WHC 2/2010

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Nojoo, se uusi genoa vaatii totuttelua aina. Etenkin kun se on niin erilainen vanhaan verrattuna niin tuossa menee vähän aikaa ennen kuin pääsee sinuiksi. Nyt kun katson trackia ja sen kryssin loppuosaa niin rönnkobbenin kohdalla rupeaa jo näyttämään paremmalta.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:
Petri wrote:Toisaalta jos nyt vaikka katsoo tuota pitkää kryssiä Rysäkarin vieressä:
Lisbeth ajaa kulmaan 344 500metrin keskinopeudella 5,5-5,6 knots
Olga suuntaan 352 keskinopeudella 5,6-5,8 knotsia
Ajoitte siis liian lujaa :)
En tiedä oliko taas suuri ero Kytön selän tuuliin, mutta me ei ajettu kuin 5,3 kn paikkeilla ja voitto tuli 1,14 veneellä, joten 5,6 puhumattakaan 5,8 kuulostaa todella paljolta 1,07 veneelle. Ainakaan Kytön selällä ei ollut aaltoja, jolloin voi ajaa varsin ylös. 8 astetta on hirveä ero nousukulmassa. Ei sellainen selity kölin virheillä tms.

Lisbethin nousukulmat näytti kyllä hyviltä, joten ehkä teillä oli enemmän tuulta? Meillä ei ollut kuin 4-5 m/s paria puuskaa lukuunottamatta.

Kryssille lähdettäessä ette olleet kuin reilun minuutin perässä. Kilometrin (7 minuutin!) kryssin jälkeen eroa oli jo 3 minuuttia. Ja taas seuraavalla reilulla kilometrillä tuli yli minuutti lisää eroa. Yli minuutti 7 minuutissa on ~20% vauhtiero kryssillä! Tuollainen ei tule myöskään trimmien yksityiskohdista noin helpossa kelissä. Kyse on 90% ajamisesta. Sitten kun eroa on enää muutama % kannattaa alkaa miettimään muita asioita enemmän.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote: En tiedä oliko taas suuri ero Kytön selän tuuliin, mutta me ei ajettu kuin 5,3 kn paikkeilla ja voitto tuli 1,14 veneellä, joten 5,6 puhumattakaan 5,8 kuulostaa todella paljolta 1,07 veneelle. Ainakaan Kytön selällä ei ollut aaltoja, jolloin voi ajaa varsin ylös. 8 astetta on hirveä ero nousukulmassa. Ei sellainen selity kölin virheillä tms.
Paha sanoa tuulesta sen enempää kun tuollainen pohjoistuuli on aina vaikea arvioitava, lenssillä kuitenkin mentiin puuskissa vain n. 7 solmua joten ehkä siellä 6 m/s tienoilla se tuuli oli ulompana. Ei se toki nopeutta selitä, mutta toisaalta jos Ollikin paineli lähemmäs 5,5-5,6 vauhteja niin todennäköisesti keli oli hieman kovempi meilläpäin.
Kryssille lähdettäessä ette olleet kuin reilun minuutin perässä. Kilometrin (7 minuutin!) kryssin jälkeen eroa oli jo 3 minuuttia. Ja taas seuraavalla reilulla kilometrillä tuli yli minuutti lisää eroa. Yli minuutti 7 minuutissa on ~20% vauhtiero kryssillä! Tuollainen ei tule myöskään trimmien yksityiskohdista noin helpossa kelissä. Kyse on 90% ajamisesta. Sitten kun eroa on enää muutama % kannattaa alkaa miettimään muita asioita enemmän.
Niin, enköhän mä jo todennutkin että jotain tuli tyrittyä raskaasti. Sääli kun tuota teekkarien trackia ei saa esiin (pitäisiköhän yhdistyksen antaa teekkareille yksi loggeri pitkäaikaislainaan) niin en osaa sanoa miten huonosti ajoin heihin nähden. Selvästi alemmaksi kyllä paikoin, kunnes sitten korjasin kurssia kun näin heidät purjeen alta. Siis kuten totesin, pitäisi joko olla mittarit tai sitten riittävästi Feneitä lähellä että kulman saisi varmistettua tai sitten tietenkin jonkinlainen parempi tatsi targetteihin suhteessa tuulenvoimakkuuteen.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Jos vain tuulee niin 5,4 kn ei ole kovin kaukana todellisuudesta ja joka tapauksessa riittävän tarkka tavoitenopeus kryssille vrt. mittarinne tarkkuuteen.

