Kauden viimeinen: Karvalakki 2004

Moderators: Petri, harald

Post Reply
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Kauden viimeinen: Karvalakki 2004

Post by harald »

Terve,

lauantaina purjehdittiin sitten Karvalakki-kilpailu joka taitaa olla SPL kalenterin
viimeinen kilpailu tälle kaudelle.

Formaattiina oli neljä ratavaihtoehtoa ja startti aamupäivällä vastatuuli-
lähdöllä. Veneet oli jaettu kahteen luokkaan niin että 1.16 ylittävät veneet
olivat isossa LYS-luokassa ja me muut sitten pienessä LYSissä.

Koska oli pohjoistuulta ja riihilahti/melkin selkä on siinä aika kapea
joutui lautakunta lykkäämään toisen lähdön jotta iso luokka ehti alueelta
pois ennen kuin pikkuluokka lähti kryssimään vastatuulipoijulle.

Radaksi lautakunta oli valinnut D-radan joka oli V-muotoinen, pitkä lenssi
Gråskärsbådanille, pitkä paaran kryssi kohti Harmajan kaakkoispuolella
olevan reunamerkin ympäri (kaksi pientä styyran halssia meillä) ja
sitten takaisin spinnulla yhdellä halssilla Gråskärsbådanille ja sitten n
6nm kryssi maaliin riihilahdelle. Eli rata oli melkein puhdas kryssi-lenssi
rata paitsi että Harmajaalle meno ja sieltä paluu oli niin vino ettei se
vaatinut jiippejä.

No, startti meni meiltä kerrankin oikein. Käytettiin tuota menetelmää
että kolmen minuutin kohdalla ajetaan poispäin viivalta ja sitten kun
1:40 jäljellä käännytään takaisin kohti viivaa. Tämän lenkin teimme
viivan paaran jatkeelle ja palattiin siis viivan sunntaisiesti "kuoleman
sektorilta" mutta kun toisia veneitä tuossa ei ollut niin ei ollut hätää.

Paukun tullessa olimme pari veneen mittaa viivan sisäpuolella ja
nostettiin kryssille. Aivan vauhti ei tuossa riitä koska esim X-95 tuli
sitten styyralla niin että teimme vendan styyralle sen alapuolella.
Viiva taisi olla suotuisampi styyran (lautakunnan) puolella mutta
siellä oli niin paljon trafiikkia että päätimme lähteä paaran puolelta.
Nopeus, paikka, aika ja ajoitus oli nyt oikein ja lähtö onnistui
mielestämme aika hyvin. Yksityypissä olisi ehkä ollut mahdollisuus
purjehtia paaralla koko fleetin ohi mutta nyt tämä ei onnistunut.

Silmää ei näköjään ole vielä niin paljoa että osaisimme enustaa miten
kierrossa tulee käymään koska aika paljon jouduimme jarruttelemaan
ja vendaamaan ennen kryssimerkin kiertoa ja tässä kyllä hävittiin
pari venettä ainakin, Yola (Albin Express) ja Crescendo (Still 900)
ohittivat meidät tässä.

No, itse kierto meni hyvin (ei kääritty poijua spinnulla kuten Finell :) ).
ja saimme aika vapaissa tuulissa lähteä lenssille kohti Gråskärdsbådania.
Tässä Finell otti kuulemma 360° rangaistuksen. Vielä niin että nostivat
spinnun ensin toppiin ja sitten vasta ottivat ne 360°, huhhuh.. :)
Lenssi oli mielenkiintoinen, tuossa tuli aika monta jiippiä vain tuulen
kääntyessä mutta venettä ei aina tarvinnut edes kääntää. Tässä kyllä
isommat veneet kuten Crescendo, Albinit, Fifty-Fun ja Aquila (h-start)
karkasivat. Ei taida olla tuossa seurassa oiken päästä samaan
lenssivauhtiin vaikka mielestäni ajoimme kovaa (yli polareitten) ja koko
ajan alas kun vain vauhtia riitti.

Gråskärsbådanin kierto meni myös hyvin, tiukka kääntö ja purjeet
trimmissä heti kierron jälkeen. Aleksi otti spinnun keulakannelle
luuvartin puolelta jotta spinnu olisi oikealla puolella seuraavassa kierrossa.
Muita veneitä ei tässäkään ollut häiritsemässä.

Pitkä paaran halssi kohti Harmajaa oli vaikea alussa, kokemuksen
puutetta varmaan kun kesti varmaan mailin ellei kaksikin ennen kuin
alettiin pääsemään vauhtiin ja sitten ne puuttuvat nousu-asteet alkoivat
tulla vasta tämän kryssin keskivaiheilla kun tuuli paikoitellen nousi
12 solmuun ja yli.

