olipa kiva tiistis! Adrenaliini jyllää vieläkin. Tuulta oli ennen starttia niin että
ennen kuin tuulimittari sekosi puuskissa 15m/s. Parasta oli tietenkin uudenkarhea
(tunnin vanha) kevlar/carbon genua kolmonen joka oli just sopiva purje
tälle kelille. Otimme vielä reivinkin, niin paljon oli tuulta. Skuuttipisteitä ei kyllä
edes kokeiltu, skuutin vetokin oli nyt vanttien välistä, olisiko pitänyt vetää
molempien vanttien sisäpuolelta? No, eikös se selviä ennemmin tai myöhemmin..
Radaksi valittiin se miessaarenselällä kääntyvä rata joten luvassa oli kryssiä,
kryssistrekkiä ja pidempi kryssi merkille ja sitten sama takaisin.
Kryssi meni jotenkuten, vasta lopussa alkoi löytymään se tasapaino missä
vene pysyi suht pystyssä ja kulki sen 5.5kn+. Tästä ei puuskaisessa kelissä
kovin pitkään kerralla saanut kuitenkaan nauttia, harmi kyllä. Mutta,
harjoittelua harjoittelua. Matkalla Miessaaren selälle veneitä jäi kuitenkin leen
puolelle kryssillä joten aika vaikeaa oli visiin puolin ja toisinkin.
Kierron jälkeen harva vene nosti spinnunsa (ainakaan heti). Meidän raju
luottamuksemme veneeseen ja sen turvamarginaaleille teki sen että montaa
sekuntia ei kierron jälkeen mennyt kun spinnu pamahti auki edessämme
. Me saimme myös elämämme surffin kun x-99 ohitti spinnulla leen
puolelta (kiitos siitä) ja nostivat makean peräaallon. Tähän kuoppaan satuttiin
sitten samassa 15-16m/s puuskan kanssa ja en ollut usko silmiäni kun loki
näyttä 11kn yli kymmenen sekuntia putkeen, makeaa! Takana Lurifax (Albin
Express) teki mahtavan broachin, hyvä ettei maston huippu sukeltanut.
Otettiin sitten pelkureina spinnu alas vihreän lateraalin kohdalla koska
pelkäsimme hiukan että tulee liian tiukka strekki kohti melkin p-kärkeä mutta
olihan se pakko nostaa kun tuuli samalla käänty myötäiseen. Jiippi punaisen
ympäri varoen broachia koska karikko on aika lähellä ja lähdettiin nostamaan
kohti maalia niin eikös se vanha vaihtamatta jäänyt spinnuskuutti katkennut
siihen paikkaan. Oliko hyvä paikka säästää??
No, maaliin hyvän fiiliksen alla ja myöhemmin tulostaululla ilmeni että
kauden toinen voitto oli tosiasia. Diva39:nen toisena jotain 170s perässä
tasoitetussa ajassa. Kiva päättää sarja tällaiseen!!
Joten FE:llä purjehtii kyllä kovassakin tuulessa.
tiistis 14.9
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
tiistis 14.9
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Re: tiistis 14.9
Tervehdysharald wrote:olipa kiva tiistis! Adrenaliini jyllää vieläkin. Tuulta oli ennen starttia niin että ennen kuin tuulimittari sekosi puuskissa 15m/s. Parasta oli tietenkin uudenkarhea (tunnin vanha) kevlar/carbon genua kolmonen joka oli just sopiva purje tälle kelille. Otimme vielä reivinkin, niin paljon oli tuulta. Skuuttipisteitä ei kyllä edes kokeiltu, skuutin vetokin oli nyt vanttien välistä, olisiko pitänyt vetää molempien vanttien sisäpuolelta? No, eikös se selviä ennemmin tai myöhemmin..
Oli kyllä ihan makea keli. Olin itse samoihin aikoihin myös ulkona. Täytynee taas onnitella uuden perheenjäsenen johdosta, siis purjeen. Siinä vaiheessa, kun eilen teidät näin (tulossa takaisin satamaan) ei uutukainen ollut enää mastossa. Kerrothan purjeen strategiset speksit, kuten vahvuus, paino, leikkaus, suositeltu tuulialue ja kuinka paljon kuluu "sponsorirahaa" tuollaiseen purjeeseen?
