Peräsimen laakerointi

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

mikkol
alokas
Posts: 10
Joined: Wed Dec 08, 2004 08:49 am

Peräsimen laakerointi

Post by mikkol »

Päivää kaikille tasapuolisesti.. Tietääkö joku, että mistä voisi kysellä FE:n peräsimen "laakereita", eli niitä nylon puslia (on menneet väljiksi) ja toisaalta onko siihen saatavissa muunlaisia ratkaisuja ?
erkka

Post by erkka »

Periaatteessa mistä tahansa sorvaamosta voi kysellä, mitoitus on sitten toinen asia. Mulla ainakin pötkylät matkasivat muutaman kerran sorvaamon ja sataman väliä. Lopputulos on jees, alapään pötkylä (hmm... :lol: ) on hippasen väljä. Ei anneta sen häiritä.
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: Peräsimen laakerointi

Post by Panu »

mikkol wrote:Tietääkö joku, että mistä voisi kysellä FE:n peräsimen "laakereita", eli niitä nylon puslia (on menneet väljiksi) ja toisaalta onko siihen saatavissa muunlaisia ratkaisuja ?
Tervehdys

Etolalla on koneistuspalvelu (Etra Oy muistaakseni). He varmasti kys helat voivat sinulle tehdä. Älä kuitenkaa mene tilaamaan heloja Nylonista, koska se turpoaa vedessä. Lopputulos on varsin jäykkä vaikka telakalla kaikki tuntui hyvältä. Muistaakseni meillä helat on valmistettu Oilonista eli kansan kielellä "rasva nylonista".
Ystävällisin veneily terveisin PR
mikkol
alokas
Posts: 10
Joined: Wed Dec 08, 2004 08:49 am

Jep

Post by mikkol »

Joo thanks!!!... Surffasin vielä kysymyksen jätön jälkeen näitä sivuja ja löysin aikaisempia keskusteluja aiheesta, jossa materiaalina oli käytetty jotain 70mm PTFE tankoa ja POM (Delrin) tankoa (ei sano mitään, mutta eiköhän Etolan pojat tiedä), josta puslat oli työstetty... Eli niitä ei siis saa valmiina mistään, vaan ne täytyy teettää... No onnex jäiden sulamiseen on vielä tovi aikaa... :)
Guest

peräsimen laakerointi

Post by Guest »

Terve
Vasta 20 vuotta käytetty ja nyt jo väljät. Kysyit vaihtoehtoa. Vaihtoehto voisi olla pronssilaakeri. Esim. Johnson Metall. Niillä on kai hyllyssä aika paljon kokoja. Ei kai maksa paljon jos sattuu olemaan varastossa sopivia. www.johnson-metal.fi.
Kesää odotellessa
Rainer
Guest

Post by Guest »

Helsingin akselisorvaamo. Joku venekorjaamo muistaakseni suositteli kun me vaihdettiin laakerit expressiin muutama vuosi takaperin. Hyvin tekivät mutta kallista oli, vaan enpä tiedä saako muualta sen halvemmalla.

Ville
luoto
alokas
Posts: 6
Joined: Fri Oct 25, 2002 14:16 pm
Location: Oulu

Post by luoto »

Onko kenelläkään antaa neuvoa miten vanha laakeri irroitetaan kätevästi, ettei menisi kovin ähertämiseksi. Laakerit tuntui olevan kohtuullisen tiukassa kun kokeilin.

