LysT tasoitus, LYS-scratchsheet

Moderators: Petri, harald

Petri
FE-junkie

Post by Petri »

vpl wrote:Viesti sisältää tuotesijoittelua. Sivistyneisyydestä en tiedä, mutta kyllä tarvittaessa tietoja voi vaikka RSS:nä julkaista. Netvibesin sijasta käyttäisin kyllä Mininetti.fi palvelua feedien lukemiseen.

Herääkö LYS.fi:n logosta keskustelua?
Hmm, voisi tietenkin sanoa jotain ilkeääkin, mutta toisaalta voi kyllä myös sanoa että ei suomalaisissa vaihtoehdoissa mitään vikaa ole, mutta ihan sen rehellisen keskustelun vuoksi on ihan jees jos jotain asiaa suositellessa kertoo suoraan omat intressinsä asiassa :)

Ts. kun palvelut nyt näyttävät ulkoisesti identtisiltä, se suora maininta siitä että toinen vaihtoehto on omaa käsialaa on sikäli reilua keskustelun lukijoita kohtaan, kyllähän itse kukin monessa vaihtoehdossa suosii suomalaista tai kavereita jos valintatilanteessa on kaksi identtistä tuotetta.

Mitä logoon tulee, niin ainakin itselleni tällaiset seikat ovat täysin yhdentekeviä (jos hommaa ei ryssitä niinkuin tota eräässä yliopistossa), ensin pitäisi saada jotain substanssia.
risto
kokelas

Post by risto »

Petri wrote: Ts. kun palvelut nyt näyttävät ulkoisesti identtisiltä, se suora maininta siitä että toinen vaihtoehto on omaa käsialaa on sikäli reilua keskustelun lukijoita kohtaan, kyllähän itse kukin monessa vaihtoehdossa suosii suomalaista tai kavereita jos valintatilanteessa on kaksi identtistä tuotetta.
Toisaalta taas "eating your own dogfood" ei kannata, jos oma tuote ei vastaa ominaisuuksiltaan toista, joka toimii paremmin. Taas OT:tä, tiedetään... :-) Nopealla katsauksella netvibes vastaa paremmin tarpeitani, kuin mininet
Petri wrote: Mitä logoon tulee, niin ainakin itselleni tällaiset seikat ovat täysin yhdentekeviä (jos hommaa ei ryssitä niinkuin tota eräässä yliopistossa), ensin pitäisi saada jotain substanssia.
Samaa mieltä, eli vaikka brandiarvo on erittäin tärkeä, pelkät värit ja kuvat ovat juuri niitä, värejä ja kuvia. Lopulta se on sisältö, joka ratkaisee eikä vielä ole minua vakuutettu. Ajatus on hyvä ja hieno, mutta mitään ei ole edelleenkään näytetty toteen.

heyaheya.com on hyvä esimerkki väreistä ja kuvista: startup Moozement vaihtoi nimensä ja värinsä heyaheya:ksi kun homma eteni beta testaamisesta eteenpäin, joten samalla peruskäyttäjän mielipiteet ainakin jossain määrin resetoitiin. (en ole mitenkään sidoksissa tuohon putiikkiin, kunhan olen sen kehitystä seurannut)
vpl
alokas

Post by vpl »

risto wrote:
Petri wrote: Mitä logoon tulee, niin ainakin itselleni tällaiset seikat ovat täysin yhdentekeviä (jos hommaa ei ryssitä niinkuin tota eräässä yliopistossa), ensin pitäisi saada jotain substanssia.
Samaa mieltä, eli vaikka brandiarvo on erittäin tärkeä, pelkät värit ja kuvat ovat juuri niitä, värejä ja kuvia. Lopulta se on sisältö, joka ratkaisee eikä vielä ole minua vakuutettu. Ajatus on hyvä ja hieno, mutta mitään ei ole edelleenkään näytetty toteen.
[/size]
LYS.fi:ssä sisältö tulee olemaan LYS-tasoitusjärjestelmä ja sen erinomaisuus erityisesti uusien harrastajien saattamisessa kilpapurjehduksen piiriin. Mielestäni LYS-tasoitusjärjestelmässä substanssi/sisältö on ollut vuosikausia kunnossa.

