Vene vesillä!
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Vene vesillä!
No se on nyt siinä. Charlotta saatiin vesille ja masto pystytettyä eilen,
taputusta!
Vuoden projektialbumi on aloitettu mutta on vielä tyhjillään. Veneessä
on meneillään sisäsiivous malliin jokikinen pinta höyryllä ja Tolulla. Eikö-
hän tässä lähipäivinä saada purjeitakin ylös taas. Hinku on kova mutta
keli viileä, lumisadettakin siunaantui tuossa vesillelaskun aikana
taputusta!
Vuoden projektialbumi on aloitettu mutta on vielä tyhjillään. Veneessä
on meneillään sisäsiivous malliin jokikinen pinta höyryllä ja Tolulla. Eikö-
hän tässä lähipäivinä saada purjeitakin ylös taas. Hinku on kova mutta
keli viileä, lumisadettakin siunaantui tuossa vesillelaskun aikana
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: Vene vesillä!
Tervehdysharald wrote:No se on nyt siinä. Charlotta saatiin vesille ja masto pystytettyä eilen,
taputusta!
Vuoden projektialbumi on aloitettu mutta on vielä tyhjillään. Veneessä
on meneillään sisäsiivous malliin jokikinen pinta höyryllä ja Tolulla. Eikö-
hän tässä lähipäivinä saada purjeitakin ylös taas. Hinku on kova mutta
keli viileä, lumisadettakin siunaantui tuossa vesillelaskun aikana
Taputuksia taputuksia, vaan onko merellä vielä hieman kylmä (lue onko pihlajanmarjat happamia) ?
Onko tuo höryttäminen hyvä ja tehokas keino veneen sisätilojen putsaukseen? Olen nimittäin monta kertaa miettinyt mikä olisi sopiva tapa millä lian ja moskan saa irti. Jos osaat suositella tuota hörystintä niin mikä ettei. Odotamme selkeää analyysiä ja testiraporttia .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Hei Panu!
Silloin, kun ostimme Sea Legsin, sen sisäpinnat hohtivat puhtauttaan.
Edellinen omistaja oli ennen myyntiä tehnyt just tuon höyrypesun, en tiedä, että oliko kova homma(varmaan.. ), mutta jälki oli kyllä hienoa.
Omakohtaiset kokemukset siis jäävät vain jäljen ihasteluun, mutta sen perusteella suosittelen lämpimästi!
Silloin, kun ostimme Sea Legsin, sen sisäpinnat hohtivat puhtauttaan.
Edellinen omistaja oli ennen myyntiä tehnyt just tuon höyrypesun, en tiedä, että oliko kova homma(varmaan.. ), mutta jälki oli kyllä hienoa.
Omakohtaiset kokemukset siis jäävät vain jäljen ihasteluun, mutta sen perusteella suosittelen lämpimästi!
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Tuo höyrypesu on kyllä ensimmäinen joka tekee edes jotain tummuneille puu-
osille. Tuota höyryä, talouspaperia ja Tolua kun vuorotellen näyttää noille
tummentumille niin johan alkaa puutakin näkyä sieltä alta. Talouspaperi on
aina vain vaaleampi myös joten sieltä irtoaakin todnäk jotain.
Onkohan muillakin "tummuneita puunosia" (TM)?
osille. Tuota höyryä, talouspaperia ja Tolua kun vuorotellen näyttää noille
tummentumille niin johan alkaa puutakin näkyä sieltä alta. Talouspaperi on
aina vain vaaleampi myös joten sieltä irtoaakin todnäk jotain.
Onkohan muillakin "tummuneita puunosia" (TM)?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Mistä ihmeestä sä Harald noita vehkeitä hommaat, autotalli täynnä huoltolaitteita
No ei, meillä kun on kanssa päällä tuollainen sisustuksen kunnostusprojekti, niin tuollainen höyrykäsittely (olettaen ettei ole mahdottoman rasittavaa) voisi hyvinkin tulla kyseeseen. Ilmeisesti se vaatii vain sähköjohdon toimiakseen?
Osaatko sanoa minkälaisissa aikaskaaloissa liikutaan jos työn laatu on välillä "juosten kustu"- "sveitsiläinen kello".
No ei, meillä kun on kanssa päällä tuollainen sisustuksen kunnostusprojekti, niin tuollainen höyrykäsittely (olettaen ettei ole mahdottoman rasittavaa) voisi hyvinkin tulla kyseeseen. Ilmeisesti se vaatii vain sähköjohdon toimiakseen?
Osaatko sanoa minkälaisissa aikaskaaloissa liikutaan jos työn laatu on välillä "juosten kustu"- "sveitsiläinen kello".