Martti
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

vieras (ville) wrote:Helsingin akselisorvaamo. Joku venekorjaamo muistaakseni suositteli kun me vaihdettiin laakerit expressiin muutama vuosi takaperin. Hyvin tekivät mutta kallista oli, vaan enpä tiedä saako muualta sen halvemmalla.
Tervehdys

Itse teetin peräsinhelat aikanaan Helsingin venehydrauliikka (muistaakseni) nimisessä pajassa. Se sijaitsi silloin salmisaaressa melkein sillan alla sataman kupeessa.
luoto wrote:Onko kenelläkään antaa neuvoa miten vanha laakeri irroitetaan kätevästi, ettei menisi kovin ähertämiseksi. Laakerit tuntui olevan kohtuullisen tiukassa kun kokeilin.Martti
Joo tiukassa ovat. Itse koin "ahaa" elämyksen ja ryhdyin "äijäksi" (lue käytin raaka voimaa) . Käytin irrotukseen pitkää teräsputkea (saa olla painava), jonka työnsin peräsimen vannasputkeen ylhäältä ja annoin käsillä voimakkaan iskunaisen töytäisyn alaspäin. Poks vain niin alapuolen hela oli irti. Samoin toimin ylähelan irrotuksen kanssa, tällä kertaa vain toimin alhaalta käsin
Ystävällisin veneily terveisin PR
Erkka
luti
Posts: 434
Joined: Tue Mar 11, 2003 13:43 pm
Location: Espoo

Post by Erkka »

Juuri näin!! Esim. Pösö 406 farkun kattotelineen putki oli oiva työkalu. Kannattaa olla tarkka sen kanssa, että putki on tukevasti laakerin reunassa kiinni, etenkin ylhäältä päin lyödessä alkaa hissukseen syödä miestä, jos noin 15 kertaa joutuu kömpimään alas hakemaan putkea...
jorma

peräsimen laakerointi

Post by jorma »

Voisiko joku selittää kuinka pitkät ne FE83:n peräsimen nailoniset ylä- ja alalaakerit oikein ovat ja missä kohtaa vannasputkea ne sijaitsevat.
Onko niitä varten putkessa erityiset syvennykset, vai ajatellaanko laakerien pysyvän paikallaan vannasputkessa kitkan avulla
Irroitin viime syksynä peräsimen huoltotoimia varten. Kun nyt nostin sen ylös, huomasin että peräsimessä oli klappia niin paljon että sen etureuna ottaa kiinni runkoon. Peräsin heiluu huomattavasti enemmän kuin minkään muun HSK:n rannassa olevan FE:n ( 3kpl) peräsin - Akseli heiluun niin paljon kuin peräsimen aukko antaa myöten. (ja jatkossa kuluttaa akselia?)
Olisiko mahdollista että työntäessäni akselia sisään olisinkin työntänyt alalaakerin pitkälle ylös mikä selittäisi heilumisen. Jossain vaiheessa tuntui, että akselin nostossa (käytin auton tunkkia) olisi tuntunut jonkinlainen pykälä.
En huomannut tarkistaa heilumista ennen peräsimen irroittamista viime syksyllä. Pitäsikö taas laskea peräsin ja tarkistaa vannasputken tilanne (ja miten?)
terv. Jorma
s/y Marilyn
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: peräsimen laakerointi

Post by Panu »

jorma wrote:Voisiko joku selittää kuinka pitkät ne FE83:n peräsimen nailoniset ylä- ja alalaakerit oikein ovat ja missä kohtaa vannasputkea ne sijaitsevat.
Tervehdys

Laakeripuslia on kaksi toinen yläpäässä ja toinen alapäässä vannasputkea.
jorma wrote:Onko niitä varten putkessa erityiset syvennykset, vai ajatellaanko laakerien pysyvän paikallaan vannasputkessa kitkan avulla

