Rullausta

Moderators: Petri, harald

vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Re: Rullausta - kilpailussa?

Post by vvoltti »

Joakim wrote:
Jester wrote:Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita).
Taidat olla liian tottunut fokkaveneeseen? Genuassa ei ole koskaan lattoja, joten rullattavuus ei näy missään muussa kuin mahdollisesti hiukan lyhyemmässä etuliikissä.
Ottiatuota, näen tässä nyt erittäin potentiaalisen väärinymmärryksen kun joku vähemmän asiaan orientoitunut lukee tätä irrallaan asiayhteydestä. Siis kyllähän noin "yleensä" rullattavuus näkyy purjeessa vähän hemmetisti, vai? Olennaista on onko se rulla tarkoitettu vain säilytykseen vai onko purjetta tarkoitus ajaa myös rullattuna (reivattuna).

Vaihtoehtoja on
- Fokka latoilla (esim. Express, monet vanhemmat venetyypit)
- Fokka "säilytysrullalla", vain pystylatat tai ei lattoja (esim. Melges, Louhi)
- Fokka "cruisingrullalla", pystylatat tai ei lattoja + purje leikataan ihan eri tavalla, jotta se toimisi myös rullattuna, tuloksena on siis kompromissi (mun oma valinta cruiseriini)
- Genua (yleisin "vanhojen" veneiden ratkaisu)
- Genua "säilytysrullalla," Joakimin keissi, menetetään siis vähän etuliikkiä korkeintaan (käsitääkseni hyvin harvinainen ratkaisu)
- Genua "cruisingrullalla", tässä menee vähän etuliikkiä + yleensä käytetty etuliikin toppaus huonontaa ominaisuuksia + purje leikataan eri tavalla ja taas ollaan kompromissitilanteessa (nykyään yleisin cruising ratkaisu jos veneessä ylipäätään käytetään genuaa)

Elikkä jotta ei muodostuisi väärää kuvaa asiasta, on hyvin olennaista, onko tuota purjetta tarkoitus käyttää osittain rullattuna vai ei. Se mitä Pentti Peruspurjehtija ymmärtää rullagenualla, niin takuulla siinä menetetään enemmän kuin vain vähän etuliikin pituutta. Tässä ketkussa puhuttiin tuosta keissistä, että purjetta ei käytettäisi osittain rullattuna.

T.

Ville
Jester
alokas
Posts: 28
Joined: Tue Jun 01, 2004 08:58 am
Location: Helsinki

Re: Rullausta - kilpailussa?

Post by Jester »

Joakim wrote:
Jester wrote:Minä kuvittelisin, että rullapurje olisi kryssillä paljon hitaampi kuin oikea purje (latat ei niin tehokkaita).
Taidat olla liian tottunut fokkaveneeseen? Genuassa ei ole koskaan lattoja, joten rullattavuus ei näy missään muussa kuin mahdollisesti hiukan lyhyemmässä etuliikissä.
Seison korjattuna. Pitäisi purjehtia enemmän ja kirjoittaa vähemmän.

Kokemukset genuaveneistä on vuosien takaa ja rullagenuat on olleet cruising-versioita vuokraveneissä. Niillä ei tekisi mieli kisata, niin muodottomia ne on.

Mutta onko niitä rullalla säilytettäviä (kryssi) kisapurjeita käytössä muissa kuin em. OD-luokissa?
Jester
Joakim
yliluti
Posts: 950
Joined: Thu Aug 20, 2009 12:53 pm

Re: Rullausta - kilpailussa?

Post by Joakim »

vvoltti wrote: Vaihtoehtoja on
- Fokka latoilla (esim. Express, monet vanhemmat venetyypit)
- Fokka "säilytysrullalla", vain pystylatat tai ei lattoja (esim. Melges, Louhi)
- Fokka "cruisingrullalla", pystylatat tai ei lattoja + purje leikataan ihan eri tavalla, jotta se toimisi myös rullattuna, tuloksena on siis kompromissi (mun oma valinta cruiseriini)
- Genua (yleisin "vanhojen" veneiden ratkaisu)
- Genua "säilytysrullalla," Joakimin keissi, menetetään siis vähän etuliikkiä korkeintaan (käsitääkseni hyvin harvinainen ratkaisu)
-Tuo fokka latoilla taitaa olla tyypillisempi uusissa, kuin vanhoissa veneissä. Aika monessa on pystylatat ja myös rullattavia metallilattoja (jäykistyvät suorana) on olemassa.
-Louhessa on genua.

Olen kisannut fokkaveneellä, jossa "säilytysrulla" pystylatoilla sekä genuaveneellä, jossa genualle "säylytysrulla", mutta fokassa rullaamattomat latat. Säilytysrullan olisin speksannut omaankin veneeseen, jos keulapurje olisi paljon isompi kuin nykyinen 17 m2.

En tiedä onko tuo yleinen vai ei. Tietysti ei ole yleinen matkaveneissä, joissa toiminta rullattuna on oleellista. Kisaveneessä kukaan ei kai kuvittele ajavansa purje rullattuna kuin hätätapauksessa, joten miksi leikkaamaan kisapurjetta rullattavaksi.
vvoltti
luti
Posts: 364
Joined: Mon Sep 15, 2008 11:10 am

Re: Rullausta - kilpailussa?

Post by vvoltti »

Joakim wrote: -Tuo fokka latoilla taitaa olla tyypillisempi uusissa, kuin vanhoissa veneissä.
Tarkoitin fokkaa vaakalatoilla ja ilman rullaa. Uusissa nyt kai on aina rulla kuitenkin poislukien ihan puhtaat kisaveneet.
Joakim wrote:Aika monessa on pystylatat ja myös rullattavia metallilattoja (jäykistyvät suorana) on olemassa.
Jäykkä metallilatta, jota voi taivuttaa rullaksi asti :shock:

En mä nyt Joakimin sanaa epäile, mutta tuollaista ihmettä haluaisin kyllä hipelöidä ihan silkasta mielenkiinnosta.
Joakim wrote:-Louhessa on genua.
No joo mut vene on niin pieni ettei genuakaan ole kummonen...
Joakim wrote:Kisaveneessä kukaan ei kai kuvittele ajavansa purje rullattuna kuin hätätapauksessa, joten miksi leikkaamaan kisapurjetta rullattavaksi.
Kyllä mä kuvittelisin että harrastelijatasolla voi ihan hyvin speksata rullattavan kisapurjeenkin silloin kun venettä käytetään sekä cruisailuun että kisaamiseen. Silleen mäkin ajaisin, jos nykyisellä veneellä kisaisin. Puhtaassa kisaveneessä ymmärrän sen säilytysrullan vain siinä tapauksessa, että venettä on tarkoitus ajaa aina samalla keulalla.

Ville
User avatar
harald
Hallitus
Posts: 11081
Joined: Thu Sep 19, 2002 14:32 pm
Location: P-helsinki
Vene: Charlotta
Contact:

Re: Rullausta - kilpailussa?

Post by harald »

vvoltti wrote:
Joakim wrote:Aika monessa on pystylatat ja myös rullattavia metallilattoja (jäykistyvät suorana) on olemassa.
Jäykkä metallilatta, jota voi taivuttaa rullaksi asti :shock:

En mä nyt Joakimin sanaa epäile, mutta tuollaista ihmettä haluaisin kyllä hipelöidä ihan silkasta mielenkiinnosta.
Jos olet nähnyt sellaisen refleksinauhan muovista, joka on hienoisesti rännin muotoinen ja suoraan vedettynä pysyy suorana mutta kun sitä vähän tökkäisee sivusta niin se hypähtää rullalle niin ollaan varmaan aika lähellä toimintatapaa.
FIN-2674 s/y Charlotta [Mielipiteet on mielipiteitä] GSM: +358 50 594 1020
Artsi
luti
Posts: 662
Joined: Fri Sep 07, 2007 08:12 am
Location: Naantali
Vene: Daniela

Re: Rullausta - kilpailussa?

Post by Artsi »

Harald kirjoitti:
Jos olet nähnyt sellaisen refleksinauhan muovista, joka on hienoisesti rännin muotoinen ja suoraan vedettynä pysyy suorana mutta kun sitä vähän tökkäisee sivusta niin se hypähtää rullalle niin ollaan varmaan aika lähellä toimintatapaa.
Turussa noita myy (ja taitaa valmistaakin) Aurasails. Latta on erittäin ohutta esijännitettyä rosteria ja "litteän" putkimainen. Pysyy suorana niin kauan, kunnes litistetään, jolloin menettää jännityksensä ja rullautuu helposti. Kovin pitkä tällainen latta ei tietenkään voi olla, koska ei voi kaartua ja samalla pysyä jännityksessä. Olen päässyt moista ihmettä hipelöimään, ja täytyy sanoa, että sen toiminta oli vähintäänkin hämmentävä!

Aika mukavasti on vastauksia tullut alkuperäiseen kysymykseeni, mutta edelleen kaipaisin enemmän kokemuspohjaista tietoa. Selvennetään vielä, että tarkoitus olisi vain rullata pääasiassa genoa (tarvittaessa myös kolmonen) nopeasti kiinni tai auki, ei reivata, eikä jättää purjetta ylös koko kesäksi. Eli mahdollisimman pieni rulla kannen alla, mahdollisimman pieni aerodynaaminen häiriö ja vielä helpohko purjeen vaihto tarvittaessa. Löytyykö mistään? Onko jollakulla kokemusta? Miten homma on esim Meglussa ratkaistu? (ei oikein näkynyt Petrin postaamassa kuvassa).


terv. Artsi/DANIELA
Post Reply