WHC 10/2013

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

WHC 10/2013

Post by Petri »

Twitterissä lautakunta ilmoittelee jo radaksi vitosta, epävarmoja tuuliennusteita tuntuu olevan mutta tällä hetkellä Harmajalla on 3m/s etelästä.

Vähiin käy ennenkuin loppuu mutta missä ovat taas ne sykyn fenekelit ;)
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Re: WHC 10/2013

Post by alex »

2 tuntia sitten: "Rata päätetään illalla rannalla."
Jankka
kokelas
Posts: 114
Joined: Wed Jun 15, 2005 14:04 pm
Location: Helsinki
Contact:

Post by Jankka »

...Paljain silmin se näytti Kyllä viitoselta...
:oops:
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

:evil: "#"¤"¤FDSfSDf sdFSDinjhfsdjbi vitutuksen määrä on sen verran suuri että aika sama vaikka suurin osa kisasta meni ok mutta sitten kun homman ryssii 20 metriä linjasta ja häviää 100 metrin etumatkan niin minkäs teet, kun kerran erehtyi vaipua optimismiin niin taas elämä nopeasti opetti luopumaan sellaisista hairahduksista.

Lähtöaluetta ihmetellessä pisti silmään että virtaus irtoaa rannan luona ja kääntyy vastaan, joten vähän jo oli ideana että ranta-aluetta tulisi vältellä maaliintulossa. Vähänpä siitä sitten jäi päähän kun 100 minuutin purjehduksen jälkeen n. 20 metriä linjasta ajamme vielä silloin hyvässä tuulessa ja vendaamme styyralle kohti poijua kunnes tuuli kuolee täysin. Vauhtia 1,2 solmua, kauempana takana rantaan ajanut Merelli reiän ulkopuolella 3 solmun vauhdissa ja vaikka kuinka yritämme pitää vauhtia päällä ja ajaa reiästä ulos, Merellin vendatessa kohti linjaa on pakko vendata kun tuuli on vihdoin alkanut jo vähän tuulemaan. Eipä auta kun Merelli painaa paremmassa tuulessa kerätyllä vauhdilla ohi ja tiukille meni ettei Liliekin saanut kiinni.
Tragikoomiseksi tuon tekee se että pari minuuttia aiemmin Harald oli mennyt maaliin samoilta paikoilta missä me parkkeerasimme ja 10 metrin päästä meistä Tyyne+ painaa maaliin eri halssilla.
Oletan että tuo yksityisparkki maksoi myös tasoitetussa ajassa liikaa ja n. kakkossijan sijasta sijoitus lienee 5-6.

Tracki on upattu, mutta eipä tässä oikein mitään muuta mielessä ole kuin vitutus siitä ettei tajunnut lähteä sieltä rannasta pois jo aiemmin. Lautakunnalla oli varmasti hauskaa :)

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=224
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ei kannata luottaa twitteriin :) Katsoinkin että kukas FE se siinä pörrää selvässä johdossa kun eteläisin poiju lähestyi.

Track tuolla;

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=224

Veneessä lisäksi Pone, Freda ja jo puoliammattilainen Peik.

Päätettiin ennen lähtöä että kokeillaankin nyt ajoitettua lähtöä sisäpuolelta, eikä tuota gillette-lähtöä poijun luota. Ainakin lähestyessä aluetta oli tuulen suunta vielä 205°, mutta se kääntyikin sitten aika nopeasti noin 225-235°-seen joten sisäpuolen lähdön hyöty väheni hiukan. Tästä huolimatta siitä.

Harjoiteltiinkin sitä ajoittamista hiukan, joka on vähän uutta meille. Siinä kävi sitten lähdössä ne tavalliset, eli mustapekka jäi käteen kun unohdettiin mihin aikaan piti kääntyä. Ja oli Anneli tulossa vastaan vähän liian aikaisin, niin ei voinut vendata niitten allekaan.

No, Anneli taisi varastaa ja Estrella nostatteli vähän korkeampaa kurssi arastellen hiukan spinnunnostan kanssa. Lähdössä siis ehkä 10 s myöhässä, mutta se ei merkkaa yleensä niin paljoa, vaan lähdön jälkeiset minuutit ja miten ne ajetaan ovat tärkeämpiä.

Estrella sitten tekikin meille palveluksen, ja jarrutteli sopivasta hyvin (kuten aina) lähtenyttä Bajania. Hauskaa muuten että ennen lähtöä niin ei ollut väliä että mihin ilmansuuntaan katsoi niin näkyi aina kaksi FEnettä. Lähdössä siis todella paljon veneitä.

Pääsimme hiukan irti, vaikka lähtö ei ollut se tarkin. St. Olga oli ilmeisesti lähtenyt hyvin ajoitetusti poijun luota ja ainoastaan NF oli lähtenyt vielä paremmin. NF vetikin isolla spinnullaan koko fleettiä vihreälle viitalle, ja me olimme sitten siinä kakkosena. Välillä näytti siltä että St.Olga saisi peiton, mutta vihreällä olivat sentään pari veneenmittaa ehkä perässä. Ja hetikohta heissä kiinni iso lauma veneitä.

Kryssi etelään oli hieno, kuten kelikin. Ajoimme ylös ehkä hiukan hitaalla vauhdilla mutta vesi oli aivan flätti niin sen pystyi tekemään. Näin ohitimmekin hetikohta NF-än, sekä kintereillä ollutta Herring Rogueta. Ekana slöörille kohti melkkiä.

Slöörillä kävi ilmeisen selväksi että NF kulkee tuossa, ja he laskettelivatkin alakautta ohi ilman ongelmia. Kulma tiukkeni hiukan, ja tuuli nousi sopivasti 10 kn nopeuteen ennen vihreää joten pystyimme kuin pystyimmekin pitämään Hersan takanamme tässä vielä. NF jiippasi löysästi, ja me tiukasti punaisella. Herska jiippasi aivan yhtä tiukasta ja seurasivat kiltisti meidän leen lonkan puolella. Ville tietää varmaan sen kareikon, kiitos ettet lähtenyt haastamaan ennen kuin oltiin vähän syvemmillä vesillä!

Käärmeluotojen pohjoispuolella tuli sitten hyökkäys. Herska nosti päällemme, ja koitimme vastata samalla purjehtien aina vain syvemmälle luotojen muodostamaan tuulireikään. Tässä lopahti tuuli aivan totaalisesti, ja nostimmekin ehkä jopa vähän aikaisin genoan ja otimme spinnun alas. Saimme pidettyä sisäpaikan kuitenkin, ja pääsimme noin 100 m NF-ästä jääneenä kryssille.

Saimme kuitenkin katsottua NF-ästä ettei kannata jatkaa paaralla kovinkaan pitkään ja vendasimme sitten siinä kapeikossa välillä NF-än paskoja väistelleen ilman että saimme valita oman spoorimme kapeikosta. Jouduimme suntissa vähän liikaa käärmesaaren puolelle, jossa oli huonoja tuulia. Herska veti niin kuin olisimme halunneet, kapeikon pohjoisreunaa pitkin. Näyttivät karkaavan tässä. St.olga on kyllä oppinut paljon parin kauden aikana, sillä he olivat myös aika lähellä tässä vielä.

Vendasimme sitten vuorotellen Herskan kanssa toisiamme väistellen kohdatessamme, mutta kun pääsimme käärmesaaren niemeen styyralla, ja vendasimme sieltä pois tuntui vähän paremmalta. NF vendasi tosin päälle, ja jouduimme ajamaan vielä yhden vendan joka vei meidät käärmesaarten itäpuolella olevien kivien länsipuolelta etelään. Tämä oli suorastaan lottovoitto, trackista selviää miksi. Tällä halssilla saimme taas ohitettua sekä NF-än että Herskan ja kiersimmekin eteläisimmän poijun ekana.

Lenssi vihreälle ei muuttanut sijoituksia, vaikka Herska ajoikin hyvin etumatkan kiinni. Merkin kierron jälkeen siis toisinto käärmeluotojen pohjoispuolen kierrosta. Ajoimme vähän yläbanaania, noin 35° AWA ja tämä johti kohti keskikareikkoa. Herska sitten jossain vaiheessa laski reilusti alas, ja kommunikaatiokatkos veneessä johti siihen että he päääsivätkin pikkuhiljaa meidän alakautta ohi. Vähän tuo Romppasen Classe40 antoi paskoja maalisuoralla, ja meinasivat vielä vetää piihin suoraan molempien eteen jotta saisivat isopurjeen alas. Pari Hei-huutoa saivat heidät siirtymään, kiitos siitä.

Maalissa sitten pari veneenmittaa Herskan jälkeen, ja uskoakseni todella selvä voitto tällä kertaa. Sen verran se tuuli moinasi siinä maalisuoralla, ja kääntyi vielä vastaan niin että me pääsimme ennen sitä yhdellä halssilla maaliin. Loppuporukka sai sitten kryssiä kevyessä maaliin, eikö niin?