LYS-logon tarkoitus on yksinkertaisesti tarjota vapaaseen käyttöön työkalu, jolla LYS:n tunnistettavuus paranee.
Guest

Post by Guest »

Joakim wrote: Mahtaako LYST sitten houkutella lisää kilpailijoita? Tuohan on aika monimutkainen tavispurjehtijan ymmärrettäväksi ja yleisesti tuntuu, että monimutkaisuudella ei saa suurta suosiota. Olisiko erillinen "perheluokka" parempi houkutin?
Vpl:n suuria julkistuksia odotellessa...
Olen asiaa koko pimeän talven päässäni pohtinut, ja tullut luullakseni siihen lopputulokseen, että minun kilpailuinnostuneisuuteni ei siitä ainakaan laskisi vaikka WHC ajettaisi (tai siis tulokset laskettaisiin) kokonaan ilman tasoituksia, nykyisen luokkajaon mukaan.

Merellä en kuitenkaan osaa/ehdi laskea tasoituksia reaaliajassa, joten vesillä motivaatio tulee vene venettä vastaan kisaamisesta. Kotona netistä tuloksia katsellessa onkin sitten jo vaikeampi iloita tasoituksilla voitetuista veneistä...

Joku nimetön yritti samaa plaanaassa sanoa samaa (scratch-fleetit lyssin 0,1 jaolla), mutta kukaan ei kannattanut.
Kun me ei kuitenkaan koskaan voiteta, niin melkein väittäisin että hauskempaa meillä olisi WHC:tä ajaa scratchina, ja veneessä satunnaisesti vierailevat gastitkin viihtyisivät vähintään yhtä hyvin kun homma olisi helpommin ymmärrettävää.

Näin on tietty kohtuullisen helppo sanoa, kun h-veneellä ei sentään olla ihan fleetin hitaimpia. Toisaalta useimmiten voitetaan suorassa ajassa hitaasti ajettu 1,14:n vene, ja toisinaan hävitään suorassa ajassa hyvin ajetulle 0,99:n veneelle.

Vastauksena Joakimin pohdintaan: tuskin lisäisi LYST aloittelijoiden määrää, eiköhän kisoissa suurin osa ole mukana mukavan purjehduksen eikä sopivaksi lasketun tulosluettelon takia?

--erkka / Fuuga II
Joakim
yliluti

Post by Joakim »

Anonymous wrote: Olen asiaa koko pimeän talven päässäni pohtinut, ja tullut luullakseni siihen lopputulokseen, että minun kilpailuinnostuneisuuteni ei siitä ainakaan laskisi vaikka WHC ajettaisi (tai siis tulokset laskettaisiin) kokonaan ilman tasoituksia, nykyisen luokkajaon mukaan.

Merellä en kuitenkaan osaa/ehdi laskea tasoituksia reaaliajassa, joten vesillä motivaatio tulee vene venettä vastaan kisaamisesta. Kotona netistä tuloksia katsellessa onkin sitten jo vaikeampi iloita tasoituksilla voitetuista veneistä...

Näin on tietty kohtuullisen helppo sanoa, kun h-veneellä ei sentään olla ihan fleetin hitaimpia. Toisaalta useimmiten voitetaan suorassa ajassa hitaasti ajettu 1,14:n vene, ja toisinaan hävitään suorassa ajassa hyvin ajetulle 0,99:n veneelle.

Vastauksena Joakimin pohdintaan: tuskin lisäisi LYST aloittelijoiden määrää, eiköhän kisoissa suurin osa ole mukana mukavan purjehduksen eikä sopivaksi lasketun tulosluettelon takia?
Tilanne on tämän asian kannalta aika erilainen pohdittaessa venettä/kisaa, joissa noita käytännössä yhtänopeita on yli puolet fleetistä (H + FE83), kuin tilannetta, jossa on kovin erilaisia veneitä.

