WHC 1/2012

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

WHC 1/2012

Post by harald »

Keskiviikkona se sitten alkaa. Rapsakkaa keliä luvataan kauden ensipurjehdukselle ja meillä on vielä miehistönvajausta sekä uusi tulokas tiimiin.

Windguru sanoo 11 m/s -> 10 m/s.

FMI 8 m/s.

Itätuulta tosin, joten esim. melkin kierrossa tulee melkein kryssi-lenssi rata.

Jos windgurun ennuste pitää paikkansa niin 16 m/s puuskissa ei oikein naurata tässä vaiheessa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Olipa tänäänkin aika puuskainen tuuli, vielä on viriteltävää veneessä mutta noin teoriassa kaikki toimi. Spinnua ei ehditty testata, joten keskiviikkona tulee vähän jännempää :)
http://youtu.be/_wxJhCpHrM8?hd=1
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Säätiedotus merenkulkijoille 16.5.2012 klo 7.50

Kovan tuulen varoitus:

Suomenlahden länsiosa ja Pohjois-Itämeren itäosa:

Idän ja koillisen välistä tuulta 14 m/s.
Huomautus veneilijöille:

Suomenlahden itäosa:

Itätuulta 12 m/s.

Maan itäosassa oleva korkeapaineen selänne vetäytyy koilliseen. Skandinavian ja Baltian eteläpuolella oleva matalapaineen alue liikkuu pohjoiseen.
Odotettavissa huomisaamuun asti:

Suomenlahden itäosa:

Voimistuvaa idänpuoleista tuulta, aluksi 4-7 m/s, illasta alkaen 7-12 m/s. Enimmäkseen hyvä näkyvyys, yöllä sadekuuroja ja mahdollisesti ukkosta.
Tästä on hyvä aloittaa kausi :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Eli radalla on pari fe:tä, ei muuta :)
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Paras FE voittakoon.

Me käytiin eilen ensipurjehduksella tiistiksissä. Kyllä oltiin talven jäljiltä ruosteessa: vendat aikamoista säätämistä ja leikkarit arvioin päin honkia. Rupesihan se sitten pikkuhiljaa sujumaan, mutta parannettavaa jäi rutkasi. Tuloksia ei parane hirveän syvällisesti analysoida kun luokan viiden veneen kertoimet on väliä 0,99-1,17. Isossa luokassa on paljon tasaisempaa, vauraat Espoolaiset kun purjehtivat niillä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Olisiko vain kaksi FEnettä?

Missä on ratojen PDF-versio?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Kyllä ainakin kolme pitäisi olla:
Charlotta, Lissu ja Olga, Merellin status oli kai vielä vähän avoinna?

Harmajalla tuuli noussut, nyt 8m/s, prkl, ehdin jo toivoa että jos pysyisi 5 m/s tienoilla niin voisi ajaa kolmellakin normaalisti.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Jooh, olipas turha kisa omalta osaltani.
Ensin iltapäivästä selvisi ettei kaveri pääsekään tulemaan veneelle pop-niittipihdin kanssa joten spinnupuomin hela jäi vaihtamatta. Päätrimmaajamme lähti 2 kk euroopan reissulle tänään, joten vajaamiehisenäkin piti vielä lähteä ihmettelemään kauden ensimmäistä purjehdusta (maanantaina en itse ajanut metriäkään).

17.55 laskeuduin alas mastonosturista Windexiä sovittamasta ja ajaessamme ulos Haukilahden satamasta piti vielä säätää ison halssikulman etäisyyttä mastosta, joka vieläkin oli vähän liian pitkällä.
Kolmosrata ja vaihtelua toi koillis-itäinen tuuli joka ei lopulta sitten ollutkaan niin pahaa kuin ennusteltiin.

Lähdössä ei juurikaan ehtinyt miettimään suurempia kun purjeilla ajamista ehti 5 min paukkuun mennessä kertyä tämän kauden osalta n. 5 min. Rannan puoli tuntui paremmalta joten sieltä sitten lähtemään, ajoitus vain kosahti siihen että aliarvioinkin väärin niemen aiheuttaman varjon ja myöhästyimme viivalta 20s. Sen tuloksena jäimmekin paskajonoon T-minin, Charlotan ja mikälie isomman pikkuluokan veneen alle ja aika nopeasti tipuimme pahasti jälkeen.
Sen jälkeen kisa olikin aika turhaa jonottelua ja kun puomin vaarallisuuden takia totesin ettei spinnua kannata alkaa nostelemaan, niin mikäs siinä slööraillessa.