Eli tatsi suhteessa tuulenvoimakkuuteen voi unohtaa. Pelkkä nopeuden seuraaminen ja ylös ajaminen vauhdin pysyessä on se juju. Sitten kun on kokemusta tämän tyylisestä ajamisesta hiukan enemmän riittää GPS jo vauhdin seuraamiseen koska ajamisesta on jo tullut tarkempaa ja vähemmän hakevaa. Alussa loki on oikea instrumentti näyttämään nopeuden muutokset melkein reaali-ajassa.

Sitten kun nopeus on kohdallaan, etenkin ettei mennä liian lujaa niin höjdikin tulee siitä itsestään. Kryssillä emme Charlottassa tee tuulimittareiden suuntanäyttämillä muuta kuin toteamme että näin on. Windexi on samalla tavalla aivan hyödytön kryssillä, pelkällä nopeudella säädetään ja ajetaan.
Tuulimittari on tosin siitä hyvä että se kertoo todellisen tuulen nopeuden, joten oikean tavoitenopeuden haku polaareista on helpompaa sekä osuu useammin oikealle. Tämä etenkin 3-4-5 m/s tosituulessa missä tavoitenopeus muuttuu solmuja.

Image

Code: Select all

2010 HAR Tuorein säähavainto: 26.5.2010 17:40 Suomen aikaa luoteistuulta 9 m/s; puuska 13 m/s; paine 998,9 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 26.5.2010 17:40 Suomen aikaa luoteistuulta 10 m/s; puuska 11 m/s; paine 998,9 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 26.5.2010 18:50 Suomen aikaa luoteistuulta 7 m/s; puuska 9 m/s; paine 999,2 hPa; pilvistä (8/8);
2010 KAS Tuorein säähavainto: 26.5.2010 18:50 Suomen aikaa luoteistuulta 7 m/s; puuska 8 m/s; paine 999,2 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 26.5.2010 19:50 Suomen aikaa luoteistuulta 9 m/s; puuska 11 m/s; paine 999,0 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 26.5.2010 19:50 Suomen aikaa luoteistuulta 8 m/s; puuska 10 m/s; paine 999,2 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 26.5.2010 20:50 Suomen aikaa luoteistuulta 8 m/s; puuska 9 m/s; paine 999,1 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 26.5.2010 20:50 Suomen aikaa luoteistuulta 12 m/s; puuska 14 m/s; paine 998,9 hPa.
Tuultahan tuolla on näköjään ihan mukavasti, ns. FEneily-keliä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote: Paha sanoa tuulesta sen enempää kun tuollainen pohjoistuuli on aina vaikea arvioitava, lenssillä kuitenkin mentiin puuskissa vain n. 7 solmua joten ehkä siellä 6 m/s tienoilla se tuuli oli ulompana.
Polareista katsottuna 7 knotsia lenssillä tarkoittanee vähintään 16 knotsin tuulia. OK, aalto siihen päälle ja se inhimmillinen maksiminopeuden muistaminen siihen päälle niin arvioisin että tuulta oli 12-14 knotsia.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote:Polareista katsottuna 7 knotsia lenssillä tarkoittanee vähintään 16 knotsin tuulia. OK, aalto siihen päälle ja se inhimmillinen maksiminopeuden muistaminen siihen päälle niin arvioisin että tuulta oli 12-14 knotsia.
Mistä ihmeen inhimillisestä maksiminopeudesta puhut, sitä vartenhan meillä on GPS-trackit ja speed statistics-funktiot GPSAR:ssä :)
Tervetuloa nykyaikaan :twisted:

5s run#3 7,13 knots tuolla lenssillä Melkin kääntöpoijulle, itseasiassa sama puffi taisi kestää yli kymmenenkin sekuntia. Ja sen kyllä siis huomasi, koska yhtäkkiä nopeus nousi about solmun mutta meno tuntui kutakuinkin samanlaiselta kun aaltoa ei ollut yhtään.
Last edited by Petri on Thu May 27, 2010 11:10 am, edited 1 time in total.
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote:

Code: Select all

2010 HAR Tuorein säähavainto: 26.5.2010 17:40 Suomen aikaa luoteistuulta 9 m/s; puuska 13 m/s; paine 998,9 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 26.5.2010 17:40 Suomen aikaa luoteistuulta 10 m/s; puuska 11 m/s; paine 998,9 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 26.5.2010 18:50 Suomen aikaa luoteistuulta 7 m/s; puuska 9 m/s; paine 999,2 hPa; pilvistä (8/8);
2010 KAS Tuorein säähavainto: 26.5.2010 18:50 Suomen aikaa luoteistuulta 7 m/s; puuska 8 m/s; paine 999,2 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 26.5.2010 19:50 Suomen aikaa luoteistuulta 9 m/s; puuska 11 m/s; paine 999,0 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 26.5.2010 19:50 Suomen aikaa luoteistuulta 8 m/s; puuska 10 m/s; paine 999,2 hPa.
2010 HAR Tuorein säähavainto: 26.5.2010 20:50 Suomen aikaa luoteistuulta 8 m/s; puuska 9 m/s; paine 999,1 hPa;
2010 KAS Tuorein säähavainto: 26.5.2010 20:50 Suomen aikaa luoteistuulta 12 m/s; puuska 14 m/s; paine 998,9 hPa.
Tuultahan tuolla on näköjään ihan mukavasti, ns. FEneily-keliä.
Me käytiin kääntymässä Kytökäringin loistolla joskus 18:30 maissa eli lenssattiin ensin Kytön selän poikki ja kryssittiin sitten takaisin maaliin. Ei tuolla tosiaan tuullut tuolloin kuin lenssin puuskissa ehkä 7 m/s maksimit ja kryssillä jo selvästi vähemmän.

Kytöltä Rysäkarille on tietysti 4 mailia ja ajassakin näyttää olevan ~tunnin ero, mutta ainakin meillä tuuli oli maaliin tultaessa (19:10?) paljon kevyempää kuin lähdössä.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Petri wrote:5s run#3 7,13 knots tuolla lenssillä Melkin kääntöpoijulle, itseasiassa sama puffi taisi kestää yli kymmenenkin sekuntia. Ja sen kyllä siis huomasi, koska yhtäkkiä nopeus nousi about solmun mutta meno tuntui kutakuinkin samanlaiselta kun aaltoa ei ollut yhtään.
Ajoitte aivan liian kovaa lenssillä, se ei polareitten mukaan ole mahdollista. Teidän pitää siinä tilanteessa jarruttaa keinolla millä hyvällä jotta ette purjehdi mustaan reikään, alueeseen missä fysiikan lait eivät enää päde ja ajanlaskukin pysähtyy.

Ja tähän se tuhat hymiötä.

Tuulisemmalla lenssillä voi heittää polaarit romukoppaan omasta mielestäni. Parempi on ajaa alas ja pitää vauhti ylhäällä. Kryssillä polarit ovat taas paljon paremmat ja käytännöllisiä.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

