Karvalakki 2012

Moderators: Petri, harald

villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

Kimmo L wrote:Liittyikö tuo protestikäsittely Matrix Titaniumin RAF:iin vai mikä se oli?
Subbari vs etron. Raffin syytä en tiedä..
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Karvalakki 2012 kuvia löytyy: http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... e=album526

Kisaraportti tullee taas kun jaksaa ... :goodnight:
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Annelissa lauantaina kisasivat karvalakit päässä allekirjoittaneen lisäksi Harri ja Karri.

Tultiin hyvissä ajoin lähtöalueelle ja ruvettiin naputtamaan radan kiertomerkkejä plotteriin. Yhtäkkiä huomasin, että starttiin olisi 7 minuuttia ja emmekä olleet yhtään kokeilleet millä setupilla vene kulkee, jos kulkee ollenkaan. Trimmit ulkomuistista tarkalla mutu menetelmällä paikoilleen ja starttia vaanimaan. Tultiin linjan alapuolella styyralla kohti poijua, mutta Subbota plokkasi meitä paaralla. En lähtenyt vaatimaan omiani, vaan annoin ensimmäiseen kisaansa starttaavan kipparin päästä pälkähästä autuaan tietämättään. Seuraavaksi esteenä oli Merelli, joka ei päässyt vendaamaan yläpuolella kruisailevan Expressin takia. Kaikkien ihmetykseksi Express päätti ajaa linjan päästä ohi (paukun jälkeenkin) ja pyöräyttää piruetit ja yrittää starttia toisesta suunnasta. En jäänyt analysoimaan manoverin takaajatuksia, vaan starttasin hieman myöhässä näiden veijareiden mentyä pois edestä. Ylämerkkiä lähestyessä kuulimme protestiin viittaavia huutoja merkin kiertosuunnasta. Mielestäni kipparikokouksessa taidettiin sanoa "jätetään vasemmalle", mutta Kopukassa oli vihreälippu ylhäällä, mikä merkitsi päivastaista. Päätimme luottaa lippuun ja merkiltä spinnu ylös.

Yllättävän vaivattoman oloisesti vene kulki. Väkisin tuli mieleen Harri S:n tekemä pohjan pesu ja sen hyödyt. Paineltiin etelään Albinien ja Herskan kanssa tasatahtia, kunnen Pihlaiston kohdalla tuuli päätti "sammua" hetkeksi ja nousta uudelleen kääntyneenä. Melkin rantaa kulkeneet saivat tästä armottoman hyödyn. Subbotakin meni ohi vasemmalla "hyvässä" tuulessa meidän seisoessa miltein paikoillaan. Spinnu alas - genua ylös ja klungan poikki uutta tuulta vastaan olikin hyvä valinta tässä vaiheessa. Vieressä ollut 4play jäi jonnekin taka-alalle jääden tolkuttomasti. Vuoroin spinnulla ja vuoroin genualla lähestyimme Louekaria ja huomasimme jonkun (Low) ajaneen kiville ja yrittävä keikuttaa itseään irti. Louekarin kierron jälkeen Low tulikin vastaa purjeet alhaalla koneella ajaen.

Vedettiin spinnulla kohti Rysäkarin etelätikkua 200 - 300 metriä Subbotan takana. Siinä missä Alex ajoin yhdellä jiipillä vedettiin meillä jiippejä miltein tusina. Jokaiseen shiftiin ja koravyöhykkeeseen reagoitiin ja Subbotan ja muidenkin "laiskojen" etumatka lyheni silmissä. Juuri ennen kääntömerkkiä mentiin Herskasta yläpuolelta ohi ja saatiin rauhassa kiertää merkki sisäpuoleisena veneenä ja ohittaa Subbota. Tässä vaiheessa yritin tähystää Trippiä, joka oli kaiketi heittänyt pyyhkeen kehiin ennen Louekaria, kun eivät tulleet enää vastaan.

