Yanmar 1gm
-
- luti
- Posts: 664
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
Yanmar 1gm
Nyt se sitten iski eli 22 vuotta kesti mutta 23. vuosi 1gm sylinterikannelle oli liikaa. Ei kuitenkaan paha merivesijäähdytteiselle koneelle
Ongelma ilmeni veneen laskun jälkeen viime keskiviikkona kun konetta sai käynnistää minuuttikaupalla ja sain veneen paaluun ajettua mutta en enää loppumatkaa koneella.
Aikaisemmat jutut foorumissa jeesasivat hyvin diagnostoinnissa ja maanantai iltana vanha kansi irroitettiin ja todettiin syöpyminen pakokanavassa eikä se pakoventtiilikään enää kunnon venttiililtä näyttänyt. No sylinteri näytti hyvältä - ei naarmuja, ei vaurioita - joten ei muuta kun illan päätteeksi hommattiin uusi kansi ja aloituksesta 24h päästä kone kävi taas-kansi (tossa hyvät Pasin aiemmin ottamat kuvat vastaavasta http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... =1GM-kansi ), tiivisteet, sinkki, öljyt ja suodatin vaihdettuna Ja nyt ei tarvitse kuin hipaista starttinappulaa niin johan hörähtää käyntiin. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Käyntiääni taas kova mutta tuttu ja turvallinen.
Yksi opetus tuli tästäkin keikasta - eli jos pitkät (jopa 2 minuuttia) starttiajat niin puristuksen kanssa ongelma (tai ilman) --> 1) venttiilin säätö...tai 2) kansi irti ja kuntotutkimus - mikäli esimerkiksi pakoventtiilin reuna hieman syöpynyt --> 3) venttiilin tai 4) todennäköisesti kannen vaihto.
Kustannukset kaikkineen kutakuinkin 1000¤ luokkaa ja jatkoaikaa koneelle kannen puolesta taas 22v mutta rungon puolesta X tai XX vuotta.
Kiitos Harald ja Pasi hyvistä vinkeistä. Nyt voi taas hyvällä mielin seilata kun tietää että toi "generaattori" toimii ja tuottaa sähköä + muuta mukavaa taas.
Ongelma ilmeni veneen laskun jälkeen viime keskiviikkona kun konetta sai käynnistää minuuttikaupalla ja sain veneen paaluun ajettua mutta en enää loppumatkaa koneella.
Aikaisemmat jutut foorumissa jeesasivat hyvin diagnostoinnissa ja maanantai iltana vanha kansi irroitettiin ja todettiin syöpyminen pakokanavassa eikä se pakoventtiilikään enää kunnon venttiililtä näyttänyt. No sylinteri näytti hyvältä - ei naarmuja, ei vaurioita - joten ei muuta kun illan päätteeksi hommattiin uusi kansi ja aloituksesta 24h päästä kone kävi taas-kansi (tossa hyvät Pasin aiemmin ottamat kuvat vastaavasta http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... =1GM-kansi ), tiivisteet, sinkki, öljyt ja suodatin vaihdettuna Ja nyt ei tarvitse kuin hipaista starttinappulaa niin johan hörähtää käyntiin. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Käyntiääni taas kova mutta tuttu ja turvallinen.
Yksi opetus tuli tästäkin keikasta - eli jos pitkät (jopa 2 minuuttia) starttiajat niin puristuksen kanssa ongelma (tai ilman) --> 1) venttiilin säätö...tai 2) kansi irti ja kuntotutkimus - mikäli esimerkiksi pakoventtiilin reuna hieman syöpynyt --> 3) venttiilin tai 4) todennäköisesti kannen vaihto.
Kustannukset kaikkineen kutakuinkin 1000¤ luokkaa ja jatkoaikaa koneelle kannen puolesta taas 22v mutta rungon puolesta X tai XX vuotta.
Kiitos Harald ja Pasi hyvistä vinkeistä. Nyt voi taas hyvällä mielin seilata kun tietää että toi "generaattori" toimii ja tuottaa sähköä + muuta mukavaa taas.
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889
Tervehdys
Näinhän se on, että aika ei kulu vaan se kuluttaa. Nyt haasteena on kehittään kevät ja syyshuoltoa siten, että saadaan uusi kansi kestämään.
Itse keskustelin aiheesta Robert wiedebaumin (Merimoottori Oy) kanssa ja hänen kommentit on referoitu foorumin viimeisessä viestissä: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=495
Toivottavasti neuvoista on hyötyä. Robert arvio sylinterikannen kestoksi yli 50 vuotta oikein huollettuna ja ylläpidettynä .
Näinhän se on, että aika ei kulu vaan se kuluttaa. Nyt haasteena on kehittään kevät ja syyshuoltoa siten, että saadaan uusi kansi kestämään.
Itse keskustelin aiheesta Robert wiedebaumin (Merimoottori Oy) kanssa ja hänen kommentit on referoitu foorumin viimeisessä viestissä: http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=495
Toivottavasti neuvoista on hyötyä. Robert arvio sylinterikannen kestoksi yli 50 vuotta oikein huollettuna ja ylläpidettynä .
