WHC 7/2011

Moderators: Petri, harald

User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Olli wrote: Mulla pohja tuskin tulee tällä kaudella täysin puhtaaksi, katotaan nyt jos kerkeisi viikonloppuna edes vähän laappaisemaan sitä. Tää vuosi menee nyt näin, toivottavasti ensi vuonna ehtii vähän panostaa.
Jos ajan Merellin Hoskille niin pesisitkö samalla mun pohjan... [-o<
Minä olen pitänyt rajana meressä uimiselle 20 astetta. Olen kyllä kuullut jonkun uineen myös näissä kylmissä vesissä eli kaipa tuosta hengissä voisi selvitä.
Kuorma-autollahan veneen voisi kaiketi nostaa myös masto pystyssä... :-k
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Ai niin että jos om lämpimämpää niin et ui?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

asalovuo wrote:Jos ajan Merellin Hoskille niin pesisitkö samalla mun pohjan... [-o<
Minä olen pitänyt rajana meressä uimiselle 20 astetta. Olen kyllä kuullut jonkun uineen myös näissä kylmissä vesissä eli kaipa tuosta hengissä voisi selvitä.
Kuorma-autollahan veneen voisi kaiketi nostaa myös masto pystyssä... :-k
Joo, tuo vaan siihen hoskille sunnuntaina ja odottele pesua... Mä olen kyllä silloin muualla, kun siirrän veneen Porkkalaan venemessuja pakoon :roll:

Hoskin mastokraanallakin saa FE: n nostettua mastoineen ilman yhden pisteen nostoviritystäkin, mutta sääntöjen mukaan vain oman veneen saa nostaa. Onnistunee autollakin. Ainakin Hoskin kraanalla kannattaa unohtaa se kehys joka painaa muuten vantteihin, laittaa jatkoketjut koukkuun, ja pitkät liinat, niin veto tulee riittävän pystyssä, jotta ei paina kylkiä pahasti.
Olli Niemi
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Itse taas huomasin että 7+5mm märkäpuvussa sukelluskamat päällä pohjan peseminen oli itseasiassa aika lämmintäkin puuhaa kun pintavesi oli sen 20 astetta. Pitäisi viikon päästä varmaan taas lähteä sukeltelemaan ja ajattelin sitten siinä samalla pestä pohjankin kun se ei oikeasti ole kauhean hankalaa. Saas nähdä mitä pohjasta löytyy silloin.

Kylmyysrajoitteisille (kuten itsekin) suosittelen vaikkapa märkäpuvun vuokrausta, sukelluskeskuksesta (Kalevankadulla) saa 15 eurolla tuollaisen 7+5mm setin päiväksi ja silloin ei todellakaan tarvitse palella.

Nosturiauto kuitenkin laskuttanee sen 100e min tuollaisesta hommasta, joten siihen verrattuna 15 euroa ei ole paljoa eikä siinä nyt ihan snorklaushengessäkään kauhean kauaa aikaa kulu.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Petri wrote:Kylmyysrajoitteisille (kuten itsekin) suosittelen vaikkapa märkäpuvun vuokrausta, sukelluskeskuksesta (Kalevankadulla) saa 15 eurolla tuollaisen 7+5mm setin päiväksi ja silloin ei todellakaan tarvitse palella.
Kiitoksi vinkistä. Etsiskelinkin jo pukua netistä... Vuokraus ei käynyt edes mielessä mutta tuohan kuulostaa hyvältä!
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Samalla pesaiset naapurveneetkin á 50¤/kpl :)
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
heikki
alokas
Posts: 46
Joined: Thu Jan 12, 2006 13:16 pm
Location: Espoo

Post by heikki »

asalovuo wrote:
Petri wrote:Kylmyysrajoitteisille (kuten itsekin) suosittelen vaikkapa märkäpuvun vuokrausta, sukelluskeskuksesta (Kalevankadulla) saa 15 eurolla tuollaisen 7+5mm setin päiväksi ja silloin ei todellakaan tarvitse palella.
Kiitoksi vinkistä. Etsiskelinkin jo pukua netistä... Vuokraus ei käynyt edes mielessä mutta tuohan kuulostaa hyvältä!
Clas Ohlson myy märkäpukuja hintaan 42,95. Malli on tosin lyhythihainen ja -lahkainen ja 3 mm lienee siis melko ohut? Saattaisi toimia vielä näillä vedenlämmöillä? Hinta ei ainakaan ole paha.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuostahan saattaisi toukokuisin aina olla käyttöä muissakin asioissa, kun lähtee HTPS:n laiturilta Emäsalon lenkille esimerkiksi?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Mulla on oma 5mm puku ja voin sanoa että sen kanssa tarkenee mukavasti vain heinäkuussa, tollainen 3mm sopii lähinnä surffaukseen missä ei olla jatkuvasti veden alla. Kannattaa muistaa että lämpöhukka on aivan valtava jos on kokonaan veden alla ja erityisesti pää kylmenee nopeasti, sen takia tuossa sukelluskeskuksen setissä onkin huppu.
Jalkaterät kestävät vähän enemmän kylmää, mutta eivät jotkut sealskinzit haitaksi ole. Mä olen ollut tuolla 7+5mm+Sealskinz+Prisman 12 euron neopreenihanskojen kanssa 11 asteen vedessä ja vaikka nyt aika viileä oli, oli tilanne vielä hallittavissa eikä varsinaista kylmävapinaakaan ollut. Saa toki kuivapukujakin vuokraan, jos kammoksuu kastumistakin :)

Ja tietenkin miltei jokainen sukelluskeskus vuokraa kamoja, eli kannattaa tsekata myös Itä-Helsingin tarjonta jos vene on Marjaniemessä jne.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

harald wrote:Tuostahan saattaisi toukokuisin aina olla käyttöä muissakin asioissa, kun lähtee HTPS:n laiturilta Emäsalon lenkille esimerkiksi?
Tätä kisaa vartenhan mulla on jo pesijä, joka ei kaipaa turhia varusteita :wink: ja kuten Petri totesi tuo 3mm puku taitaa olla liian ohut 10-12 asteiseen veteen...
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Kuulin tuossa, että First31.7 porukat ovat ehkä vuokraamassa nostoautoa ennen EspooGP:tä. Jos kiinnostaa lähteä kimppaan, niin kannattaa ehkä kysellä vaikka Mustosen Peteltä huolisivatko mukaan... Yhteystiedot löytynevät vaikka tuolta: http://www.first317.fi/blog/toiminta/venekunnat/
Olli Niemi
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervedys

Eilen veneessä Harri, Juha ja vesa.

Otettiin startti varmanpäälle poijupäästä, kun ei ollut tietoa paukuista taikka tarkasta ajasta. Vaikka Petri auliisti kertoikin paljonko aikaa oli jäljellä oli askelmerkit hieman selkaisin.

Spinnu vetoon edellä ajavien mennessä karkuun. Bajan alkoi hengittämään niskaan ja jouduin nostattelemaan, että saisin Maxin ymmärtämään paikkansa. Vaarallisen kovaa Bajan kulkee slöörillä peräjatkeellisena veneenä. Eilisessä kelissä siitä selkeä etu meihin muihin nähden :shock: .

Vihreältä poijulle ajettiin tiukkaan ja tarkasti ja saatiin Lissua kiinni selkeästi 8) . Jännitystä nosti, kun tulimme kohti merkkiä paaralla styyraa klugan väliin vendaamaan. No hyvin tilaa riitti ja onneksi muilla oli mennyt leikkari hieman pitkäksi, että Lissun alapuolelta pääsi helposti merkin yli. Spinnu vetoon, mutta jäimme Lissun paskoihin :x emmekä saaneen eroa revittyä ennen kuin Lissu sai oman pinnunsa ylös.

Ajettiin jonossa ja jo tuudittauduin Bajanin jääneen riittävän taakse, mutta ei. Vaarallisen nopeasti se sain meidät kiinni vaikka me ajettiin samaan vauhtia muun fliitin kanssa. Kivaa nostattelua ja saatiin Max ymmärtämään, ettei ollut vielä hänen vuoronsa.

Melkinselän punaisella sitten ero repesi Bajaniin. Meidän jiippi meni nappiin, mutta Max sai pika esittelyn Patricia Finlandin uusimmista malleista varsin suuressa kuppikoossa. Oli spinnu kaiketi niin tiukasti etustaagin ympärillä, että se piti ottaa alas varoen ja selvitellä rauhassa.

Vastatuuli osuus käärmeluodoilta punaiselle poijulle tuntui tuskaiselta. En osaa sanoa miksi, mutta tahmasi aivan älyttömästi. Tuuli oli puuskainen ja paikallisia reikiäkin löydettiin turhan monta. Eikä mennyt reitin valintakaan ihan nappiin. Lissu kiitti tästä ja karisti meitä kannoiltaan iskuetäisyyden ulottumattomiin.

Loppu olikin sitten jonossa maalia kohti ajamista vailla dramatiikkaa. Ainoaksi jännityksen kohteeksi jäi, että saadaanko Artun Bice kiinni ennen maalia. Ei saatu, mutta eroa saatiin kavennettua selkeästi.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote:Onnittelut muuten Olgalle, purjehditte oikein hyvin tänään. Ainakin kun nyt kuulen mitä kaikkea on materiaalin osalta tapahtunut. Voitto ei ole enää mahdoton.
Tervehdys

Täytyy yhtyä tuohon mielipiteeseen. Soitinkin Ollille illalla ja yhdessä taivasteltiin pelottavan kovaa vauhtia..? Onkohan tuo BOW jo antidopinglautakunnan kiellettyjen aineiden listalla...? :? Selkeästi olisi syytä olla :roll:.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Petri wrote:
harald wrote: Punaisella Pete teki sitten taktisen mokan (ei ajatellut seuraavaa legiä ajoissa?) ja jätti ns. oven auki. Pääsimme tuulen puolelle ja Bice valahti vielä enemmän alaspäin varmaan vajaamiehityksestä johtuen. Star pysyi kannoilla.
Joo, ei niinkään taktinen moka vaan on hauska katsoa videolta kun 10s ennen merkkiä yhtäkkiä spinnupuomi irtoaakin itseasiassa skuuttikulmasta, myöhemmillä kerroilla sitten se sama hela irtoaa mastolta. Keulagasti meni siinä vähän sekaisin ja alkoi laittamaan puomia takaisin, kun taas tarkoitus oli kovasti jiipata mutta kun puomi heiluu vapaana niin ei siinä oikein väkisinkään viitsi jiipata jos tahtoo pitää purjeet ehjänä :)

Tuossahan se "taktinen moka"
http://youtu.be/q2ZHhUm932A?hd=1
Tervehdys

Meillä oli tuon helan kanssa käytössä vanhat 8 mm skuutit, eikä meillä ollut noita ongelmia. Ehkäpä tuo 5 mm dyneena luiskaahtaa helpommin? Saitteko sen tapin vaihdettua?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

asalovuo wrote:
Olli wrote: Mulla pohja tuskin tulee tällä kaudella täysin puhtaaksi, katotaan nyt jos kerkeisi viikonloppuna edes vähän laappaisemaan sitä. Tää vuosi menee nyt näin, toivottavasti ensi vuonna ehtii vähän panostaa.
Jos ajan Merellin Hoskille niin pesisitkö samalla mun pohjan... [-o<
Minä olen pitänyt rajana meressä uimiselle 20 astetta. Olen kyllä kuullut jonkun uineen myös näissä kylmissä vesissä eli kaipa tuosta hengissä voisi selvitä.
Kuorma-autollahan veneen voisi kaiketi nostaa myös masto pystyssä... :-k
Tervehdys

Eihän tuo ole kuin asenteesta kiinni. Itse olen pessyt pohjan uikkarit päällä 17 asteen vedessä. Eihän se enää kivaa ollut, mutta aivan tehtävissä uhrauksena jalon asian puolesta.

Muistathan vanhan sanonnan: "No pain No gain"
Ystävällisin veneily terveisin PR
Post Reply