Reunamerkin kierto meni myös hyvin, edessä yksi Albin jiippasi tai
ajoi melkein suoraan alas joten sekin jäi siihen. Strekki/slööri
Gråskärsbådanille ei tarjonnut muuta dramatiikkaa kuin Dehler 29
joka ohitettiin kryssillä halusi meidän tuulen puolelta ohi. Eikös nopeiden
pitäisi ohittaa leen puolelta? No, tämä Dehler joutui yrittämään ohi leen
puolelta hyvin ajoitetun ja voimakkaan noston seurauksena. Reiluina
kavereina eivät sitten lähteneet kostoksi nostamaan takaisin ja
matkaa kiertoon oli enää 100m tai 200. Saatiin tässä sisäpaikka
ja kryssille pääsimme näin vapaissa tuulissa (kuten melkein koko
kilpailu).

Kryssillä takaisin saimme sitten veneen hienoon vauhtiin, 5.6-5-7
solmua vauhtia apparenttikulman ollessa 30° tai alle koko ajan. Lopussa
kun maa antoin enemmän aaltosuojaa skuuttasimme sitten vielä genoaa
sisään (niin sisälle kuin koskaan aikasemmin) niin että alin metri
genoasta oli tiukasti vantissa kiinni ja takaliikki melkein kosketti
spriidaria. Ja takaliikin tellarit lensivät vielä! Skuuttipiste meillä oli
noin 8 vapaata reikää pisteen takana. Iso levyksi ja skuuttia niin
kireälle kuin vain saa (voimat loppuvat vaikka ottaa kädellä kiinni
ja jaloilla yrittää kiristää niin se ei vain tule enää, pitää hankkia toinen
pienempi talja hienosäädöksi). Tässä vene kulkee sitten todella kovaa
ja korkealle ja Aquila kasvoi silmissä.

Kryssillä tuuli käntyili ja teimme vendan aina kun tuuli kääntyi 10° ja
enemmän. Aquilan teoria Charlotan 45° privaattishiftistä ei näin
pitänyt paikkansa :)

Aivan ei rata riittänyt ja tulimme sitten maaliin kolme sataa metriä
Aquilan takana. Edessä ei muita veneitä enää edes näkynyt mutta
olimme ihan tyytyväisi tulokseen koska purjehdus sinänsä oli ollut
hienon tuntuista ja manöveritkin meni hienosti.

Satamaan tultaessa Crescendossa istuttiin vielä virkistätymässä,
purjeet tosin viikattuna jo. Menin juttusille ja alkoi pieni laskeminen että
mikä saattaisi olla sijoitus. Kari kertoi että hänen pitää Finelliltä kysyä
jos "isopurjeen twisti näytti oikein". Minulla meni hetki ennen kuin
ymmärsin että Crescendo oli sitten tullut ennen Fifty Funia maaliin.
Kun he vielä sanoivat että tulivat maaliin 39 min sitten niin oli mielestäni
selvä että olisimme voittamassa ainakin Crescendon. Huolestutti vain
yksi Albin jota ei oltu nähty ollenkaan kryssillä, koska se oli tullut
maaliin?

No, Blue Peteriin palkintojenjakoon suihkun kautta ja siellähän kohta
selvisi että voitto meille tuli! Jippii, loistava päätös tälle muuten hyvin
menneelle kaudelle.

Miehistö vielä sitten oli omin päin tehnyt vielä oman palkinnon. Olin
kuulemma jättänyt hel-tal kilpailussa snapsilasit maihin mukamas
liian painavina. Näin miehistö oli tehnyt hiilikuidusta snapsilasit
rasioineen. Koko setti painoi 109g laatikoineen. Aivan loistava
lahja/palkinto, kiitos Aleksi, Pone ja Peik näistä. Ja kiitos kisasta ja
kaudesta.

Tuloksia tuossa:

http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... ndex.shtml

Kuviakin on vissiin tulossa tuolle sivulle myös. Odotellaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jukkah
alokas
Posts: 14
Joined: Fri Oct 03, 2003 10:59 am
Location: Espoo
Contact:

Karvalakkikisa 2004 - kuvasatoa

Post by jukkah »

Kuvia kisasta, palkintojenjaosta sekä illanvietosta:

http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... kuvia2004/

--

t. Jukka
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

Tervehdys

Täytynee taasen nöyrästi onnitella Charlottaa hyvästä suorituksesta (tämä alkaa tosin jo tuntua itsensä toistolta :lol: ). On hienoa, että FE:lläkin voi pärjätä LYSti kisoissa. Kovan työn takana se näyttää oleva ja lisäksi olosuhteet täytyy olla sopivat. No silloin voitto varmasti tuntunee vieläkin makeammalta. Vain kuinka on?

