Sähkömoottori taas

Moderators: Petri, harald

User avatar
Eetu
kokelas
Posts: 118
Joined: Wed Feb 24, 2010 22:04 pm

Post by Eetu »

Last edited by Eetu on Fri Mar 16, 2018 10:57 am, edited 1 time in total.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Akseliveto vs. vetolaite

Post by FE-Sillanpää »

Vetolaite-oceanvolt on näppärä asentaa uudiskohteeseen tai peräprutkun tilalle, mutta jos Feneessä jo on akseli-yanmar niin Oceanvoltin AX 3 menee suoraan akselille. Sen teho 3,7kW on vielä hiukan niukka perheveneeseen, mutta jos business luistaa niin kaipa tarjolle tulee isompia. Vetolaite on kallis (vai kallein?) osa systeemissä joten akselivetoisessa sähkökoneeseen vaihto on rahamielessä varmaankin vielä houkuttelevampaa. Vai mitä?
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Akseliveto vs. vetolaite

Post by Joakim »

FE-Sillanpää wrote:Vetolaite on kallis (vai kallein?) osa systeemissä joten akselivetoisessa sähkökoneeseen vaihto on rahamielessä varmaankin vielä houkuttelevampaa. Vai mitä?
En tiedä onko akut kallein osa, mutta ainakin ne ovat paljon kalliimpia kuin vetolaite. Yksi akku maksaa 2000 ¤ ja eVeneessä noita taitaa olla 4 kpl. Pelkät akut siis maksavat enemmän kuin uusi Yanmar vetolaitteella.
http://www.g-comm.co.uk/product/429_tor ... ttery.html
http://www.hulley-marine.co.uk/Yanmar_p ... l_2011.pdf

Pelkkällä Yanmar-vetolaitteelle en helposti löytänyt hintaa. VP:n 130s-vetolaitteen ohjehinta Suomessa näyttää olevan reilut 6 tonnia, mikä on aika naurettavaa, kun D1-13 kone ja vetolaite yhdessä eivät maksa "kuin" 8800.
http://www.autosahkotyotahonen.fi/tiedo ... 092012.pdf

Mikäs olisi eVeneen systeemin kokonaishinta asennettuna ilman sponsoreita?
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Dieselin ja sähkömoottorin vertailu periaatteella "sähkömoottori dieselin tilalle" on tavallaan mielenkiintoista tietoa tekniikan kehityksestä, mutta pohjimmiltaan aika triviaali insinöörijuttu (teho, paino, hinta, toimintasäde jne.).

Oikeesti jotain mielenkiintoista voisi syntyä, jos joku pellepeloton heittäisi kaikki perinteet romukoppaan ja suunnittelisi sähkömoottorilla varustetun veneen tyhjältä pöydältä. Dieseli kun on aika iso ja painava, niin nykyaikaisen veneen sisustus on aika pitkälti rakennettu sen konekopan ympärille. Tämän perinteen kun osaisi "unohtaa", tiedä sitä mitä innovaatioita voisi syntyä. Tätä kautta voisi hyvinkin syntyä jotain suunnitteluratkaisuja, joiden "arvo" on enemmän kuin dieselin ja sähköpropulsion hintaero. Tuskin mitään kovin yleispätevää, mutta joku yhden miehen vision mukaan rakennettu one-off voisi olla jotain ihan uutta.

Esim. jos itse yrittän unohtaa liian realismin, niin mieleen hiipii aika syvä ja kapearunkoinen pienehkö vene, johon kuitenkin mahtuu koko veneen levyinen tuplakajuutta taakse, koska se sähkömoottori mahtuu punkan alle. Ja osa akuista on sijoitettu kölibulbin sisään jne.

Puhumattakaan sitten jostain ihan uudentyyppisestä veneestä. Nythän on alkanut ilmestymään tollaisia "moderneja uppoumarunkoisia" moottoriveneitä, joiden puuttumista olen jo pitempään ihmetellyt.

