Expressin trimmivinkkejä

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Expressin trimmivinkkejä

Post by harald »

Tuossa aika mielenkiintoinen video;

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 4UoYrB3vqs

Tuli ensimmäistä kertaa vastaan ratkaisu jota on mietitty, eli jonkinlainen talja kiristämään genoan fallia. Mutta millä helkkarilla tuo helmi on saatu ilmeisesti dyneemafalliin?

Ottoson on ilmeisesti kopioinut Charlottan spinnusysteemit :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

H-veneissähän noita Magic Boxeja on käytössä paljonkin, tiedä sitten miten vaikea sellaisen väsääminen Feneeseen sitten olisi?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Se Magic Box ei ole mikään ongelma, mutta fallin kiinnitys boksiin on. Kai sen jonkinlaisen lenkin saisi pleissattua falliin, tai helmen puristettua mutta meneekö falli sitten poikki helmen kohdalla?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Jotenkin overkilliltä tuntui tuo Expressin viritys. Onkohan oikeasti tarpeen tehdä noin paljon muutoksia?

Miksi pitää olla sekä fokan cunnari, fallin hienosäätö ja vielä skuuttipisteen korkeussäätö. Eikö noista yhden voisi ottaa pois säätöjen mitenkään heikentymättä?
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Kieltämättä mielenkiintoinen muutos Nortin "politiikasta", kun äärimmäisen yksinkertaistetusta kiinteän skuuttipisteen ratkaisusta on nyt näköjään siirrytty taas tähän joka suuntaan liikkuvaan ratkaisuun, jota muistaakseni juuri Ottoson (näköjään nykyään osa Norttia) suositteli jo aiemmin.

Olet kuitenkin Joakim vähän väärillä jäljillä tuossa, että olisi tarpeen tehdä "paljon muutoksia". Itse asiassa systeemissä on juurikin haettu säätöjen vakioinnin helppoutta.

Kuten videolta näkyy, Expressin fokan skuuttikulma tulee niin lähelle plokia, että pieninkin muutos fallissa vaikuttaa todella paljon skuuttauskulmaan. Tämän takia fallia ei voi käyttää etuliikin kireyden säätöön, koska jokaisen säädön jälkeen pitäisi etsiä skuuttikulman paikka uudestaan (ja sitäpaitsi fallin kiristäminen vaikuttaa skuuttikulmaan juuri väärään suuntaan, fallin kiristäminen kovenevassa tuulessa vastaa skuuttipisteen siirtoa eteenpäin).

Tuon fallivirityksen tarkoitus on nimenomaan saada falli jokaisella fokan nostolla täsmälleen samaan kohtaan. Hienosäätö on vain sitä varten, että tarvittaessa haetaan se oikea "nollakohta" paikalleen. Fallin hienosäätöä ei siis normaalisti käytetä kisan aikana tapahtuvaan trimmaamiseen. Etuliikin kireyttä säädetään cunnarilla, joka ei vaikuta skuuttikulmaan, tai ehkä hieman vaikuttaa, mutta oikeaan suuntaan (cunnarin kiristäminen vaikuttaa kuten siirrettäisiin skuuttipistettä ihan aavistus taakse).

Skuuttipisteen korkeussäätöhän on sama kuin pituussuuntainen kisko. Meillä oli pituussuuntainen kisko ja käytännössä käytimme kahta asentoa: kovemmassa tuulessa yksi napsaus taaksepäin normaalipaikalta. (Ehkä ääritilanteissa kaksi.) Tuo on käytännössä paljon helpompi hoitaa kiskolla tai korkeussäädettävällä skuuttiplokilla, kuin säätämällä sekä fallia että cunnaria vastaavasti, jos edes cunnarissa liikkumavara riittäisi.

Tuota sivusuuntaista skuuttipisteen säätöä meillä ei ole ollut enkä ole sitä osannut kaivata. Toisaalta meillä oli kyllä barberit, jotka osittain ajaa saman asian sivutuulipätkillä, joita nyt ratakisoissa on kovin vähän.

Eli summa summarum Joakimin mainitsemista kolmesta ainoa jonka voisi ottaa pois on fallin pikalukko/hienosäätö-yhdistelmä. Tällöin vain pitää joka nostolla tosi tarkkaan katsoa, että falli tulee kiristettyä täsmälleen merkkiin. Tälleen tehtiin meidän veneessä eikä se nyt kovin vaikeaa ollut, mutta huomaan kyllä että tuo ehdotettu viritys olisi vielä parempi.

Vaikka tuo Nortin viritys vaikuttaa siltä, että siinä on hirveesti liikkuvia osia, niin se on tosiaan itse asiassa mietitty niin, että säädöt on helposti vakioitavissa ja nopeasti toistettavissa.

Ville
Petri
FE-junkie
Posts: 3944
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:Jotenkin overkilliltä tuntui tuo Expressin viritys. Onkohan oikeasti tarpeen tehdä noin paljon muutoksia?
Ville tossa jo lateli jotain asioita mutta toinen näkökulma on oikeastaan siinä että toisaalta paljon riippuu siitä millä tasolla kilpailu on.

Ruotsin Express-piireissä lienee sen verran kova taso, että ei ole varaa antaa tasoitusta pienissäkään jutuissa (vastaavaan törmää sitten kv. yksityyppiluokissa, esim. nyt se hifistely mitä jossain MM-tason platuissa on) joten overkill ei varsinaisesti ole overkilliä vaan oikeastaan vain se pakollinen taso jotta pystyy edes kilpailemaan kärkisijoista.

Ja juuri tuohon Villenkin kommentit sopivat, jos kilpailu on tiukkaa niin tärkeää on pystyä vakioimaan mahdollisimman moni asia siten ettei ole vaaraa että mikään naru jäisi vahingossa "väärään" asentoon. Mutta se että joku toisi tuollaiset säädöt FEneeseen tai edes suomalaiseen Albiniin niin se olisi täyttä overkilliä, paitsi jos päämääränä olisi vain ja ainoastaan Charlottan/Kiran voittaminen ja alla olisi timmi vene ja vieläkin timmimpi miehistö.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Joo, on näköjään takavuosien Northin simppeli kiinteän skuuttipisteen systeemi kokenut jonkinmoisen muutoksen. Hieno sysyteemihän tuo alkuperainen kiinteä on, mutta tosiaan nyt alkaa näyttää lievästi ruotsalaiselta. Huomasitko Harald, että helmi oli todennäköisesti lyhyessä vaijerin pätkässä, joka oli pleissattu dyneeman väliin? :?:
terv. Artsi/DANIELA
Joakim
yliluti
Posts: 953
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

Paljoilla muutoksilla tarkoitin siis muutoksia heloitukseen en säätöihin purjehdittaessa.

Vapaasti heloitettavissa OD-luokissa tuntuu helotuksen monimutkaisuus menevän sykleissä. Kuinkas monta kertaa Expressinkin ohjeissa on fokan skuuttipiste muuttunut sykliä pitkittäinen kisko, poikittainen kisko, täysin kiinteä jne.?
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Kehitys kehittyy kehittymistään. Usein kuitenkin näytetään kulkevan ympyrää. Expressissä pitkittäisestä taidettiin siirtyä ensin poikittaiseen ja Northin "keksimän" viritysohjelman mukaan lopulta kiinteään, jossa vaiheessa koettiin Expressin "uusi tuleminen", ensin Ruotsissa ja meillä sitten perässä. Ensimmäistä kertaa Hangon regatassa olimme pitkittäisellä kiskolla ja toiseksi viimeisiä! Seuraavana vuonna sitten kiinteällä jo yksittäisessä lähdössä kymmenen parhaan joukossa :) Kokonaisuutena fokan säätö on vaikeahko, mutta ilmeisesti ruotsalaiset ovat jo oppineet sen, ja sitten lisänneet taas tuon poikittaisen mukaan, että olisi taas jotain ylimääräistä säädettävää! :lol:
FE-purjehtijat ovat tuota käyttäneet kolmosessa pitkittäisen lisäksi jo "iät ja ajat" :wink:
terv. Artsi/DANIELA
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

Joakim wrote:Paljoilla muutoksilla tarkoitin siis muutoksia heloitukseen en säätöihin purjehdittaessa.

Vapaasti heloitettavissa OD-luokissa tuntuu helotuksen monimutkaisuus menevän sykleissä. Kuinkas monta kertaa Expressinkin ohjeissa on fokan skuuttipiste muuttunut sykliä pitkittäinen kisko, poikittainen kisko, täysin kiinteä jne.?
Ei ole olemassa mitään "virallisia" Expressin ohjeita. Etelä-Ruotsissa on jo iät ja ajat ollut vakiintunut linja, jossa on poikittaiset kiskot ja "dubbelcommando". Tukholman seudulla taas on menty "yksinkertainen on kaunista" mentaliteetilla.

Ainoa mikä tässä on muuttunut on että North on hypännyt "Tukholman leiristä" "Etelä-Ruotsin" leiriin, nähtävästi jonkinmoisen yrityskaupan seurauksena firman "Express spesialisti" on (kai?) vaihtunut. Muuten tuo uusin ohjeistus sisältää vain pientä hienosäätöä ja detaljien viritystä aiempaan verrattuna.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11320
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: Sibbo
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Minusta tuntuu että tässä on joku keksinyt että alahelman pitäminen aivan kannessa kiinni joka tilanteessa on erinomaisen tärkeää ja sen takia on tehty kaiken maailman säätöjä jotta tuo voidaan toteuttaa.

Ymmärrän kyllä hyvin että kannattaa panostaa siihen että säädöt voidaan toistaa aivan tarkasti, mutta niin kauan kun meidän luokassa ei ole säätövihkoa tai -taulukkoa josta voisi katsoa mitä pitäisi toistaa pidän tuota aika turhana. Sen sijaan suosittelen kyllä että jokainen miettii miten skuutin kireyden saa toistettua vendasta toiseen, tämä on jo riittävän haastavaa tarvittavalla tarkkuudella.

Sitten kun meillä on kymmeniä veneitä lähtöviivalla samaan aikaan tulee noista pikkujutuista tärkeitä sillä mitä isommassa fleetissä purjehtii on tärkeämpää että voi lyödä trimmin heti paikalleen ja mennä hengaamaan. En sano etteikö meidän veneet nopeutuisi siitä että näin tekisi, mutta meillä on muita asioita jotka pitää saada kohdalleen ensin. Esim. juuri tuo skuutin oikea kireys toistettuna kerta toisensa jälkeen.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Post by vvoltti »

harald wrote:Minusta tuntuu että tässä on joku keksinyt että alahelman pitäminen aivan kannessa kiinni joka tilanteessa on erinomaisen tärkeää ja sen takia on tehty kaiken maailman säätöjä jotta tuo voidaan toteuttaa.
Tää nyt menee vähän saivarteluksi, mutta itse asiassa tuntumasi on väärä. Skuuttikulma ei tule plokiin kiinni alahelman takia (alahelma on ihan kirkkaasti kannessa, sen saa jopa hieman ryppyyn kannen päälle). Syy on säännöissä, Expressin fokassa on nimittäin sekä maksimi että minimi mitat. Kun rakea on vuosien varrella lisätty, niin skuuttikulma tulee koko ajan lähemmäs kantta ja lopulta se menisi "kannen sisään". Tämän takia takaliikkiä on jouduttu lyhentämään ja nykyään se tehdään minimimittaan (etuliikki tietysti maksimiin). Elikkä tuo ploki mahdollisimman kanteen juttu johtuu luokkasääntöjen ja raken lisäämisen yhteisvaikutuksesta, ei mistään trimmien optimoinnista.
harald wrote:Ymmärrän kyllä hyvin että kannattaa panostaa siihen että säädöt voidaan toistaa aivan tarkasti, mutta niin kauan kun meidän luokassa ei ole säätövihkoa tai -taulukkoa josta voisi katsoa mitä pitäisi toistaa pidän tuota aika turhana. Sen sijaan suosittelen kyllä että jokainen miettii miten skuutin kireyden saa toistettua vendasta toiseen, tämä on jo riittävän haastavaa tarvittavalla tarkkuudella.
Säätöjen toiston "tarkkuus" ei mun mielestä ole se pointti eikä edes (lähinnä teoreettinen) nopeuden kasvu. Pointti on se, että helpot ja nopeasti toistettavat trimmit vapauttavat miehistön resurssit muuhun, esim. tähystämiseen, taktiikkaan, hengaamiseen yms. Resursseista on aina huutava pula, jos sulla "ei ole mitään tekemistä" kisan kuluessa, teet jotain fundamentaalisesti väärin.

Se on täysin totta, että skuutin kireys on se iso juttu ja tärkeydessään yli kaikkien muiden trimmien, jotka ovat lähinnä näpertelyä skuuttiin verrattuna.

Ville
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Kun tää keskustelu nyt lähti enemminkin Albin -linjalle, niin trimmivinkit löytyy täältä( "vanhempi Tukholmalainen määritelmä"):

http://wordpress.expresspurjehtijat.net ... iritys.pdf

Näitä ei suoraan voi soveltaa meille, mutta yllättävää on ohjeistus kevyen kelin sääntöihin kontra FE. Laminaattipurjehtijoilla asiat taitaa olla kokolailla kunnossa, mutta niille, jotka purjehtivat dacroneilla, saattaa näistä olla hyötyä, varsinkin todella kevyellä tuulella :?
terv. Artsi/DANIELA
Post Reply