Jos näin ulkopuolisin silmin (taisin minä hieman silmäillä sisältäkin yhden kisan laidalla istuen) täytynee tehdä kaudestanne pieni analyysi:

Noin inhimillisesti ottaen kautenne on ollut monipuolisuudessaan menestyksekäs. Olette saaneet maistaa menestystä ja sen tuomaa huumaa ja hyvää oloa (Tiitsis, H:ki-Tallin, Karvalakki yms...) ja henkisiä tappiota ja sen mukanaan tuomaa henkistä krapulaa (Hangossa pataan kevyessä kelissä) sekä edenneet purjehtijan opintiellä oppimalla paljon uutta: Genoa 1:n leikkaus tulee olla pullea kevyeen keliin, muuten ei siis kulje. Genoa 3 onkin kova sana alkaen 6-7 m/s kelistä vain mitä?.

Kausi on siis ollut monipuolinen ja kivasti menestyspainoitteinen jättäen esikaudellekin vielä haasteita.

Purjehduksenne perustuu ulkopuolisin silmin nähtynä kovaan keskittymiseen sekä vahvaan trimmien hakemiseen polaarikäyrien kanssa "kilpaillessa" ja tiukkaan mittarilentoon. Haastankin Charlotan kehittämään tuota kuuluisaa "perstuntumaan". Se kun toimii kaikissa keleissä pimeällä ja valoisassa riippumatta onko veneen mittarit toiminnassa ja aina ilman sähköä. Samalla kehittyy kokonaisvaltainen ymmärrys veneen dynamiikasta ja purjeiden trimmeistä. On totta, että mittarilennolla on oppimisen kehityskäyrän kulmakerrointa kasvattava vaikutus ja sillä on helpompi karsia pois virheitä kilpailusuorituksesta. Mutta perstuntuman kehittäminen parantaa tuon "rutiinisuorituksen" tasoa antaen enemmän tilaa kilpailun strategiselle tulkinnalle ja vie varmasti kehityksessä eteenpäin :D .

Perstuntuman kehittämiseen paras keino lienee tiukka harjoittelu yksityyppiluokka hengessä. Valitettavasti noita FE83 mittatikkuja ei teille tunnu helpolla löytyvän :oops: .

Lopuksi totean ytimekkäästi: "Työ on tehty niille, jotka eivät osaa purjehtia." Voiko sen paremmin sitten sanoakaan :roll:?
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Panu wrote: Täytynee taasen nöyrästi onnitella Charlottaa hyvästä suorituksesta
Kiitokset siitä Panu!
Purjehduksenne perustuu ulkopuolisin silmin nähtynä kovaan
keskittymiseen sekä vahvaan trimmien hakemiseen polaarikäyrien
kanssa "kilpaillessa" ja tiukkaan mittarilentoon. Haastankin Charlotan
kehittämään tuota kuuluisaa "perstuntumaan". Se kun toimii
Kyllä tuossa hel-tal kisassa tuli jo todettua että persekin on kehittynyt
meillä :) Aallokossa ja pimeässä ei hirveästi voi tuijotella mittareita ja
kyllä tänä päivänä on niin että laidalta kuuluu "hei, tää ei kulje" ennen
kuin mittarit vahvistavat saman. Ja mittareista ajossa on käytössä
melkein vain nopeus, muut ovat sitten vain referenssejä joista voi
aika ajoin tarkistaa että mennäänkö todella riittävän korkealle myös
(kryssillä siis).

Mutta joo, kyllä ne mittarit ovat ollet suuri apu veneen vauhdin
kehittämisessä. Ja myös siinä kuuluisassa perstuntuman opettamisessa,
mistä muuten (tasoituskilpailussa) tietäisi miltä sen pitäisi tuntua?
Välillä tuntuu huonolta taas mutta vene kulkee kovaa ja korkealle niin
täytyy myös lisätä pieni suttuisuus tuohon perstuntumaan eikä
siihenkään pidä luottaa sokeasti.

Nopea trimmi on aina se oikea, riippumatta siitä tuntuuko se oikealta
vai näyttääkö se edes hyvältä :)
mittarit toiminnassa ja aina ilman sähköä. Samalla kehittyy
No, onneksi tänä päivänä ei tarvitse purjehtia ilman minkäänlaista
nopeusreferenssiä. Väitän myös että meidän keskinäisissä
kilpaluissa pärjäisi ihan jees ilman mittareitakin koska niissähän saa
sen nopeusreferenssin naapuriveneestä. Tähän ehkä sorruttiin juuri
hangossa, purjehdittiin polareita kun piti vain voittaa Seppo kerran
kahdesta päivästä.
Perstuntuman kehittämiseen paras keino lienee tiukka harjoittelu
yksityyppiluokka hengessä. Valitettavasti noita FE83 mittatikkuja ei
teille tunnu helpolla löytyvän
Kyllä tässä on aika monella veneellä potentiaali haastamaan. Kuten jo
Hangossa huomattiin, harmi vain että maantieteellinen hajonta on mitä
on.