Kyllä minulla olisi suuria vaikeuksia iloita paperilla 5% (puhumattakaan 20%) hitaamman veneen voitosta suorassa ajassa. Toisin päin se kyllä tuottaa jonkinlaista iloa.

En tiedä mikä on se tärkein tekijä, joka saa aloittelevan (kilpa)purjehtijan kisaamaan. Kyllä oman kokemuksen mukaan heitä kiinnostaa usein suuresti tulokset. Onko sitten tärkeämpää päästä kärkipäähän saamalla taitotasoitusta vai julma rehellinen tulos omasta tasosta.

Ehkä tuosta LYSTistä voisi tehdä samanlaisen ylpeilyluvun kuin golfin tasoituksesta?
Panu
hyperaktiivi

Post by Panu »

Joakim wrote: En tiedä mikä on se tärkein tekijä, joka saa aloittelevan (kilpa)purjehtijan kisaamaan. Kyllä oman kokemuksen mukaan heitä kiinnostaa usein suuresti tulokset. Onko sitten tärkeämpää päästä kärkipäähän saamalla taitotasoitusta vai julma rehellinen tulos omasta tasosta.

Ehkä tuosta LYSTistä voisi tehdä samanlaisen ylpeilyluvun kuin golfin tasoituksesta?
Tervehdys

Itse uskon, että kilpailun mukanaan tuoma jännitys ja vene venettä vastaan käyty taisto ja tiukat tilanteet ovat niitä, joita muistellaan vielä vuosien jälkeen. Kuvaavia ovatkin esim Haraldin kommentit WHC kisojen jälkeen: "Oli muuten tosi tiukkaa skabaa ja taktista vääntöä sen ja sen veneen kanssa..." Keskusteluissa / kommenteissa ei viitata edes sivulauseessa, miten Harald pärjäsi tuloksissa...?

Mikä sitten kullekin on tärkeää. Määränpää vai polku sinne?
Ystävällisin veneily terveisin PR
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Panu wrote: Itse uskon, että kilpailun mukanaan tuoma jännitys ja vene venettä vastaan käyty taisto ja tiukat tilanteet ovat niitä, joita muistellaan vielä vuosien jälkeen. Kuvaavia ovatkin esim Haraldin kommentit WHC kisojen jälkeen: "Oli muuten tosi tiukkaa skabaa ja taktista vääntöä sen ja sen veneen kanssa..." Keskusteluissa / kommenteissa ei viitata edes sivulauseessa, miten Harald pärjäsi tuloksissa...?
Nojaa, mutta Haraldin kohdalla se sijoitus nyt on sinänsä yhdentekevää, voitto tai kakkossija, jommasta kummasta on kyse kuitenkin.

Tulosten roolia ei kyllä kannata aliarvioida, ei niin että kukaan sinänsä pitää yksittäisen iltakisan tuloksia elämänsä kohokohtana, mutta jos kisassa on mukana vaikkapa 15 venettä niin jos nyt sitten vaikka häviää sen kaksinkamppailun jotain venettä vastaan, niin voi se yleissijoitus kuitenkin lohduttaa jossain määrin.

Jos taas LYST:iä ajattelisi jonkinlaisen handicappina, henkilökohtaisena meriittinä ja bragging rightsien merkkinä, niin miten siinä sitten huomioi gastien tai varusteitten vaikutuksen. Jos hommaa talvella uuden purjesetin parantaen seuraavan kesän tuloksia ja LYST:iä siinä samassa, onko se nyt kuitenkaan asia millä "ylpeillä". Ainoa kunnollinen ylpeilyn aihe voisi enemmänkin liittyä siihen, että jos LYST nousee jollekin tasolle X siirtyy rokkistara-luokkaan eikä LYSTillä enää ole väliä.
vpl
alokas

Post by vpl »

LYST:n sijasta voisi toimia myös LYS points -konsepti, jossa laskettaisi muiden LYS pointseista ja omasta sijoituksesta muihin nähden itselle uusi pistemäärä. Tulosten laskenta taas pysyisi normi LYS:n mukaisena.

