itäpoijun kohdalla meinasi tulla vähän ongelmia toisten veneitten kanssa, mutta fiksusti jiippailen päästiin tässäkin purjehtimaan melko vapaissa. 40-jalkainen Isadoraa neuvottiin ohittamaan leen puolelta. Melkoisen läheltä he ohittivat NF-än luun puolelta, jos NF olisi nostanut tässä olisi Isadorassa kyllä ollut aika kuumat paikat.

Itäviitan kohdalla NF valui spinnun laskussa todella alas, kuten myös em. Isadora. Furustamin 33-jalkainen ajoi luun puolelta ohi vaikka me ajettiin kryssiä. Kalvön eteläpuoli meni sitten skuutteja säädellen hiukan avoimin skuutein.

Kalvön kaakkoispuolella olevan jääpoijun kierto meni todella hyvin. Caramellin Dehler 33-en lonkan puolelle ja Y-40-en joutui ajamaan ulkokautta alas. Saimme tässä kryssiä todella kovaa ja korkealle ja saavutimme tällä lyhyellä pätkällä monta venettä. Mm. tuo Y40 ei päässyt kryssillä ohi.'

Ihmetytti että Merelli ajoi ykkösellä, vaikka me saatiin ajaa kolmosella levankia päästellen. Ehkä se Panun ylipaino tarkoittaa ylivoimaa?

Kalvön itäkärjen kohdalla vähän onnellakin (tai no, riskitön vaihtoehto oli vendata heti kun pääsi niemenkärjen yli) suoraan itäpoijun leikkarille. Express BMH Bella Nova ohitettiin tässä, kuten ilmeisesti myös Lucky Too. Edessä oli vain Valaska, Bice ja La Nonna.

Spinnu vetoon veneenmitta poijun jälkeen ja melkoisen suoraa lenssiä kohti viimeisiä merkkejä. Tässä seurakaveri Pärlan ajoi meidän perään vaikka me nostelimme ja nostelimme. Tiesiköhän edes minne oli menossa? Tästä oli sitten jiipattava pois.

Seurasi aktiivista siftien seuraamista, ja mielestäni onnistuimme hyvin ajamaan tämä lenssi. Kukaan edelläolijoista ei karannut, takana purjehtiva J-80 surffaili edestakaisin peräpeilimme takana ja Expressi jätettiin. Jos tuuli siftailee kryssillä siftailee se myös lenssillä. Tuuli kävikin yli 20 kn-issa puuskissa ja tämä aiheutti ilmeisesti jonkin verran jiippihaluttomuutta muissa veneissä. Ymmärrän hyvin kun seurattiin mm. Bicen keinumista ja Expressin spinnun sotkeutumista förstaagiin. Meillä meni taas jiipit paremmin kuin koskaan.

Punaisella viitalla juuri Lucky Toon takana, J-80 ulkokurvissa. Seurasi lyhyt sivuvastainen pätkä fokalla, jossa pyrimme vain välttämään nostatteluskabaan mukaan menemistä kun edessä olevat nostattelivat toisiaan. Low oli ilmeisesti laskussa saanut spinnun förstaagin ympärille ja joutui keskeyttämään tässä vaiheessa.

Kauaimmaisten viittojen ympäri ja spinnu taas vetoon. Maalisuoralla sisäpaikasta ja kohti maalia jossa olimme vain 3 tunnin purjehduksen jälkeen.

Kiinnittyminen 8 m/s koillistuulessa aiheuttti vähän hikoilua, mutta saatiin vene kiinnitettyä.

Palkintojenjaossa laskimme kun Mikko vuosi aikoja että kokonaisvoitto oli meidän, joka sitten vahvistui palkintojenjaon lopussa. Jess! Toinen nimi pytyssä, ja nyt on ainakin pari ottelupalloa.