Ville
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Itseasiassa veikkaisin tuota 3,7kW sähkömoottoria juuri sopivaksi FE:hen. 8,6kW on ihan selkeästi iso, ei tuossa ole ikinä järkevää käyttöä täydelle teholle, vaikka sillä onkii kiva leikkiä. Tuo tehon nopea saatavuus korvaa satama-ajossa moninverroin sen määrän, varsinkin kun laittaa potkurin jossa on hyvä pito. Ja matka-ajossa harvoin tarvii tuon enempää kuitenkaan.

Tuossa myrskyä vasten ajossa on ihan totta et sähkömoottorilla ei ilman purjeita pääse vastatuuleen kovin kauas. Mutta ensisijaisesti tää on purjevene, ja sähkömoottori on vain apukone. Siinä katastrofaalisessa tilanteessa et masto menee ni saaristossa akut riittää kyllä seuraavaan suojaan vaikka tuulis mihin suuntaan (6kn vauhtia vastaavaa työntöä irtoaa pari tuntia), ja Suomenlahdella voi tähdätä myötäsemmälle suunnalle, kyllä Viroonkin voi suojautua. Silti, on totta ettei tuo ole tuollaisenaan vakavan avomeripurjehtijan väline eikä veneellä olis mitään järkeä lähteä esmes Suursaari raceen. Mutta ei me tuota ole siihen ees tarkoitettu, veneen pääasiallinen käyttö kun on saaristopurjehdus, ja halutessa voi poiketa esmes Virossa tai Ruotsissa, jos keli on hyvä. Ei oo tavoitekkaan että mennään pahassa kelissä väkisin avomerelle (toki sinne voi silti joutua, jos joku ukkosmyrsky yllättää...). Ja jos haluaisi tuon survival-version tai rajattoman kantomatkan niin voisi vaihtaa puolet akuista kiinteään generaattoriin (jonka vois asentaa esmes tuohon laivaputkan etupäähän, jossa olis kokolailla poissa tieltä), kokonaispaino about sama, kun käyttäisi jotain tuollaista Haraldin aiemmin linkkaaman kubotan tyyppistä kapinetta. Systeemi pitää suunnittella käyttötarpeen mukaan, ja selkeästi Joakim tarviisi erilaisen kuin me, mikä ei ole ihmekään, kun mitä ilmeisimmin veneilytottumukset ja halut on erilaiset.

Toi hupi & starttiakkujen paino on tosiaan yksi vaikuttava tekijä kanssa. Meillä on 100Ah geeliakku hupipuolella, menisi aika hyvin ilmankin tai pienen puskuriakun (~10Ah UPS-akku tai vastaava) ja DC/DC-konvertterin kanssa jos haluaisi tinkiä painosta. Nyt meillä on tuo konvertteri myös, jolloin voi halutessaan ladata sähköä hupipuolelle ajoakustosta. Ja kuten tuossa todettiinkin, diesel/sähkö-valinta ei tuota kovin yksiselitteistä painoeroa kumpaankaan suuntaan, riippuu hirveästi toteutuksesta. Jos tyytyy ihan minimaaliseen kantomatkaan (kisamoodi), sähkö voi olla kevyempi, toisaalta jos haluaa päästä kauas niin sähköstä tulee jossain kohtaa painavampi. Mut samassa suuruusluokassa kuljetaan kuitenkin.

Tilajärjestelyyn sähkö tosiaa mahdollistais aika paljon uutta jos tekis veneen jo alunalkaen sähkömoottorin ympärille, tuohan on aika iso rajoite et diesel on oltava siinä takana keskellä ja se on iso möhkäle. Sähkömoottorijärjestelmässä rojua on yhteensä about saman verran (jos yhtä iso akusto kuin meillä), mut suurimman osan voi sijoitella aika vapaasti. Tuon rajoitteen poistaminen mahdollistais kaikenlaista uutta jolla vois saada lisätilaa aika rutkastikin, paljon paremmin kuin vanhan dieselin ympärille suunnitellun veneen modaaminen. Nythän muutamissa uusissa veneissä on jo tarjolla ensiasennuskoneena myös sähkö, Maestro 345:ssä esimerkiks, mutta nuokin on vielä aateltu niin että myös dieselin voi laittaa.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

VVille wrote:Itseasiassa veikkaisin tuota 3,7kW sähkömoottoria juuri sopivaksi FE:hen. 8,6kW on ihan selkeästi iso, ei tuossa ole ikinä järkevää käyttöä täydelle teholle
Kiva kuulla! Pintakaasullahan sitä yleensä mennään millä tahansa dieselkoneella.

