Maasähköä

FE-vene ja yhdistys / FE-båten och föreningen

Moderators: Petri, harald

KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Maasähköä

Post by KaleviHarkonen »

Tervehdys Raadille

Perhepurjehtija kun arvostaa satamassaoloakin niin tuli maasähkön virittäminen mieleen. Mikähän mahtaisi olla FE:ssä hyväksi havaittu paikka maasähkön laitteille? Laturi menee varmaan sinne ruumaan missä akutkin ovat, pentryyn olen ajatellut pistorasiaa lyhtyvalaisimen, kännykän yms. lataamiseen, mutta mihin kannattaisi asentaa varsinainen maasähkökeskus? Senhän pitäisi olla hyvin tavoitettavissa mutta ei kuitenkaan näkyvästi esillä, sehän ei mikään silmänilo ole (vaikka onkin kasattu oman tehtaan tuotteista (joita sivumennen sanoen näkee työajalla ihan riittävästi)).

Ja mistä ja miten on sitten kaapeli mielekästä vetää laiturille?

Eli jos joku on omaan veneeseensä vastaavan tehnyt kuulisi mielelläni kokemuksia.
Ex Feneilijä

Post by Ex Feneilijä »

Keulan ankkurilaatikkoon pistoke, ihan siihen oikeaan yläkulmaan josta porasin johtojen läpiviennin keulakajuuttaan ja purin pois sen katon rajassa olevan vanerilevyn, jonka alle piilotin 3x2.5 m2 kumisen maakaapelin ( kosteus-suojattu ) ja seuraava poraus etuhytin ja wc:n laipion läpi, johon / wc:n puolelle hagerin ip67 suojattu kolmepaikkainen keskus.
Sinne 5 milliampeeriin vikavirtasuoja katkaisija ( ottaa kaksi paikkaa). Ja kaksi 10 amp automaattia rasioille.
Keskuksesta vein yhden pistorasian tuonne keulahytin puolelle, yhden pistorasian laitoin salonkin puolelle ihan sinne lattian rajaan ja yhden vein tuonne pentterin viereen, josta otin myös sähkön laturia varten.
Aikaa meni ryömiessä ja ruuvatessa sellaiset 10 tuntia ja tavarat maksoi noin 200 egee.
Kuulin siinä viereisessä veneessä tilatun sähköjärjestelmän maksaneen 2500,- ??? Asentamassa kävi telakan omistaja....

Tuli vaan mieleen, että noilla hommilla silloin tällöin saisi ihan kivan kesälomareissu budjetin kasaan ! Tietenkin hommaa pitää osata tehdä, ettei tule henkenvaarallisia virityksiä ! Itsellä 20 vuoden kokemus sähköasennuksista.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Jaha, noin se varmaan kannattaa minunkin asentaa. Laitoitko jonkun liittimen ankkurilaatikkoon vai miten kytket laiturille menevän johdon? Maritimissa on jotain maasähköliittimiä mutta hinnasta päätellen ne on tarkoitettu juuri noihin 2500 e asennuksiin...

Mistähän tuo 5mA vikavirtasuoja tulee, yleensä kai henkilöiden suojaamisessa käytettävät ovat 30 mA?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Liitin tietysti täytyy olla ankkuriboksissa. Niitä saa muualtakin kuin Maritimista. Kannattaa myös harkita keskuksen asentamista vaatekaappiin. Siellä se ei ole näkysällä, mutta vikavirtasuojan pääsee kuitenkin tarvittaessa testaamaan. Meillä ainakin akut ovat takana paaran puolella, eli piuhaa ei tarvitse missään välissä viedä veneen poikki.

Edellisen omistajan asennuttama B**teman keskus on toiminut hyvin ja täyttää pykälät.
Ex Feneilijä

maasähköä

Post by Ex Feneilijä »

Niin sinne ankkuriboxiin laitoin ihan sen virallisen liitin parin, joka nyt viime kesänä näkyi tulleen jo moneen vierasvene satamaan käyttöön!
Tosin lähes joka paikassa sai vuokrata sellaista välisovitetta jollain edullisella 10 egen hinnalla.... ???
Liitinhän on sama mitä matkailuvaunuissa ja asunto autoissa on yleisesti käytetty jo vuosia, sähköliikkeessä maksoi muistaakseni kiinteä rasia jotain alle 10 egee ja pistokkeet oli samaa luokkaa kappale!