Kiitos kaikille, upea ilta!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aika kova veto Merelliltä startata noin huonosti sekä Estrellan, meidän, Annelin että jonkun muun takaa ja sitten olla kuitenkin "kakkonen" byyrissä. Muistuttaa minua joltain toiselta veneeltä höhö.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Eikös sen tulospalvelun pitänyt olla nopea?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ja mitä Lisbethille tapahtui? Oli näköjään hyytynyt aika paljon maalisuoralle tultaessa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Eikös sen tulospalvelun pitänyt olla nopea?
Siellä on varmaan vika vene vasta tullut maaliin :)
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kivä nähdä tästä sun ulosannista että olet kuitenkin vähän tyytyväinen purjehdukseenne :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Sen kyllä muuten taas huomasi että ei ne trimmimerkit purjeissa merkitse mitään jos trimmaamassa oleva kaveri ei huomioi tuulen muutosta trimmiin. Hävittiin käytännössä yhdellä halssilla joku 30m Merellille ja sen jälkeen kun katsoin hieman tarkemmin trimmejä ja pistimme ne taas kuntoon, vauhti oli aika samat, jopa ehkä snadisti kovempaa. Tuon näkee trackissa hyvin siinä miten yhtäkkiä jäämme Charlottaankin nähden aika paljon. Eipä toki paljoa lohduta kun kausi alkaa olla paketissa, hyvin tuo uusi 1G toimii mutta ensi kaudelle lienee etu jo mennyt ja iso on mitä on.

Mutta tuon pienen opastushetken jälkeen meidän ISAF Cat3 (jos jaksettaisiin hakea sille huvikseen id)-gastimme sitten kyllä pääsi kärryille asiasta.

Purjehdushan meni periaatteessa hyvin ottaen huomioon että taas piti pistää gastiruletti uusiksi mutta ei tuota lopun ryssimistä voi vain kumittaa päästään, kisa loppuu vasta kun ollaan maalissa ja nyt tuli tehtyä virhe joka maksoi aivan liikaa.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

No siis St.Olga on viime kausina kulkenut ihan jees, mutta suurin parannus mitä on tapahtunut minun mielestäni on se että ajatte nyt toistuvasti hyvin. Poissa on ne ihme vekit trackeissa mitä oli muutama kausi sitten nähtävissä. Ehkä se windexin jumittaminen on ihan hyvä asia? :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

User avatar
max
kokelas
Posts: 113
Joined: Fri May 28, 2010 21:21 pm
Location: Lohja

Post by max »

Tänään vedettiin kolmella, kun yksi gasti joutui peruuttamaan viime hetkellä. Ei käytännössä kuitenkaan haitannut menoa. Enemmän meno taisi haitata ylimääräinen paino veneessä, kuten perämoottori sekä muu matkapurjehduvarustus.

Lähtö meni perus, oltiin aika paljon muiden perässä paukun tullessa, mutta vauhti oli hyvä joten ohitettiin muita heti paukun jälkeen. Spinnu saatiin säädön jälkeen vetoon ja vauhti kulkemaan. Pikkasen pelotti, ettö muu glunga rupeaa peittämään liikaa ja vauhti hyytyy, mutta niin ei käynyt. Olga ja Merelli vetivä kovaa ylempänä (sekä kasa jotain muita veneitä). Lilié taisi (joku Fe kuitenkin) olla meitä alempana alussa. Odottelimme nostatusta, mutta sitä ei tullut :D

Pystyimme pitämään paikkamme aika hyvin vihreälle. Edessä Charlotta, Olga ja Merelli. Sama tahti taisi jatkua poijulle (en huommannut, että joku olisi mennyt ohi). Spinnutellessa punaiselle saimme pidettyä huolen, että Freja ei päässyt peittämään meitä. Olisi varmaan mennyt ohi jos olisi tunkenut yläpuolelle, mutta jäi suosiolla meidän alapuolelle ja pysyi siinä.

Punaisen kierrossa Lilié pääsi ohi, sillä meidän piti väistellä Freja. Lilié oli sisimpänä, sitten Freja ja me. Saimme kuitenkin kuitattu Lilién Käärmeluotojen pohjoispuolella ennen kääntömerkkiä, kun Lilié veti reikään. Ilo oli kuitenkin suht lyhyt. Kääntöpoijun jälkeen, kun oli kryssitty Vehkasaaren ja Käärmesaaren väliin Lilié oli mennyt meidän ohi. Vedettiin liian lähelle Käärmesaarta, eikä huomattu tuulen heikkenemistä.

Maalisuoralle päästyämme tarkoituksena oli varmistella paikkaa. Estelle oli saanut kiinni joten tarkoitus oli pitää Estelle takana. Tässä tuli kämmättyä. Vihreän ja maalin välinen linja ei ollut täysi kryssi. Koska isot olivat saavuttaneet olisi pitänyt ajaa alkuun täyttä kryssiä tai ainakin ylemmäs ja pitää isot alapuolella. Suoraan maalin ajosta seurasi myös se, että jouduttiin heittää venda vielä ennen maalia tuulen kääntyessä/tyyntyessä. Olimme aivan varmoja, että Estellenkin pitää heittää venda, mutta niin ei käynyt. Estelle jotenkin ihmeen keinoin sai vedettyä itsensä maaliin. Otimme reilusti turpaan tässä.

Edit: Korjattu veneiden nimiä. Toivottavasti nyt on oikein.
Last edited by max on Thu Aug 29, 2013 07:08 am, edited 1 time in total.
Post Reply