Ikkunan tiivistys

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Ikkunan tiivistys

Post by Panu »

Tervehdys

Onko kukaan koskaan pystynyt selvittämään mitä on se tahmea töhnä, mitä on käytetty ruffin ikkunoiden tiivistykseen sekä sisä että ulkopuolella :?:. Ja vielä tärkeämpi kysymys: Miten sen töhnän saa pois siististi menettämättä hermojaan :?:. Ja sitten se viimeinen kysymys: Miten tivistää ikkunat oikeaoppisesti :?:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Post by Guest »

1. Sikaa.
2. Ei saa siististi eikä ainakaan hermojaan menettämättä.
3. Sikaa. (Viitaten kohtaan 2, jos et halua yrittää useampaan kertaan eri tekniikoilla, kannattaa noudattaa pilkuntarkasti sian ohjeita ja maksaa kiltisti niistä törkeän hintaisista akryyliprimereista, valitettavasti.)

Ville

(Muistaakseni fe:ssä on samanlainen rakenne kuin albinissa, jos teillä on ikkunoissa pokat tms niin homma saattaa poiketa edellämainitusta. Kohta 2 pitää kuitenkin paikkansa.)
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Anonymous wrote:1. Sikaa.
2. Ei saa siististi eikä ainakaan hermojaan menettämättä.
3. Sikaa. (Viitaten kohtaan 2, jos et halua yrittää useampaan kertaan eri tekniikoilla, kannattaa noudattaa pilkuntarkasti sian ohjeita ja maksaa kiltisti niistä törkeän hintaisista akryyliprimereista, valitettavasti.)

Ville

(Muistaakseni fe:ssä on samanlainen rakenne kuin albinissa, jos teillä on ikkunoissa pokat tms niin homma saattaa poiketa edellämainitusta. Kohta 2 pitää kuitenkin paikkansa.)
Tervehdys

En millään pysty tunnistamaan sitä tahmeää mönjää Sikaksi. Minusta se näyttää ja tuntuu enemmänkin (jo värinsäkin puolesta) käytetyn purukumin ja sinitarran sekoitukselta :?. Töhnää voi ainakin meillä sormella muokata ja painaa vasten ikkunan saumaa paremman tiiveyden saavuttamiseksi näin 24:n käyttövuoden jälkeenkin. Auringon lämmittäessa tiiviste alkaa hieman valua ja sitä saa kerran parissa vuodessa muotoilla uudelleen vasten saumaa.

Onko kellään kokemusta millä liuottimella saadaan ne viimeiset töhnät pois, jotka eivät ole lähteneet lastalla kaapimalla? Esim tarraliimaan puree hyvin puhdistettu petrooli (lakkabensa), mutta pureeko se myös tähän kohteeseen vai onko kellään parempaa ehdotusta?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Solveig

Itse kokeillut

Post by Solveig »

Joo, on sitä tullut itsekin tapeltua saman taikinan kanssa ja monen muunkin ikävän tahrivat ja suttaavan mönjän ( niitä tuntuu vanhassa veneessä löytyvän joka puolelta ) kanssa! Ja kyllä tähän saakka se ainoa ja nopea konsti niiden poistamiseen on ollut asetoni ! Rankkaa ainetta ja pitää käsitellä hieman varovasti mutta tehoaa! Ei noiden lakkabensiinien kanssa kannata edes yrittää! Sitten jos pitää asetonia liian rajuna niin maalikaupasta kunnollista tinneriä, sekin tehoaa paremmin kuin tuo lakkabensa!
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jossain muistan lukeneeni jonkun (ex?) jäsenen tehneen tuon remontin.
Siinä käytettiin muistaakseni pyykkipojan puolikkaita ikkunan irtikiilaa-
miseen. Tuota kiilaamista tai ainakin välipalojen käyttämistä suositellaan
myös takaisinlaittovaiheessa jotta saumasta tulee riittävän paksu. Paksu
sauma antaa liikkumavaraa ilman että tiivistemassa leikkaantuu poikki.

Eli ikkunan alle jotain paloja joka pitää ikkunan irti rungosta.

Ikkunan irroittamista voi yrittää esim hammaslangalla tjms ohuella
langalla ikkkunan "sahaamista" irti. Vaikka tämä ei taida olla ongelma
eihän? Ikkuna tippunee kannelle ruuveja irroittamalla...

Aine taitaa olla jotain uretaanimassaa tai jotain sellaista, se muistuttaa aika
paljon sitä auton koreissa käytettyä tiivistemassaa. Ohje Sika-tuotteen
käytöstä on aika ylimalkainen, Sika-tuotteita on todella paljon ja niiden
ominaisuudet ovat erilaisia.

Tuosta lisää:

http://www.sika.fi/industry/cmi-marine/ ... -index.htm

Äkkiä laskettuna Marine tuotteita on ainakin kahdeksan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Eli ikkunan alle jotain paloja joka pitää ikkunan irti rungosta...

...Ohje Sika-tuotteen käytöstä on aika ylimalkainen, Sika-tuotteita on todella paljon ja niiden ominaisuudet ovat erilaisia.
Tervehdys

Onko täysin tuhoon tuomittu ajatus repiä vanhat mössöt pois ja tehdä tiivistys palko Sika Flexilla ikkunan ulko- ja sisäpuolelle ikkunaa irrottamatta? Tiivistys massa siis kiertäisi ikkunaa samaan tapaan kuin nytkin, mutta se olisi hieman "tukevampaa" massaa, olisi tehty siistimmin ja tarkemmin ilman "tyhjiä välejä".
Ystävällisin veneily terveisin PR
oikkpasi
luti
Posts: 318
Joined: Fri Sep 27, 2002 14:38 pm
Location: Helsinki

Post by oikkpasi »

Löysin vanhan viestini tästä aiheesta. Nyt näyttää toimineen jo kahden vuoden kokemuksella. :? Laitoin siis 1 cm leveän solukuminauhan ikkuna-aukon ja ruuvireikien väliin ja sitten sopivasti Simsonia ruuvireikien ulkopuolelle ja ruuvit vain puolikireälle. Nyt pleksi jää 2-3 mm irti rungosta ja pääsee paremmin elämään, tai jotain?