LYS points kuvaisi miten ässä seilaaja olet. Esim. jos Harald olisi 310 pisteen purjehtija, niin silloin Petri olisi 20 pisteen purjehtijana ;) ihan mehuissaan, jos hyvällä purjehduksella saisi kurottua eroa pienemmäksi.

Pelimaailmasta löytyisi tähän valmiit algoritmitkin.

edit: ai niin, ideoin tätä jo vuonna 2007, joten tässä linkki edellesiin keskusteluun: http://www.h-vene.net/hfoorumi/viewtopi ... =elo#p1217

edit: ja tässä vielä toinen aihetta koskeva hyvä linkki: http://www.chesselo.com/
vpl
alokas

Post by vpl »

LYS.fi:n Twitterissä tietoa uudesta Aloittelevan LYS-purjehtijan ABC -esityksestä.

Kommentit totutusti tervetulleita. :)
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

Pienellä vilkaisulla ABC:ssä oli joko vähän turhaa tietoista vittuilua LYS:n arviointimetodia kohtaan tai sitten vain lapsus. Lisäksi osa tiedoista taitaa olla vähän puutteellisia ja yli-yksinkertaistettuja, esim. jos kisaa kerran vuodessa vaikkapa Päitsin niin aikaa-ajalle laskenta ei ole se metodi johon törmää. Eli laittaisin edes että laskentatapoja on monia jne.

Lisäksi hyvityskohtaan voi toki mainita, että on olemassa myös seurakohtaisia hyvitysvaihtoehtoja (esim. yksinpurjehtija-hyvitys KLV:llä) jotka eivät kuitenkaan ole virallisia ja siten käytössä kaikkialla.
vpl
alokas

Post by vpl »

Asioiden yksinkertaistaminen on muuten oikeasti todella monimutkaista.

LYS-luvun määrittely on ulkopuolisen silmin katsottanuna mielestäni erittäin vaativa toimenpide. Vai miten Petri kertoisit yhdessä lauseessa LYS-luvun määrittelyprosessin? Yritin, mutta en osannut ja siksi päädyin tuohon 'vaativan teknisen arvioinnin' kuvaukseen.

Aikaa-matkalle ja muut hyvityksien nyanssit tulevat sitten DEF-jatko-osassa. :lol:
Petri
FE-junkie

Post by Petri »

vpl wrote:Asioiden yksinkertaistaminen on muuten oikeasti todella monimutkaista.

LYS-luvun määrittely on ulkopuolisen silmin katsottanuna mielestäni erittäin vaativa toimenpide. Vai miten Petri kertoisit yhdessä lauseessa LYS-luvun määrittelyprosessin? Yritin, mutta en osannut ja siksi päädyin tuohon 'vaativan teknisen arvioinnin' kuvaukseen.

Aikaa-matkalle ja muut hyvityksien nyanssit tulevat sitten DEF-jatko-osassa. :lol:
Ok, luulin että kyse on jostain plaanaahenkisestä vittuiludissauksesta LYS:iä kohtaan :)

Mä ehkä laittaisin tuon slaidin sellaiseen muotoon että "
LYS-luku muotoutuu veneen suorituskykyyn vaikuttavien tekijöitten (purjeitten koko, veneen massa, vesilinjan pituus jne.) summana, perustuen sekä arvioihin veneen teoreettisesta suorituskyvystä että samankaltaisten veneitten pohjalta arvioidusta käytännön suorituskyvystä. Tarvittaessa vanhaa LYS-lukua voidaan korjata havaitun suorituskyvyn perusteella joko ylös tai alaspäin.

No, ehkä tuo on liiankin monimutkaisesti, mutta ku vaativa tekninen analyysi on aikalailla väärä sana kuvaamaan vaikkapa nyt H-veneen LYS:n muutosta :)
vpl
alokas

Post by vpl »

Juu ei. Tarkoitus on tosiaan tehdä LYS:n fanitussivusto, ei kettuilusivusto.