Niin ja se, että laitoin sen 5 milliampeerin vikavirta suojan johtui lähinnä siitä, että olosuhteet ovat hieman erilaiset kuin kotona! Kyllä se välillä hirvittää ihan oikeasti katsella noilla laitureilla niitä ihmisten ihan omia systeemejä kaatosateessa? Ajattelin ainakin suojata oman väen.

Kaikki omalla tavallaan.......
juhanil
kokelas
Posts: 88
Joined: Mon Oct 03, 2005 20:47 pm
Location: Vantaa
Contact:

Maasähköä

Post by juhanil »

Heippa,
Sähkön kanssa ei ole leikkimistä! Sähkö on korkeatasoista energiaa.
Itselläni on Fe 741:ssä Bteman vikavirtasuojakeskus ja saman firman automaatti akkulaturi yhdistettynä kytkimellä huvi/startti akkuun.
Jännitteen sisään tuonti keskukselle on avotilan köysilaatikon roiskevesi suojatussa pistorasiassa. Järjestely on toimut erittäin luotettavasti. :o
Järjestelmän hinta pyöri 250 egen nurkilla.
veneilyterveisin 2006
-jussi
Juhani Linnanoja
0500998443
SY Serenity
L-3436
Mikko

Minkälainen pistoke?

Post by Mikko »

Maasähköpistokken sijoittaminen ankkuriboksiin kuulostaa fiksulta. Minkälaisen pistokkeen olette laittaneet ankkuriboksiin?
Olli
hyperaktiivi
Posts: 2050
Joined: Wed May 19, 2004 20:16 pm
Location: Helsinki

Post by Olli »

Liitin pitää olla tämmönen, mutta läpällä varustettu...

http://tinyurl.com/nwksl

Piilteeman kataloogista en äkkiä löytänyt samaa roiskesuojattuna. Maritimista löytyy, mutta maksaa rahaa. Eikä kannata oikaista ja ostaa helpommin saatavaa naarasmallista, lähtee henki.

Ankkuriboksi on hyvä paikka liittimelle, mutta siinäkin on se huono puoli, että kunnon kelissä liitin on märkä. Eli kun kryssii kolmen metrin aalloista läpi, kannattaa liitin kuivata ennen kuin tökkää venettä töpseliin, muuten laukoo vikavirtasuojaa laiturin päästä.
vierailija

maasähköstä

Post by vierailija »

itse puuhailin aikoinaan fe83:eeni maasähkön niin, että pistoke tuli styyranpuoleisen säilytyslaatikon keulanpuoleiseen seinään (pistopunkan takaseinään). kaapeli seinästä läpi masetervoltin maasähkökeskukselle, josta laturille. molemmat olivat kiinni pistopunkan moottorin puoleisessa seinässä. laturista piuhat moottoritilan kautta paaran puoleiseen säilytystilaan, jossa minulla oli akut. tässä järjestelyssä oli näppärää se ettei keulaan kaatuvat aallot voineet missään vaiheessa kastella pistoketta ja laturin kyljessä oleva normaali sähköpistoke oli käytettävissä veneen sisäpuolella.
Handy
Hallitus
Posts: 353
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

Jatketaan vanhaa aihetta.

Venemessulla oli jaossa Sähköturvallisuuden Edistämiskeskuksen "Sähkö ja vene" -opas. Oppaassa mainitaan että se olisi sähköisenä saatavilla, mutta venesivut näyttää olevan vielä tekeillä. Mutta kunhan se sinne ilmestyy niin kannattaa katsoa.

Oppaassa varoitellaan maasähköön liittyvästä korroosiosta.
Täältä löytyy yhden valmistajan selitys ongelmasta.

Lainaus tuosta oppaasta:
"Olennaista vuotosähkökorroosiosuojauksen kannalta on, että veneen sisäisestä virtapiiristä ei pääsisi vuotamaan virtaa maasähköjärjestelmän suojamaahan tai nollajohtoon. Esim. huono akkulaturi saattaa yhdistää veneen 12V järjestelmän maavirtajärjestelmän kanssa."

Ratkaisuna ongelman olisi erotusmuuntaja tai galvaaninen eristin. Esimmäinen on ilmeisesti melko järeä ratkaisu ("20kg rautaa"), jälkimmäinen 1.5kg.

Waecon jääkaappi-virtalähteen sekä laturin manuaaleissa sanotaan: "Sähkölaitteiden asentaminen väärin voi aiheuttaa veneisiin korroosiovaurioita."

Kenellä veneessä maasähkö on, niin onko jollain tehtynä jotain tuon ongelman estämiseksi?
VVille
kokelas
Posts: 136
Joined: Mon Oct 26, 2009 12:11 pm

Post by VVille »

En laittaisi keulan ankkuriboksiin maasähkörasiaa, syynä tuo jo mainittu vesi, sekä etenki se että välillä spinnu asuu siellä. Ei tarvittane edes herra Murphyä arvioimaan jotta kun spinnu hölkkää ulos keulaboksista kisagastin innokkaitten käsien tahtiin, tarttuu se jossain vaiheessa maasähkörasiaan ja sen jälkeen vituttaa kuin sitä kuuluisaa oravaa jonka käpy on umpijäässä. Toki jos perhepurjehtija nostaa spinnunsa säkistä kannelta niin tuo ei ole ongelma.

Meillä homma ratkaistiin niin että maasähkön syöttö tuli styyran puolelle laivaputkaan (anopinlaatikoksikin jotkut sitä ovat kutsuneet, kuka nyt mitäkin sinne varastoi...;)). Koska rasia on kannen alla, ei vesi ole niin ongelma, luukkuun tehtiin vielä kolo johdolle niin ei jää puristuksiin. Styyran puolella ei asu ankkureita tai muuta mikä rikkoisi rasian, kanisterit ja köydet nostaa kätevästi ohi siitä.

Tästä kaapeli vedettiin keskukselle alkuperäisen sähkötaulun naapuriin, josta pistorasialle siihen viereen sehä paaran puolelle putkaan maalaturin rasialle. Maalaturi pultattiin moottorin ja laivaputkan väliseen vajaaseen seinään. Nämä asennukset on toiminu hyvin, eikä sijoituksista ole löytyny isoja ongelmia. Oikeastaan ainoana kannella kulkeva pyöreä sähköjohto on vähän hasardi, mut senkin voi vetää muualta kuin kävelykohdalta.

Toki sulla maasähkökeskus menee muualle kun haluut sen piiloon, ehkä pistopunkan takaseinä olis potentiaalinen jos syöttö tulee siitä kohtaa? Pistorasiat varmaan kätevimmin asuu tuolla sähkötaulun tai pentryn maisemassa, siitä saa kätevästi sähköä käyttöön, latautuva kännykkä pysyy lavuaarissa kovemmassakin aallokossa.

Se kannattaa huomioida että jos vedät johtoja jossain missä niiden päälle ladotaan tavaraa, esim. laivaputkassa niin pujota johto ensin suojakuoren sisälle.

Pari kuvaa asennuksista galleriassa http://www.fe83.org/gallery/view_album. ... as%E4hk%F6 eivät edusta siisteintä ja hienostuneinta toteutusta, mutta homma toimii.

edit: whoops, olikin näköjään vikaa postia lukuunottamatta vanha aihe, hämäävästi vain päivämäärät about täsmäs. Ehkä tästäkin pohdinnasta silti on iloa jollekin.

Ville Valtonen
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Handy wrote:Oppaassa varoitellaan maasähköön liittyvästä korroosiosta.
Täältä löytyy yhden valmistajan selitys ongelmasta.
Tuossa kuvassa veneiden sähköä johtavat osat on yhdistetty sähköverkon suojamaahan. Samalla tavalla kuin taloissa maadoitetaan mm. vesijohtoverkon putket ja raudoitteet.

Ratkaisu saattaa olla perusteltu 'asuntolaivoissa' joissa käytetään paljon verkkovirtaisia sähkölaitteita ja olosuhteet muutenkin muistuttavat rivitaloasuntoa. Tekstissä viitataan myös johonkin standardiin, sitä en tunne.

Mutta tavallinen tapa toteuttaa jälkiasennettu maasähkö on yksinkertaisempi. Veneseen tuodaan jokunen pistorasia, jotka toki suojamaadoitetaan, mutta sitä suojamaata ei yhdistetä mihinkään osaan veneen rungossa.

Maasähköjärjestelmän akkuvaraajan pitää sisältää aina galvaanien erotus, eli mainittavaa vuotovirtaa sähköverkosta 12 V järjestelmään ei pitäisi syntyä. Ainakin rakennussähköpuolen standardien mukaan varaaja olisi laiton ja hengenvaarallinen jos erotusta ei olisi, koska 12 V virtapiireissä ei edellytetä vastaavaa kosketussuojausta kuin 230 V järjestelmissä.

Uskoisin että jos pysytään hyvälaatuisissa varaajissa, vuotovirtaongelmaa ei ole. Meillä ei maasähköön siirtymisen jälkeen ole ollut mitään oireita, kuten esim. sinkkien ennenaikaista kulumista.
Handy
Hallitus
Posts: 353
Joined: Sun May 24, 2009 19:18 pm
Vene: Adios

Post by Handy »

ok, sitten tuo vaikuttaa ettei tuollaista korroosio-ongelmaa tule.

Maasähköstä noi muuten tuli jossain vastaan kommentti sulakkeista, että niiden pitäisi olla 2-napaisia. Itsellä tällainen ei tullut mieleen joten ehkä vinkiksi muillekin. Eli jos käytössä on vielä vanhan mallinen pistotulppa, tai jos asentajaässä on hutiloinut laiturille sähköjä asentaessaan niin vaihe saattaa löytyäkin nolla-johtimesta. Jos sulake palaa oikosulun takia niin se katkaisee nollan, mutta laitteista löytyy edelleen 230V jännite. Ja sitten sopii toivoa että vikavirtasuoja toimii kun sitä oikosulun syytä selvitetään.

2-napaisia sulakkeita löytyy sähkötarvikeliikkeestä, mutta esim B-marketin valikoimasta ei löydy kuin 1- ja 3-napaisia.
KaleviHarkonen
luti
Posts: 533
Joined: Fri Oct 21, 2005 09:15 am
Location: Espoo

Post by KaleviHarkonen »

Handy wrote:ok, sitten tuo vaikuttaa ettei tuollaista korroosio-ongelmaa tule.

Maasähköstä noi muuten tuli jossain vastaan kommentti sulakkeista, että niiden pitäisi olla 2-napaisia. Itsellä tällainen ei tullut mieleen joten ehkä vinkiksi muillekin. Eli jos käytössä on vielä vanhan mallinen pistotulppa, tai jos asentajaässä on hutiloinut laiturille sähköjä asentaessaan niin vaihe saattaa löytyäkin nolla-johtimesta. Jos sulake palaa oikosulun takia niin se katkaisee nollan, mutta laitteista löytyy edelleen 230V jännite. Ja sitten sopii toivoa että vikavirtasuoja toimii kun sitä oikosulun syytä selvitetään.

2-napaisia sulakkeita löytyy sähkötarvikeliikkeestä, mutta esim B-marketin valikoimasta ei löydy kuin 1- ja 3-napaisia.
Olisikohan niin, että tuokin kommentti on peräisin asuntolaivapuolelta, tai ajalta ennen vikavirtasuojia?

Yleensä jälkiasennetuissa systeemeissä verkkovirta menee vain pistorasioille, jolloin 1-napainen johdonsuoja ajaa asiansa. Tilanne voi olla toinen jos on kiinteästi asennettuja verkkovirtalaitteita: valaisimia, sähkölämmittimiä, tiskikone tms. Monellakin FEneessä?

No eipä siitä 2-napaisuudesta haittaakaan ole. Varmaankin käytännöllisintä on hankkia yhdistelmäsuoja, siis koje jossa on sekä vikavirta- että johdonsuoja.
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11046
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Post by harald »

Meillä on akkulaturi ruuvattuna laipioon, onko meillä siis maasähköä veneessä?

Mikä se maasähkö on, koska tarvitaan maasähkökeskus?
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Post Reply