- harald
- Hallitus
- Posts: 11046
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Autotallia ei harmi kyllä ole mutta ruoholahden k-rauta on niin lähellä jaPetri wrote:Mistä ihmeestä sä Harald noita vehkeitä hommaat, autotalli
täynnä huoltolaitteita
sieltä satuin löytämään tuollaisen laitteen, vanhaa mallia ja ulosmyynnissä. Itsekseen tuo ei ole "loistava" mutta Tolun kanssa
vuorotellen ja talouspaperilla (kolmas paketti jo menossa) niin tulee
aika hyvä.
Tuossa Peik sanoi että heillä ei ole koskaan ollut homeen kanssa
ongelmia. He eivät myöskään kokkaile veneessä joten arvaan että
läikkyneet oluet, vanhat banaanikuoret, keksimurut ja paistokäryt ovat
otollisia ravinnelähteitä erinäiselle kasvustolle. Joten sen takia nyt
puhdistetaan kunnolla. Etenkin kun nyt on uudet patjojen sisukset
tulossa pyykattujen kuorien sisään.
Höyrypesuri toimi hyvin noihin selkänojiin, irrottamatta tietenkin.
Kyllä, ja 1.2l vettä parin tunnin välein.No ei, meillä kun on kanssa päällä tuollainen sisustuksen
kunnostusprojekti, niin tuollainen höyrykäsittely (olettaen ettei ole
mahdottoman rasittavaa) voisi hyvinkin tulla kyseeseen. Ilmeisesti se
vaatii vain sähköjohdon toimiakseen?
No minä olen laskenut että saneeraus kestää noin 10-15h miestyötuntia.Osaatko sanoa minkälaisissa aikaskaaloissa liikutaan jos työn laatu on välillä "juosten kustu"- "sveitsiläinen kello".
Ja kun kerran tehdään niin... ei kusta ainakaan..
Ostettiin tuo höyrykone kimpassa parin kaverin kanssa. Voin nevuotella
jos se joutaisi lainaksi jäsenille.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
-
- luti
- Posts: 664
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
S/Y Arkki vesillä! Eilen vihdoin positiivinen stressinpoikanen ohi kun vene laskettiin vesille. Masto trimmattu ja uudet vanttiruuvit keulaan ja ylävanteille - seuraavaksi n. armon vuonna 2010-15
Togleilla 2x per puoli piti jatkaa kun ylävantteja lyhennettiin (uusittu oli venähtänyt n.15-20mm pidemmäksi - huomioikaa jos uusitte vantteja!)
Y1GM kärsi ilmaongelmista kun sitä aina syksyllä irrottelee polttoainaletkuja ja ajaa löpö-öljy seoksen koneeseen. Syyspimeässä ei vaan tule aina ilmattua joten se 2 tuntinen piti tehdä sitten eilen.
Onko ideoita mistä vielä voi johtua kun ilmauksesta suodattimen päältä ja koneen edestä xx kertaa ei tuntunut vieläkään saavan konetta aivan timmiksi Vedet (10 tippaa) tippaa tyhjennetty vedenerottimesta joten ei sekään ongelma.
No, tänä iltana jatkuu sisäosan pesulla ja kamojen roudauksella. Vappupurjehdus odottaa
Togleilla 2x per puoli piti jatkaa kun ylävantteja lyhennettiin (uusittu oli venähtänyt n.15-20mm pidemmäksi - huomioikaa jos uusitte vantteja!)
Y1GM kärsi ilmaongelmista kun sitä aina syksyllä irrottelee polttoainaletkuja ja ajaa löpö-öljy seoksen koneeseen. Syyspimeässä ei vaan tule aina ilmattua joten se 2 tuntinen piti tehdä sitten eilen.
Onko ideoita mistä vielä voi johtua kun ilmauksesta suodattimen päältä ja koneen edestä xx kertaa ei tuntunut vieläkään saavan konetta aivan timmiksi Vedet (10 tippaa) tippaa tyhjennetty vedenerottimesta joten ei sekään ongelma.
No, tänä iltana jatkuu sisäosan pesulla ja kamojen roudauksella. Vappupurjehdus odottaa
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889
Seppo,
dokumentoin aikoinaan ilmauksen kaikki vaiheet itseäni ja mahdollisesti muita tarvitsevia varten. Ohessa linkki: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=105
Tuleepahan testattua jälleen tänä keväänä.
t. Raimo
dokumentoin aikoinaan ilmauksen kaikki vaiheet itseäni ja mahdollisesti muita tarvitsevia varten. Ohessa linkki: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=105
Tuleepahan testattua jälleen tänä keväänä.
t. Raimo
Raimo Puustinen (WAFI)
FE-741
S/Y Chara
L-7414
FE-741
S/Y Chara
L-7414
Hemmetti, valmiina oltiin, intoa puhkuen ja nosturiautoa odotellen...mutta sitten iski karu todellisuus vastaan, liian vähän vettä, ei veneenlaskua.
