Yanmar 1gm

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Yanmar 1gm

Post by Arkki »

Nyt se sitten iski eli 22 vuotta kesti mutta 23. vuosi 1gm sylinterikannelle oli liikaa. Ei kuitenkaan paha merivesijäähdytteiselle koneelle :)
Ongelma ilmeni veneen laskun jälkeen viime keskiviikkona kun konetta sai käynnistää minuuttikaupalla ja sain veneen paaluun ajettua mutta en enää loppumatkaa koneella.
Aikaisemmat jutut foorumissa jeesasivat hyvin diagnostoinnissa ja maanantai iltana vanha kansi irroitettiin ja todettiin syöpyminen pakokanavassa eikä se pakoventtiilikään enää kunnon venttiililtä näyttänyt. No sylinteri näytti hyvältä - ei naarmuja, ei vaurioita - joten ei muuta kun illan päätteeksi hommattiin uusi kansi ja aloituksesta 24h päästä kone kävi taas-kansi (tossa hyvät Pasin aiemmin ottamat kuvat vastaavasta http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... =1GM-kansi ), tiivisteet, sinkki, öljyt ja suodatin vaihdettuna :D Ja nyt ei tarvitse kuin hipaista starttinappulaa niin johan hörähtää käyntiin. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Käyntiääni taas kova mutta tuttu ja turvallinen.
Yksi opetus tuli tästäkin keikasta - eli jos pitkät (jopa 2 minuuttia) starttiajat niin puristuksen kanssa ongelma (tai ilman) --> 1) venttiilin säätö...tai 2) kansi irti ja kuntotutkimus - mikäli esimerkiksi pakoventtiilin reuna hieman syöpynyt --> 3) venttiilin tai 4) todennäköisesti kannen vaihto.
Kustannukset kaikkineen kutakuinkin 1000¤ luokkaa ja jatkoaikaa koneelle kannen puolesta taas 22v 8) mutta rungon puolesta X tai XX vuotta.
Kiitos Harald ja Pasi hyvistä vinkeistä. Nyt voi taas hyvällä mielin seilata kun tietää että toi "generaattori" toimii ja tuottaa sähköä + muuta mukavaa taas.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Näinhän se on, että aika ei kulu vaan se kuluttaa. Nyt haasteena on kehittään kevät ja syyshuoltoa siten, että saadaan uusi kansi kestämään.

Itse keskustelin aiheesta Robert wiedebaumin (Merimoottori Oy) kanssa ja hänen kommentit on referoitu foorumin viimeisessä viestissä: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=495

Toivottavasti neuvoista on hyötyä. Robert arvio sylinterikannen kestoksi yli 50 vuotta oikein huollettuna ja ylläpidettynä :?.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

28 vuotta ja nyt katosi noin 2 heppaa laitumelle, -1,2 solmua...polttoainepuoli tsekattu, ilmattu, suodatin vaihdettu, paloilmansaanti tarkistettu (ilmansuodattimessa ei enää kolmeen vuoteen ole ollut superlonia verkon ympärillä...yammu tunnetusti syö hyvin kalliin ilmansuodattimen pehmeät osat:). Lisäksi tarkistettu että tankin huohotinputki auki. Huomenna aamulla ventiilien säätö + suuttimen tarkastus...mistähän vielä hakisi missä kohtaa aidassa reikä josta hevoset karkasivat? Miten selvittää polttoaineen siirtopumpun toiminta ja entä ruiskutuspumpun?
Ideoista kiinnostunut koska huomenna illall siirto viimeisiin kisoihin Raumalle ja vastatuulta kapealla väylällä ennustettu 10.
No FE on tunnetusti hyvä purjefene joten vaihtoehtona 3G keulalle, stoora ylös ja kryssien :)
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

poissuljentapohdintoja

Post by FE-Sillanpää »

Onko käynnistyvyydessä tai kierrosluvussa eroa aiempaan? Tai äänessä, puhinassa tai suhinassa (kannen tiiviyksiä)?
Ravistaako, onko mitään mahdollisuuksia että vika on koneen ulkopuolella (potkurissa?) tai jos polttoainetta miettii, niin tankissa joku estäisi kovemman virtauksen (jos se nyt koskaan näissä tehoissa kovaksi käykään)?
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Miten on governorin säädöt (ne kaksi sinetöityä ruuvia)? Ottaako vapaalla täydet kierrokset (ainakin 1GM10 ottaa ~3800 rpm, toinen ruuvi säätää tämän)?

Antaako tarpeeksi löpöä (se toinen ruuvi määrää maksimisyötön)? Mulla piti tuota jälkimmäistä säätää. Se on todella herkkä säätö eli ruuvia avataan kierroksen murto-osia. Säätö suoritetaan siten, että ajetaan kaasupohjassa ja avataan ko. ruuvia kunnes pakokaasuun tulee mustaa väriä. Sitten otetaan aivan vähän takaisin. Solmun eron vauhtiin saa varmaankin 1/4 kierroksella ja Tempon sai kulkemaan 6,7 kn normaalin 6,4:n sijaan avaamalla hiukan liikaa ko. ruuvia.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Millä muuten mittaa kierrosluvun? Androidin guitar-tunerilla ja arvailemalla, 3000 rpm lienee 50 Hz tai joku kerrannainen?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mä luulen että Joakimin 1G10:ssä on ihan ollut sellainen juttu kuin kierroslukumittari, ainakin faijan veneessä sellainen löytyy ja lienee jonkinsortin vakkarijuttu 10-sarjassa vs. tämä karvalakki 1GM eikä kellään feneilijällä taida olla mittaria?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Kyllä tuohon 1GM:ään on saanut deluxe-paneelin, harva on se vain ottanut.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Ei ollut Tempossa kierroslukumittaria. Kierrosluvun mittauksen saa äänestä aika helpolla. Avuksi tarvitaan vain äänianalysaattori. Minä käytin tätä: http://www.baudline.com/

Toimii sekä online että vaikkapa kännykällä äänittämällä ja kotona analysoimalla.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Siisti, toi toimii varmaan rikin jännitysmittarina myös.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Siisti, toi toimii varmaan rikin jännitysmittarina myös.
Sitä en ole kokeillut, mutta polkupyörän pinnojen ja auton jakohihnan kireyden olen tuolla mitannut.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Hmm, jakohihnan kireys? Miten?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Hmm, jakohihnan kireys? Miten?
Ihan kuten viulunkielen, pinnan tms. Mitataan pituuspaino, vapaa etäisyys ja harmoninen taajuus ja lasketaan jännitys. Ainakin PSA-konsernin autoissa pitää korjaamokäsikirjan mukaan mitata jakohihnan kireys sitä asennettasessa.

Tässä kaava: http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_string

Osa kaupallisista jakohihnankireysmittareista perustuu juuri tuohon.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Mistä sait pituuspainon? Millä tarkkuudella se pitää saada?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:Mistä sait pituuspainon? Millä tarkkuudella se pitää saada?
Pituuden saat mittanauhalla tai spekseistä ja painon vaikkapa kaupan hedelmävaa'alla. Olettaen tietysti, että olet vaihtamassa hihnaa ja muistat punnita sen ennen kuin se on paikallaan.

Kaavalla voit kokeilla miten paljon virehettä tulee mistäkin. Vaikeinta oli mitata se vapaa matka, koska nokka-akselin hihnapyörä on aika iso ja ei ole niin selvää mistä kohtaa hihna nojaa pyörään.
Post Reply