Petri wrote:
Mutta eikö tuo nyt ole vähän jo näpertelyä, jos vene voi kuitenkin toimia kulkuoikeutetun veneen tavoin merkkitilasta johtuen. Jos merkkitila rajoittaa kulkuoikeutetun reitinvalintaa, eikö tämä määritelmällisesti tarkoita että veneen tulee "keep clear".
Kyllä noissa on suuri ero! Kulkuoikeutettu vene voi valita ajolinjansa melkolailla vapaasti kun taas merkkitilaan oikeutettu saa ajaa vain ja ainoastaan suoraan merkille ja kiertää merkin "proper course", jos rajoitteena on kulkuoikeutettu vene vieressä.
Erityisen selväksi ero tulee silloin, kun 18.4. ei päde. Esimerkiksi gatella tai jos merkin kierto ei vaadi jiippiä. Tällöin kulkoikeutettu merkkitilaan oikeutettu vene voi jatkaa merkin ohi ja paaran vene väistää loputtomasti. Esimerkiksi vaikkapa 50 asteen mutkan aiheuttava merkki, jossa siirrytään vinosta lenssistä toiselle, jolloin styyran "proper course" ei välttämättä ole jiipata, vaikka paaran vene haluaisikin jatkaa jiippamatta.
Toinen esimerkki on tuo gate. Jos ollaan alamäkeen katsottuna vasemmalla merkillä, styyran vene voi jatkaa jiippaamatta merkin ohi ja mennä toiselle merkille tai jiipata kaukana merkistä, koska sillä on myös kulkuoikeus. Oikealla merkillä taas paaran veneen pitää jiipata heti merkillä, koska sillä on vain merkkitila.
Jos 18.4. pätee, erona on käytännössä vain se millaisen käännöksen saa tehdä. Kulkuoikeutetun merkkitilaan oikeutetun veneen ei tarvitse (juuri) välittää toisesta veneestä, kunhan jiippaa 18.4 mielessä tarpeeksi ajoissa. Kulkuoikeutettu vene siis saa aina kiertää merkin kuten tekisi ilman muiden veneen häirintää.
Jos taas vene ei ole kulkuoikeutettu, vaan ainoastaan saa merkkitilaa, sillä on merkkitilan kautta ensin ainoastaan oikeus ajaa merkille. Se ei siis saa merkkitilansa varjolla ottaa ylimääräistä tilaa hyvään jiippiin tai "taktiseen merkinkiertoon" eli aloittaa käännöstä kauempaa merkistä ja olla merkin lähellä vasta kryssikulmalla.