Varmaan jo löysitkin, mutta alla vielä linkki sikan sivuille pokan tiivistämiseksi.

http://www.sika.fi/industry/cmi-marine/ ... ne-4_9.pdf
Guest

Post by Guest »

Itse tiivistin h-veneeni ikkunat ulkopuolelta, ja hyvin on ainakin tähän asti toiminut. Vedin teipin muutaman millin päähän ikkunasta koko ikkunan ympäri. Sitten pursotin ikkunan (tumma pleksi) ja rungon saumaan mustaa uv-suojattua sikaa. Vedin sormella tasaiseksi ja irroitin teipin heti. Nopeaa ja siistiä!
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Laajennetaanko tätä aihetta myös keulaluukun tiivistykseen? Ainakin Harald on ilmeisesti tehnyt ko. homman :?:
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11021
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuosta lähtee:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 103&page=6

Ensin putsausta, ja lisää putsausta, ja sitten vielä tinnerillä puhtaaksi.
Otin siis kaikki vanhat silikonit mekaanisesti pois koska sika ei silikoniin tartu.

Sen jälkeen laitoin muistaakseni nippusiteitten paloja reunalle jotta luukun
karmi ei paina sikaa pois välistä. Sikaa reilusti ja luukkuu paikalle ja pultit
(läpimenevät) sormikireyteen. Parin päivän päästä mutterit kireälle ja
terävällä puukolla pursuneet sikat pois.

Tämän jälkeen huomaa että luukkuu vuotaakin myös lasin ja sen karmin
välistä. Siihen sitten puoli pullollista Skipperin halkeamatiivystyslitkua
(myös keulalaverin patjoille vähän, varmuuden vuoksi), tämä toistetaan
kunnes lasi on sentin verran ruskea reunoiltaan eikä vieläkään oikein
pidä.

Tämän jälkeen huomaa että jos pitää luukun raolleen niin vesi valuu
luukusta pois ennen kuin se vuotaa läpi. Joten luukku oli sitten loppu-
syksystä raollaan.

PItäisi ehkä katsoa jos sen lasin tiivisteen saisi vaihdettua, maritimilta
vissiiin saa uusia. Tällöin pitäisi vain hienosti tehty tiivistystyö ulkokarmin
kohdalta purkaa. No, pura ja kokoa on aika tuttua jo :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Tästä on siis luettavissa, että saahan sitä yrittää, vaan tiiviiksi ei tahdo saada? No, ajattelin vedellä Sikaa/silikonia kaikkiin paikkoihin siellä keulaluukun liepeillä, jospa sillä sitten. Viime vuonna tiivistettiin ikkunaluukku sisäpuolelta, mutta vesi taitaa tulla karmin raoista.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2287
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Awa wrote:Laajennetaanko tätä aihetta myös keulaluukun tiivistykseen? Ainakin Harald on ilmeisesti tehnyt ko. homman :?:
Tervehdys

Meilläkin (lue: kuten siis kaikilla) keulaluukusta tuli vettä keulan patjoille. Tämän takia meillä oli pesuvati patjojen päällä estämässä kosteuden imeytymistä patjoihin. On selvää, että pesuvadin kanssa ei ole kiva nukkua, joten jotain piti tehdä. Ensimmäinen toimenpide oli kiristää luukun karmin kiinnitysruuvit. Ongelmaan saatiin pieni helpotus, mutta kokonaisuudessa ei sitä tällä toimenpiteellä saatu korjattua. Lähempi tutkinta paljasti veden tulevan lasin ja luukun karmin välistä, eli alkuperäinen lasin kittaus / tiivistys ei ole kestävää mallia. Totesin että lasin tiivistys yläpuolelta on tuhoon tuomittu, kun lasin päällä olevat metalliset tangot ovat pahasti tiellä. Tiivistin sitten sisäpuolelta ja johan olosuhteet keulassa kuivuivat. Tein tämän tiivistyksen ensimmäisellä kerralla mustalla Sikalla, mutta se hapertui parissa vuodessa niin pahoin, että massan pystyi sormilla kevyesti poistamaan "nauha" kerrallaan. Seuraavalla kerralla käytin kirkasta silikonia, joka on jo toiminut kolmisen kesää. Jännityksellä odotan milloin on uusintakäsittelyn vuoro :roll:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Guest

Post by Guest »

Hermostuttuani lopullisesti keulaluukun vuotamiseen, purin koko luukun alkutekijöihinsä lasin irroitusta myöten. Puhdistin suurimmat kuivuneet tiiviste kokkareet lasikehyksestä, pursotin uudet kitit tilalle ja voimailin lasin takaisin kehykseen. Luukun ollessa jo paikoillaan huomasin sen vielä hiukan tiputtelevan lasikehyksen jatkos kohdasta, joten porasin 3mm reiän kehyksen sisäpuolelle saumakohtaan, pursotin kittiä reiän täyteen ja avot, luukku oli vesitiivis. Työ oli aika sotkuista kun kittiä oli joka paikassa mutta uudenluukun hintaan nähden vaiva kannatti.
Post Reply