Vaativa tekninen analyysi on aika suhteellinen käsite. Jos kysytään peruspurjehtijalta, että osaisitko määritellä veneelle LYS-luvun? Olisi vastaus melko varmasti, että en osaa.

Toinen ärsyttävän epäselvä käsite on urheiluvene. Meinasin jättää kokonaan pois selvyyden verukkeella.

Jos jonkun perhepiirissä on LYS:iin / kilpapurjehdukseen täysin vihkiytymätön, niin olisi myös mielenkiintoista kuulla kommentteja esityksestä?
vvoltti
luti

Post by vvoltti »

Anteeksi nyt vpl, mutta kyllä tuo ABC on nyt valitettavasti aika ÄÖZ. Ensinnäkin siellä on oleellisiakin virheitä, esim. lys-urheiluveneet, mikä luokka on kokonaan poistettu järjestelmästä. Toisekseen sieltä puuttuu aivan olennaisia juttuja, kuten se, että vakioveneiden lukuja pitää nykyään etsiä kahdesta paikkaa, ruotsin lys-taulukosta ja meidän omasta kansallisesta taulukosta, vasta sen jälkeen lähdetään todistustielle.

Kaikki kunnia hyvästä yrityksestä ja tarkoitus on varmasti vilpitön, mutta tuollaisessa formaatissa asian julkistaminen tekee enemmän hallaa kuin hyvää.

Itse tulen tekemään aiheesta erittäin tiivistetyn version kevään KoPun kilpapurjehtijan alkeiskurssille. Mutta en ole vielä siihen aiheeseen ehtinyt paneutua. Muistaakseni yritin pyytää sulta joskus jotain tekemääsi esitystä aiheesta aloittelijan kilpakurssi tms, mutta et koskaan lähtettänyt. Silloin asia olisi ollut mulle ajankohtainen ja olisin varmaan tehnyt sulle osan tuosta duunista valmiiksi, mutta tällä hetkellä mulla ei ole vähään aikaan aikaa paneutua asiaan tarkemmin.

Mutta mun mielestä siis tota nykyistä versiota ei kannattaisi sellaisenaan julkistaa.

FE-junkie

Post by Petri »

vvoltti wrote: Itse tulen tekemään aiheesta erittäin tiivistetyn version kevään KoPun kilpapurjehtijan alkeiskurssille. Mutta en ole vielä siihen aiheeseen ehtinyt paneutua. Muistaakseni yritin pyytää sulta joskus jotain tekemääsi esitystä aiheesta aloittelijan kilpakurssi tms, mutta et koskaan lähtettänyt. Silloin asia olisi ollut mulle ajankohtainen ja olisin varmaan tehnyt sulle osan tuosta duunista valmiiksi, mutta tällä hetkellä mulla ei ole vähään aikaan aikaa paneutua asiaan tarkemmin.
Ettei olisi ollut Erkka, jolta tuota esitystä kyselit.

Mutta sinänsä yleiskommenttina on yhä todettava, että tuollainen hyvin suppea ABC on kuitenkin vielä vähän turha, kyllä sitä substanssia pitäisi saada merkittävästi enemmän että sivuista oikeasti tulisi hyödylliset aloittelevalle kilpapurjehtijalle.

Tai no, okei, lyhyenä johdantona tuo nyt on ok, mutta tosiaan sitten kaivataan todellakin niitä osia D.....Ö täydentämään kokonaisuutta. Ja tosiaan, kuten Villekin totesi, esityksessä on jonkinverran virheitä tämänhetkiseen LYS-byrokratiaan nähden. Tosin Joakimin kanssa varmaan pystyisit vääntämään jonkinlaisen kattavan paketin LYS:n nykytilanteesta varsin pienellä vaivalla jos Joakim tarjoaisi sen substanssin ja sä lisäisit sitten sen markkinamiehen pintakiillon siihen päälle ;)
Last edited by Petri on Sun Jan 24, 2010 16:01 pm, edited 1 time in total.
Post Reply