Lähdin tässä visioimaan uusi Hans Groop-kirja sylissä keskiohjaamoveneratkaisua, jossa konehuoneessa on tilaa vaikka oikeallekin hevoselle. Tai ainakin ponille. Esim Targa 96 on kirjan mukaan "varustettu hiukan ylimitotetulla 25 hv:n Volvo Penta moottorilla". (lainaus on vuodelta 1975, mitähän nykyisten purjeveneiden koneista pitäisi ajatella?)

Elikkä vastaavat hevosvoimat kahdesta vierekkäin sijoitetusta Oceanvoltista. Avot, johan kääntyy satamassa ripeästi eikä keulapotkuria jää kaipaamaan. Joissain Nauticateissahan (44 jalkaisissa?) taisi olla jo 70-80 luvun taitteessa kaksi konetta vierekkäin?

Akuille ja aggregaatille on tilaa samassa konetilassa. Mutta toki, joku voisi lähteä tuotakin tilaa tuottamaan asuinkäyttöön ja rakennella lapsia varten käytävän perähytistä salonkiin...

Mitä akkujen hintaan tulee, niin en lähtisi torqeedoakustoa omalla rahoituksella tekemään. Jos ei jostain autoromuttamosta irtoa , niin menisi varmaan lyijyakustolla ja murto-osa hinnalla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuossa aikaisemmin arvailtiin että kokoluokkaa 2 kW riittäisi noin 5 kn nopeuteen. Pitääkö nyt käytännössäkin paikkansa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Tuossa aikaisemmin arvailtiin että kokoluokkaa 2 kW riittäisi noin 5 kn nopeuteen. Pitääkö nyt käytännössäkin paikkansa?
Näyttäisi pitävän, kun kerran 10,8 kWh akuilla pääsee 6 tuntia tuota vauhtia. Aikanaan (tämän keskustelun sivu 3) laskin VPP:lläni, että 1,5 kW pitäisi riittää 5,0 kn vauhtiin ja 2,0 5,4 kn vauhtiin. Käytännön 1,8 kW varmaankin johtuu siitä, että pohja ei ole VPP:n edellyttämässä kunnossa ja painoakin varmaan on usein enemmän.

Vastaavasti 4 kn vauhdilla on päästy 40 M eli 1,1 kW teho, kun vanha laskuni ennusti 4,3 kn 1,0 kW teholla.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

vvoltti wrote: Ja osa akuista on sijoitettu kölibulbin sisään jne.

Ville
Jos kölibulbin korvaisi akustolla, tulisi siitä turhan kevyt. Umpilyijy on kuitenkin painavampi ja tehokkaampi ratkaisu. Mutta kokonaisuutena moderni eväköli voisi olla muotoon tehty akku, jonka voisi sitten tarvittaessa vaihtaa helposti ja kiinnittää se lyijybulbi takaisin uuteen köliin :roll:. Tällainen olisi mielestäni irtoakkuja kätevämpi joka tapauksessa, vaikka veneessä ei olisikaan sähkömoottoria.
terv. Artsi/DANIELA
mihor
kokelas
Posts: 184
Joined: Sat Apr 07, 2007 13:20 pm
Location: Helsinki

Post by mihor »

Joakim wrote:
harald wrote:Tuossa aikaisemmin arvailtiin että kokoluokkaa 2 kW riittäisi noin 5 kn nopeuteen. Pitääkö nyt käytännössäkin paikkansa?
Näyttäisi pitävän, kun kerran 10,8 kWh akuilla pääsee 6 tuntia tuota vauhtia. Aikanaan (tämän keskustelun sivu 3) laskin VPP:lläni, että 1,5 kW pitäisi riittää 5,0 kn vauhtiin ja 2,0 5,4 kn vauhtiin. Käytännön 1,8 kW varmaankin johtuu siitä, että pohja ei ole VPP:n edellyttämässä kunnossa ja painoakin varmaan on usein enemmän.

Vastaavasti 4 kn vauhdilla on päästy 40 M eli 1,1 kW teho, kun vanha laskuni ennusti 4,3 kn 1,0 kW teholla.
FE-Sillanpää wrote:Mitä akkujen hintaan tulee, niin en lähtisi torqeedoakustoa omalla rahoituksella tekemään. Jos ei jostain autoromuttamosta irtoa , niin menisi varmaan lyijyakustolla ja murto-osa hinnalla.
Mitäs tuosta nyt tulee. Jos "halpa" -akustoksi tulisi vaikka 4 kpl 120Ah akkua sarjaan (eli 48V ja 5,76kWh).

Neljää solmua tuolla ajelisi teoriassa 23 mpk ja viittä solmua reilu 14 mpk.

Viidellä solmulla akusta pitäisi ottaa reilu 40A virta ja neljällä solmulla 20A. Mitenköhän hyvin lyijyakku selviää noinkin kovasta jatkuvasta rasituksesta? Ilmeisesti suurilla virroilla akusta ei saada lähellekään nimelliskapasiteettia ja ajomatka jää vastaavasti lyhyemmäksi. Toisaalta, jos tarkoitus on vain päästä ulos satamasta tai sitten lipua tyynessä hiljakseen eteenpäin, niin varmaan tuollakin kapasiteetilla pärjäisi.
s/y Mariko, FIN-2380
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Post by topi »

mihor wrote:
Joakim wrote:
harald wrote:Tuossa aikaisemmin arvailtiin että kokoluokkaa 2 kW riittäisi noin 5 kn nopeuteen. Pitääkö nyt käytännössäkin paikkansa?
Näyttäisi pitävän, kun kerran 10,8 kWh akuilla pääsee 6 tuntia tuota vauhtia. Aikanaan (tämän keskustelun sivu 3) laskin VPP:lläni, että 1,5 kW pitäisi riittää 5,0 kn vauhtiin ja 2,0 5,4 kn vauhtiin. Käytännön 1,8 kW varmaankin johtuu siitä, että pohja ei ole VPP:n edellyttämässä kunnossa ja painoakin varmaan on usein enemmän.

Vastaavasti 4 kn vauhdilla on päästy 40 M eli 1,1 kW teho, kun vanha laskuni ennusti 4,3 kn 1,0 kW teholla.
FE-Sillanpää wrote:Mitä akkujen hintaan tulee, niin en lähtisi torqeedoakustoa omalla rahoituksella tekemään. Jos ei jostain autoromuttamosta irtoa , niin menisi varmaan lyijyakustolla ja murto-osa hinnalla.
Mitäs tuosta nyt tulee. Jos "halpa" -akustoksi tulisi vaikka 4 kpl 120Ah akkua sarjaan (eli 48V ja 5,76kWh).

Neljää solmua tuolla ajelisi teoriassa 23 mpk ja viittä solmua reilu 14 mpk.

Viidellä solmulla akusta pitäisi ottaa reilu 40A virta ja neljällä solmulla 20A. Mitenköhän hyvin lyijyakku selviää noinkin kovasta jatkuvasta rasituksesta? Ilmeisesti suurilla virroilla akusta ei saada lähellekään nimelliskapasiteettia ja ajomatka jää vastaavasti lyhyemmäksi. Toisaalta, jos tarkoitus on vain päästä ulos satamasta tai sitten lipua tyynessä hiljakseen eteenpäin, niin varmaan tuollakin kapasiteetilla pärjäisi.