harald wrote: Tuulisemmalla lenssillä voi heittää polaarit romukoppaan omasta mielestäni. Parempi on ajaa alas ja pitää vauhti ylhäällä. Kryssillä polarit ovat taas paljon paremmat ja käytännöllisiä.
Tossa lenssillä Melkin poijulle ajettiin suoraan merkille ja loppupeleissä vielä varsin alaskin (ihan lopussa piti jiipata kun muuten olisi ollut aika plattista merkille), ilman mittareita on paha sanoa miten alas mutta alas kuitenkin ja kurssin osalta siis aikalailla Lisbethin kurssia mutta Olli meni kovempaa.
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Petri wrote:ilman mittareita on paha sanoa miten alas mutta alas kuitenkin ja kurssin osalta siis aikalailla Lisbethin kurssia mutta Olli meni kovempaa.
Mä otan nyt osamaksulla takaisin niitä pohjan hiontaan käytettyjä sekunteja. Jos jaksan kisata ahkerasti, saan ne täysimääräisenä takaisin arviolta vuonna 4973, ilman korkoa tosin.
Olli Niemi
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Tarinoidaampa jotain Tripinkin näkökulmasta. Mukana tällä kertaa allekirjoittaneen lisäksi Janne, Wolf ja Mikko E.

Startti meni nappiin, spinnu avoimena ihan rannan poijulta ja veneenmitan päässä linjasta kun pamahti. Tästä päästiin kivasti peittelemään Olgaa, ja toisaalta nautiskelemaan Johanneksen peittelystä. Ekoille merkeille ajaessa mukana pyöri myös toinen H ja Tyyne, tiiviin klungan sisällä tilanne eli aika vikkelästi. Tuuli pyöri kuin puolukka, spinnu veti pääosin oikein hyvin kun puomia ajoi aktiivisesti. Samalla todettiin että tuuli oli hiukan laskenut ja tulomatkan arvio G3:n riittävyydestä korvattiin etsimällä veneen kätköistä keulalle G1, joka olikin selkeästi sopivampi kapine keulalle koko kisan ajan. Ekan punaisen jälkeen käännettiin jo puhtaalle sivutuulelle, ja sekös maistui kun painavahko FE kantoi spinnunsa hyvin. Muilla veneillä, varsinkin Tyynellä, näytti olevan enemmän ohjelmaa.

Käärmeluotojen päästä alkanut plattis Melkkiä kohti sujui nihkeämmin, loput veneet tuli ohi ja alkoi hävitä perä edellä. Melkiltä Rysäkarille yritettiin vielä spinnuilla kun kerran muutkin, mutta eihän siitä mitään tullut reippaassa sivuvastaisessa, joten spinnu kerättiin talteen, vene nostettiin takaisin pystyyn ja lähdettiin vastaisemmalle suunnalle. Laskussa hella pyrki kovasti mastoon spinnun tilalle, kun falli takertui kattilanpitimiin, mutta pääteltiin ettei siitä saataisi lisää vauhtia joten jätettiin nostamatta se mastoon kuitenkin. Tässä olisi ollut tarjolla oiva peliliike jos spinnun olisi laskenut aikasemmin, kun näki että se ei muillakaan oikein onnistunut, mutta pitihän sitä nyt yrittää... Jos olisi noussut edes hiukan ylemmäs spinnulla niin olis voinu ajaa alabanaanina, spinnu ylhäällä osan matkaa ja sitten loput hiukan tiukempana kryssinä. Nyt banaanista olisi tullut liian käyrä, joten lisävauhti ei olisi korvannut lisämatkaa.

Rysäkarilta eteenpäin touhu oli puhdasta kryssiä, jolle käännettiin hiukan muun joukon takaa. Välillä näytti että saatiin Olgan etumatkaa kavennettuakin Rysäkarin selällä. Rönnkobbenin kohdalla kävi pieni moka, kun kuviteltiin seuraavan pätkän olevan puhdasta kryssiä ja haettiin kovempaa tuulta hiukan kauempaa. Vaan eipä se ollutkaan kuin sivuvastaista, jolloin Rönnkobbenin läheltä menneet pääsi paljon nopeammin, vaikka siellä tuulikin hiukka vähemmän. Hiukan ennen Miessaarenselän aukeamista herätti ihmetystä meidät ohittanut Albin Express, jota jäätiin spekuloimaan, että eikös sen pitäisi olla pienessä luokassa ja siksi hitosti meitä edellä, eikä vasta nyt ohittelemassa ison luokan mukana. Pienestähän se sitten lopulta löytyikin, ja jostain niukasti meidän alapuolelle listalle löytyi myös Finn Flyer, joten tuloksena sija 7/9.

