WHC 4/2010

Moderators: Petri, harald

User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Tuo reikään ajaminen on mielenkiintoista, silloin pitääkin ajaa genoa pakaten sillä veneen vauhti on liian suuri uuteen tavoitenopeuteen nähden. Tämä ylimääräinen vauhti on hyvä polttaa höjdinä pois, ja sitten kun nopeus on laskenut tavoitteeseen takaisin jatketaan "normiajelua".

Mutta huomaa siinä sitten onko kyseessä reikä vai pieni siftaus jos ei ole tuulimittaria. Niskan karvojen resoluutio ei riitä huomaamaan 6->4 knotsin muutokset.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Post by Joakim »

harald wrote: Mutta huomaa siinä sitten onko kyseessä reikä vai pieni siftaus jos ei ole tuulimittaria. Niskan karvojen resoluutio ei riitä huomaamaan 6->4 knotsin muutokset.
Ei kyllä huomaa tuulimittarikaan. Jos haluaa jotenkin vakaasti näyttävän tuulimittarin, vaimennus tekee siitä liian hitaan tuollaiseen. Lisäksi kevyessä kelissä tuuli vaihtelee eri korkeuksilla. Välillä ei tunne mitään tuulta, mutta mittarit näyttää tuulta ja vene liikkuu, tosin yleensä alle targettien. Toisinaan taas alhaalla tuntuu selvä "puuska", joka ei mittareissa näy. Tuolloin taas mennään usein selkeästi yli targettien.
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Joakim wrote:
Miten identtisen veneen purjeet voivat sakata samalla kulmalla? Miksi identtisen veneen targetit tuntuvat niin mahdottomilta?
Jaa-a, niin vain sattuu käymään aina jos yrittää ajaa Charlottan kulmia. Mutta kuten Olli totesi, syy on todennäköisesti pääosin mun ajamisessani.
Jos ajat samaa vauhtia 5 astetta alemmas, VMG on "vain" 8% huonompi. 500 m syntyisi siis vasta 6 km kryssin jälkeen. Eikö tuo olisi jo selkeä parannus?
Siis tuohon nimenomaiseen kisaan verrattuna kyllä, mutta toisaalta kutakuinkin noin paljon sitä yleensä muutenkin jää, joten sikäli se ei kyllä vielä kauheasti mahdollista muuta kuin jämäsijojen nappaamista ranking-kisoissa.
Miksi haluat "matkia" häntäpään veneitä, jotka myös jäävät "ikuisuuden" Charlotalle?
En minä mitään matkimisesta puhunut, vaan että niistä targeteista saisi paremmin pohjaa omaan ajoon. Jos ylittää hitaamman veneen targetit niin ainakin voittaa sen hitaamman veneen, jos yrittää roikkua nopeamman veneen targeteissa epätoivoisesti purjeet jatkuvasti sakaten kun yrittää hakea rajaa, niin voi hyvin käydä niin että hitaammat menevät ohi.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Pointti olikin että sinun tulisi saada Olga kulkemaan samaa vauhtia ensin. Älä välitä höjdistä tässä vaiheessa vielä. Siitä on aloitettava.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11047
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Joakim wrote:
Petri wrote:
Tokitoki, mutta mistä sen target-vauhdin repii, Charlottan polarit ovat meille lähes yhtä hyödyllisiä kuin Lexuksen. Ja pelkillä tellarien ajamisella olen jo todistetusti ajanut 10 astetta liian alhaisia kursseja, eli ainakin mä kyllä tarvitsen winkkarin siihen tueksi ettei homma lähde ihan käsistä.
Windexistä on iloa kryssillä vain silloin kun on "aivan pihalla". Tuuli kääntyy voimakkaasti tai on niin olematon, ettei ole mitään varmuutta tuulen suunnasta.
Jaa, hmm...

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=IMG_1725
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Rea
kokelas
Posts: 176
Joined: Thu Jun 14, 2007 20:20 pm
Location: Helsinki

Post by Rea »

Kuvia kisasta löytyy forumin albumista:
http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... 434&page=1

kuvien järjestys tällä hetkellä hieman sekaisin, mutta sieltä ne kuiteskin löytyy. Kuvattu Lisbetistä.
Post Reply