Kotiin lähdettiin nopean illallisen jälkeen ja broutsattiin reippaasti 10 m/s puuskissa spinnulla sipoon selällä. Hauskaa oli istua laidalla pitäen sekä omaa että keulagastin purkkia kädessä :)

Tuuli tyyntyi sitten illan pimetessä santahaminan kohdalla ja otimme spinnun alas. Husunkivi ohitettiin vähän liian läheltä, joka johti pohjakosketukseen.

Kotisatamassa oltiin noin 21:30 aikaan. Nopean saunan ja iltapalan jälkeen nukahdin veneeseen melko heti. Kahdeksalta aamulla herätys ja kohti käsisturnausta Talissa, jossa menikin sitten finaalipeleihin asti klo seitsemään asti illalla.

Ei tarvinnut eilen illallakaan miettiä paljon ohjelmaa itselle :) Pone ja Freda olivat myös Talissa.

Todella loistava kisa muuten, mutta mielestäni nyt olisi ollut hyvä paikka pakottaa kiertosuunta toiseen suuntaan niin että siihen olisi saatu kunnon kryssi. Mutta hyvä näin.

http://www.fe83.org/files/TR-tulokset-2 ... setpdf.pdf
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11080
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 906
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tracki ladattu...

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=231

Löytyisiköhän Charlotan tracki myös? Sen avulla ehkä näkisi missä mokattiin pahimmin :) Kalvön kaakkoispuolella nyt ainakin mutta missä muualla...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11080
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Löytyy, pitää käydä veneen kautta hakemassa se vain.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11080
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt on tracki tuolla "Turikisregatta" kisassa.

Tuo jiippi lähtösuoralla kalvön pohjoispuolella +150m.

Suurin ero tullee tuosta lyhyestä kryssipätkästä Kalvön kaakkoispuolella. Tämän jälkeen ero kasvaa vähän, todennäköisesti kun muut veneet haittasivat teitä enemmän kuin meitä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 906
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Nyt on tracki tuolla "Turikisregatta" kisassa.

Tuo jiippi lähtösuoralla kalvön pohjoispuolella +150m.

Suurin ero tullee tuosta lyhyestä kryssipätkästä Kalvön kaakkoispuolella. Tämän jälkeen ero kasvaa vähän, todennäköisesti kun muut veneet haittasivat teitä enemmän kuin meitä.
Näin hieman ajattelinkin. En tiedä miksi emme vendanneet kalvöötä kohti vaikka selkeästi kaikki puuskat oli laskevia... :shock:
Tuo 40 sekuntia oltaisiin helposti säästetty tuossa. Tästedes täytyy todella seurata noita shiftejä ja yrittää ottaa ne paremmin.
--------------------------

Merelli siis irtosi laiturista perjantaina kahden aikaan ja suuntasi NVK:n satamaa kohti. Mukana oli kaksi leipää ja riittävästi kakkosluokan olutta. Tarkoituksena oli saada vene siirrettyä Nesteelle valoisan aikaan jotta aamulla olisi sitten hieman pirteämpi. NVK:lla laiturissa oli ainoastaan Karin X ja La Nonna jonka kylkeen sain veneen ahdettua. Pikainen päivitys miehistölle aamun aikataulusta ja suunta kohti kotia...

Rantaan saavuttiin aamulla yhdentoista aikaan autoillen. Purjeet viriteltiin paikoilleen, koneet käynnistettiin ja lähtöalueelle saavuttiin reilut puoli tuntia ennen starttia. Charlottaa ei vielä näkynyt missään joka hieman yllätti tai no... :wink:

Suurin osa veneistä pakkautui poijun päähän linjaa mutta me olimme päättäneet lähteä veneen luota. Startin ajoitus onnistui mainiosti Panun puhelimen huudellessa etäisyyttä linjaan. Nopeasti kuitenkin selvisi että valintamme starttipaikasta oli väärä. No ajallaan kuitenkiin oltiin jos jotain positiivista tuosta pitää löytää.