Hyvä pitkä surffi on aina makeaa. Erityisen kivaa se on, kun vesi lentää kahtapuolta ja vene kiitää kuin juna aallolla. Tiedän tunteen vallan hyvin. Olette kyllä mitään pelkäämättömiä, kun tuohon keliin spinnun nostitte. Itselleni ei tullut mieleenkään.harald wrote:Kierron jälkeen harva vene nosti spinnunsa (ainakaan heti). Meidän raju luottamuksemme veneeseen ja sen turvamarginaaleille teki sen että montaa sekuntia ei kierron jälkeen mennyt kun spinnu pamahti auki edessämme . Me saimme myös elämämme surffin kun x-99 ohitti spinnulla leen puolelta (kiitos siitä) ja nostivat makean peräaallon. Tähän kuoppaan satuttiin sitten samassa 15-16m/s puuskan kanssa ja en ollut usko silmiäni kun loki näyttä 11kn yli kymmenen sekuntia putkeen, makeaa!
Olisikohan hyvä ajatus olla kahdet skuutit spinnulle. Toiset kevyestä "paperinarusta", jolla spinnu jaksaa vetää miltein nollakelillä ja toiset paksua "kaapelia", joka kestää vaikka mitä. Tuossa kelissä kun skuutti paukahtaa poikki aiheuttaa se aina ylimääräistä tykytystä .harald wrote:...kohti maalia niin eikös se vanha vaihtamatta jäänyt spinnuskuutti katkennut siihen paikkaan. Oliko hyvä paikka säästää??
Ei voi kun onnitella. Rahalla saa (purjeita) ja FE:llä pääseen...harald wrote:No, maaliin hyvän fiiliksen alla ja myöhemmin tulostaululla ilmeni että kauden toinen voitto oli tosiasia. Diva39:nen toisena jotain 170s perässä tasoitetussa ajassa. Kiva päättää sarja tällaiseen!!
Niinhän on tullut todetua että kovemmalla kelillä FE:n saa kulkenmaan jopa LYS tasoituksilla .harald wrote: Joten FE:llä purjehtii kyllä kovassakin tuulessa.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Re: tiistis 14.9
Webari taas asialla. Genoa kolmonen on siis vantteihin asti ulottuva keula-Panu wrote:Kerrothan purjeen strategiset speksit, kuten vahvuus, paino, leikkaus, suositeltu tuulialue ja kuinka paljon kuluu "sponsorirahaa" tuollaiseen purjeeseen?
purje joka siis täyttää keulakolmion aika tehokkaasti. Materiaali on Contenderin
MAXX Carbon/Kevlar. Lisää siitä tuossa: http://www.contendersailcloth.com/maxx.asp
Syysalennuksineen hinta on jotain päälle 800¤. Leikkaus on siitä mielen-
kiintoinen että koska materiaali on multiaksiaalinen (MAXX) niin siitä voidaan
tehdä "vaakaleikkauksella" tai sen tapaisella purjeen jonka ominaisuudet ovat
lähellä radiaalileikkausta. Purjeessa on ylin latta läpimenevä ja kaksi muuta
lattaa ovat aika pitkiä nekin. Purje on siis liimattu yhteen, eikä ommeltu.
Purje on kellertävä/kultainen mustalla harvalla verkolla. Ihan jees.
Minulla on kova luottamus miehistöön, he kyllä hoitavat kaiken vaikka veneOlette kyllä mitään pelkäämättömiä, kun tuohon keliin spinnun nostitte. Itselleni ei tullut mieleenkään.
menisi keulan kautta ympäri niin ei kyllä montaa sekuntia menisi niin spinnu
olisi taas vedossa ja "maximize performance" huudot raikaisivat
No tänä päivänä löytyy esim spectraa. 6mm skuutti on kestänyt "mitä vain"Olisikohan hyvä ajatus olla kahdet skuutit spinnulle. Toiset kevyestä "paperinarusta", jolla spinnu jaksaa vetää miltein nollakelillä ja toiset paksua
tähän asti ja on kevytta, eikä syö kosteutta.
Niin, varustelaji, harmi kyllä...Ei voi kun onnitella. Rahalla saa (purjeita) ja FE:llä pääseen...
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020