Alkoi kaamea kryssi kohti Pänttäriä. Mietittiin vaihtoehtoja, joista sitten vellihousuina valitsimme sen "turvallisimman", vaikka kovassa huudossa olikin vetää rantoja pitkin. Tuuli teki kaikki mahdolliset temppunsa. Shiftasi ja tyyntyi aivan odottamatta. Tuulella ei ollut permanenttia vaan aito afro, niin kierteellä virtaukset olivat. Kaikkemme yritimme, mutta tuuli jaksoi panna vastaan. Shiftin ja siihen vendaamisen jälkeen ei saanut vauhtiakaan kerättyä, kun tuuli teki jo uudet tepposet. Vendan jälkeen sai hetkeksi kurssin kohti Pänttäriä, kunnes hetken kuluttua kuljettiin poikittan, eikä lähestytty määränpäätä ollenkaan ja taas oli vendan paikka. Tällä menetelmällä tultiin, minka osasimme ja jaksoimme keskittyä. Välillä otekin alkoi jo herpaantua. Plotterin ennuste pänttärille oli synkeät 9 tuntia, mutta päätimme kuitenkin jatkaa sisukkaasti. Vedettiin aika tasatahtia isompien luokkien vikojen veneiden kanssa, joten ei kaiketi me ihan huonojakaan oltu. Katajaluodon eteläpuolella ollessamme Subbota näkyi kaukana takana ja hetken kuluttua totesimme sen luovuttaneen suosiolla.

Lopulta hirveän vendarumban ja shiftailevan tuulen oikkujen jälkeen päästiin Pänttärille ottaen "pökäpaukun" viimeisenä maaliin ajaneena veneenä. Täytyy todeta, että kaikki jotka ajoivat loppuun voivat pitää itseään "voittajina". Ei kisassa, vaan olosuhteista. Toisaalta ymmärrän hyvin takana tulleiden päätöksen jättää peli kesken olosuhteiden ollessa niin hankalia.

Täytyy ihailla :D Herskan ja 4playn vauhtia kryssillä Pänttärille. Taisivat sitten valita sen meidänkin aprikoiman rantareitin. Hyvä heille. Meillä ei uskallus riittänyt ja pelkäsimme liikaa pidentyvää matkaa :oops: .
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Antti, äläs nyt ujostele sen trackin kanssa niin saadaan mielenkiintoista jälkipeliäkin aikaiseksi :)
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Petri wrote:Antti, äläs nyt ujostele sen trackin kanssa niin saadaan mielenkiintoista jälkipeliäkin aikaiseksi :)
Joopa joo... Tracki on vielä veneessä yritän muistaa hakea sen sieltä huomenna. Se tulee olemaan aivan karmeaa katsottavaa ;)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

asalovuo wrote:
Petri wrote:Antti, äläs nyt ujostele sen trackin kanssa niin saadaan mielenkiintoista jälkipeliäkin aikaiseksi :)
Joopa joo... Tracki on vielä veneessä yritän muistaa hakea sen sieltä huomenna. Se tulee olemaan aivan karmeaa katsottavaa ;)
No nyt se trackki on netissä. :rollsmile:

Charlotta näyttäisi purjehtivan trackin perusteella jollakin muulla aikavyöhykkeellä ;)
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

asalovuo wrote:
asalovuo wrote:
Petri wrote:Antti, äläs nyt ujostele sen trackin kanssa niin saadaan mielenkiintoista jälkipeliäkin aikaiseksi :)
Joopa joo... Tracki on vielä veneessä yritän muistaa hakea sen sieltä huomenna. Se tulee olemaan aivan karmeaa katsottavaa ;)
No nyt se trackki on netissä. :rollsmile:

Charlotta näyttäisi purjehtivan trackin perusteella jollakin muulla aikavyöhykkeellä ;)
Ok, eli Aleksin vekotin oli jotenkin pielessä, pitää varmaan vähän gpsbaabeloida illalla, kun muutenkin siinä trackissa on aika paljon pisteitä ja niitä voisi vähentää. Haraldilla on toki myös se raakamatsku eli ehkä se ehtii tehdä asialle jotain aiemmin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Aleksin vekotin tuottia paikallisen aikavyöhykkeen aikaleimoja, kun GPX-standardin mukaan niitten pitäisi olla aina Zulu-vyöhykkeessä.

