Rullapurje vai ei?

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

Meillä on rulllapurje

On
3
33%
Ei
4
44%
Rullagenaakkeri
0
No votes
Mikä rulla?
2
22%
 
Total votes: 9

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Rullapurje vai ei?

Post by harald »

Tuossa satuin löytämään hyvän jutun koskien rullakeulapurjeiden plussat
ja miinukset. http://www.sxk.se/tekniska/btf/rigg/rirullf.htm

Tuo on ruotsiksi, mutta voin tarvittaessa kerto oleelliisimmat jutut.

Niin, ja meillä ei ole rullapurjetta. Monelllakohan on?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Kari
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Dec 18, 2002 02:52 am
Location: Hanko
Contact:

Rulla on hyvä säilytystapa

Post by Kari »

Olen jonkinverran käyttänyt rullapurjetta ja tullut siihen tulokseen että sillä on kaksi hyvää asentoa: auki ja kiini.
Vaikka olis purje leikattu miten, niin siihen tulee aina 'vetoa' ja se kiristyy muodottomaksi kun sitä reivaa. Sille ei voi mitään. Eli rulla on helppo tapa seilata, mutta sitten pitäisi olla 'lentävä' staaki fokalle jolla kryssiä. Tai jos haluaa oikein itseään hemmotella, niin se lentävä on hyvä laittaa st-fokalle.

Kari
kari.leino@svk.fi
p. 0445327673
f. 019-2482079
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

En muista mistä luin (ehkä <URL:news:swnet.fritid.segling>) mutta joku oli messuilla
kunnellut purjemaakarin selityksiä miten hyvä rullajärjestelmä on. Tämä henkilö oli sitten
maakarilta kysynyt että onko hänen veneessä rullaa johon hän oli vastannut suurinpiirtein
että hän ei halua purjehtia sellaisella kompromissillä.

Kyllä se rulla on hyvä jos sitä käytetään ainoastaan purjeen pakkaamiseen. Ei tarvitse pakata
märkiä purjepusseja veneeseen jne. FE:n purjeet on niin pienet että niiden kanssa ei ole meillä
ollut käsittelyn kannalta ongelmia. Kyllä rullapurjeille on käyttöä mutta me pysytään kyllä
perinteisessä mallissa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
mko
alokas
Posts: 33
Joined: Thu Dec 05, 2002 16:21 pm
Location: Helsinki, Lauttasaari

Post by mko »

Jep,

Toisaalta, kun purjehtii pienten lasten kanssa, oppii kummasti arvostamaan rullapurjetta. Yhden kesän kokemuksella ainakin itse olen ollut positiivisesti yllättynyt rullalaitteen ja siihen ommellun purjeen (WB) toimivuudesta. Ehkä osaltaan vaikuttaa se, että vertailukohtana oleva genua on varmaan veneen ikäinen :?

Itseskuuttavaa en sitten viime kesänä kertaakaan virittänyt...
Kari
alokas
Posts: 21
Joined: Wed Dec 18, 2002 02:52 am
Location: Hanko
Contact:

Post by Kari »

Joo, onhan rulla kätevä, sitä ei voi kiistää. Ja jos meitillä olisi esim. lapsia tai joituisi seilaamaan paljon yksin, niin saattaa olla että mielipide muuttuuisikin. Mistäs sen tietää. :wink:

Olen kyllä jutskannut monenkin 'rullamiehen' kanssa, ja ovat kyllä olleet sitä mieltä että eivät takaisin perinteiseen systeemiin enää menisi. Onhan siinä sitten jotakin 'imua' oltava :roll:

Kari
kari.leino@svk.fi
p. 0445327673
f. 019-2482079
Post Reply