Eli siinä missä tammikuussa Olga kävi jo vesillä veden tulviessa Otaniemen telakalle niin nyt ei sitten venettä voi laskea... Yksi vaihtoehto on kutsua paikalle isompi nosturi, mutta se sitten maksaakin jo maltaita.
Ei harmita ei.
Eli siinä missä tammikuussa Olga kävi jo vesillä veden tulviessa Otaniemen telakalle niin nyt ei sitten venettä voi laskea... Yksi vaihtoehto on kutsua paikalle isompi nosturi, mutta se sitten maksaakin jo maltaita.
Ei harmita ei.
Ja näin Olgakin lampeen päätyi ja jopa kelluikin.
Kone lähti käyntiin samantien, mutta hetken päästä iski paniikki "mistä hitosta tuota vettä pissii"...siipipyöräkotelon mutterit olivat ensimmäinen kohde, mutta eipä vesi tullut sieltäkään, vaan jostain sen siipipyöräkotelon takaata, paikasta jonne ei aurinko paista. No vuoto tuntui loppuneen n. tunnin ajamisen jälkeen eli lämpölaajeneminen teki tehtävänsä, voi olla ettei ongelma pääse lämpöisemmillä keleillä vaivaamaan. Varmuuden vuoksi suljin kuitenkin ottoventtiilin, vaikka vuodon määrä nyt ei ihan heti venettä pääsisi upottamaankaan.
Orastava sade kuitenkin esti suuremmat mastonnostosuunniltelmat.
Huolimatta kylmästä viimasta alkoi kyllä jo polttelemaan...josko jo ensi viikonloppuna...
Kone lähti käyntiin samantien, mutta hetken päästä iski paniikki "mistä hitosta tuota vettä pissii"...siipipyöräkotelon mutterit olivat ensimmäinen kohde, mutta eipä vesi tullut sieltäkään, vaan jostain sen siipipyöräkotelon takaata, paikasta jonne ei aurinko paista. No vuoto tuntui loppuneen n. tunnin ajamisen jälkeen eli lämpölaajeneminen teki tehtävänsä, voi olla ettei ongelma pääse lämpöisemmillä keleillä vaivaamaan. Varmuuden vuoksi suljin kuitenkin ottoventtiilin, vaikka vuodon määrä nyt ei ihan heti venettä pääsisi upottamaankaan.
Orastava sade kuitenkin esti suuremmat mastonnostosuunniltelmat.
Huolimatta kylmästä viimasta alkoi kyllä jo polttelemaan...josko jo ensi viikonloppuna...
Tervehdysharald wrote:Tuo höyrypesu on kyllä ensimmäinen joka tekee edes jotain tummuneille puuosille...
Onkohan muillakin "tummuneita puunosia" (TM)?
Terveisiä telakalta. Kyllä muillakin on tummuneita teak pintoja. Kokeilimme tänään Bilteman teakpintojen puhdistusainetta. Ylläri oli kova, sillä se meinaan pelittää. En olisi heti uskonut, mutta toimii eikä vaadi edes sähköä!
Proseduuri on seuraava: Levitä puhdistusainetta jäykällä harjalla teakin pintaan, anna vaikuttaa noin 5 min ja harjaa syiden suuntaan ja lopuksi huuhtele vedellä. Ensimmäinen kokeilu teki moottorikopan kannesta ainakin 4 astetta kirkkaamman . Ainoa murhe tässäkin aineessa, kuten kaikissa muissakin, no pain no gain. Eli hangata saa varsin hurjasti .
Ystävällisin veneily terveisin PR
Awakin pääsi eilen veteen, lopulta. Ja kaikki hipleet valmiina oltiin jo 00.30. Mutta ei tietenkään ilman ongelmia: porasin hytin takaseinään reiät plotterin asennustelineelle. Saa arvata, oliko JUURI yhden reiän kohdalla lokin piuha. Arvatkaa vaan...Oikein. Olipa oli. Enkä katsonut etukäteen, koska eihän siinä mitään ollut. Ja nyt ei sitten loki toimi. Hehe. Vitsit vähissä, piuhoja ei kuulemma oikein saa yksinään hankittua.