Tiedosto oli 2.8 Mt, joka on aika paljon. Tein tuollaisen operaation sille;

Code: Select all

gpsbabel -t -i gpx -f 2012-10-13T-1.gpx -x,track,move=-3h -x,track,start=201210130715,stop=201210131730 -x,track,title=Charlotta -x,simplify,count=1500 -o gpx -F charlotta-karvalakki-2012.gpx
Jonka jälkeen se on vain 280 kt. Poistatko Petri sen edellisen version?

edit: Onpahan pahimpia paritanssin kiemuroita pitkään aikaan nuo!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Jonka jälkeen se on vain 280 kt. Poistatko Petri sen edellisen version?
Done
edit: Onpahan pahimpia paritanssin kiemuroita pitkään aikaan nuo!
Jooh, tuolta voi sitten alkaa hakea niitä parhaimpia väärään suuntaan johtaneita vendoja ja vaikka Antti oli kovasti sitä mieltä että heillä oli pahoja tilanteita, niin kyllä mielestäni toi meidän vekki ajassa 11:29 on silti paras :)

Vähän ylpeitä olemme myös tuosta Ulkokarin vendasta missä Antti yritti tulla meidän perässämme liian läheltä karia eikä tainnut huomioida sitä että kurssi laski aina paaralla jonka takia he joutuivat vendaamaan vielä kerran eivätkä päässeet tuolla ulkona olleeseen tuulialueeseen ja yhtäkkiä eroa olikin 100m lisää.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Katselin samaa, että olosuhteista huolimatta niin tuolla on ollut ihan oikeaa kisaamistakin. Aivan ilman ohjailuvauhtia ette taineet olla kuin ehkä kerran-kaksi?

Tuo Trutkobbenin lähestyminen melkin suunnnalta on kyllä aika karua kerrottavaa mihin kannattaa panostaa aivan kevyessä tuulessa. Suunta ei ole niin tärkeä, tuulen hakeminen a ja o.

Myös Trutkobbenin jälkeinen legi sen, että lenssillle käännyttäessä mikään johto ei ole koskaan turvallinen sillä yleensä takaa tulevat saavat aina tuulen ensimmäisenä ja heillä on enemmän valinnanvaraa tai ainakin aloite on takaatulevalla.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tämä oli ehkä rankin kilpailu koko kaudella ;)

Lenssiosuus oli ihan normitavaraa mutta kun kisaa ei vihelletty poikki etelämerkillä tuli selväksi, että päivästä tulisi pitkä ja hermoja raastava.
Tuo nollakelin kryssiminen on todella rankkaa henkisesti. On erittäin rankkaa katsoa kun 50m päässä olevat veneet painuvat karkuun tuulessa ja itse seisoo jokseenkin paikallaan. Väkisinkin tuossa tulee epätoivoinen olo ;)
Hyvää treeniä siis paineensietokykyä ajatellen. Missään vaiheessa ei keskeyttäminen siis käynyt mielessä vaan yritettiin löytää tuulia ja lukea shiftejä sen minkä pystyi joskus onnistuen ja joskus epäonnistuen.

Tälläistä keliä harvemmin tulee treenattua lomalla eli pitäisi löysätä lomalla hieman ja jättää jammun käyttö vähemmälle. Muutenhan treeniä tulee riittämiin.

Miehistölle myös kiitokset kauden viimeisestä kisasta. Mukana oli siis Ville , Olli ja Sampsa.
Tuloksellisesti kisa jäi tavoitteesta mutta eipä se haittaa - ensi kaudella uudestaan.