Vannasputken molempiin päihin on koneistettu sovite, joihin laakerit asetetaan ahdistuksella.
jorma wrote: Irroitin viime syksynä peräsimen huoltotoimia varten. Kun nyt nostin sen ylös, huomasin että peräsimessä oli klappia niin paljon että sen etureuna ottaa kiinni runkoon. Peräsin heiluu huomattavasti enemmän kuin minkään muun HSK:n rannassa olevan FE:n ( 3kpl) peräsin - Akseli heiluun niin paljon kuin peräsimen aukko antaa myöten. (ja jatkossa kuluttaa akselia?)
Kaikissa peräsilaakereissa on hieman klappia. Muuten peräsin ei käänny :) ollenkaan. On vaikea kuulopuheella arvata paljonko väljää on. Tuollaiset pari kymppia (0,2mm) ei vielä tunnu juuri missään.
jorma wrote: Olisiko mahdollista että työntäessäni akselia sisään olisinkin työntänyt alalaakerin pitkälle ylös mikä selittäisi heilumisen. Jossain vaiheessa tuntui, että akselin nostossa (käytin auton tunkkia) olisi tuntunut jonkinlainen pykälä.

Ei ole mahdollista, koska tuo alalaakerin sovitteen halkaisija on hieman suurempi kuin vannasputken sisähalkaisija.
jorma wrote: Pitäsikö taas laskea peräsin ja tarkistaa vannasputken tilanne (ja miten?) terv. Jorma s/y Marilyn
Kaikki riippuu koska olet laskemassa venettä veteen ja oliko viime kesänä peräsimen kanssa ongelmia (jumittiko)? Peräsimen alasottaminen ei ole temppu eikä mikään (jos on tarpeeksi korkeutta tai mahdollisuus kaivaa kuoppaa..). Jos aikaa vielä on, niin soittele Etraa ja tiedustele Delriniä tai Oilonia sopivia paloja ja heiltä mahdollisuutta koneistaa ne mallin mukaan. Vanhat holkit saat irti lyömällä teräsputkella vannasputken läpi ne irti. Jos suhteet ovat kunnossa konepajaan taikka vaikka ammattioppilaitukseen, niin noiden puslien sorvaamiseessa ei saa puolta tuntia enempää menemään mitenkään.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: peräsimen laakerointi

Post by harald »

[quote="jorma"]Voisiko joku selittää kuinka pitkät ne FE83:n peräsimen nailoniset ylä- ja alalaakerit oikein ovat ja missä kohtaa vannasputkea [/quote ]
Ne ovat putken päissä.

Voisin tulla katsomaan tässä, koska sinulla Jorma on vesillelasku?

Tuo peräsimen ottaminen kiinni etureunaan kuullostaa olevan liikaa.

Myöskin tunkilla nostaminen kuullostaa rajulta, kyllä se meni minulla
ihan käsin. Ettei nyt olla nostettu laakeria myös?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jorma

peräsimen laakerointi

Post by jorma »

Veneen lasku on 6. tai 7. toukokuuta. Jatketaanko juttua suoralla e-maililla?
Jorma
jorma

peräsimen laakerointi

Post by jorma »

Peräsimen heiluminen kiinnityksen jälkeen selvisi Harald Tarkkasilmän ansiosta. Alempi nailonlaakeri oli päässyt putoamaan syksyllä huomaamatta (miten ihmeessä?) maahan, josta Harald sen eilen bongasi.
kiitokset
Jorma
s/y Marilyn 2627
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Re: peräsimen laakerointi

Post by Panu »

jorma wrote:Peräsimen heiluminen kiinnityksen jälkeen selvisi Harald Tarkkasilmän ansiosta. Alempi nailonlaakeri oli päässyt putoamaan syksyllä huomaamatta (miten ihmeessä?) maahan, josta Harald sen eilen bongasi.
kiitokset
Jorma
s/y Marilyn 2627
Tervehdys

On hienoa huomata, että realimaailman ratkaisut ovat edes joskut helppoja ja halpoja. Mikä onkaan saanut laakeripuslan irtoamaan alunperinkään? Olikohan sen ulkohalkaisija ollut hieman liian pieni ahditusovitteen syntymiseen. Kannattanee laittaa jotain puslan vannasputken väliin jotain "pidikettä" esim pieni tippa Sikaa (korostus sanalla pieni). Yleensähän ongelma on juuri puslien irrotus eikä niiden vahingossa irtoaminen.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply