Ranking #2 FE-sprint la 29.5.2010
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Ja kyllä, tulevia kuvia vähän esikatselleena tulee kyllä sellainen fiilis että hei meillä on jotain menossa täällä. Todella tiukalta näyttää ja vaikka väsy olikin pällä niin erinomaisen hauskaa touhua vielä kaikenlisäksi!
Kiva verrata tämän vuoden kuvat viimevuotisiin. Ollaan taas päästy roima askel eteen. Vielä ei olla siinä tilanteessa että spinnupuomin korkeus lenssillä ratkaise, mutta missä kisoissa se nyt oikeasti ratkaisee?
Kolmella veneellä lähtövoittoja, kakkosina tai parempana tulleita veneitä on neljä. Eiköhän tämä tästä kohta rupea olemaan oikeasti kova luokka. Kiitoksia kaikille siitä ajasta ja rahasta mitä itse olette antaneet kehityksen eteen, on kiva nähdä että taso nousee kohisten!
edit: Kuvia katsellen ihailen kyllä vähän että miten saadaan 20 ihmistä kuljettamaan viittä alusta niin, että tulevat ryypäässä alamerkille spinnut uljaasti lentäen. Se on jo sinänsä suoritus.
Kiva verrata tämän vuoden kuvat viimevuotisiin. Ollaan taas päästy roima askel eteen. Vielä ei olla siinä tilanteessa että spinnupuomin korkeus lenssillä ratkaise, mutta missä kisoissa se nyt oikeasti ratkaisee?
Kolmella veneellä lähtövoittoja, kakkosina tai parempana tulleita veneitä on neljä. Eiköhän tämä tästä kohta rupea olemaan oikeasti kova luokka. Kiitoksia kaikille siitä ajasta ja rahasta mitä itse olette antaneet kehityksen eteen, on kiva nähdä että taso nousee kohisten!
edit: Kuvia katsellen ihailen kyllä vähän että miten saadaan 20 ihmistä kuljettamaan viittä alusta niin, että tulevat ryypäässä alamerkille spinnut uljaasti lentäen. Se on jo sinänsä suoritus.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Lautakunnalla oli varmasti paras näkemys tapahtuneeseen koska katsoivat tilannetta juurikin aika tasan edestä päin ja sikäli siis hyväksyn hyvin heidän näkökantansa, mutta siis puolustukseni yhä että ei se tilanne ihan omalta kannalta taas vaikuttanut niin selvältä koska vastaavanlaisissa tilanteissa pitää myös ottaa huomioon mitä säännön 11 "keep clear" oikeastaan tarkoittaa ja toisaalta miten sitten taas 16.1:tä pitäisi tulkita jos etäisyyttä on niin vähän että väistäminen on mahdotonta.harald wrote:"Protestihuoneessa"
Kyllähän tuo aivan selvältä tapaukselta vaikutti. Vaikka protesti hylättiin niin kyllä asianomaiset saivat huutia käsittelyn aikana. Etenkin tällaisen kisan järjestelyt kaveripiireissä ja ordereitten "herrasmiesmäisesti" antaisivat vähän osviittaa siihen että mahdolliset rikkeet hyvitettäisiin radalla. Panu teki mielestäni oikein kun protestoi.
Eli yritin kyllä pitää jatkuvasti etäisyyttä Anneliin, mutta jos nyt rehellisiä ollaan niin mielestäni Jani ihan tietoisesti ajoi kiinni (genua pakkasi ihan kunnolla pariin otteeseen nostaessa) ja sitten aallonpohjassa kyljet kilkkasivat yhteen. Näin jälkikäteen toki olisi pitänyt kääntää aggressiivisemmin ylöspäin jo aiemmin ja jättää enemmän tilaa väliin, varaa siihen olisi kyllä ollut leikkari oli kulkusuuntaa ylempänä mutta ehkä sitten keskittyminen meni niin täysin lähitilanteeseen että ajaminen kärsi. Tämähän on se paras tapa hankkiutua styyra-paara-ongelmiinkin, eli alkaa liian paljon kuikuilemaan purjeen alle styyran veneitä samalla huomaamatta kurssin laskiessa ja siinä missä normaalikurssilla olisikin päässyt veneen edestä on sitten tämän laskun tuloksena pakko mennä alta.
Olen vain talvikauden aikana nähnyt niin monta vastaavaa tilannetta SailX:ssä missä sitten se alempi vene on tuomittu siitä, ettei ole antanut ylemmälle veneelle mahdollisuutta väistää että tilanne ei sikäli ole niin selvä kun veneet ovat aivan vierekkäin.
Last edited by Petri on Sat May 29, 2010 22:59 pm, edited 1 time in total.
Meidän purjeessa on ihan samanlainen tarrakiinnitteinen tasku läpilatoissa kuin muissakin latoissa. Ensin laitetaan latta pohjaan, sitten lattatyökalua apuna käyttäen tungetaan sellainen tarranauhaläpyskä sinne lattataskuun. Lattatyökalu estää sen tarran tarttumisen taskuun työnnettäessä, ja sitten kun se työkalu (=latan pätkä) vedetään ulos, tarranauhat tarttuvat toisiinsa. Lisäksi siinä tarraläpyskässä on vielä pienet narut, jotka voi sitoa latan päässä oleviin reikiin. Tämä on estänyt lattoja putoamasta muutamaan otteeseen...Petri wrote:btw. minkälainen se Weban lattasysteemi on, koska ei meillä ole ikinä ollut Nortin läpilatoissa (joita siis on 4) mitään tuollaisia ongelmia.
Purjeessa siis latat suoranaisesti juntataan paikoilleen kiristettävän kiilan avulla, joten mistään tarraviritelmästä ei ole kyse.
Kyllä se yleisesti ottaen pitää hyvin, mutta meillä kun on kahden läpilatan malli, niin siihen alemman läpilatan taskuun kohdistuu jostain syystä enemmän voimaa. Pitäisi ehkä lyhentää lattaa vähän, tai sitten vain jättää löysemmälle, jolloin latan pää kurkkii vähän ulos. Oli meillä tänään muutenkin oireita siitä, että tuo latta oli liian kireällä, lenssillä jäi helposti purje topista kuperaksi väärään suuntaan, kun latta jäi kanittamaan.
Olli Niemi
TervehdysOlli wrote:...Pitäisi ehkä lyhentää lattaa vähän, tai sitten vain jättää löysemmälle, jolloin latan pää kurkkii vähän ulos. Oli meillä tänään muutenkin oireita siitä, että tuo latta oli liian kireällä, lenssillä jäi helposti purje topista kuperaksi väärään suuntaan, kun latta jäi kanittamaan.
Tuon läpilatan sielunelämään sisältyy selvä paradoksi. Latan tulisi olla kireällä kevyellä kelillä, kun halutaan pussikasta ja syvempää muotoa. Kovemmalla kelillä tuo kireä latta ja syvä profiili on taas haitaksi..? Kevyellä taas kireää lattaa ei saa vendassa kääntymään oikein päin vaan se jää jännittyneennä kanittamaan.
Ystävällisin veneily terveisin PR
- harald
- Hallitus
- Posts: 11047
- Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
- Location: P-helsinki
- Vene: Charlotta
- Contact:
Jos latta on vain sopivan jäykkä niin purjeessa vaikuttavat voimat kyllä kumoavat sen pussittavan vaikutuksen. Kireä latta on aina hyvä juttu sillä kovemmassa kelissä kun skuuttaa kireä latta voi vielä säilyttää jonkinlaista muotoa muuten yli-litteässä purjeessa.
Kevyessä kelissä on taas vaikeaa saada aikaiseksi muotoa ilman kireää lattaa. Eli latat kireälle vain.
Kevyessä kelissä on taas vaikeaa saada aikaiseksi muotoa ilman kireää lattaa. Eli latat kireälle vain.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
TervehdysPetri wrote:Mutta kai Panu huomioit sen että ei teillä olisi muutenkaan ollut saumaa protestiin koska ette nostaneet lippua.
Ja toki siis mainintana se, että optimointi toki liittyy siihen että en nyt mitenkään varmasti voinut sanoa olevani syytön tai syyllinen ja siinä kontekstissa herrasmiesmäisyys on vähän hankalammin määriteltävä konteksti, etenkin kuultuna sinun suustasi koska sama määrehän oli myös viimevuoden ordereissa
Viimevuoden ordereissa oli samat määreet kuin tänä vuonna. Tilanteet vaan olivat hyvin erilaiset. Viimevuotisessa tilanteessa oli kyse ajoituksesta ja siten se oli tulkinnan varainen. Muistini ei rekisteröinyt, että oliko viimevuotinen protesti toimitettu kirjallisesti 10 minutissa lautakunnalle?
Tänään tilanne oli päivän selvä. Ylemmän veneen on pidettävä itsensä poissa jaloista, jossa epäonnistuitte. Kommentit, ettei teillä ollut enää tilaa ei paljoa paina, kun teidän yläpuolella on vapaata vettä seuraavaan saareen asti. Jos turvallinen väistäminen vaatii tilaa veneiden väliin tarkoittaa se sitä, että väistö on pahasti myöhässä ja naapuri on jo iholla.
Onneksi tilanne ei vaikuttanut ei tuloksiin eikä urheilullisiin saavutuksiin.
Ystävällisin veneily terveisin PR
Ensinnäkin pitää nyt muistaa, että se onko vettä yläpuolella ei sikäli merkitse mitään jos veneitten väli on niin pieni ettei venettä pysty nostamaan ilman peräkulman osumista alemman veneen kylkeen.Panu wrote: Tänään tilanne oli päivän selvä. Ylemmän veneen on pidettävä itsensä poissa jaloista, jossa epäonnistuitte. Kommentit, ettei teillä ollut enää tilaa ei paljoa paina, kun teidän yläpuolella on vapaata vettä seuraavaan saareen asti. Jos turvallinen väistäminen vaatii tilaa veneiden väliin tarkoittaa se sitä, että väistö on pahasti myöhässä ja naapuri on jo iholla.
Se, että kun tilanne on mennyt niin tiukaksi on toki ylemmän veneen vika, paitsi tietenkin jos olisimme ehtineet zonelle. Eipä siinä sitten rintarinnan juuri muuta voinut tehdä kuin vastata alapuolisen veneen liikkeisiin parhaansa mukaan.
Ja viittasin kylläkin tilanteeseen missä lenssillä tee yläpuolisena veneenä ajoitte päin meidän spinnupuomia lähdössä 6 (viime vuonna).
Hienot kisat oli vaikkakin punttitreenit oli jäänyt talvella väliin joten kelin kovetessa ei meillä ollut enää mitään toiveita pärjätä muille...
Kaikki manööverit kestivät aivan liian kauan lukuunottamatta spinnujiippejä. Varsinkin purjeiden nostot ja ykkösen skuuttaaminen tuottivat ongelmia heti kolmannen startin jälkeen jolloin tuulta alkoi olla riittävästi. Keli oli mitä mainioin FE:lle mutta ei meille ja neljäs gasti olisi ollut enemmän kuin tarpeen. Joka tapauksessa miehistö pärjäsi olosuhteisiin nähden hienosti eikä mitään hajonnut eli siinä mielessä kaikki sujui hienosti.
Radalla ei pystynyt seuraamaan mitään muuta kuin, että kaikki oli valmiina seuraavaan manööveriin, joten taktisia päätöksiä ei startin jälkeen juuri tehty...ja trimmaaminenkin jäi vähemmälle siitä osoituksena upea kuva lenssiltä, jossa ylinlatta on tyylikkäästi taipuneena väärään suuntaan . Tuosta pisteet menivät kipparille, jonka tehtävänä oli hoitaa isoa (puolustukseksi sanottakoon, että kun on molemmat spinnun skuutit käsissä ja pinna jalkojen välissä ei juuri muuhun pysty).
Vene tuntui paljon paremmalta kuin viimevuonna siitä osoituksena kaksi ensimmäistä starttia joissa pärjäsimme mielestämme ihan kohtuullisesti.
Seuraavaksi odotellaankin sitten Hangonkylän kisoja johon toivottavasti saadaan koottua normaali kokoonpano.
Kaikki manööverit kestivät aivan liian kauan lukuunottamatta spinnujiippejä. Varsinkin purjeiden nostot ja ykkösen skuuttaaminen tuottivat ongelmia heti kolmannen startin jälkeen jolloin tuulta alkoi olla riittävästi. Keli oli mitä mainioin FE:lle mutta ei meille ja neljäs gasti olisi ollut enemmän kuin tarpeen. Joka tapauksessa miehistö pärjäsi olosuhteisiin nähden hienosti eikä mitään hajonnut eli siinä mielessä kaikki sujui hienosti.
Radalla ei pystynyt seuraamaan mitään muuta kuin, että kaikki oli valmiina seuraavaan manööveriin, joten taktisia päätöksiä ei startin jälkeen juuri tehty...ja trimmaaminenkin jäi vähemmälle siitä osoituksena upea kuva lenssiltä, jossa ylinlatta on tyylikkäästi taipuneena väärään suuntaan . Tuosta pisteet menivät kipparille, jonka tehtävänä oli hoitaa isoa (puolustukseksi sanottakoon, että kun on molemmat spinnun skuutit käsissä ja pinna jalkojen välissä ei juuri muuhun pysty).
Vene tuntui paljon paremmalta kuin viimevuonna siitä osoituksena kaksi ensimmäistä starttia joissa pärjäsimme mielestämme ihan kohtuullisesti.
Seuraavaksi odotellaankin sitten Hangonkylän kisoja johon toivottavasti saadaan koottua normaali kokoonpano.
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
S/y Merelli
FIN 2545