Btw. Kelin vaikeutta kuvastaa myös hienosti se, että FE voittaa tasoituksissa Inferno 29:n tai x-79:n... Joka tapauksessa tälläiset tuuliarpajaiset kuuluvat lajiin ja niiden kanssa pitää vain oppia elämään.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
alex
luti
Posts: 455
Joined: Mon Oct 15, 2007 20:38 pm
Location: Espoo
Vene: Subbota

Post by alex »

Panu wrote:Vedettiin spinnulla kohti Rysäkarin etelätikkua 200 - 300 metriä Subbotan takana. Siinä missä Alex ajoin yhdellä jiipillä vedettiin meillä jiippejä miltein tusina. Jokaiseen shiftiin ja koravyöhykkeeseen reagoitiin ja Subbotan ja muidenkin "laiskojen" etumatka lyheni silmissä. Juuri ennen kääntömerkkiä mentiin Herskasta yläpuolelta ohi ja saatiin rauhassa kiertää merkki sisäpuoleisena veneenä ja ohittaa Subbota. Tässä vaiheessa yritin tähystää Trippiä, joka oli kaiketi heittänyt pyyhkeen kehiin ennen Louekaria, kun eivät tulleet enää vastaan.
To me it looked like there is much less wind closer to the South mark ahead since we were closing distance with boats in front of us as well. I saw X-79 jybing behind us, but it didn't seem as a winning strategy. On South mark close approach wind has almost disappeared, some Bavaria 33 slipped between us and the mark and pushed us away. It literally stopped right below the mark and so stopped we in its shade having 0 speed. It took a while to reverse back, turn the boat, gain maneuvering speed and pass behind Bavaria stern. During this time X-79, couple of Albins and perhaps someone else have passed the mark - there was plenty of time for that...
villee
kokelas
Posts: 59
Joined: Sat Jun 11, 2011 01:18 am

Post by villee »

Tarjotaanpa tässä vielä herliinin näkökulma kisaan…

Ajoissa oltiin rantsussa ja lähdössäkin, mutta tällä kertaa yllätyksestä vastasi Yamaha, joka päätti piiputtaa puolentoista minuutin iloisen hurinan jälkeen. Hetkellisesti tilanne näytti jo pahalta, mutta onneksi Solbåten (kiitos!) hinasi meidät viivalle. Seilit ylös ja lillumaan starttilinjan viereen.

Lähtö lipulta onnistui mainiosti ja ylämerkille jonotettiin toisena. Hieman meni pasmat sekaisin kun edellä ollut 4play lähti rundaamaan väärin päin. Oli pakko kaivaa kiikarit, kuikuilla veneiden välistä vihreä lippu esiin ja valita kääntösuunta n. 1-2 veneenmittaa merkistä. Hieman meni rundaus pitkäksi siksi ja ennen kaikkea spinnunnostossa oli turhaa säpinää. Tässä vaiheesa Bice pääsikin peittämään ja lopulta ohi.

Lähdettiin vapaisiin ja _silloin_ kivoilta näyttäviin tuuliin kohti länttä. Tästä alkoi kuitenkin hitonmoinen spiraali. Puolen tunnin purjehduksen jälkeen oltiin jääty 15min kärjestä ja kalikkaa meni ohi 20 metrin päästä puolelta sun toiselta. Hieman meinasi alkaa usko loppua kun 15 minsaa myöhemmin lähtenyt bavaria ohitti tuulen puolelta. Oltiin näemmä löydetty se pahin pläkäkaistale eikä mitenkään päästy pois. Lenssispinnukaan ei selkeästi jaksanut lentää samalla tavoin kuin muiden veneiden pienempiharteiset.