Kisa oli tuulinen, märkä ja oikein hauska, purjehdusurheilua parhaimmillaan. Erityisesti mieltä lämmitti alkuosa, kun oltiin ihan kunnolla muitten seassa ja saatiin pelata veneitä eikä vain miettiä jotta millähän nuo saisi kiinni. Näitä lisää :)
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

VVille wrote: Startti meni nappiin, spinnu avoimena ihan rannan poijulta ja veneenmitan päässä linjasta kun pamahti. Tästä päästiin kivasti peittelemään Olgaa, ja toisaalta nautiskelemaan Johanneksen peittelystä.
Pakko sanoa että joko te luitte sen täydellisen moinauksen mua paremmin tai teillä kävi vain uskomaton mäihä koska olitte kyllä jo spinnun kanssa armottomasti myöhässä jos tuuli olisi jatkunut vakiona siitä hetkestä eteenpäin kun me nostettiin spinnu (ja mekin oltiin myöhässä, mutta toisaalta aiemmin ei uskaltanut nostaa varastuksen pelossa) mutta toisaalta kun ei kukaan muukaan liikkunut mihinkään niin ette te myöskään voineet jäädä kenestäkään jälkeen :)

Jälkiviisaana siis olisi tietenkin pitänyt välttää sitä rannan läheisyyttä, mutta hyvin siinä tuuli vielä 2min kohdalla ja aikalailla linjan matkaltahan se tuuli kuoli.
Kisa oli tuulinen, märkä ja oikein hauska, purjehdusurheilua parhaimmillaan. Erityisesti mieltä lämmitti alkuosa, kun oltiin ihan kunnolla muitten seassa ja saatiin pelata veneitä eikä vain miettiä jotta millähän nuo saisi kiinni. Näitä lisää :)
Jep, se alun strekki oli todella hienoa purjehdusta, tuollainen tiukka fleetti pitää hyvin vauhtierot kurissa ja oikeastaan juuri niitä puuskia pitää tarkkailla jos tahtoo irti muista.
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

Petri wrote: Pakko sanoa että joko te luitte sen täydellisen moinauksen mua paremmin tai teillä kävi vain uskomaton mäihä koska olitte kyllä jo spinnun kanssa armottomasti myöhässä jos tuuli olisi jatkunut vakiona siitä hetkestä eteenpäin kun me nostettiin spinnu (ja mekin oltiin myöhässä, mutta toisaalta aiemmin ei uskaltanut nostaa varastuksen pelossa) mutta toisaalta kun ei kukaan muukaan liikkunut mihinkään niin ette te myöskään voineet jäädä kenestäkään jälkeen :)

Jälkiviisaana siis olisi tietenkin pitänyt välttää sitä rannan läheisyyttä, mutta hyvin siinä tuuli vielä 2min kohdalla ja aikalailla linjan matkaltahan se tuuli kuoli.
Siinä nyt kävi lähinnä että meinattiin nostaa spinnu vasta viivan jälkeen ettei tulisi sählättyä. Mut sitten puolisen minuuttia ennen paukkua todettiin että kun tässä kerran ei tuule ja viivalle on vielä matkaa niin auki vaan kaikki kangas mitä on, kun vene oli lähes pysäköitynyt.

Ilmeisesti startin jälkeen tosiaan kauempana rannasta tuuli enemmän ku te pääsitte siihen meijän peittoon eteen, tai sitten trimmasitte ensin paremmin ennen kuin mekin saatiin juonesta kiinni.
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Kuvia kisasta löytyy forumin albumista:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 434&page=1

kuvien järjestys tällä hetkellä hieman sekaisin, mutta sieltä ne kuiteskin löytyy. Kuvattu Olgasta.
Post Reply