Ja on tässä lähipiirissäkin veneitä joissa tietämystä ja varusteet ovat
sillä tasolla että pitäisi kulkea samaa vauhtia. Joillakin ei vain ole
mahdollisuutta purjehtia 25+ starttia kaudessa, kuten me.
Lopuksi totean ytimekkäästi: "Työ on tehty niille, jotka eivät osaa
purjehtia."
Voiko sen paremmin sitten sanoakaan :roll:?
Hmmm, joo :?:
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nyt on KoPun sivuille tullut kuvia myös.

http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... kuvia2004/

Tuossa kuvassa on lähtötilanne, Charlotta kauimpana paaralla:

http://www.koivusaarenpursiseura.fi/kil ... _7350.html
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Sain Esalta kopiot muutamista kuvista jotka siis ovat suuremmalla
resoluutiolla, niitä voi tirkistellä tuossa:

http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 144&page=2

Kuvat ovat siis ne missä Charlotta näkyy.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Panu
hyperaktiivi
Posts: 2289
Joined: Tue Apr 06, 2004 21:33 pm
Location: Espoo

Post by Panu »

harald wrote: Kiitokset siitä Panu!
Ole hyvä. Onnittelut olette ansainneet.
harald wrote: Kyllä tuossa hel-tal kisassa tuli jo todettua että persekin on kehittynyt
meillä :) Aallokossa ja pimeässä ei hirveästi voi tuijotella mittareita ja
kyllä tänä päivänä on niin että laidalta kuuluu "hei, tää ei kulje" ennen
kuin mittarit vahvistavat saman. Ja mittareista ajossa on käytössä
melkein vain nopeus, muut ovat sitten vain referenssejä joista voi
aika ajoin tarkistaa että mennäänkö todella riittävän korkealle myös
(kryssillä siis).
Hyvä jos näin on. Silloin kun olin teidän mukana Tiistiksessä kesäkuun alussa oli kausi vielä aluillaan ja "perstuntuma" kaiketi vielä talven jälkeen kohmeessa.
harald wrote: Mutta joo, kyllä ne mittarit ovat ollet suuri apu veneen vauhdin
kehittämisessä. Ja myös siinä kuuluisassa perstuntuman opettamisessa,
mistä muuten (tasoituskilpailussa) tietäisi miltä sen pitäisi tuntua?
Välillä tuntuu huonolta taas mutta vene kulkee kovaa ja korkealle niin
täytyy myös lisätä pieni suttuisuus tuohon perstuntumaan eikä
siihenkään pidä luottaa sokeasti.
Niin kaikkihan me tiedämme, että perssilmä on sokea :oops: , mutta hyvä tuntuma auttaa ns. hankalissa tilanteissa, missä keskittymistä vaaditaan moneen asiaan yhtä aikaa. Olet oikeassa siinä, että mittarit ja polaarit ovat erittäin hyvät sparrausvastukset itsenäiseen harjoitteluun vailla ulkoista vastusta. Pelkkä seilailu iltasella vailla suunnitelmallisuutta ei juuri venevauhtia kehitä.
harald wrote: Nopea trimmi on aina se oikea, riippumatta siitä tuntuuko se oikealta vai näyttääkö se edes hyvältä :)
Totta puhut. Näin se vain on. Jos on taipumusta sievistelyyn voi harrastaa vaikka perhojen sitomista... Purjehduksessa nopeus on tärkein arvostelukriteeri, ei esteettisyys.
harald wrote:Kyllä tässä on aika monella veneellä potentiaali haastamaan. Kuten jo Hangossa huomattiin, harmi vain että maantieteellinen hajonta on mitä on.
Näinhän se on. On toki hyvä että tuo Hankoniemi on keksitty, jotta siellä voi alan harrastajat tavata... :lol:
harald wrote: Ja on tässä lähipiirissäkin veneitä joissa tietämystä ja varusteet ovat sillä tasolla että pitäisi kulkea samaa vauhtia. Joillakin ei vain ole mahdollisuutta purjehtia 25+ starttia kaudessa, kuten me.

Ei kyse ole pelkästään 25 startin ajamisesta kaudessa. On myös kyse veneen "rakentamiseen" kuluvasta ajasta ja kilpailullisesta kunnianhimosta.
Ystävällisin veneily terveisin PR
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tom Finellin referaatti tuossa (ruotsiksi):

http://www.jonte.fi/nell/ -> Tävlingsreferat
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply