harald wrote:Minusta tuntuu että tässä on joku keksinyt että alahelman pitäminen aivan kannessa kiinni joka tilanteessa on erinomaisen tärkeää ja sen takia on tehty kaiken maailman säätöjä jotta tuo voidaan toteuttaa.
Tää nyt menee vähän saivarteluksi, mutta itse asiassa tuntumasi on väärä. Skuuttikulma ei tule plokiin kiinni alahelman takia (alahelma on ihan kirkkaasti kannessa, sen saa jopa hieman ryppyyn kannen päälle). Syy on säännöissä, Expressin fokassa on nimittäin sekä maksimi että minimi mitat. Kun rakea on vuosien varrella lisätty, niin skuuttikulma tulee koko ajan lähemmäs kantta ja lopulta se menisi "kannen sisään". Tämän takia takaliikkiä on jouduttu lyhentämään ja nykyään se tehdään minimimittaan (etuliikki tietysti maksimiin). Elikkä tuo ploki mahdollisimman kanteen juttu johtuu luokkasääntöjen ja raken lisäämisen yhteisvaikutuksesta, ei mistään trimmien optimoinnista.
harald wrote:Ymmärrän kyllä hyvin että kannattaa panostaa siihen että säädöt voidaan toistaa aivan tarkasti, mutta niin kauan kun meidän luokassa ei ole säätövihkoa tai -taulukkoa josta voisi katsoa mitä pitäisi toistaa pidän tuota aika turhana. Sen sijaan suosittelen kyllä että jokainen miettii miten skuutin kireyden saa toistettua vendasta toiseen, tämä on jo riittävän haastavaa tarvittavalla tarkkuudella.
Säätöjen toiston "tarkkuus" ei mun mielestä ole se pointti eikä edes (lähinnä teoreettinen) nopeuden kasvu. Pointti on se, että helpot ja nopeasti toistettavat trimmit vapauttavat miehistön resurssit muuhun, esim. tähystämiseen, taktiikkaan, hengaamiseen yms. Resursseista on aina huutava pula, jos sulla "ei ole mitään tekemistä" kisan kuluessa, teet jotain fundamentaalisesti väärin.
Se on täysin totta, että skuutin kireys on se iso juttu ja tärkeydessään yli kaikkien muiden trimmien, jotka ovat lähinnä näpertelyä skuuttiin verrattuna.
Ville