Ystävällisin veneily terveisin PR
-
- luti
- Posts: 664
- Joined: Fri Apr 23, 2004 09:21 am
- Location: Uusikaupunki
- Vene: Baladeur
- Contact:
28 vuotta ja nyt katosi noin 2 heppaa laitumelle, -1,2 solmua...polttoainepuoli tsekattu, ilmattu, suodatin vaihdettu, paloilmansaanti tarkistettu (ilmansuodattimessa ei enää kolmeen vuoteen ole ollut superlonia verkon ympärillä...yammu tunnetusti syö hyvin kalliin ilmansuodattimen pehmeät osat:). Lisäksi tarkistettu että tankin huohotinputki auki. Huomenna aamulla ventiilien säätö + suuttimen tarkastus...mistähän vielä hakisi missä kohtaa aidassa reikä josta hevoset karkasivat? Miten selvittää polttoaineen siirtopumpun toiminta ja entä ruiskutuspumpun?
Ideoista kiinnostunut koska huomenna illall siirto viimeisiin kisoihin Raumalle ja vastatuulta kapealla väylällä ennustettu 10.
No FE on tunnetusti hyvä purjefene joten vaihtoehtona 3G keulalle, stoora ylös ja kryssien
Ideoista kiinnostunut koska huomenna illall siirto viimeisiin kisoihin Raumalle ja vastatuulta kapealla väylällä ennustettu 10.
No FE on tunnetusti hyvä purjefene joten vaihtoehtona 3G keulalle, stoora ylös ja kryssien
Seppo
S/Y Baladeur, FIN-6889
S/Y Baladeur, FIN-6889
- FE-Sillanpää
- luti
- Posts: 568
- Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
- Location: Itä-Uusimaa
poissuljentapohdintoja
Onko käynnistyvyydessä tai kierrosluvussa eroa aiempaan? Tai äänessä, puhinassa tai suhinassa (kannen tiiviyksiä)?
Ravistaako, onko mitään mahdollisuuksia että vika on koneen ulkopuolella (potkurissa?) tai jos polttoainetta miettii, niin tankissa joku estäisi kovemman virtauksen (jos se nyt koskaan näissä tehoissa kovaksi käykään)?
Ravistaako, onko mitään mahdollisuuksia että vika on koneen ulkopuolella (potkurissa?) tai jos polttoainetta miettii, niin tankissa joku estäisi kovemman virtauksen (jos se nyt koskaan näissä tehoissa kovaksi käykään)?
Miten on governorin säädöt (ne kaksi sinetöityä ruuvia)? Ottaako vapaalla täydet kierrokset (ainakin 1GM10 ottaa ~3800 rpm, toinen ruuvi säätää tämän)?
Antaako tarpeeksi löpöä (se toinen ruuvi määrää maksimisyötön)? Mulla piti tuota jälkimmäistä säätää. Se on todella herkkä säätö eli ruuvia avataan kierroksen murto-osia. Säätö suoritetaan siten, että ajetaan kaasupohjassa ja avataan ko. ruuvia kunnes pakokaasuun tulee mustaa väriä. Sitten otetaan aivan vähän takaisin. Solmun eron vauhtiin saa varmaankin 1/4 kierroksella ja Tempon sai kulkemaan 6,7 kn normaalin 6,4:n sijaan avaamalla hiukan liikaa ko. ruuvia.
Antaako tarpeeksi löpöä (se toinen ruuvi määrää maksimisyötön)? Mulla piti tuota jälkimmäistä säätää. Se on todella herkkä säätö eli ruuvia avataan kierroksen murto-osia. Säätö suoritetaan siten, että ajetaan kaasupohjassa ja avataan ko. ruuvia kunnes pakokaasuun tulee mustaa väriä. Sitten otetaan aivan vähän takaisin. Solmun eron vauhtiin saa varmaankin 1/4 kierroksella ja Tempon sai kulkemaan 6,7 kn normaalin 6,4:n sijaan avaamalla hiukan liikaa ko. ruuvia.
Ei ollut Tempossa kierroslukumittaria. Kierrosluvun mittauksen saa äänestä aika helpolla. Avuksi tarvitaan vain äänianalysaattori. Minä käytin tätä: http://www.baudline.com/
Toimii sekä online että vaikkapa kännykällä äänittämällä ja kotona analysoimalla.
Toimii sekä online että vaikkapa kännykällä äänittämällä ja kotona analysoimalla.
Ihan kuten viulunkielen, pinnan tms. Mitataan pituuspaino, vapaa etäisyys ja harmoninen taajuus ja lasketaan jännitys. Ainakin PSA-konsernin autoissa pitää korjaamokäsikirjan mukaan mitata jakohihnan kireys sitä asennettasessa.harald wrote:Hmm, jakohihnan kireys? Miten?
Tässä kaava: http://en.wikipedia.org/wiki/Vibrating_string
Osa kaupallisista jakohihnankireysmittareista perustuu juuri tuohon.
Pituuden saat mittanauhalla tai spekseistä ja painon vaikkapa kaupan hedelmävaa'alla. Olettaen tietysti, että olet vaihtamassa hihnaa ja muistat punnita sen ennen kuin se on paikallaan.harald wrote:Mistä sait pituuspainon? Millä tarkkuudella se pitää saada?
Kaavalla voit kokeilla miten paljon virehettä tulee mistäkin. Vaikeinta oli mitata se vapaa matka, koska nokka-akselin hihnapyörä on aika iso ja ei ole niin selvää mistä kohtaa hihna nojaa pyörään.