Näkit potkurissa syy savutukseen?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Näkit potkurissa syy savutukseen?

Post by avoipio »

Loppysyksystä kun vein veneen telakalle koneella ajaen, ihmettelin isoilla kierroksilla kovaa mustaa savutusta eikä vauhtikaan ollut sama mihin olin tottunut. Kuivilla nähtiin syy (ainakin minä ja telakkamestari oletimme näin): Potkuri kokonaisuudessaan oli peittynyt vahvaan näkkikerrostumaan! Potkuri oli vanha ja pahasti pinnaltaan syöpynyt, ilman myrkkymaalia ja siis hyvin otollinen alusta näkkien mellastaa. Ajattelimme, että jos potkurin hioo ja kiillottaa, niin ei tarvita myrkkyä. Saa nähdä, onko teoria oikea.

Kuvia aiheesta

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=Potkuri1
Arkki
luti
Posts: 664
Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
Location: Uusikaupunki
Vene: Baladeur
Contact:

Post by Arkki »

Olen todennut juuri tuon potkurin kiillottamisen olevan Arkissa paras ratkaisu potkurin pysymisen mahdollisimman puhtaana. Koitin myös tänä vuonna mitä vahaus vaikuttaa käsin kiillotuksen jälkeen. Syksyllä näkee tulokset.

Sinkin syöpyminen näytti hurjalta kuvissa.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Arkki wrote:
Sinkin syöpyminen näytti hurjalta kuvissa.
Samanlaista kulumaa meilläkin on, liekö lähinnä ero akselin ja S-vetolaitteen välillä jos tuo tuntuu suurelta?
Ja parempihan se että sinkki syöpyy, jos sinkki ei syövy niin joku muu syöpyy :)
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Ton verran se sinkki kyllä meilläkin kuluu. Kerran ajoin kaksi kautta samalla sinkillä, ja se oli kyllä syksyllä enää pyhällä hengellä kiinni, ei ollut ruuvien kohdalla enää paljon tavaraa jäljellä. Tämä siis silloin, kun sai vielä sellaisia sinkkejä, jotka olivat umpitavaraa, toisin kuin tossa kuvassa:

Image

Jos tuo uusi sinkki kuluu yhtä paljon kuin edellinen, niin eipä siitä paljon mitään jää...
Olli Niemi
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Re: Näkit potkurissa syy savutukseen?

Post by FE-Sillanpää »

avoipio wrote:Potkuri kokonaisuudessaan oli peittynyt vahvaan näkkikerrostumaan! Potkuri oli vanha ja pahasti pinnaltaan syöpynyt, ilman myrkkymaalia ja siis hyvin otollinen alusta näkkien mellastaa. Ajattelimme, että jos potkurin hioo ja kiillottaa, niin ei tarvita myrkkyä. Saa nähdä, onko teoria oikea.
Komeasti kiillotettu!

Kuvassa näkkejä on myös myrkkymaalatussa pohjassa, eli on paatti ollut aika äkäisessä näkkipaikassa tai myrkyt ovat olleet erityisen huonoja. Eikö lähellä oleva myrkky yleensä vähän estä näkinkenkiä? Olen itse sukeltanut potkurille heinäkuussa ja elokuussa juuriharja kädessä tai muuten sörkkinyt mahdollisia toukkia pois (741:ssä ylettää käsi törmäyslistassa-varpaat potkurissa asennossa tunnustelemaan/lääppimään potkuria sukeltamattakin).

Ympäristöviranomaisten taholta kehuttiin joskus että tulevat ilmoittamaan näkinkenkien kiinnittymisaikoja vuosittain netissä, että voitaisiin vähentää myrkkymaalausta. Eipä noita ilmoituksia ole näkynyt, mutta sukelluslämpöinen vesi ja loman kääntyminen lopuilleen lienee se oikea aikataulu.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

OHO! Melkoisen homman olet tehnyt potkurin kunnostamiseksi! Mielenkiintoista katsoa kauden jälkeen, kuinka suuri ero on kiillottamattomaan potkuriin. Itse sipaisin kerroksen Hard-Racingia akseliin ja potkuriin. Yleensä on riittänyt melko hyvin, eli vain muutama näkki siellä täällä. Kun purjeveneestä on kyse, olisin kyllä kuluttanut potkuriin käytetyn ajan pohjan kunnostukseen. Kokonaishyöty on varmasti suurempi. :roll:
terv. Artsi/DANIELA
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

No joo, talvellahan tämmöisiä kerkiää tehdä. Kun hieman hioin menetelmää, niin ei yhden lavan kiillottamiseen mene kuin tunti-pari. Voisihan sitä kokeilla sellaista, että maalaisi toisen lavan Hard Racingilla jolloin saisi vertailun saman tien.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11055
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Itse jättäisin kyllä suosiolla maalit sutimatta. Hyvin tuo kiillotettu tulee toimimaan, ja tulet todennäköisesti saamaan aikaiseksi jonkin verran epätasapainoa maalamalla. Ellei sitten painon takia niin pinnan sileyserojen.

Tuossa potkurissa pätee sama kuin kölissäkin, sileä pinta pitää virtauksen kiinni paremmin etenkin imupuolella. Kun me siirryimme maalatusta kiilotettuun olin huomaavinani että vene kulki jotenkin kevyemmin. Vaikea selittää, eikä minulla ole mittausdataa tukemaan väitettä mutta tuntui siltä että vene kulki kovempaa samalla kaasulla tai toisin sanoen tuohon marssinopeuteen pääseminen ei vaatinut yhtä paljon kaasua.

Vaikken ole saanut aikaiseksi yhtä hienoa rusettia kuin avoipio niin en näe paluuta maalattuun. Hyvin ne näkit ovat pysyneet poissa, perustunee siihen että kotilon esiaste eli lima irtoaa tuosta kiillotetusta potkurin pyöriessä. Poikkeus on potkurin taka- keskiosa missä ne rattaat on, siihen voi pesiytyä mutta ne eivät haittaa.

Kerro enemmän mitä tuotteita käytit rälläkässä, ja mitä epäeskossa?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

Rälläkässä käytin lamellilaikkapakkausta, jonka saa Motonet/Biltema tapaisista.Pakkauksessa on karkea, hienompi ja huopalaikka plus hionta ja kiillotustahnapötköt. Karkealla voi ottaa pintaa aika reippaasti,hienomman jälkeen näkee mitä vielä kannattaa karkealla korjata. Hienon jälkeen käytin Abranet 320 kiekkoja epäkeskossa kunnes pinta on kauniin matta. Paikoin voi joutua naarmujan takia palaamaan rälläkkäajoon. Mattapinnasta jatkoin työstämistä Abralon-kiekoilla 2000 ja 4000 varsinaisella kiilloituskoneella (yhtä hyvin menee epäkeskollakin, kiekon koko on 150mm, joten sakset käteen ja pienemmäksi). Lopuksi kiillotus omatekoisella huopalaikalla ja Autoglymin kiilloitustahnalla. Pesu tiskausaineella. Voihan siihen vielä vahankin vetää.
On muuten aika metkaa, että kun kiillottaa messinkia tai mitä muuta metallia tahansa, niin rätti, huopa tms. muuttuu aivan mustaksi. Syynä lienee se, että metalli tarttuu kankaaseen mikroskooppisen pieninä hitusina, jotka sitten eivät valoa heijasta.
avoipio
kokelas
Posts: 50
Joined: Sat Sep 08, 2012 20:17 pm

Post by avoipio »

No nyt on kesä purjehdittu. Potkurin kiilloitus pitää näkit aika hyvin kurissa.

Kuvat näkin valtaamasta potkurista ja sen kunnostuksesta
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... uri&page=1

Kuvat potkurista ja sinkistä syksyllä
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... yyspotkuri
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Vene nostettu tänään 1.11.-13. Todellisena yllätyksenä oli, ettei potkurissa ollut ainuttakaan näkkiä :D ! Kuva löytyy täältä:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=potkuri2
Kuvat otettu suoraan nostosta ennen pohjan pesua.
Kovasti on väännetty kättä tuosta potkurin hoidosta. Ainakin tämä minulle todistaa sen, että antifouling riittää (Hempel Hard Racing Volvo Gray). Tosin maali on lähes kokonaan kulunut pois (todennäköisesti viimeistään lokakuussa tehdyn kolmen tunnin koneajossa), mutta siitä huolimatta potkurissa ei näkkejä ollut. Akselin tuessa, sgekissä ja peräsimessä muutamia, mutta muuten vanhan maalin hionta 800-vesihiomapaperilla riitti jo toisena vuonna peräkkäin. :D Edes limaa ei ollut yhtä paljon, kuin viime syksynä. Tosin pohjaa yritettiin hieman harjata laiturilta ennen October-Racea. Saattaa olla, että jätevesien johtaminen pois Raisionlahdelta alkaa pikkuhiljaa puhdistaa vesistöä :D !
terv. Artsi/DANIELA
Post Reply