Kaidevaijerien uusiminen

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

jarmos
alokas
Posts: 24
Joined: Tue Sep 30, 2008 23:47 pm
Location: Espoo/Mankkaa

Kaidevaijerien uusiminen

Post by jarmos »

Moro,

Yritin hakea aiheesta tietoa foorumilta, mutta en sellaista löytänyt. Minulla katkesi paaran puoleisen kaiteen ylävaijeri viime syksynä ja onneksi kukaan ei joutunut uimaan, vaikka läheltä piti. Se tapahtui kesken purjehduksen. Olisi päässyt harjoittelemaan MOBia. Vaijerit ovat muovipäällysteisiä ja tutkittuani muutkin, tulin siihen johtopäätökseen, että uusitaan kaikki. Onko joku uusinut noita vaijereita ja mistä hankkinut, mitä suurinpiirtein maksoi? Olen hankkimassa vanhojen tilalle vaijerit ilman muovipäällystettä.
s/y Elli, FIN-2063
Petri
FE-junkie
Posts: 3931
Joined: Thu May 29, 2003 01:17 am
Location: Espoo

Post by Petri »

Baltic Riggingistä Karaportissa hankittiin Olgaan vaijerit kutakuinkin kuusi vuotta sitten ja silloin maksoivat n. 120¤, tiedä sitten miten aika on nostanut hintojaan.

Ja vaikka meidän kohdalla unohdettiin korostaa asiaa myyjälle ja saatiin muovipäällysteiset vaijerit, niin tosiaan muovipäällysteisten hankkiminen on tavallaan vähän riskipeliä pitkän päälle vaikka todnäk ensimmäisten 10 vuoden aikana päällysteen alla tapahtuvalla korroosiolla ei nyt suurta vaikutusta olekaan.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Me haimme samasta paikasta 6/2008 ja silloin hinta oli 115¤. Alavaijerit olivat liian lyhyitä mutta tuon kauneusongelman korjasivat nopeasti ja ilman mutinoita.

Image
Vanhat vain malliksi mukaan. Itse en ottaisi enää muovipäällysteisiä ollenkaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Sibbe
alokas
Posts: 9
Joined: Mon Sep 18, 2006 09:58 am
Location: Tampere

Post by Sibbe »

harald wrote:Me haimme samasta paikasta 6/2008 ja silloin hinta oli 115¤. Alavaijerit olivat liian lyhyitä mutta tuon kauneusongelman korjasivat nopeasti ja ilman mutinoita.
Vanhat vain malliksi mukaan. Itse en ottaisi enää muovipäällysteisiä ollenkaan.
Olen miettimässä samaa hommaa.
Onko kukaan miettinyt / käyttänyt tuossa köyttä. Esim 6mm dyneema tms vastaava venymätön nirunaru.
Mitä haittoja tuosta voisi olla, itsellä tulee seuraava mieleen?
- Likaantuminen
- Katu-uskottavuuden puute
- Mekaaninen kesto?

Hyötyjä
- Mahdollista nähdä jos köysi on menossa pilalle
- Helppo vaihtaa ja tehdä oikean mittainen paikan päällä ilman suuria lisälaitteita
- Vähemmän teräviä ja teipattavia kulmia mihin purje hinkkaa

Naruiluterveisin
Sibbe
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

ISAF offshore special regs cat 3 (PDF, 115kt) sivulla 11/23 sanotaan
a) Lifelines shall be of :
- stranded stainless steel wire or
- double-braided Dyneema® rope
Joten kyllähän se dyneema olisi ok sen mukaan. Mekaaninen kestävyys voi olla jopa vaijeria parempi, sillä vaijeri ei kestä taittamista melkein ollenkaan.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jr

Post by jr »

Katu-uskottavuuttakin olisi kyllä enemmän Dyneemalla...
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Ja sitten jos pitää nostaa tajuton gasti/kippari veneeseen, dyneema mennee puukolla helpommin poikki kuin vaijeri leikkureilla.
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

köysi vs piällystetty vaijeri

Post by FE-Sillanpää »

jr wrote:Dyneemalla...
Tuntuu, että tolpat saavat olla ihan erityisen kraadittomat jotta köysi ei hierry poikki. Meillä n. 6 vuotta vanhoissa valkopäällysteisissä vaijereissa tolppien kohdalla valkoinen on jo kulunut pois tolpan sisältä käytännössä varmaankin fendareiden nykimisestä johtuen (vaikkei edes kotisatamassa tarvitse niitä käyttää). Mitenkä kävisi köyden kanssa, kuinka monta vuotta menisi ennen kuin kuidut katkeilisivat? Tolppien sisäistä kulumaa ei näe kuin näin kevätkunnostuksen aikaan.

Jos yhdessä kesässä ei vielä rispaantuisi, voisi toki tehdä saman kuin fallille, että varaa liikaa pituutta jotta voi joka vuosi vaihtaa kulutuskohtia pari senttiä sivuun... siinähän se kiinnityksen muutos hoituisi kun tuo keväällä kaideköysiä pesukoneesta takaisin feneelle :-)

Sinänsä hyvä pointti tuo puukollakatkaisumahdollisuus.
User avatar
asalovuo
Hallitus
Posts: 903
Joined: Fri Feb 15, 2008 00:35 am
Location: Helsinki

Post by asalovuo »

Tuon puukolla katkaisu ominaisuuden voi järjestää myös korvaamalla alempien vaijereiden päätteet lenkeillä ja dynemalla.

http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=P6010032
Antti
S/y Merelli
FIN 2545
jr

Post by jr »

Tuntuu, että tolpat saavat olla ihan erityisen kraadittomat jotta köysi ei hierry poikki.
Jos kuoretonta dyneemaa käyttää, niin voihan tolppien kohdalle laittaa pätkän kuorta, kutistesukkaa, teippiä tai vastaavaa.
laxman66

Post by laxman66 »

[quote="asalovuo"]Tuon puukolla katkaisu ominaisuuden voi järjestää myös korvaamalla alempien vaijereiden päätteet lenkeillä ja dynemalla.

Näin ainakin on vaadittu mm. Gotland Runtin katsastus/ turvamääräyksissä, eli että pääsee MOB-tilanteessa puukolla irroittamaan vaijerit. Ei siis saa laittaa suoraan esim. sakkelilla kiinni kaidetolppaan, vaan nimenomaan snaralla!

Lisäksi olen ymmärtänyt, ettei muovilla päällystettyjä kaidevaijereita saisi käyttää (syy: vaijerin kuntoa ei näe).

T: Nereida/ Sami L.
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Post by Artsi »

Mitä luokkasäännössä sanotaan kaidevaijerista? Entä kaidetolpista? Tekisi mieli vaihtaa istuinkaukalon edessä oleva tolppa "ylösalaisin olevan U-kirjaimen muotoiseen" tolppaan, jolloin saisi etuvaijerit kireälle ja taaemmat löysemmiksi, kun kippari joutuu hengaamaan laidalla.

Terv. Artsi/DANIELA
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Luokkasäännöt eivät ota kantaa siihen millaisia tolppia sinulla on., eikä edes koko kaidevaijereiden olemassaoloon. Katsastussäännöissä ja/tai ORC special regs säännöissä on jotain mainintaa miten kireänä vaijereiden tulisi olla, ja pitääkö niitä edes olla ollenkaan.

Luokkasäännöt vaativat katsastusluokka kakkosen mukaiset varusteet. Eli kaiteet tulevat sitä kautta.

http://www.fe83.org/wiki/index.php/FE83 ... 4nn%C3%B6t
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
jarmos
alokas
Posts: 24
Joined: Tue Sep 30, 2008 23:47 pm
Location: Espoo/Mankkaa

Post by jarmos »

Moro,

Kiitoksia vinkeistä! Vein toisen puolen vaijerit (ehjät) malliksi Baltic Rigginsille tänään ja lupasivat uudet n. viikon kuluttua. Otin vaijerit ilman muovikuorta ja 5 mm vahvuisena. Hinta on jotain > 100 ¤.
s/y Elli, FIN-2063
User avatar
FE-Sillanpää
luti
Posts: 568
Joined: Mon Mar 26, 2007 16:04 pm
Location: Itä-Uusimaa

Post by FE-Sillanpää »

jarmos wrote:Moro,

Kiitoksia vinkeistä! Vein toisen puolen vaijerit (ehjät) malliksi Baltic Rigginsille tänään ja lupasivat uudet n. viikon kuluttua. Otin vaijerit ilman muovikuorta ja 5 mm vahvuisena. Hinta on jotain > 100 ¤.
Näytti eilen siellä ovenpielessä olevan vanhat muovipäällysteiset joissa luki päällä lappu FE83. Joku on siis teettämässä paraikaa uusia...
Post Reply