Päätettiin vaihtaa pallokas ja nostettiin uusi sitten suoraan liikistä ;) Juuri kun ratkoimme sen probleeman niin tuuli tilttasi vielä nenälle. Siispä supercotea alas ja pentexiä nokalle. Vauhti huimasi päätä ja porukka paineli karkuun. Tunnelma oli käsin kosketeltava kun havaitsimme olevamme viimeisten joukossa koko fleetistä (siis myös mukaanlukien ne jotka olivat lähteneet 30 minsaa meidän jälkeen…)

But it ain't over till the fat lady sings. Tämä on koettu Herliinissä n kertaa tälläkin kaudella eikä lauantai muodostanut poikkeusta. Karsean slööri/kryssiosuuden jälkeen käännettiin vielä katastrofaalisemmalle lenssille Rysäkaria kohden ja homma näytti täysin menetetyltä. Pienen takaapäin tulleen puhurin voimalla saatiin jo hetkeksi se Bavakin jätettyä mutta vinoilun kera tuo genaakkeriohjus paineli parin hetken päästä uudestaan karkuun. Tuntui myös absurdilta katsoa kun fe83:set ajoivat nollatuulessa spinnut kasassa kovempaa alapuolelta ohi. Heti kun tuuli 1m/s niin me lähdettiin kuin ohjukset mutta "ajelehtimisnopeudessa" meno tuntui hirmuisen tervaiselta. Mielessä oli nettiveneen lisäksi muutamia muitakin asioita. Pohdittiin mm. että pitäisikö meidän harjotella enemmän spinnu kasassa ajamista???

Käännekohta oli kuitenkin jo tuossa aiempien kirjoittajienkin tapailema Rysäkarin alamerkki. Onnistuttiin jotenkin tumpeloimaan sisäpaikka feneelle mutta jollain ihmeen konstilla päästiin kuitenkin poistumaan sisäveneenä ja hieman edellä. Vene lähti iloisesti liikkeelle ja tunnelma kohosi: meillä oli muutama tunti aikaa tehdä temppuja. Ja alla olevan pulkan 1-3 metrin aivan riittävä kryssivauhti tiedossa.

Reittivalinta vei pohjoiseen ja porukan etumatka alkoi huveta. Tarkasti ja herkästi otettiin siftejä, osa suunnitellusti, osa enemmän emergentisti ;) Mutta yhtä kaikki: kun siinä krossailtiin 1-2 luokan veneitä ja lopulta vedettiin Bicesta ohi noin solmun vauhtierolla, alkoi hymyäkin tulla huulille. Kryssin aikana tapahtui myös muutama erittäin mielenkiintoinen tilanne: esimerkiksi en ole koskaan krossannut kryssillä (90 asteen kulmassa) samalla halssilla olevia veneitä ;) En ole myöskään harkinnut navigoivani kahden kalaverkon välistä "läpi" (onneksi ei koetettu oikeasti tuota… :)

Lopussa 4play karkasi Tjörn Runt -tyyppiseltä navigoinnilla pohjoisen kautta ja Charlotan hurja etumatka oli alun alkaenkin selkeästi tavoittamaton. Mutta Bicen kanssa homma huipentui hienoon match-otteluun kun he pystyivät ajamaan takana jostain syystä selkeästi parempiin kulmiin ja paremmissa tuulissa. Maalisuoralla homma meni tosi jännäksi kun yläpuolelta kaahannut Solveig peitti meiltä (mutta ei tietystikään Biceltä ;) ) tuulen. Onneksi maaliviiva oli kuitenkin hieman vino ja vika manööveri onnistunut. Kolmas sija 7 sekunnin marginaalilla. Huh :)

Respektit bändille jolta ei loppunut usko. Ja onnittelut voittajille sekä myös kaikille maaliin päässeille! Erityismaininta 4playlle joka tuli kyllä aivan pusikoista ylivoimaiseen voittoon!

Niin, ja thanks vielä Melisandelle joka hinasi meidät himaan... ;)

Ville
Post Reply