Pitää nyt vielä sen verran kontribuoida tähän vyyhteen, että tilasin just Tsekeistä 2 kpl 60Ah LiFePO-akkuja. Painavat 13 kg, mutta hintaakin tuli noin 300 euroa per kappale. Huomattavasti kalliimpia siis kuin Bilteman AGM-akut. Mutta elinikääkin luvataan vähintään 1000 sykliä 80% dischargella. Laskin että pelkästään pidemmän eliniän takia menee tasoihin lyijyakkujen kaa.

Nämä akut tulevat toistaiseksi jollakäyttöön (sähköperämoottori), mutta jos osoittautuvat hyviksi, voisihan noita tilata vielä pari kappaletta lisää. Virtaa niistä saa ottaa hetkellisesti 600 A (eli kelpaisi autoonkin) ja muutenkin niissä on paljon paremmat speksit kuin lyijyakuissa.

Pitää vielä kokeilla, miten FE-83 kulkee tuollaisen 0.6 KW tuottavan sähköperämoottorin voimin :) Veikkaus on 3,5 solmua, mutta pitää kokeilla käytännössä. Ostin marinekauppa.comista Motorguiden VariMax 45:n, 300 euroa. Eli huomattavasti halvempi kuin 2 hp polttomoottori.
s/y Lorelei, FIN-2740
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Loistavaa ja uraa-uurtavaa kehitystä! Kerro mielellään kokemuksia.

Melko halvat akut löysit, miten ajattelit toteuttaa niitten latauksen? Onko niissä siis jonkinlainen sisäinen säädin tätä varten, ja niille syötetään vain tavallista 14-15 VDC-tä?

Marineassa on 50 Ah LiFePo 1545¤;

http://www.marinea.fi/super_b

Kerro vielä mistä ja miten tilasit?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
topi
kokelas
Posts: 51
Joined: Thu Jul 31, 2008 23:25 pm
Location: Oulu

Post by topi »

harald wrote:Loistavaa ja uraa-uurtavaa kehitystä! Kerro mielellään kokemuksia.

Melko halvat akut löysit, miten ajattelit toteuttaa niitten latauksen? Onko niissä siis jonkinlainen sisäinen säädin tätä varten, ja niille syötetään vain tavallista 14-15 VDC-tä?

Marineassa on 50 Ah LiFePo 1545¤;

http://www.marinea.fi/super_b

Kerro vielä mistä ja miten tilasit?
Tässä vielä päivitystä käyttökokemuksista.

Jonkin verran on nyt tullut testattua tuota MotorGuide Varimax 45:sta jollakäytössä. Ostin biltemasta sellaisen 350kg kantavan kumijollan, ja siihen käyttöön härveli sopii kuin nyrkki silmään. Kevyt asentaa ja ei tartte kuunnella pärryytystä. Ihan ei moottorin tehot (0.6 kW) riitä plaaniin asti (mulla on elopainoa abt 85 kg ja jollalla 35), mutta esim. puolitehoilla jolla kulkee kyllä runkonopeutta. Puoliteholla rangea löytyy, on pitänyt yrittämällä yrittää tyhjentää akkua. Arvioisin että 2-3 tuntia voi ajella yhellä akullisella, jos käyttää puolitehoa. Tosin mun akut voikin purkaa melkein tappiin asti, toisin kuin lyijyakut, joista loppuu jännitteet ja muutenkin hyytyvät. 60 Ah lyijyakussa ei todellakaan vastaa 60 Ah litiumiakussa.

Kokeilin perämoottoria myös FE83:n perässä. Värkkäsin puusta sellaisen "adapterin", jotta sain sen uimatikkaisiin kiinni. Tänään oli aika navakkaa tuulta, joten moottori joutui heti oikeisiin testiolosuhteisiin. Täysi teho tosin vaadittiin, jotta se alkoi kiihdyttää venettä vastatuuleen. Vasta-aallokko olisi todnäk liikaa. Eli ei mikään 1GM:n korvike :)
s/y Lorelei, FIN-2740
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ocenvolt hakee henkilökuntaa helsinkiin;

http://oceanvolt.com/production-summer-trainee/
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Olli Niemi
Post Reply