Sijoitus todnäk viimeinen, enpä jaksa edes trackia kaivaa esiin.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/loa ... php?id=173

Buukkauskoomailuista johtuen olimme tänään neljä veneessä, minä, Freda, Cage, Jan ja Réa. Luvattiin 11(16) m/s ja kaakosta kasvoi iso tumma pilvi joten keulaan otettiin kolmonen.

Kauden eka purjenosto meni loistavasti, aallonmurtajan kohdalla spinnu ylös ja kohta mentiin 7 knotsia niin kuin eilen oltaisiin purjehdittu. Tässä suhteessa tuli heitettyä kyllä talviturkki todella nopeasti pois, kaikki tuntui kotoisalta.

Lähtöalueella cruisailtiin hetki ja päätettiin sittenkin nostaa ykkönen kun tuulta oli vain noin 11 knotsia. Muut Lisbeth, St.Olga pitäytyivät kolmosessa. Meillä on periaate että pitää valita se purje joka on paras juuri nyt, eikä se joka on ehkä tulevaisuudessa oikea. Valintaa auttaa tietenkin tuulimittari.

Kolmosradalle lähetettiin, hiukan niin kuin odotinkin. Startissa noin 7 s myöhässä mutta vendasta huolimatta sen verran vauhtia että pääsimme T-minin alta puikkamaan massalla ohi. Muutkaan eivät ottaneet sen parempia startteja, ja nyt olimme korkeimmassa spoorissa ja kärjessä.

Kurssi kohti vihreää, seuraten Lisbethin hyvää kulkua alla ja takanamme. Perässä FF-31 Mary saavutti jonkin verran, ainakin näytti siltä että se pointtasi korkeammalle mutta kahdestaan taisivat sittenkin rekata.

Varsasaaren lähestyessä tuuli tietenkin itä-koillisena himmasi vähän, ja koska halusimme pitää johtomme tässä vaihessa heitimme vendan kohti varsasaaren itäkärkeä, osin pysyäksemme Maryn edessä.

Merkin kohdalla spinnu vetoon ja tiukka slööri poijulle. Lissussa nousi ainakin spinnu, Maryssa ei.

Poijulta hyvä kierto, spinnu alas ajoissa kun genoakin veti tuolla kulmalla.

Kryssi käärmesaaren kaakkoiskulman punaiselle meni hyvin, speedi siinä 5,6 joka 5,7 välillä ja höjdi ihan OK joskin Mary osoitti keulaa korkeammalle. Punaisen kierto johdossa ja kohti poliisien kesäkotia sekä käärmesaarten pohjoispuolella molempien poijujen kierto varmuuden maksimoimiseksi.

Merkillä spinnu ylös jiipissä, Réa puomina ja genoa alas samaan aikaan. Menee näppärästi kun on kymmenen käsiparia.

Kohti poijua selvässä johdossa, etenkin kun tämä legi oli vähän syvempi slööri muttei kuitenkaan platlenssi niin Mary ei voinut vastata tähän enää.

Veneessä ei GPS toiminut, eikä läppäriäkään ollut niin poijun löytäminen ajoissa oli hiukan haasteellista. Kun löytyi osoittautui että olimme ajaneet hiukan liian kuumaa kulmaa, takana Lisbeth oli tosin ajanut vielä paljon kuumempaan. Jiippi kohti merkkiä ja puomi pois jiipissä. Hyvä nopea kierto ja kohti vihreää.

Vihreästä slööri maaliin. Voitto kotiin.