Ajoimme Charlottaa seuraillen jalostamon rantaan ja katselimme kuinka Bella Nova haki hyvällä menestyksellä tuulta kaukaa vastarannalta. Tämä selkeästi kannatti, koska Charlotta ajoi myös keskemmälle ja pääsi parempiin tuuliin jättäen meitä aivan tolkuttomasti.

Kun vielä VSSR:stä tuttu Botnia 6 "Hieprukka" ajoi meistä ohi, olimme hetken peränpitäjänä. Itäpoijulla ajoimme botniasta uudelleen ohi ja lähdimme kiertämään ennakoidun mukaisesti Kalvön saarta vastapäivään. Ison luokan veneitä alkoi valua ohitsemme ensimmäisillä vihreillä ja ajoimme siten. ettei takaa saavuttavilla veneillä olisi epäselvää mitä kautta heidän tulisi ohittaa meidät. Itäviitalla Low ajoi meidän ja merkin väliin, mutta meidän kierto onnistui paremmin ja merkin kohdalla purjeet oli jotakuinkin trimmissä Low;n taistellessa järkyttävän kokoista spinnuaan alas. Samalla merkillä huomasimme ohittaneemme myös NF:n.

Purjevalinta oli ihan ok vaikka kovimmissa puuskissa isoa joutui päästelemään, mutta tuo hienosäätö riitti kuitenkin loistavasti. Vauhti oli hyvä ja ainakin minusta näytti siltä, että olisimme saavuttaneet Charlottaa ainakin hieman.

Kuten yllä totesin ajelimme eteläpoijun jälkeen Vivacen perässä vastarantaa kohti aivan liian pitkään...

Itäpoijulle saavuttiin Tiaren puristuksessa. Spinnu räpsähti auki normaaliin tapaan samalla hetkellä kuin keula kääntyi kohti viimeistä kääntömerkkiä. Tuuli oli voimistunut vielä jonkin verran ja spinnuttelimme välillä yli seitsemää solmua kohti punaista. Pidimme tälläkin osuudella huolta siitä että isot veneet ohittaisivat alapuoleltamme. Aina kun joku ohitti, yritimme ottaa peräaalloista hyödyn irti. Tuulta olisi saanut olla hieman enemmän, jotta aaltoihin olisi päässyt mukaan kunnolla.

Punaisella otimme spinnun alas ja pitelimme First 31.7:aa ja Inferno 31:stä takanamme nostelemalla ja ajamalla tuon pätkän ylävireisesti. Viimeisillä merkeillä saimme hoidettua tilanteen siten, ettei kumpikaan takana olleista päässyt peittämään meitä ja siten ajoimme vapaissa tuulissa maaliin asti.

Sijoitus neljäs omassa luokassa ja kuudes kokonaiskisassa.
ONITTELUT vielä Charlotan porukoille hienosta suorituksesta! =D>

Kotimatkalle lähdettiin palkintojenjaon jälkeen sunnaten kohti NVK:n satamaa. Vastatuulesta huolimatta 1GM jaksoi puskea mukavasti hieman reilua viittä solmua kohti satamaa. Panu lupautui ajelemaan auton takaisin Helsinkiin ja avaimien luovutuksen jälkeen irroitin köydet ja ajelin uudelleen lähtöalueelle ja nostin spinnun.

Ilta pimeni nopeasti ja Sipoon selälle tulessani spinnu oli otettava alas kun tuulimittari mittaili 14 kts;n lukemia alle 90 asteen kulmasta.
Pajalahteen saavuin puoli yhden aikaan yöllä ja siivousurakan jälkeen sängynpohjalle pääsin hieman ennen kahta. Ilman La Nonnasta saamiani eväsleipiä olisi matka tuntunut vieläkin rankemmalta. Kiitokset Veikolle :)

Manöverit ja merkinkierrot sujuivat loistavasti ja niissä ei varmasti hävitty vaan voitettiin sekunteja.

Kiitokset miehistössä olleille Panulle, Sampsalle ja Villelle!
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Post Reply