Vain viisi venettä viivalla, mutta voitosta saa aika mukavasti pisteitä. Kun luvattiin 11(16) m/s kävi mielessä että jättäisi väliin, hiukan liian tymäkkää keliä kauden ensipurjehdukselle. Katsoin kuitenkin viime vuosien tuloksia ja siinä me olimme voittaneet ekan purjehduksen ja tulos oli viime kolmena-neljänä vuotena jäänyt voimaan joten ei sitten kotiin jäätykään. Hyvä niin, ensi viikolla kohti uusia haasteita!
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Tohon voi ilmestyä jotain joskus
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=223

Säätiedon esitystapa ok?
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:Tohon voi ilmestyä jotain joskus
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=223

Säätiedon esitystapa ok?
on todella OK, joskin tarkempaakin tietoa on saatavissa :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:
Petri wrote:Tohon voi ilmestyä jotain joskus
http://se.itmill.com/ilmoittautuminen/r ... esults=223

Säätiedon esitystapa ok?
on todella OK, joskin tarkempaakin tietoa on saatavissa :)
Jooh, kyllähän tohon metakenttään voi tunkea vaikka mitä mutta jollain lailla pitäisi kyetä tiivistämään se, toki ehkä joku 6(8 ) m/s voisi olla parempi? Koska puuskat olivat tosiaan aika kovia.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

ENE 6(8 ) m/s on mielestäni lähellä totuutta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Tulipa korkattua purjehduskausi mukavasti. Vähitellen palauteltiin mieliin miten tämä purjehdusjuttu nyt menikään. Veneessä oli tänään Jankka, Ville ja Panu. Neljä FE-kipparia on hyvä olla veneessä, koska yhdeltä kipparilta voi muuten jäädä moni asia huomaamatta.

Hoskilta lähdettiin kolmonen keulilla. Purjevalinnasta ei isompaa keskustelua käyty, tuntui alkumatkasta ihan riittävältä. Ennen lähtöä harkittiin vaihtoa, mutta päätettiin nyt pelata varman päälle.

Linjalle tultiin vähän ajoissa, ajauduttiin sitten lähtemään poijun päästä. Siinä saatiin ihan vapaissa tuulissa ajella kohti vihreää merkkiä. Manööverit vähän vielä vähän ruosteisina, mutta saatiin spinnu vetoon ilman isoja kommelluksia.

Loki tuntui jo hoskilta lähdettäessä pyörivän tänä vuonna aika herkästi. Sitä vähän matkalla kalibroin gps:n perusteella, mutta taisi vielä näyttää vähän liikaa kisassa. Kryssiä tuli ehkä ajettua paikoin turhan ylös optimistisen nopeustiedon perusteella. Melko lähellä kuitenkin pysyttiin FF31 Maryn imussa.

Meillä oli läppäri ja gepsi kondiksessa, mutta käärmesaaren jälkeen nostettiin tarkoituksella, ajatuksena päästä käsiksi parempiin tuuliin. Takaa katsottuna Charlotta näytti ajavan reikään. Isompaa hyötyä tai haittaa ratkaisusta ei tainnut olla. Mary valitsi toisen lähestymistavan enemmän oikeasta reunasta, ja saapui punaiselle poijulle juuri meidän edellä, asetelma ei siinä muuttunut, tosin heillä ei ollut spinnu ylhäällä.

Vihreällä viitalla meillä oli vaikeuksia saada spinnua ylös. Ajettiin pitkään spinnu puolitangossa, kunnes saatiin se väkivalloin toppiin. Epäilin sotkeneeni jotakin maston sisällä, kun vaihdoin fallien järjestystä mastonjalassa täksi kaudeksi, mutta onneksi kisan jälkeen syyksi paljastui keulastaagin ympäri kiertynyt spinnufalli. Ongelmista huolimatta nilkutettiin Maryn ohi, ja oltiin toisena maalissa. Iso luokkakaan ei jyrännyt tällä kertaa ohi.
Olli Niemi
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo Maryn ajokulma tulee vissiin siitä että virsikirjalla voi ajaa joko plattikseen > 175° TWA tai sitten slöörätä < 140° TWA. Tämä johtaa siihen että joko ajaa sivutuuleen tai sitten suoraan myötikseen.

Olisiko teidän lenssikulma myös optimistisen lokin ansiota? Melko paljon leikkasitte mun mielestä kun mekin ajettiin jotain 165 TWA ja sekin oli liikaa merkille päästääksemme.

Hanki nyt se tuulimittari :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply